“Behoud stoptrein Roosendaal-Antwerpen”

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re:

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Dat is een misvatting. Je betaalt een hogere infraheffing omdat de overheid zo min mogelijk geld wilde kwijt zijn aan de exploitatie van de infrastructuur (terwijl alle andere spoorwegen gewoon subsidie krijgen :!:), en omdat ze geld wilde terugverdienen van de kostbare aanleg.
Ik heb altijd begrepen dat het Hoofdrailnet winstgevend is? NS heeft ooit een lijst moeten maken van lijnen waar ze subsidies voor wilde, en die zijn als het goed is nu aanbesteed, op een enkele uitzondering na.
Vinny schreef:Ik denk dat je geen OV-expert hoeft te zijn om te bedenken dat dat natuurlijk niet kan. Onder de huidige voorwaarden KAN de HSL niet eens rendabel geëxploiteerd worden en als er ook nog eens concurrentie is via de lijn Roosendaal is het gewoon afgelopen. Dan had je die 6 miljard euro net zo goed meteen door de plee kunnen spoelen... :(
Grappig dat er dan toch meerdere inschrijvers zijn geweest die geld over hadden voor het mogen rijden op de HSL. Niet alleen HSA, maar uit mijn hoofd ook andere consortia (ik herinner me iets met DB) heeft ingeschreven. Kennelijk zien die partijen het allemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ik heb altijd begrepen dat het Hoofdrailnet winstgevend is? NS heeft ooit een lijst moeten maken van lijnen waar ze subsidies voor wilde, en die zijn als het goed is nu aanbesteed, op een enkele uitzondering na.
Dacht het dus even van niet. In dat geval zou ProRail niet betaald worden door de overheid maar zuiver dankzij de infraheffing die de vervoerders betalen. Zelfs de spoorlijn Leiden - Schiphol - Amsterdam is niet economisch rendabel te exploiteren; volgens de gegevens die ik tijdens mijn studie heb geraadpleegd. Omdat het maatschappelijk rendement wel erg hoog is (externe effecten, zoals de groei van de luchthaven zelf geven grotere baten dan lasten); is destijds besloten tot aanleg (en later uitbreiding) van de Schiphol-spoortunnel.
Wubbo schreef:Grappig dat er dan toch meerdere inschrijvers zijn geweest die geld over hadden voor het mogen rijden op de HSL. Niet alleen HSA, maar uit mijn hoofd ook andere consortia (ik herinner me iets met DB) heeft ingeschreven. Kennelijk zien die partijen het allemaal verkeerd?
Die waren te duur voor de overheid (lees: ze hadden een minder aantrekkelijk bod gedaan). Aangezien de NS toen nog zeer sterk een overheidsbedrijf was heeft men toch een niet rendabel bod kunnen doen, in de verwachting dat de overheid toch zou (moeten) bijspringen. Later heeft men de reizigersgroei tot buiten alle proporties opgeblazen. Zeker in de periode tot 2015 verwacht ik geen significante toename van de forensen op de relatie Amsterdam - Rotterdam; en aangezien het marktaandeel van het spoor nu al op zo'n 50/60% is en het niet logisch is dat met de komst van de HSL dit verdubbelt, klopt er van die berekening niets. Overigens had met stops te Hoofddorp en Lansingerland/Zoetermeer de HSL wel veel meer forensen kunnen trekken (dat zou dan wel een stop-HSL worden, de Thalys slaat dergelijke stations natuurlijk gewoon over ;))
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re:

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:
Wubbo schreef:Grappig dat er dan toch meerdere inschrijvers zijn geweest die geld over hadden voor het mogen rijden op de HSL.
Die waren te duur voor de overheid (lees: ze hadden een minder aantrekkelijk bod gedaan).
Doet niet af aan het feit dat ze er wel waren, en dat ook die partijen dachten de HSL rendabel te kunnen exploiteren!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

Je KUNT de HSL ook wel rendabel exploiteren. Maar dan moet er geen buitenproportionele infraheffing voor dat spoor gelden... :roll:

Ik denk dat als de HSL qua infraheffing net zo goedkoop zou zijn als het oude spoor, de HSL zelfs rendabeler is dan de oude lijn, bij gelijkblijvende reizigersaantallen; omdat de treinexploitatie iets goedkoper is vanwege lagere personeelskosten per treinkilometer door de hogere snelheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re:

Bericht door Geert »

Alleen kost het aanleggen van een HSL wel "iets" meer dan een conventionele spoorlijn. Het is flauwekul om de infraheffing voor de HSL gelijk te stellen aan die van de oude spoorlijn via Roosendaal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

Ja je legt een HSL aan of niet. Overigens zijn de kostenverschillen tussen een HSL en conventioneel spoor niet zo hoog meer, aangezien de zwaarste kosten liggen in de ongelijkvloerse kruisingen met overige verkeersstromen. Dat is tegenwoordig ook een eis voor nieuwe conventionele spoorverbindingen. Ook dingen als 'ballastloosspoor' en voorbereiding voor 200 km/h - 25 k spanning zijn normaal geworden voor normale spoorverbindgen (zelfs de Hemboog is hier op voorbereid!); denk ook aan Groningen - Drachten - Heerenveen, de Hanzelijn etc.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re:

Bericht door IC3 »

Vinny schreef:
Als je van Roosendaal naar Parijs wil reis je het best via Rotterdam
Overigens lijkt me die relatie niet bijster relevant. In ieder geval niet relevanter dan van alle andere middelgrote steden die ook niet zijn aangesloten op de HSL-zuid.
Laat me voorop stellen: ik heb geen direct belang bij deze verbinding. Historisch is het natuurlijk zo dat de internationale treinen Parijs - Amsterdam in Roosendaal stopten. Zoiets ligt vrij gevoelig, vergelijk het met de IC-status die Hilversum een aantal jaren heeft moeten inleveren. Bovendien: het belang van Roosendaal als stad mag dan niet zo groot zijn, maar met het verdwijnen van een stoptrein Antwerpen - Roosendaal (waarbij mij niet helemaal duidelijk is of jij vindt dat 'ie moet verdwijnen of niet) wordt ook de NMBS niet beter. Vanuit België is het belang van deze verbinding veel groter dan andersom. Wanneer de HSL in dienst is, wordt de stoptrein naar verwachting veel drukker, omdat slechts een deel van de huidige Beneluxreizigers zal kiezen voor de HSL. De NMBS zal daar ook garen bij spinnen. Bovendien: een lijn die in Essen ophoudt met een stootblok (althans, voor reizigerstreinen) is ook voor degenen die in bijv. Kalmthout, Kapellen en Essen wonen niet aantrekkelijk.

Overigens: ik ben vóór het afschaffen van de Benelux, maar wel voor een of andere Belgische sneltrein die tot Roosendaal rijdt. Naar mijn inzicht is één trein per uur tussen Roosendaal en Antwerpen na de indienststelling van de HSL genoeg. Wat mij betreft is het of stoptrein, of sneltrein.

@Vinny: In het bussenplan dat je noemt, zie ik weinig heil. Helaas, want op zich zou het wel mooi zijn. De vervoersstroom voor zo veel verschillende bussen is te klein en binnen een paar jaar zijn al deze lijnen verdwenen... Denk maar aan het succes van de Interliner, de Sneltreinbus van NS etc. Je kunt dan beter alles concentreren en gebruik maken van de al bestaande spoorverbinding Roosendaal - Essen en verder.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

IC3 schreef:Helaas, want op zich zou het wel mooi zijn. De vervoersstroom voor zo veel verschillende bussen is te klein en binnen een paar jaar zijn al deze lijnen verdwenen...
De bussen bestaan al voor een deel. Middelburg/Goes - Terneuzen bestaat. Terneuzen - Hulst bestaat en Hulst - Antwerpen bestaat ook. Het enige nieuwe aan mijn plan is om deze busdiensten te combineren en te versnellen tot een Interliner-achtig concept; terwijl Antwerpen - Bergen op Zoom wordt toegevoegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re:

Bericht door waldo79 »

Doe je daarmee niet de plaatsen langs de spoorlijn Roosendaal-Antwerpen tekort? Ik denk aan met name Essen en Kalmthout :o
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re:

Bericht door IC3 »

waldo79 schreef:Doe je daarmee niet de plaatsen langs de spoorlijn Roosendaal-Antwerpen tekort? Ik denk aan met name Essen en Kalmthout :o
Dat lijkt mij dus ook het geval. Wel speelt mee dat 95% van de reizigers uit Essen en Kalmthout naar Antwerpen spoort en niet naar Roosendaal. Dat komt alleen door het hoge grenstarief: wanneer ik mijn auto parkeer op het P&R terrein is minimaal de helft van het aantal auto's uit Vlaanderen afkomstig.
vinny schreef:terwijl Antwerpen - Bergen op Zoom wordt toegevoegd
En juist daar ben ik geen voorstander van: 1) snoept reizigers van de treinverbinding af - hoewel dat probleem beperkt zal zijn en 2) de BBA-bus tussen Bergen op Zoom en Antwerpen is minimaal vijf jaar geleden uit de dienstregeling geschrapt vanwege te geringe reizigersaantallen. Zo'n interliner van Bergen naar Antwerpen zal nooit een redelijke bezettingsgraad krijgen. Mij lijkt het door laten rijden van 1 trein per uur uit Antwerpen over het traject Essen - Roosendaal altijd nog interessanter. Natuurlijk, een trein kost vast meer dan een bus, maar aan de andere kant: het gaat hier om slechts zeven kilometers, die wel van cruciale belang zijn voor de ontsluiting van de West-Brabant en de Noorderkempen. Bovendien profiteren van de stoptrein verschillende andere regio's / aansluitingen in Roosendaal (die reizigers hebben die jij liever in de HSL zou zien) en de trein is daarmee commercieel veel interessanter dan een bus vanuit Bergen op Zoom, een stad die toch vrij afgelegen ligt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re:

Bericht door Daantje »

IC3 schreef:
waldo79 schreef:Doe je daarmee niet de plaatsen langs de spoorlijn Roosendaal-Antwerpen tekort? Ik denk aan met name Essen en Kalmthout :o
Dat lijkt mij dus ook het geval. Wel speelt mee dat 95% van de reizigers uit Essen en Kalmthout naar Antwerpen spoort en niet naar Roosendaal. Dat komt alleen door het hoge grenstarief: wanneer ik mijn auto parkeer op het P&R terrein is minimaal de helft van het aantal auto's uit Vlaanderen afkomstig.
Als er geen treinen reden in Zeeland en ik wel naar Belgie moest met de trein en vroeg ik vaak aan mijn ouders of ze me naar Essen wilde brengen in plaats van naar Roosendaal omdat dat flink in kosten scheelde. Ik denk dat er wel meer mensen zijn uit de omgeving Roosendaal die met de auto naar Essen rijden en vanaf daar naar Antwerpen gaan.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re:

Bericht door IC3 »

Daantje schreef: Ik denk dat er wel meer mensen zijn uit de omgeving Roosendaal die met de auto naar Essen rijden en vanaf daar naar Antwerpen gaan.
Daar bestaat geen twijfel over. Zo kwam ik een tijdje geleden nog mijn docent geschiedenis van de middelbare school tegen in Essen. "Hee, wat doet ú hier?" "Nou, simpel, goedkoper met de trein gaan!" Nog meer dan in Roosendaal het geval is, staat het parkeerterrein iedere dag weer propvol met auto's voorzien van een Nederlands kenteken. Vooral voor treinvakanties is Essen een geliefde plaats om de auto achter te laten, omdat het gratis is...
Minder, maar toch nog een aanzienlijk aantal auto's staat in Kalmthout, dat is vanuit Bergen op Zoom makkelijker dan Essen. Bovendien kun je met de KeyCard van Kalmthout naar Antwerpen, niet vanuit Essen. Zo kun je echt voor een paar euro heen en terug naar Antwerpen. 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

Kortom een busverbinding is én goedkoper én sneller én snoept reizigers van een treinverbinding af die toch wordt opgeheven, zodat de bezettingsgraad acceptabel wordt. Waarom dan toch al die commotie?
Essen, Kalmthout, Ekeren etc. behouden hun eigen treinverbinding met Antwerpen. Geen probleem dus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re:

Bericht door IC3 »

Vinny schreef: én snoept reizigers van een treinverbinding af die toch wordt opgeheven
Daar ben ik - gelukkig - nog niet zo zeker van. Ik geloof er niet in dat de stoptrein het onderspit moet delven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

. Ik geloof er niet in dat de stoptrein het onderspit moet delven.
Hangt af van de toelating van het Belgisch treinmaterieel op Nederlands grondgebied... (dat wordt nu gedoogd op Roosendaal grens - Roosendaal) :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re:

Bericht door Caspar »

Maar als die niet meer gedoogd worden, hoe zit het dan met de stoptreinen die savonds en in het weekend tussen Maastricht en Liège rijden. Die zijn volgens mij van hetzelfde type.
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re:

Bericht door Sebastiaan »

Tussen Roosendaal en Antwerpen rijd ander materieel dan tussen Maastricht en Luik. Tussen Roosendaal en Antwerpen rijden namelijk de zo genoemde "Varkensneuzen" en tussen Maastricht en Luik de "klassiekers".
mvg,
Sebastiaan
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

Nederland en België hebben een reputatie op te houden als het gaat om het niet wederzijds toelaten van elkaars treinmaterieel... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re:

Bericht door M57 »

Is dat dan anders dan tussen verschillende landen in het algemeen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten