Het grote rijdendetreinen-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Betatesters gezocht!
De afgelopen maanden heb ik hard gewerkt aan een update van de Rijden de Treinen app voor Android. De app is inmiddels alweer drie jaar oud en het werd tijd voor een flinke update. Het meest in het oog springende van deze update is de vernieuwde user interface, die beter aansluit op Android 4.0 en de ondersteuning voor tablets. Bijna alle puntjes staan inmiddels op de i, maar om de laatste foutjes er uit te halen ben ik nu op zoek naar betatesters.

Wat doe je als betatester?
Eigenlijk niets bijzonders: je krijgt eerder dan anderen de nieuwe versie van de Rijden de Treinen app op je mobiel of tablet en je kunt de app gewoon gebruiken. Er is een (kleine) kans dat er nog wat foutjes in zitten, maar de belangrijkste bugs zijn er inmiddels uitgehaald. Je zou er gewoon mee moeten kunnen werken.

Mocht je toch een fout vinden, dan wil ik je vragen om deze te mailen naar feedback@rijdendetreinen.nl. Voor de officiële 2.0-versie van Rijden de Treinen kan de fout nog worden opgelost. En uiteraard ben ik erg benieuwd naar je reactie op deze nieuwe versie!

Hoe word ik betatester?
Met drie eenvoudige stappen: eerst meld je je aan voor een Google Groups, daarna moet je op een knop in de Google Play store klikken. Tot slot installeer je de update.

1. Meld je aan op deze Google Group: https://groups.google.com/forum/#!forum/rdt-betatest (met hetzelfde account als je voor de Play Store gebruikt). Als het goed is wordt je automatisch lid.

2. Bezoek deze pagina: https://play.google.com/apps/testing/nl ... ndetreinen en klik op de blauwe knop 'Tester worden'

3. Ga op je toestel naar de Play Store, vervolgens Mijn Apps en installeer de update. (Dit laatste kan even duren.)

Bedankt voor het meetesten alvast!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Aking »

Kan ik lid worden van die Google Group zonder allemaal Google+ gezeik?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Thom91 »

Wauw, wat een update!
Twee dingen die me direct opvallen.

1) Icoontje op homescreen verdween, handmatig terug moeten zetten.
2) de zwart/wit kleurstelling vind ik niet erg geslaagd. Wellicht wat kleuren uit het logo laten terugkomen?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Aking schreef:Kan ik lid worden van die Google Group zonder allemaal Google+ gezeik?
Yep, zolang je maar hetzelfde Google account gebruikt als je voor de Play store gebruikt moet het goed gaan.
Thom91 schreef:Wauw, wat een update!
Twee dingen die me direct opvallen.

1) Icoontje op homescreen verdween, handmatig terug moeten zetten.
2) de zwart/wit kleurstelling vind ik niet erg geslaagd. Wellicht wat kleuren uit het logo laten terugkomen?
Dat icoontje zag ik ook op een S4 gebeuren, op andere toestellen weer niet. Weet niet helemaal waarom dat gebeurt.
Kleurstelling: staat genoteerd, benieuwd wat anderen er van vinden. Bedankt voor je feedback!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Thom91 »

Ik heb wat screenshots bijgevoegd, vanochtend had ik niet zoveel tijd:

Afbeelding

Afbeelding

Het ontwerp van nu.nl in het nieuwe Holo thema vind ik zelf erg geslaagd, hier is een subtiel kleurverschil te zien terwijl op mijn telefoon het er allemaal erg zwart en donker uit ziet.

Verder kudo's voor onderstaande ontwerpaanpassingen, vind ik persoonlijk erg geslaagd. Probleem wat ik nog wel steeds heb is dat als ik dan op die werkzaamheden druk de melding in mijn meldingenvenster helaas verdwijnt. Ik zou graag willen dat die blijven staan of optioneel aangezet kunnen worden als blijvende melding.

Afbeelding

Afbeelding
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Dat icoontje zag ik ook op een S4 gebeuren, op andere toestellen weer niet. Weet niet helemaal waarom dat gebeurt.
Icoontje verdween ook op m'n Galaxy Tab 2. Kwam nog wel wat dingetjes tegen die ik zo middels screenshots zal plaatsen hier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door wouter15 »

Is deze update op alle toestellen geweest? Ik heb namelijk niks van een update gezien.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door webguy »

Icoontje verdwijnen ligt vast aan de launcher - gebeurt ook altijd op mijn Nexus 5 als je een alpha/test versie installeert en het directe upgrde is.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Thom91 »

wouter15 schreef:Is deze update op alle toestellen geweest? Ik heb namelijk niks van een update gezien.
Heb je überhaupt de post van Geert gelezen?
Komt wel goed schatje.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door wouter15 »

Laat maar. Las er straal overheen. Sorry!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Gezien de update ook bedoeld was voor betere tablet-ondersteuning er maar voor gekozen de update op m'n tablet i.p.v. telefoon te zetten. Over het algemeen ziet het er uitstekend uit, maar wat kleine puntjes (die niet persé allemaal tablet-gerelateerd zijn).

Bij de details van verstoringen wordt soms de hele breedte van het scherm gebruikt en soms niet. Is dat een keuze of komt het door hoe het aangeleverd wordt? Voorbeeld van beide:
Afbeelding

Afbeelding

De actuele vertrektijden zijn wellicht nog wat aan de brede kant. Vertrekspoor staat zo'n eind weg.
Afbeelding

Bij de details van een trein vindt ik eigenlijk de kleurstelling van de stations-bolletjes niet meer zo bij de rest van de layout passen...
Afbeelding

Ter overweging: allicht in de reisplanner "vertrekken om" vervangen door "vertrekken op" gezien de datum eronder en dan "om" toevoegen tussen datum en tijd?
Afbeelding

En ook voor de reisplanner geldt dat de vertreksporen erg ver naar rechts staan. Wellicht kan de balk links met de alternatieve opties juist wat breder, dan wordt het rechter deel van het scherm vanzelf smaller.
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Bedankt iedereen voor de feedback tot nu toe, heel nuttig! Ook bedankt voor de screenshots, met name Daniel - tabletondersteuning heb ik met name op een 7" tablet getest, fijn om te zien dat meeste ook op 10" goed werkt.
webguy schreef:Icoontje verdwijnen ligt vast aan de launcher - gebeurt ook altijd op mijn Nexus 5 als je een alpha/test versie installeert en het directe upgrde is.
Oke, dan maak ik me daar geen zorgen over. :)
Thom91 schreef: http://i.imgur.com/YztBfbg.png
http://i.imgur.com/2sHaBNM.png
Het ontwerp van nu.nl in het nieuwe Holo thema vind ik zelf erg geslaagd, hier is een subtiel kleurverschil te zien terwijl op mijn telefoon het er allemaal erg zwart en donker uit ziet.
Er zitten inderdaad wat flinke contrasten tussen zwart en wit in. (Misschien ook wel ter compensatie van de oude versie die uiteindelijk wel erg blauw was.) Ik denk dat het vooral komt door de donkere actionbar bovenin en de grijze balk die er in sommige schermen onder staat?
Thom91 schreef:Probleem wat ik nog wel steeds heb is dat als ik dan op die werkzaamheden druk de melding in mijn meldingenvenster helaas verdwijnt. Ik zou graag willen dat die blijven staan of optioneel aangezet kunnen worden als blijvende melding.
http://i.imgur.com/AGzrTEh.png
Dat is een optie die ik denk ik nog wel toevoeg, dat is ook niet erg moeilijk. Iets vergelijkbaars zat ook al in de oude versie.
Daniel schreef:Bij de details van verstoringen wordt soms de hele breedte van het scherm gebruikt en soms niet. Is dat een keuze of komt het door hoe het aangeleverd wordt?
In dit geval ligt het aan de wijze van aanleveren. In de 'standaard' storingsmeldingen worden regels altijd afgebroken en bij uitgebreide meldingen gebeurt dat niet, vandaar het verschil. Erg mooi worden zulke lange regels echter ook weer niet, dus nog maar eens over nadenken. Is de tekst is niet te klein om prettig te kunnen lezen?
Daniel schreef:De actuele vertrektijden zijn wellicht nog wat aan de brede kant. Vertrekspoor staat zo'n eind weg.
http://nieuwsfoto.ovinnederland.nl/uplo ... -03-47.png
Dat is inderdaad wel erg ver uit elkaar. Eens kijken of die regel wat te condenseren valt zodat de elementen dichter tegen elkaar aan staan.
Daniel schreef:Bij de details van een trein vindt ik eigenlijk de kleurstelling van de stations-bolletjes niet meer zo bij de rest van de layout passen...
http://nieuwsfoto.ovinnederland.nl/uplo ... -04-04.png
Welke kleur zou je hier verwachten of zou je denken dat goed zou passen bij de rest van de layout?
Daniel schreef:Ter overweging: allicht in de reisplanner "vertrekken om" vervangen door "vertrekken op" gezien de datum eronder en dan "om" toevoegen tussen datum en tijd?
Ja, goede!
Daniel schreef:En ook voor de reisplanner geldt dat de vertreksporen erg ver naar rechts staan. Wellicht kan de balk links met de alternatieve opties juist wat breder, dan wordt het rechter deel van het scherm vanzelf smaller.
http://nieuwsfoto.ovinnederland.nl/uplo ... -05-32.png
Ja, goede. Probleem speelt in mindere ook voor 7" tablets, maar gezien hoe extreem het hier is lijkt het me goed er wat aan te doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Is de tekst is niet te klein om prettig te kunnen lezen?
Tekstgrootte is op zich prima zo.
Geert schreef:
Daniel schreef:Bij de details van een trein vindt ik eigenlijk de kleurstelling van de stations-bolletjes niet meer zo bij de rest van de layout passen...
http://nieuwsfoto.ovinnederland.nl/uplo ... -04-04.png
Welke kleur zou je hier verwachten of zou je denken dat goed zou passen bij de rest van de layout?
Donkergrijs zou ik verwachten maar maakt het wellicht wel erg saai. Qua kleur vindt ik dat geel/oranje wat je als achtergrond voor "gewijzigde dienstregeling" gebruikt wel erg goed bij het design passen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Gisteravond een nieuwe betaversie geupload naar de Play Store met de volgende verbeteringen:
- betere layout voor 10" tablets (reisplanner, vertrektijden) (bedankt Daniel)
- continue melding bij storingen (Thom91)
- kleine bugfixes / stabiliteitsverbeteringen

Hoor graag hoe dit bevalt :) Over de kleur van de bolletjes en de kleur van het geheel denk ik nog even na.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Ik zag dat de AV wat smaller geworden was ja, al lijkt de afstand nogsteeds best wel groot te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Thom91 »

De meldingen blijven nu staan top, enige wat er gebeurt is dat de melding niet automatisch verdwijnt als de storing ook is opgelost. Dat zou nog wel mogen wat mij betreft. :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Zou als het goed is wel moeten gebeuren. De storingen worden elk kwartier ook ververst (tenzij je iets afwijkends instelt) en wanneer er geen enkele storing meer is zou de notificatie moeten verdwijnen.

Zojuist weer een nieuwe testversie geupload. Meldingen zijn nu te blokkeren (dat kon al in de instellingen, maar werkte niet). Tevens wat fixes voor mogelijke crashes en een fix voor de instellingen op sommige 10"-tablets, dat bleek nogal gemakkelijk te crashen. Wanneer er de komende dagen geen gekke zaken uit de test komen zal de 2.0-versie ook live gaan :-)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Justin »

Top Geert!

Ik kreeg vaak nog wel eens het volgende:

* ik open de app
* ik zoek de vertrektijden van station X
* ik sluit de app af
* ik open de app
* ik zoek de vertrektijden van station Y
* beeld laat station Y zien, maar springt terug op X

Volgens mij is dat in de nieuwe versie niet meer zo.

Enkele shots voor de Engelse versie op mijn Samsung Galaxy 3:

Afbeelding
Engelse terminologie is ook goed neergezet

Afbeelding
Goed, alleen soms mis ik nog wel eens de halteringstijden eigenlijk. Is dat nog een optie?

Afbeelding
Ook hier goed en helder

Afbeelding
Adviesoverzicht

Afbeelding
Reisadvies ziet er erg netjes en strak uit.

Afbeelding
Geen echte veranderingen bij de settings gezien

Afbeelding
Het is even wennen om voortaan eerst op de loop te drukken en dan pas in te voeren.


Voorlopig heb ik nog niet echt wat geconstateerd, maar dat hoor je anders nog wel, nu ik hem op mijn telefoon heb geüpdatet.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Ik zie nog wel een foutje bij jouw screenshots Justin... bij die ICD moet natuurlijk ook in het Engels staan dat er een toeslag geldt, niet alleen dat er een spoorwijziging is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door webguy »

Komt vast omdat de tekst voor toeslag eigenlijk geen melding is maar de naam voor de trein (dus Nachtnet of Jan Kiepura). Wordt misbruikt, en die teksten zijn er dus niet in het Engels.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Justin »

Ja en de meldingen en werkzaamheden zijn natuurlijk ook in het Engels. Om dat automatisch correct te laten vertalen lijkt me zeer lastig, omdat de tekst te variabel is. Hooguit zou je nog IF...LIKE...-statements kunnen optrommelen, maar ook dat is niet 100% waterdicht.

De meldingen per trein zijn wel goed, want zie gewoon collission with person, points failure, overhead power failure en dat soort zaken. Die dingen zijn tenslotte wat 'vaster'.

Overigens is de 'supplement' bij de ICD per trein in het AV-scherm ook in het Nederlands. Voorheen was dat wel als "supplement required" aangemerkt.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

webguy schreef:Komt vast omdat de tekst voor toeslag eigenlijk geen melding is maar de naam voor de trein (dus Nachtnet of Jan Kiepura). Wordt misbruikt, en die teksten zijn er dus niet in het Engels.
Klopt, net zoals dat 'Nachtnet', '+ rijtuigen Moskou' (oid) of 'Spoorwegmuseum' (zie andere screenshot van Justin) ook niet vertaald wordt. Eigenlijk vind ik ook dat die toeslaginformatie gewoon goed in InfoPlus opgelost moet worden met een correcte melding en niet met houtje-toutje-oplossingen zoals een veld voor treinnaam misbruiken, maar misschien dat ik de toeslagmelding nog wel vertaal gezien mogelijke verwarring voor internationale reizigers.
Justin schreef:De meldingen per trein zijn wel goed, want zie gewoon collission with person, points failure, overhead power failure en dat soort zaken. Die dingen zijn tenslotte wat 'vaster'.
Klopt, hoewel dat wel een lijstje is dat ik zelf bijhoud. Zie regel 775 van dit bestand: https://github.com/geertw/rdt-infoplus- ... vs.py#L775 Het is nogal een lijst :)
Overigens is de 'supplement' bij de ICD per trein in het AV-scherm ook in het Nederlands. Voorheen was dat wel als "supplement required" aangemerkt.
Yep.. De eerste maand dat ICD toeslagvrij reed tussen Asd-Shl en Rtd-Bd stond op elk AV-bord 'Toeslag verplicht', ook bij trajectdelen waar de toeslag dus niet meer verplicht was. Toen is de hele toeslagmelding weggehaald en vervangen door het veld 'treinnaam' te gebruiken. 'Toeslag verplicht' is een vaste code en dus te vertalen, de treinnaam is gewoon een tekstveld met (voor apps dan) willekeurige inhoud. En daarom dus geen vertaling. Op de TBP's zie je het verschil niet maar in apps etc. dus wel.
Justin schreef:Top Geert!

Ik kreeg vaak nog wel eens het volgende:

* ik open de app
* ik zoek de vertrektijden van station X
* ik sluit de app af
* ik open de app
* ik zoek de vertrektijden van station Y
* beeld laat station Y zien, maar springt terug op X

Volgens mij is dat in de nieuwe versie niet meer zo.
Klopt, dat zou nu niet meer moeten voorkomen.
Goed, alleen soms mis ik nog wel eens de halteringstijden eigenlijk. Is dat nog een optie?
In principe is dat sinds kort wel mogelijk, maar ik moet er nog wel veel zaken voor regelen aan de backend (serverkant) aangezien het systeem met ritinformatie volledig anders werkt. Het is wel de bedoeling het toe te voegen maar het zal nog wel even duren.
Voorlopig heb ik nog niet echt wat geconstateerd, maar dat hoor je anders nog wel, nu ik hem op mijn telefoon heb geüpdatet.
Hoor het graag, alle feedback is nuttig en welkom *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Sinds vanavond is de 2.0-update voor iedereen beschikbaar, de laatste bugs zijn er uit gestreken voor de release. Iedereen die heeft meegetest, bedankt voor het testen!

Geen Android, toch benieuwd? Er staan aardig wat screenshots in de Play Store, https://play.google.com/store/apps/deta ... ndetreinen. Geeft denk ik wel een aardig beeld van de mogelijkheden :)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Justin »

Super man! Ook die reminder van in- en uit-checken bij verschillende vervoerders is een nice gimmick!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Kleine moeite, groot plezier, zo'n reminder :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten