Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Frank »

Het valt me op dat de discussie hier en daar wat onvriendelijk wordt. Laten we hier snel mee stoppen. Daar wordt het forum een stuk leesbaarder van. Alvast bedankt.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CamilleKreemers »

ik ga kort op de discussie in en hoop niet onbeleefd te worden.

R-net is gecreëerd om het OV te promoten en hoogwaardig OV te maken. Hiervoor zijn de huidige lijnen bedacht. Hierdoor zullen altijd discussies ontstaan, aangezien de politiek hierin het voortouw neemt.

Officieel is de trein Hoogwaardiger dan de bus, maar op deze afstand is de R-netbus beter. NS wil mensen nog wel eens als sardientjes verplaatsen. Door de hoge frequenties op de huidige lijnen is de bus mogelijk aantrekkelijker dan de eigen auto.
Frank schreef:Laten we hier snel meer stoppen.
Frank, zonder zaniken, maar ik kijk heel raar daar deze zin in jouw post. ik denk dat je een letter teveel hebt getypt.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Frank »

Verbeterd :wink: .
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CamilleKreemers »

loveov schreef:Overigens moeten ze die lijnen in Zaanstad toch iets korten. Bakken met geld gaat naar het OV, terwijl ze in deze concessie toch beter voor de trein kunnen kiezen. Zo zie ik het. Waarom zou je een bus laten rijden terwijl er al rechtstreekse verbindingen bestaan tussen de stations?
Waarom heb ik het idee dat hier iemand aan het woord is, die OV maar nadelig vindt voor zichzelf?
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Ik geef ook alleen m'n mening maar hoor.. Dus hoe jullie reageren op mijn mening is dus onnodig.
ook zo aanvallend zoals jullie meteen doen. De sfeer wordt daar niet beter van.
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Roeland »

Hoe is trouwens het gebruik op de niet R-net lijnen in de Zaanstreek? En dan vooral de lijnen 65, 67, 68 en 69, die deels parallel aan het spoor en aan R-net lijnen lijken te lopen?
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Gebruik van de 65 en 67 is naar mijn inzicht magertjes, al zijn deze lijnen in de huidige dienstregeling nog wel nodig om aan de concessievoorwaarden te voldoen. 68/69 is volgens mij redelijk bezet, dit vooral omdat deze lijnen ook gebieden in Krommenie & Wormerveer aandoen die tamelijk ver van een NS-station verwijderd zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CamilleKreemers »

loveov schreef:Ik geef ook alleen m'n mening maar hoor.. Dus hoe jullie reageren op mijn mening is dus onnodig.
ook zo aanvallend zoals jullie meteen doen. De sfeer wordt daar niet beter van.
Het is vanuit mij ook geen persoonlijke aanval. Ik krijg uit je mening echter de indruk dat je de R-netlijnen maar irritant vind.

Wat wel zo is, is dat de R-netlijnen alleen wijken aandoen waar de NS-trein omrijden voor is. Ik kijk dan puur dat het huidige lijnennet.

Ik zou de volgende wijzigingen juist voorstellen aan Connexxion als verbetering:
  • lijnen 68 en 69 samenvoegen tot de huidige route van lijn 68 (daar deze plekken verder weg van de NS-trein zijn en het netwerk eenvoudiger wordt.)
  • Routes lijn 63 en 64 gelijk maken aan Westkant van het NS-spoor.
  • R-netlijn 398 via de route van lijn 65 laten rijden.
In het geval van de eerste twee punten, worden de haltes op die plaatsen vaker aangedaan, dus aantrekkelijker. Ik twijfel nog aan de meerwaarde van lijn 63 ten oosten van het NS-spoor door al het R-net daar.
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Laten we idd de sfeer goed houden. Puur mijn mening: de 395 mag minder rijden. Kort die in op het kwartier, en geef een bus als de 59 een halfuurs dienst.
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Vanmorgen zag ik trouwens al een 63 voorbij kachelen met "Assendelft S. de Beauvoirstraat" op de bestemmingsdisplay, terwijl ik toch zou zweren dat er nog tot minimaal 6 Juli tot de tijdelijke halte Noorderveenweg gereden zou worden i.v.m. de werkzaamheden aan de Ambachtslaan... (niet dat dat echt zinvol was, maar alsnog)
Er wordt blijkbaar zeer stevig doorgedramd op het doortrekken van de 456. Opnieuw een wijziging zonder enige vorm van beschaafde communicatie dus...
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Past dat wel op het display? Of was de tekst scrollent gemaakt?
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Ze hebben het d'r tweeregelig zonder scrollen op weten te krijgen. al dan niet met Beauvoirstraat afgekort tot "Beauvoirstr.", maar daar lig ik niet echt wakker van.
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Dat valt dan weer buiten mijn denk velt. Dat kunnen ze toch wel scrollent maken? .... het blijft concessie zaanstad he .

Edit. Het staat raar als het afgekort is. Dat is niet van deze tijd.
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Is er ook niet wat meer mogelijk met nachtvervoer?
Nu heb je bijvoorbeeld donderdag/vrijdag/zaterdag de N92 en zaterdag de N94 voor vervoer naar Amsterdam. Maar om nou midden in de nacht door half Amsterdam-Noord en Oostzaan te buffelen... Ik hoor ook wel eens dvierse mensen mopperen dat het veel te lang duurt.
Beul van de blindegeleidelijn
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

De tak naar Landsmeer van de N92 zou je er op zich wel af kunnen snijden. Iets wat overigens ook al jaren op het verlanglijstje van Connexxion staat, maar er maar niet van wil komen om de een of andere reden. Lijkt mij persoonlijk handiger als dat deel van het traject bij nachtlijn 363 van het GVB wordt toegevoegd. In principe is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van EBS, maar gezien de geografische ligging van Landsmeer is het logisch dat hier andere oplossingen voor gevonden moeten worden.

Het vervoer in Oostzaan mag wat mij betreft in stand gehouden worden, gezien dit gebied groot & rendabel genoeg is om op de genoemde uitgaansdagen een nachtlijn te rechtvaardigen.

Ikzelf zou uiteindelijk inzetten op het aanbieden van één enorme lusroute door Zaanstad (en evt. Wormer) die in 2 richtingen gereden wordt. Als dit op een slimme manier ingelegd wordt, met ietwat meer gestrekte routes zoals jij zegt, dan scheelt dat aanzienlijk aan MAT-ritten (geen lege bussen meer naar Leidseplein), en mag er nog steeds in de handen geknepen worden met een tamelijk riant nachtnet. Op vele plaatsen in het land wordt dat geeneens geboden, dus kun je nagaan. Kijkende naar dat feit zouden die mopperende reizigers eigenlijk ook geen enkele reden tot klagen mogen hebben naar mijn idee. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Natuurlijk is een bus 's nachts fijn, maar je neemt die bus omdat je snel naar huis wil, niet omdat je een toeristisch bezoek aan de Zaanstreek wil afleggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Snelheid en een nachtnet.. dat zijn 2 dingen die niet samengaan :') Als je snel thuis wilt zijn kun je natuurlijk altijd nog de taxiservice van loveov nemen :lol:

Maar oké, even serieus nu. Het is vrijwel onmogelijk om in deze tijd een nachtnet op te richten dat net zo snel + frequent is als het reguliere netwerk. Ik denk dat dat bij iedereeen op het forum hier wel bekend is. Gestrektere route's en een slimmere lijnvoering moet mogelijk zijn in deze concessie, maar denk niet dat een luxe haal- & brengservice onder de naam Niteliner d'r in zit. Een nachtbus moet nu eenmaal meer gebied bedienen met minder beschikbaar materieel & DRU's.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

En wat nu als je een nachtbus doet met de stops Leidseplein, Amsterdam Centraal, De Vlinder, Gedempte Gracht, Zaandam en vervolgens alle stations langs de Zaanlijn, zodat hij de Provinciale Weg kan afknallen?
Beul van de blindegeleidelijn
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CamilleKreemers »

misschien ga ik nu iets doms voorstellen, maar hoezo worden de lijnen 392 en 394 niet van een nachtbus voorzien?
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Dat is dus vrijwel het traject dat de huidige N94 aflegt. Het drama met die lijn begint dan ook pas wanneer je het grondgebied van Wormerveer betreedt. Vanaf dat moment is het klaar met de gestrekte route's, en mag je vrolijk wegkolen in de bus als je een inwoner van Krommenie, Assendelft, of in het bijzonder Westzaan bent :')
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

@Camillekremers: dat zijn ze al. Lijn N92 volgt al de route van de 392 en rijdt daarbij door naar Leidseplein in beide richtingen. Donderdag en vrijdagnacht 1x/uur, zaterdagnacht 2x/uur. De N94 volgt de route van de 394 op zaterdag 1x/uur.

Het probleem is dat het wel aantrekkelijk is voor de mensen in Amsterdam Noord, Landsmeer (daar draaien enkele N92'jes ook nog een rondje) en Oostzaan. Maar als je naar Zaandam en verder wil is het toch een mijl op zeven. CS-Zaandam NS is 45 minuten met de nachtbus, versus 12-14 met de trein. Je komt er dus wel, maar het is niet aantrekkelijk.

De N92 heeft een poosje zes nachten in de week gereden (m.u.v. zondag), maar er bleek toch te weinig vraag.

Zaandam telt een bevolking van 70.000 inwoners en de hele gemeente zo'n 150.000, dus als veredelde buitenwijk van Amsterdam lijkt he tmij niet dat er een vraaggebrek is aan degelijk vervoer 's nachts.
Beul van de blindegeleidelijn
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

CS-Zaandam NS is 45 minuten met de nachtbus, versus 12-14 met de trein.
Wut, er is toch geen nachtelijk treinnetwerk boven het noordzeekanaal..? Of je moet doelen op de laatste ritjes rond het begin van de nachtelijke uren.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Dat was bedoeld als vergelijking qua reistijd. Sorry voor de verwarring.

Het nachtnet boven het Noordzeekanaal en richting haarlem toe sneuvelde toen de provincie tientallen miljoenen verloor bij de Landsbanki-zaak. Toen was er ook geen geld voor subsidie van het nachtnet. Inmiddels is wel (een deel van?) het geld weer terug.
Beul van de blindegeleidelijn
benza

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door benza »

Om een beetje een positief bericht toe te laten: ik ben toch tevreden met de concessie Zaanstreek. Ook tijdens de winter, de bussen rijden altijd, ook wanneer de ns niet meer rijdt.

En de 398 is een welkom aanvulling.

Het einige dingen die ik jammer vind zijn de torenhoge kosten van een rit-kaart, 2e50 zonder overstappen! Dus een retour met overstap kost 10e. Toch jammer als je wilt dat mensen de bus ipv de auto pakken, bijvoorbeld op zaterdag.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Ook hier kan ik het op zich wel mee eens zijn. Het is niet alleen maar kommer & kwel hierzo :lol: Het huidige systeem werkt ook wel, maar het punt in dit topic is dat het duidelijk véle malen beter moet kunnen dan nu het geval is.

De tarieven zijn inderdaad torenhoog voor een enkele reis, maarja, daar ontkom je tegenwoordig in geen enkele concessie meer aan. Na de ochtendspits kun je als alternatief altijd nog de meerrittenkaart van €16,80 ter waarde van 10 ritten gebruiken (wel alleen voor OVC). Dan kom je dus uit op een enkele reis van €1,68, ongeacht de afstand van je reis. Enige nadeel is dat je dan wel in één klap €16,80 lichter bent :|

De 398 mag er inderdaad ook best wezen, en is een welkome uitkomst voor forenzen (en natuurlijk incidentele reizigers) naar West. Punt blijft wel dat zo'n lijn een dure grap blijft, en je jezelf constant moet afvragen of het wel hoognodig is om dat soort lijnen in stand te houden. Reizen er niet genoeg mensen mee, dan moet je helaas realistisch worden, en afscheid nemen van dat soort verbindingen. Nu heb ik niet al te vaak gebruik gemaakt van de 398, dus kan daar verder niet over oordelen. Neemt niet weg dat ik voorstander ben & blijf van dit soort (spits)lijnen, zolang ze dus maar goed gebruikt worden :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten