NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Nitein-Repart »

Het erge was dat die IC eerst niet in Leuven stopte (het heeft door de weeks zat verbindingen naar Brussel, maar een verbinding naar Maastricht was opzich interessant).

Verder heeft een taalgrens in vervoerskundig opzicht hetzelfde effect als een staatsgrens, al helemaal als de talen geen gemeenschappelijke afkomst hebben (Nederlands is een Germaanse taal, Frans een Romaanse). Een OV-verbinding tussen twee plaatsen waarvan de één in Vlaanderen en de ander in Wallonie ligt heeft dezelfde potentie dan twee plaatsen van ongeveer dezelfde grootte en betekenis waarvan de één in Nederland (of een willekeurig ander land) en de ander in Duitsland (of een willekeurig ander land) ligt.

Het is alleen jammer dat de Belgen zo weinig interesse hebben in OV-verbindingen tussen Nederland en Vlaanderen en tussen Wallonie en Frankrijk. Aangezien één van de belangrijkste belemmeringen van een staatsgrens hebt weggenomen (namelijk de taal), moet er toch potentie zijn. Aan de Waalse kant is er slechts één verbinding namelijk Lille-Tournai (Lille-Mouscron eigenlijk ook, maar aangezien Mouscron deel uitmaakt van de aglomeratie Lille en lijn verder voert naar Vlaamse steden als Kortrijk, Gent, Roeselare en Brugge zie ik dat eerder als een verbinding Vlaanderen-Frankrijk), terwijl ik denk dat de treinverbindingen ala Bruxelles-Valenciennes en Namur-Charleroi-Mons-Paris best potentie hebben. Immers vormt taal daar geen belemmering. Hetzelfde geldt voor Nederland-Vlaanderen, echter liggen er in het Vlaams grensgebied weinig spoor wat anders verbindt dan Antwerpen, wel is Maastricht-Hasselt een goede start.

Verbindingen Tongeren-Herstal en Landen-Waremme hebben gewoon geen toekomst. 1x per twee uur (of als het het optimistisch wilt houden 1x per uur) is echt het maximum. Voor de Waalse dorpen tussen Landen en Liège is het beter om de IC's Bruxelles-Liège te laten stoppen in Ans en in Ans een snelle overstap te creeren op het trein naar Waremme.

Verder denk ik dat het beter is om vanuit verschillende Vlaamse steden de verbinding met Antwerpen te verbeteren. Vanuit bijvoorbeeld Leuven en Hasselt is die dramatisch. Er is voor Vlaanderen meer dan alleen Brussel.

Verder is Brussel tegenwoordig al zo sterk verfranst, dat het me beter lijkt dat Vlaamse (overheids)instellingen die zich in Brussel gevestigd hebben beter kunnen verhuizen naar bijvoorbeeld Mechelen wat erg centraal in Vlaanderen ligt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

De spoorlijn Valenciennes-Mons kan wel gereactiveerd worden. Die plannen zijn er volgens mij ook wel. Het spoortracé ligt er nog voorzover ik weet. Lijkt me een zinvollere verbinding dan Aulois-Quevry eerlijk gezegd :lol:

Het probleem van landgrensoverschrijdend treinverkeer is dat de technische systemen en toelatingseisen per land kunnen verschillen waardoor de vervoerders duurder materieel nodig hebben, terwijl de marktvraag lager ligt dan bij binnenlandse verbindingen. En daarnaast geldt ook dat overheden liever vervoer in eigen land subsidiëren, hetgeen ook wel begrijpelijk is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Dat hele stuk Quievrain - St-Ghislain kan je gewoon opdoeken. De belangrijkste bestemming in die hoek, Dour, bedient het niet. Een paar jaar geleden is de IC-dienst buiten de piekuren al ingekort tot St-Ghislain er rijdt er een navette tussen St-Ghislain en Quievrain. De lange intercity's met M4-rijtuigen hadden op de lijn veel last van vandaliserende jongeren.
Vinny schreef:De spoorlijn Valenciennes-Mons kan wel gereactiveerd worden. Die plannen zijn er volgens mij ook wel.
De metropoolregio lukte het niet een akkoord daarover te krijgen met RFF, de infrastructuurbeheerder in Frankrijk. Men heeft daarom besloten de derde tramlijn van Valencienes enkelsporig in de middenberm van de voormalige N30 aan te leggen. Daarbij heeft men de tramlijn besloten na Quiévrechain richting Crespin te sturen. Dit gebeurde nadat er in België een luchtkasteel was gebouwd met een tramlijn Quievrain - Mons als droombeeld door Waalse politici, maar Infrabel prikte het al snel lek want ze zaten niet te wachten op trams op hun spoornetwerk. Daarbij kwam overigens ook weer het gekrakeel over het mislukte GLT-project in Mons uit de jaren 80 boven water...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Nitein-Repart »

De huidige lijn Quievrain-Saint Ghislain is nu zinloos, maar als je Quievrain-Valenciennes reactiveerd kun je de IC Bruxelles-Saint Ghislain doortrekken naar Valenciennes en de TGV Paris-Valenciennes doortrekken naar Mons, Charleroi en Namur. Dat is veel effectiever dan de huidige Thalys Liege-Paris.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Erno-BE schreef:Aan de Waalse kant is er slechts één verbinding namelijk Lille-Tournai (Lille-Mouscron eigenlijk ook, maar aangezien Mouscron deel uitmaakt van de aglomeratie Lille en lijn verder voert naar Vlaamse steden als Kortrijk, Gent, Roeselare en Brugge zie ik dat eerder als een verbinding Vlaanderen-Frankrijk)
Vanaf Leuven rijdt toch ook een bus de grens over?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb het over spoorverbindingen. Daarnaast ligt Leuven centraal in Belgie dus kan er over grensoverschrijdende spoorverbindingen geen sprake zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Meltrain »

Wordt station Aalst-Kerrebroek opgeheven? Ik zag dat station niet meer in de dienstregeling van spoorlijn 82 staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Erno-BE schreef:Ik heb het over spoorverbindingen. Daarnaast ligt Leuven centraal in Belgie dus kan er over grensoverschrijdende spoorverbindingen geen sprake zijn.
Excuses, ik dacht even dat het nog over de taalgrens ging.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Men heeft daarom besloten de derde tramlijn van Valencienes enkelsporig in de middenberm van de voormalige N30 aan te leggen.
Ik had beloofd wat positiever te zijn op het forum. Ik vermeld mijn mening omtrent dit "plan" dan ook niet. Voor een conventionele IR verbinding lijkt me wel potentieel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Wordt station Aalst-Kerrebroek opgeheven? Ik zag dat station niet meer in de dienstregeling van spoorlijn 82 staan.
Nee, dat station blijft (staat gewoon in de plannen), maar is klaarblijkelijk uit de dienstregelingen verdwenen.
Vinny schreef:Ik had beloofd wat positiever te zijn op het forum. Ik vermeld mijn mening omtrent dit "plan" dan ook niet.
:mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
benza

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door benza »

Erno-BE schreef: Verder heeft een taalgrens in vervoerskundig opzicht hetzelfde effect als een staatsgrens, al helemaal als de talen geen gemeenschappelijke afkomst hebben (Nederlands is een Germaanse taal, Frans een Romaanse). Een OV-verbinding tussen twee plaatsen waarvan de één in Vlaanderen en de ander in Wallonie ligt heeft dezelfde potentie dan twee plaatsen van ongeveer dezelfde grootte en betekenis waarvan de één in Nederland (of een willekeurig ander land) en de ander in Duitsland (of een willekeurig ander land) ligt.

Het is alleen jammer dat de Belgen zo weinig interesse hebben in OV-verbindingen tussen Nederland en Vlaanderen en tussen Wallonie en Frankrijk. Aangezien één van de belangrijkste belemmeringen van een staatsgrens hebt weggenomen (namelijk de taal), moet er toch potentie zijn. Aan de Waalse kant is er slechts één verbinding namelijk Lille-Tournai (Lille-Mouscron eigenlijk ook, maar aangezien Mouscron deel uitmaakt van de aglomeratie Lille en lijn verder voert naar Vlaamse steden als Kortrijk, Gent, Roeselare en Brugge zie ik dat eerder als een verbinding Vlaanderen-Frankrijk), terwijl ik denk dat de treinverbindingen ala Bruxelles-Valenciennes en Namur-Charleroi-Mons-Paris best potentie hebben. Immers vormt taal daar geen belemmering. Hetzelfde geldt voor Nederland-Vlaanderen, echter liggen er in het Vlaams grensgebied weinig spoor wat anders verbindt dan Antwerpen, wel is Maastricht-Hasselt een goede .
Bedankt voor je analyze, nochtans ben ik niet 100% met je eens.

1. Tussen lille en Wallonie is er een trein per uur. Tussen lille en Vlaanderen ook. Aangezien het uurdienst het standaard patron in Belgie, het is toch goed. Het betekent een trein elke 30 minuten naar Belgie.
En dan heb je nog de TGVs brussels-lille.

2. Vroeger had je een verbinding tussen jeumont en frankrijk. Nauwelijk reizigers. Ook tussen mons en Quevy, verder naar Maubeuge, echt niemand in de trein.

3. Uiteraard is de taalgrens bijna een landgrens. Maar er zijn echt veel reizigers tussen vlaanderen en brussels; en tussen wallonie en brussels. En ook is de taalgrens niet zwart-wit. Er zijn veel vlamingen in Mouscron en Enghien. En er zijn veel wallen in de brussels randgemeente, en in Voeren bijvoorbeld.

En brussels is het hoofstad van vlaanderen, zij gaat nooit verhuizen denk ik. Behalve misschien als vlaanderen onafhankelijk wordt :)
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Nitein-Repart »

1. Tussen lille en Wallonie is er een trein per uur. Tussen lille en Vlaanderen ook. Aangezien het uurdienst het standaard patron in Belgie, het is toch goed. Het betekent een trein elke 30 minuten naar Belgie.
En dan heb je nog de TGVs brussels-lille.
Vanuit Tournai is Lille een grote stad, wat vlak over de grens ligt en er is geen taalgrens en dat maakt het voor walen een belangrijke bestemming. Vanuit Kortrijk is Lille de poort naar Frankrijk en een erg belangrijk knooppunt in het internationale treinverkeer (o.a. tussen Vlaanderen en Groot-Britannie) en is dus een soort uitzondering op de regel. Verder is Lille-Mouscron een voorstadstraject wat sowieso op veel vervoer kan rekenen.
Vroeger had je een verbinding tussen jeumont en frankrijk. Nauwelijk reizigers. Ook tussen mons en Quevy, verder naar Maubeuge, echt niemand in de trein.
Ligt voornamelijk aan het treinproduct, dan aan de ligging van de spoorlijn. De spoorwegen hebben dit soort trajecten verwaarloosd wat dus een sterk negatief gevolg heeft op de reizigersaantallen. Dat wil niet zeggen dat er potentie is.
Uiteraard is de taalgrens bijna een landgrens. Maar er zijn echt veel reizigers tussen vlaanderen en brussels; en tussen wallonie en brussels. En ook is de taalgrens niet zwart-wit. Er zijn veel vlamingen in Mouscron en Enghien. En er zijn veel wallen in de brussels randgemeente, en in Voeren bijvoorbeld.
Is bij heel veel grensplaatsen het geval. Er zijn relatief veel Duitsers in plaatsen als Enschede, Winterswijk en Venlo en relatief veel Nederlanders in Aachen. Daarnaast is Voeren een faciliteitengemeente en gaat het daar om betwist gebied, net als de Brusselse Rand. Daarnaast is Brussel een heel aparte stad, namelijk twee volken (Vlamingen en Walen) komen bij elkaar. Het gaat mij meer om lijnen als Hasselt-Liège, die het slecht doen. Niet de lijnen naar Brussel.
En brussels is het hoofstad van vlaanderen, zij gaat nooit verhuizen denk ik. Behalve misschien als vlaanderen onafhankelijk wordt :)
Hoewel Bruxelles alsmede Lille historisch gezien Vlaamse steden zijn, zijn ze zo sterk verfranst dat het me beter lijkt dat Vlaanderen afstand doet van Bruxelles. Mechelen zie ik door zijn centrale ligging een uitstekend alternatief als hoofdstad van Vlaanderen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

. Vanuit Kortrijk is Lille de poort naar Frankrijk en een erg belangrijk knooppunt in het internationale treinverkeer (o.a. tussen Vlaanderen en Groot-Britannie) en is dus een soort uitzondering op de regel.
Kortrijk heeft 75.000 inwoners, terwijl de metropolitane regio Lille ongeveer 2 miljoen inwoners kent. Dat moet je niet onderschatten. Kortrijk heeft meer inwoners dan bijvoorbeeld Hoofddorp en is bijna even groot als Purmerend.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
benza

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door benza »

Erno-BE schreef: Vanuit Tournai is Lille een grote stad, wat vlak over de grens ligt en er is geen taalgrens en dat maakt het voor walen een belangrijke bestemming. Vanuit Kortrijk is Lille de poort naar Frankrijk en een erg belangrijk knooppunt in het internationale treinverkeer (o.a. tussen Vlaanderen en Groot-Britannie) en is dus een soort uitzondering op de regel. Verder is Lille-Mouscron een voorstadstraject wat sowieso op veel vervoer kan rekenen.
Ik snap je punt,

Nochtans heb je toch 3 verbindigen vanaf lille naar belgie per uur:
- Naar Wallonie een keer per uur (naar Charleroi en Liege)
- Naar Vlaanderen een keer per uur (naar Antwerpen of Oostende)
- Naar Brussels meestal een keer per uur (met de duur TGV of Eurostar)

Ik denk niet dat meer nodig is. Het is al behoorlijk goed. Het einige die ik jameer vind, is het slecht overstap in Tournai als je wil vanaf Lille naar Brussels zonder TGV.

Tussen Mouscron en Lille is de trein niet echt belangrijk, meestal neemnt men het bus naar de Metro in Tourcoing.
Ligt voornamelijk aan het treinproduct, dan aan de ligging van de spoorlijn. De spoorwegen hebben dit soort trajecten verwaarloosd wat dus een sterk negatief gevolg heeft op de reizigersaantallen. Dat wil niet zeggen dat er potentie is.
Je heeft een punt, nochtans denk ik niet dat er is veel potentie hier. Ook niet tussen Valenciennes en Quievrain. Als men een baan over de grens vindt, de auto is snel het eerste keuze.
Is bij heel veel grensplaatsen het geval. Er zijn relatief veel Duitsers in plaatsen als Enschede, Winterswijk en Venlo en relatief veel Nederlanders in Aachen. Daarnaast is Voeren een faciliteitengemeente en gaat het daar om betwist gebied, net als de Brusselse Rand. Daarnaast is Brussel een heel aparte stad, namelijk twee volken (Vlamingen en Walen) komen bij elkaar. Het gaat mij meer om lijnen als Hasselt-Liège, die het slecht doen. Niet de lijnen naar Brussel.
Klopt maar Enschede is duidelijk Nederlands, meer dan 90% denk ik. Zoals Antwerpen is Vlaams en Liege Waals, al zijn er anderstaligen uiteraard.
Maar in Hal, Voeren, Comines etc... is het meer 60/40 ofzo. Het is veel meer betwist dan Enschede Aachen of zelf Kerkrade die ligt op de grens.
Voor de verbindingen: Hasselt-Liege is een goed voorbeld idd. Maar ik zou bijvoorbeld het IC Essen-Charleroi niet knippen. Het is niet zo dat mensen in Antwerpen naar Charleroi reizen, maar er zijn bijvoorbeld mensen die gaan in Halle werken vanaf Mechelen...dus Als je moet in Brussels overstappen is het niet handig.
En er zijn niet duizenden lijnen tussen Vlaanderen en Wallonie die rijden niet via Brussels.
Hoewel Bruxelles alsmede Lille historisch gezien Vlaamse steden zijn, zijn ze zo sterk verfranst dat het me beter lijkt dat Vlaanderen afstand doet van Bruxelles. Mechelen zie ik door zijn centrale ligging een uitstekend alternatief als hoofdstad van Vlaanderen.
Ben eens met Brussels, nochtans voor Lille plaats ik een kanttekening, namelijk was de voortaal nooit Vlaams daar (in tegenstelling tot Dunkerque bijvoorbeld). Dus kan je niet zegen nar Lille verfranst is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Kom je zelf uit de regio, Benza? Jouw taalgebruik doet me vermoeden dat je Franstalig bent opgevoed... :lol: (niettemin is je Nederlands best netjes hoor).
Maar in Hal, Voeren, Comines etc... is het meer 60/40 ofzo
De taalgrens ligt politiek wat harder vast dan die hoeft te zijn. Je kunt prima Frans (of Nederlands) als tweede taal op school leren en gewoon in het andere taalgebied gaan wonen, werken en/of recreeëren. Feit is dat Franstaligen en Nederlandstaligen vrij letterlijk uit elkaar zijn gegroeid: een achtergrondartikel op de wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalstrijd_in_Belgi%C3%AB

Het levert vooral op dat mensen vrij letterlijk met de rug naar elkaar toegekeerd zijn, en levert nog eens extra lege treinen op rondom de taalgrens...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
benza

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door benza »

Vinny schreef:Kom je zelf uit de regio, Benza? Jouw taalgebruik doet me vermoeden dat je Franstalig bent opgevoed... :lol: (niettemin is je Nederlands best netjes hoor).
Lol, het klopt, maar ik ben Frans niet Waals :D. Ik heb wel familie in de buurt van Lille.
Het levert vooral op dat mensen vrij letterlijk met de rug naar elkaar toegekeerd zijn, en levert nog eens extra lege treinen op rondom de taalgrens...
Helaas is het een andere topic, maar je heb er gelijk. Ik zie nauwelijks toekomst op dit moment op dit gebied. Jammer want ik vind Belgie een tof land:)
Zoals het artikel op wikipedia zegt, is Luxembourg best opmerkelijk. Op het hoofdstation bijvoorbeld hoor je zoveel Frans als Duits en Luxemburgs.
In zwitzerland heb je geen echt taalstrijd, maar er zijn ook nauwelijks contacten tussen franstalige en duitsers. De meeste franstalige spreken er geen duits, het omgekeerde is ook waar.
Laatst gewijzigd door benza op di 20 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

Het is toch vreemd dat veel mensen zo'n afschuw heeft voor de anderstaligen.
benza

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door benza »

CamilleKreemers schreef:Het is toch vreemd dat veel mensen zo'n afschuw heeft voor de anderstaligen.
Komt ook door sommige politici (op beiden kanten uiteraard).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Het is in België niet alleen een taalstrijd. De Walen waren al erg vroeg geïndustrialiseerd en ontkerkt, de Vlamingen waren nog lang keuterboeren en streng katholiek, waardoor de hogere stand zich van het Frans bediende (immers, je bent toch geen boer?). Pas later is dat rechtgetrokken en (mede door het katholicisme) zijn de Vlamingen het economische en bevolkingsrijke 'betere' landsdeel geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
benza

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door benza »

Ik denk niet dat religie is de oorzaak. Meer gewoon wat je zegt:
- Rond 1900 was Wallonie een van de sterk geindustrialiseerd landen ter wereld (ik denk alleen maar Engeland was groter dan)
- Na 1950 werd Vlaanderen zeer sterk in het nieuwe dienst-economie, met ook kleinere flexibel bedrijven.
Wie weet wat gaat gebeuren over 50 jaar...

Maar nu zijn wij off-topics, sorry moderators :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Er zijn verkiezingen op komst in België en dat is te merken:

(Vlaams minister) Crevits wil late treinen behouden
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil de late treinen behouden. De nieuwe dienstregeling van de NMBS, die eind dit jaar wordt ingevoerd, zou beter afgestemd moeten worden op De Lijn. Dat zei Crevits in het verkiezingsprogramma van Studio Brussel, "Met Byloo naar het Stemburo".

In het nieuwe vervoerplan worden een aantal vroege en late treinen geschrapt. Daar kwam al veel protest tegen, onder meer van de concertzalen en cultuurhuizen.

Ook Crevits toont zich niet tevreden met het plan. "Ik heb ook twee studenten thuis, die heel kwaad zijn als ze horen dat de late treinen afgeschaft worden. We zullen het niet voor hen doen, maar we moeten zorgen dat de mensen ook laat en vroeg geraken waar ze moeten zijn", zei ze op Studio Brussel.
Bron: De Redactie

Oud-spoorbaas is tegenwoordig kandidaat voor de N-VA, en roept af en toe ook nog eens wat...

Descheemaecker: "Met 7.000 werknemers rijden alle treinen"
Ex-spoorbaas en Europees lijstduwer voor de N-VA Marc Descheemaecker pleit ervoor om bij stakingsacties van de NMBS toch treinen te laten rijden. Dat kan als 7.000 van de 35.000 werknemers aan de slag blijven. "De volgende federale regering moet hier dringend werk van maken", zegt hij in een opiniebijdrage in De Morgen.

"Als één werknemer op de vijf werkt, kan de NMBS de bediening van een normale werkdag leveren. Dat is geen minimale, maar maximale dienstverlening", zegt Descheemaecker.

Volgens de Europese lijstduwer van N-VA neemt zelfs aan de best opgevolgde stakingsdagen van de NMBS minder dan één op de vier werknemers deel. "Een minderheid gijzelt niet alleen de meerderheid van de werknemers, maar ook honderdduizenden reizigers."
Bron: De Redactie
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door groningen »

Het is toch vreemd dat veel mensen zo'n afschuw heeft voor de anderstaligen.
Vanuit het hoge noorden heb ik een enorme aversie tegen de franse taal. Duitsers schamen zich zo voor hun eigen taal, dat als ze een kaartje van Groningen naar Leer (Ostfriesland) nodig hebben; ze zich van de engelse taal gebruik maken.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

Duitsers kopen in Groningen een kaartje in het Engels omdat ze weten hoe belabberd het Duits van de gemiddelde Nederlander is. Als ze om een Fahrkarte vragen zijn ze bang dat ze een kaartje voor de veerboot krijgen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Nitein-Repart »

Denk ook dat het met aanpassingsvermogen heeft. De Nederlandse jeugd heeft minstens 2 a 3 jaar Duitse en Franse les en de Duitsers en Fransen/Walen kregen nauwelijks Nederlandse les. Hierdoor proberen Nederlanders die in Duitsland op vakantie gaan in het Duits te communiceren, terwijl Duitsers in Nederland in het Engels communiceren. Immers wordt in je eigen taal communiceren (tenzij Engels) als onfatsoenlijk gezien, niet omdat Nederlanders zo slecht Duits kunnen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door marvinkok »

Mwa, hier in Enschede praten ze gewoon Duits hoor. Zowel in de bus, op de markt als in de horeca.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten