OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Dat 1/3 van de reizigers op dit moment gebruik maakt van de OV-chipkaart, wil niet zeggen dat 2/3 tegen die kaart is. Er zijn ongetwijfeld reizigers die neutraal tegenover de chip staan en waarvoor het nou niet uitmaakt of ze met een chip of kaart reizen. Daarnaast heb je ook een aandeel reizigers dat op op zich niet tegen de OV-chipkaart zijn en er ook wel de voordelen van inzien, maar waarvoor de drempel om er een aan te schaffen en te gebruiken te hoog is. Zodra die drempels worden weggenomen of alternatieven verdwijnen zullen ze er niet rouwig om zijn. Daarnaast heb je dan nog de OV-studentenkaarthouders -die toch wel een aardig deel van de reizigers vormen- die misschien wel willen (of er onverschillig tegenover staan), maar nog niet kunnen. De bezwaren van de ouderen verdwijnen zodadelijk ook vrij snel als ze gratis mogen reizen. Het enige wat ze met die kaarten moeten doen is een poortje openen.
Ik denk dat je met deze genoemde groepen al een groot deel van de reizigers hebt samengevoegd. Het aandeel reizigers dat echt tegen die kaart is, zal denk ik niet groot zijn. De OV-chipkaart maakt het reizen nou eenmaal makkelijker, alleen moet je die eerste stap zetten en even over de aanloopproblemen heen kijken.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Ik wil op zich wel maar niet zolang het voor mij omslachtiger of duurder is. Ik kan nu als student met reductietarief reizen met een roze strippenkaart maar niet met reductietarief met de OV-chipkaart omdat ik nog steeds geen studenten OV-chipkaart reizen dus dan is de keuze snel gemaakt maar ik ben op zich niet tegen.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Met het nakende sluiten van de metropoortjes, komt de uitrol van de Studenten-OV-chipkaart op gang.

Ik citeer http://www.studentenreisbewijs.nl :
Planning verzending OV-Chipkaart
Vanaf 12 januari 2009 wordt gestart met de productie en het versturen van de studenten-ov-chipkaart. Omdat de metropoorten in Rotterdam als eerste worden afgesloten, zullen studerenden, die in Rotterdam en omstreken wonen voorrang krijgen. De studenten-ov-chipkaart wordt naar je toegestuurd.Om dit zo inzichtelijk mogelijk te maken zullen we de chipkaarten maken op basis van jouw postcode.

Let op:


Jouw postcode is de postcode van het correspondentieadres, zoals die bij de IB-groep bekend is

We kunnen alleen een OV-chipkaart voor je maken als je de tweede pasfoto hebt ingeleverd en deze is goedgekeurd en geregistreerd

Dit is de huidige planning: Jouw postcode Week van levering
2900 t/m 3299 12-1-2009 t/m 18-1-2009
2600 t/m 2899 19-1-2009 t/m 25-1-2009
2200 t/m 2599 19-1-2009 t/m 29-1-2009
1000 t/m 2199
3300 t/m 9999

We zullen de tabel regelmatig aanpassen aan de laatste stand van zaken.Eind mei hebben alle studenten een OV-chipkaart in hun bezit.

Stel jouw postcode is al voorzien, maar je hebt nog geen OV-chipkaart ontvangen:

controleer of je pasfoto er al is (zie linksboven op deze pagina)
als je na 12 januari je papieren studentenkaart bij de Postkantoren hebt opgehaald dan kan het zijn dat je langer moet wachten
wil je meer weten, neem contact op met 0900-6655444 (0,10 euro/min)
Aan de postcodeverdeling te zien, komt eerst de regio Rotterdam aan de beurt, daarna de regio Amsterdam en daarna de rest van Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Handig als je niet (meer) in Rotterdam, maar er wel regelmatig moet zijn. :(
Toch maar dat OV-fiets-abonnement aanvragen :D
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

Dan heb ik hem in mei pas, met m'n 9761 :x :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Oftewel, ik krijg hem nog voor het eind van januari. Had het nooit zo "snel" verwacht.

De reeksen zijn:
Capelle aan den IJssel - Rotterdam - Schiedam/Vlaardingen - Spijkenisse (2900 t/m 3299)
Delft - Zoetermeer - Gouda (2600 t/m 2899)
Noordwijk/Katwijk - Leiden - Alphen aan den Rijn - Den Haag (2200 t/m 2599)

Ik mis de gebieden zuidelijk van Rotterdam, zoals de Drechtsteden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Wat een kukels werken daar zeg. :roll: Is 3 pasfoto's inleveren niet genoeg voor ze? Hij geeft namelijk nog steeds aan dat het nog niet ingeleverd is, terwijl de laatste keer meer dan 15 dagen geleden is. Dat wordt dus voor de 4e keer naar het postkantoor. :x
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

Bij mij is het blijkbaar in één keer goedgegaan:

Ja hoor, je 2e pasfoto is in ons bezit!

:shock: :shock: :shock:
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

mb90 schreef:Wat een kukels werken daar zeg. :roll: Is 3 pasfoto's inleveren niet genoeg voor ze? Hij geeft namelijk nog steeds aan dat het nog niet ingeleverd is, terwijl de laatste keer meer dan 15 dagen geleden is. Dat wordt dus voor de 4e keer naar het postkantoor. :x
Ik twijfel nog of ik ze een brief ga sturen met het verzoek mijn rekening voor de pasfoto's te betalen, wanneer ze daadwerkelijk aan me gaan vragen een nieuwe pasfoto in te leveren.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Ik ben benieuwd of ik die studenten OV chipkaart nog krijg nu ik geen recht meer heb op mijn OV omdat ik afgestudeerd ben.

Ander punt: ik heb nu een maandtrajectkaart voor de trein waarmee ik ook gratis mag reizen in de zone Rotterdam. Het is alleen een papieren kaartje waar ik straks die poortjes niet mee open krijg, hoe moet ik dat dan doen? Kan ik met mijn abonnement naar een RET-loket gaan en daar mijn reisrecht op mijn persoonlijke OV-chipkaart laten zetten ofzo?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door tsov »

Da's ook een leuke ja :)
Ik ben ook heel benieuwd wat het beleid wordt ten aanzien van studenten met een geldige OV, maar nog geen Chipkaart hebben ontvangen omdat ze niet in Rotterdam wonen of studeren... :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

@Daantje: volgens mij is dat de oplossing ja.

Ik ben trouwens ook heel benieuwd of ik met m'n OV-Jaarkaart op chipkaart de poortjes ook open ga krijgen. Je zou verwachten van wel natuurlijk, maar het gaat nu eenmaal om een kaart die van NS af komt en een voordeelurenkaart is voor de RET-automaten ook al een "onbekend product" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Nou met mijn NS-chipkaart is het altijd gelukt. Sterker nog: zelfs de correcte ritprijs wordt in rekening gebracht :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

tsov schreef:Ik ben ook heel benieuwd wat het beleid wordt ten aanzien van studenten met een geldige OV, maar nog geen Chipkaart hebben ontvangen omdat ze niet in Rotterdam wonen of studeren... :roll:
Zoals op diverse plaatsen vermeld, kunnen zij een pasje ophalen bij RET-loketten/-medewerkers(http://www.studentenreisbewijs.nl/home). Daantjes beschreven situatie is in feite hetzelfde en wordt hier uitgelicht: http://www.ret.nl/service-en-verkoop/ve ... enten.aspx. In beide gevallen maakt de reiziger dus gebruik van een dummy-OV-chipkaart.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door playertwo »

Linkerspoor schreef:
mb90 schreef:Wat een kukels werken daar zeg. :roll: Is 3 pasfoto's inleveren niet genoeg voor ze? Hij geeft namelijk nog steeds aan dat het nog niet ingeleverd is, terwijl de laatste keer meer dan 15 dagen geleden is. Dat wordt dus voor de 4e keer naar het postkantoor. :x
Ik twijfel nog of ik ze een brief ga sturen met het verzoek mijn rekening voor de pasfoto's te betalen, wanneer ze daadwerkelijk aan me gaan vragen een nieuwe pasfoto in te leveren.
Toen ik OV had (ja verdien teveel dus mag die kaart jaarlijks eerder inleveren), maakte ik gewoon een afdruk van een gemaakte foto vanaf de pc. Ideaal is dat, kost maar € 0.10. Op het postkantoor zorgen dat je er eentje hebt van de oude stempel, die nemen dat risico wel voor je (als je het doet op eigen risico), en plakken gewoon met een pritstift de foto vast :mrgreen:

Een tweede foto heb ik nooit ingeleverd, en tegen de tijd dat ik aan de beurt ben krijg ik wel een brief dat ze nog een foto nodig hebben.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Justin »

Jeej, ik krijg dat ding wanneer ik tijdelijk geen student meer ben... Hm hm hm... mijn pasfoto is gelukkig wel aangekomen, zo kwam ik vorig jaar januari erachter...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Strippenkaart vanaf donderdag op z`n retour

ROTTERDAM - Het einde van de bijna dertig jaar oude strippenkaart is in zicht. Vanaf 29 januari verdwijnen de blauwe en roze vervoersbewijzen definitief uit de Rotterdamse metro ten faveure van de ov-chipkaart. Donderdag, de eerste dag in het nieuwe jaar, kunnen reizigers de strippenkaart niet meer uit automaten op de Rotterdamse metrostations halen.

Het is de eerste stap naar de definitieve verbanning van het vervoersbewijs. Reizigers kunnen de kaart voorlopig nog wel aan de loketten kopen.

Ongeveer 300.000 mensen maken dagelijks gebruik van de metro. Ongeveer 35 procent van hen maakt daadwerkelijk gebruik van de ov-chipkaart. En dat moet snel omhoog. Directeur Pedro Peters van vervoerder RET sprak enkele weken geleden al van een 'bereklus'. De vervoerder zet onder meer promotieteams in om het nieuwe bewijs onder de aandacht te brengen.

Om de invoering zo soepel mogelijk te laten verlopen, sluit RET vanaf 19 januari al stapsgewijs steeds meer poortjes die openen voor de strippenkaart.

Bron: ANP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Wel balen hoor, dat je er niet meer met de strippenkaart in mag.. Stel je voor dat het hele systeem een keer uitvalt? Of ze ontdekken iets anders? Dan moet iedereen losse kaartjes kopen die duurder zijn. Zou het mogelijk zijn dat de strippenkaart nog ooit eens terugkeert?
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

Die strippenkaart zien we echt niet meer terug tegen die tijd. Wel fijn dat de RET even vergeet dat er nog mensen zijn die niet alleen met de RET reizen en dus nog wel een strippenkaart kunnen gebruiken.

Je moet mensen verleiden, niet (op onder andere deze manier) dwingen om een OV-Chipkaart te gebruiken.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Er zullen denk ik ook best wel een aantal mensem zijn die niet uit Rotterdam komen en dus helemaal niet weten dat de strippenkaart is verbannen uit de metro vanaf het einde van januari. Sta je toch ook een beetje lullig te wapperen met je strippenkaart.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

De strippenkaart is straks in Rotterdam niet meer te gebruiken; dat is het probleem.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Strippenkaart blijft nog wel te koop, alleen niet op de metrostations van rotterdam en omgeving. Hoop wel dat de OV-chipkaart minder problemen brengt dan voorheen.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

bassie92 schreef:(...) alleen niet op de metrostations van rotterdam en omgeving. (...)
Heeft men ook nagedacht (ja, ik weet het, dit komt van het werkwoord denken) over het feit dat reizigers in Rotterdam en omgeving ook gebruik maken van diensten vallende onder andere OV-autoriteiten, tot Brabant en Zeeland aan toe; moet je dan in de overgangsfase maar een kaartje bij de chauffeur kopen?
Het is een spectrum.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Men zou toch ook gewoon een strippenkaart moeten kunnen kopen voor als ze gewoon met de bus willen?
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Naar het schijnt komen er ook speciale chipkaarten voor de overstappers waarmee geen opstaptarief berekend wordt. Geen idee of dat dan een kaart wordt alleen om het poortje te openen, die slechts geldig is als je bij controle je strippenkaart kunt tonen of dat je gewoon apart betaalt voor beide delen van de reis zonder dat het opstaptarief in rekening gebracht wordt. In beide gevallen vraagt het natuurlijk om fraude, maar dat blijf je toch houden zolang de chipkaart niet overal bruikbaar is.

Voor de abonnementhouders lijkt me de tussenoplossing zoals die er nu bij NS (voor de jaarkaarten dan) is me het meest praktisch: abonnement op een chipkaart laden, maar daarnaast ook de opdruk op de kaart handhaven zodat je 'm ook gewoon aan de chauffeur/controleur kunt tonen in de gebieden waar de chipkaart nog niet is ingevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten