Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
benza

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door benza »

Rickingsh schreef:Ook hier kan ik het op zich wel mee eens zijn. Het is niet alleen maar kommer & kwel hierzo :lol: Het huidige systeem werkt ook wel, maar het punt in dit topic is dat het duidelijk véle malen beter moet kunnen dan nu het geval is.

De tarieven zijn inderdaad torenhoog voor een enkele reis, maarja, daar ontkom je tegenwoordig in geen enkele concessie meer aan. Na de ochtendspits kun je als alternatief altijd nog de meerrittenkaart van €16,80 ter waarde van 10 ritten gebruiken (wel alleen voor OVC). Dan kom je dus uit op een enkele reis van €1,68, ongeacht de afstand van je reis. Enige nadeel is dat je dan wel in één klap €16,80 lichter bent :|

De 398 mag er inderdaad ook best wezen, en is een welkome uitkomst voor forenzen (en natuurlijk incidentele reizigers) naar West. Punt blijft wel dat zo'n lijn een dure grap blijft, en je jezelf constant moet afvragen of het wel hoognodig is om dat soort lijnen in stand te houden. Reizen er niet genoeg mensen mee, dan moet je helaas realistisch worden, en afscheid nemen van dat soort verbindingen. Nu heb ik niet al te vaak gebruik gemaakt van de 398, dus kan daar verder niet over oordelen. Neemt niet weg dat ik voorstander ben & blijf van dit soort (spits)lijnen, zolang ze dus maar goed gebruikt worden :)
:D
Ja ik zag eerder veel negatieve berichten, ik wilde hier iets positief plaatsen. :)
Zoals ik zegt rijden de bussen altijd, er zijn nauwelijks bussen geanuleerd (ook met strenge vorst).
Ik ben ook tevreden met de nieuwe trajecten, bijvoorbeld de 392 die gaat nu snel naat het Buikstolermeerplein ipv van het Kadoelenwegroute, het nieuwe 398...

Voor de tarieven ja het klopt, maar toch. Vroeger had je kaarten voor 1E (2 jaar geleden). Stel dat een familie plaats zijn auto op een P&R om met de bus naar het centrum van Zaandam, het is dus 20E voor 4 personen!

Qua onrendabele buslijnen ben ik met je eens. Ik reisde vaak met de 398 en het is meestal redelijk goed gevuld. Voor de 395 is het echt vol in de spits, maar buiten de spits reis er bijna niemand.
Ik ben voor frequentieverlaging zondag en s'avonds, 60 ipv 30 minuten bijvoorbeld, maar in Zaandam zelf zie ik geen lijnen voor opzegging. Ik ken de bezitting voor Wormeveer/Kromennie minder goed, daar kan ik geen oordeel geven. Ik zie toch lijn 69 vaak bijna vol op station zaanda, zeker zaterdag.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door dennistd »

benza schreef:Voor de tarieven ja het klopt, maar toch. Vroeger had je kaarten voor 1E (2 jaar geleden). Stel dat een familie plaats zijn auto op een P&R om met de bus naar het centrum van Zaandam, het is dus 20E voor 4 personen!
Voor een P&R zou je kunnen kijken naar een situatie zoals in Enschede: daar parkeer je de auto voor €2,50 en kunt vervolgens op vertoon van het parkeerkaartje met 5 personen de bus naar het centrum nemen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door JWM »

Je denkt toch niet dat die 2,50 in Enschede de kosten dekt?
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Wat betreft de tarieven snap ik het probleem van benza volledig, maar als je het zo bekijkt kun je je auto met het gehele gezin net zo goed meteen al in het centrum parkeren voor die €2,50 of ietsje meer. Sterker nog; je hebt hierzo nog genoeg gratis parkeerplekken nabij het centrum wat prima te belopen valt :lol:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

@Benzo: we zijn allemaal OV-fans hier. Maar wel kritische OV-fans. ;)

Ik denk dat een van de 'problemen' is dat een groot deel van de bevolking in de concessie toch vrij dicht langs de spoorlijn woont. Waarom een kaartje voor de bus betalen als je toch vrij gemakkelijk kunt lopen of fietsen? Ik vind het in het busstation van Zaandam nou nooit echt druk met mensen, ofzo.
Ik vraag mij dan af wat je dan nog binnen de Zaanstreek aan passagiersverkeer overhoudt, die met de bus gaan?

Overigens zijn er al partijen die ervoor pleiten om een metro langs/van de Zaanlijn te maken. Op zich geen verkeerd idee.
Beul van de blindegeleidelijn
benza

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door benza »

Ik kan mezelf hier erkennen hoor, ik ben ook een kritische ov lief-hebber :)

Een deel van het probleem is volgens mij het feit dat de bussen hebben er geen "feeding" role van en naar het station. Maar op de oostkant van Zaandam is er zeker een grote vraag van een directe verbinding naar sloeterdijk en amsterdam cs. De bussen 391 en 392 zijn toch behoorlijk vol.

Ik ben het meeste kritisch over het soms onnodige 30 minutem dienst laat in de avond en op zondag...
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Buurtbus 456 per direct gestopt.

De Buurtbus Vereniging Zaanstreek-Zuid heeft met onmiddellijke ingang besloten het succesvolle buurtbus project te stoppen. Het UWV heeft aangegeven de vrijwilligers, die een uitkering ontvangen van het UWV, te korten op hun uitkering, en daardoor brengt het UWV de buurtbus in de onmogelijkheid om haar dienstverlening voort te zetten.

Lees meer...

Met andere woorden; de plannen voor de inkorting van lijn 63 lijken mij hiermee ook van de baan te zijn tot nader orde :mrgreen: Anderzijds natuurlijk wel zuur voor de bewoners van Assendelft Zuid, Nauerna, Westzaan Zuid en de Havenbuurt...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Ik denk zelf dat die 'feeding role' best beperkt is. Als je een kaart van de regio erbij pakt: een groot deel van de bebouwing concentreet zich langs de Zaan, en je bent al snel redelijk dichtbij een station. Alleen stukken Assendelft, Westzaan (beiden lintbebouwing), Poelenburg/Peldersveld, 't Kalf/Kogerveld (als Zaandam Kogerveld even niet wordt meegerekend), Wormer en stukjes Krommenie liggen er wat verder vandaan.

Je hebt in de zaanstreek natuurlijk zelf wel bedrijvigheid, maar geen idee hoe mensen daar komen. En de bereikbaarheid verschilt natuurlijk enorm: het terrein rond De Vlinder is goed bereikbaar, maar rond het AH Distributiecentrum weer wat minder.

Over die 30-minutendienstregeling: je maakt het alleen aantrekkelijk als je ergens op aansluit. Ik heb zondag ooit eens de 392 gebruikt om naar Oostzaan en terug te komen, en het viel mij op dat het in Zaandam NS eigenlijk op geen enkele trein aansluit. En dat noemen ze R-Net.
Beul van de blindegeleidelijn
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Somoht »

Had via andere kanalen (zorgsector) ook al gehoord dat er een stuk minder vrijwilligers kandidaten zijn sinds eerste artikel over uitkeringskortingen in maart/april. Dit kan wel eens teken aan de wand zijn voor andere buurtbusdiensten.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Dat is dus ook waar ik voor vrees. Nu de geldkraan van het reguliere OV steeds strakker wordt dichtgedraaid, en het vervoer op vrijwillige basis het nu ook al laat afweten, wat houden we in de toekomst dan eigenlijk nog over? Juist ja, een handjevol doelgroepsgericht vervoer, peperduur vraagafhankelijk vervoer, en een forum waar nog nauwelijks iets te bespreken valt bij gebrek aan datgene waarvoor we hier vrijwel allemaal zitten :X
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Meltrain »

We hebben altijd de trein nog. ;)
Maar ik vind het een onbegrijpelijke beslissing van het UWV. Op welke grond zou die beslissing gemaakt zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CamilleKreemers »

http://www.rtvnh.nl/nieuws/143901/UWV:+ ... %26quot%3b
Volgens het UWV is een chauffeursbaan geen 'traditioneel vrijwilligerswerk'. "Een chauffeursfunctie kan ook worden uitgevoerd door iemand die daar betaald voor krijgt, door het vrijwillig te doen verdruk je deze mensen van de arbeidsmarkt."
Citaat komt van grotere tekst via link te bereiken.

De redenatie van UWV is dat de vrijwilliger op de buurtbus betaalde krachten van de arbeidsmarkt drukt. Op zich geldt dat alleen als er een vaste OV-verbinding wordt vervangen door de buurtbus. Ik vraag me echter af of vervanging van belbussen dan wel is toegestaan, zoals in GD gaat gebeuren op een aantal lijnen.
benza

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door benza »

Uit nieuwsgerigheid:

Ik lees dat NS gaat poortjes in Zaandam plaatsen. Weten jullie waar? Op het stationhal wordt het moeilijk want het station is een belangrijke route tussen West en Oost Zaandam.
Maar op het perron ook, je hebt niet zoveel plekken rond de trappen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Station Zaandam zal eerst een verbouwing ondergaan voordat de poortjes er komen. Daarvoor is eind dit jaar een definitief ontwerp en als het goed is start dan volgend jaar de bouw. In het ontwerp, dat de vorm van een U krijgt tussen het stadhuis en een nieuwe cultuurtempel aan de andere zijde van het spoor wordt de stationshal met stationsgerelateerde winkeltjes gescheiden van een langzaamverkeerroute. Op zijn vroegst in 2018 kan je dus poortjes verwachten op het station van Zaandam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
benza

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door benza »

Bedankt voor je reactie.

Heb je misschien een link met het ontwerp? Ik kan zelf alleen maar algemeen berichten vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Het definitief ontwerp komt pas later dit jaar, dus nee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
benza

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door benza »

Bee schreef:Het definitief ontwerp komt pas later dit jaar, dus nee.
Ok.
Goed dat station af wordt, op dit moment end het fietsroute in een muur :D

zie:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =0&ndsp=36

(ik embed het foto niet, het is te groot)
benza

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door benza »

Vraagje:

Waarom stopt het bus 391 niet bij het ZMC? (ziekenhuis)
Ik begrijp dat dit bus een paar halte overslaan, maar ik vind een ziekenhuis toch een belangrijke stoplaats. En nu is er geen detour meer met de werkzhaamheden daar, dus nauwelijks tijdverlies.

Iets anders trouwens over het 398 dit keer: het halte in het sloterdijk gebied wordt niet meer bediend voor een paar maanden, niet zo handig voor reizigers, zeker als er geen alternativen halte geboden wordt....
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Milco »

Als ik op www.connexxion.nl de dienstregeling van lijn 391 bekijk, dan zie ik dat deze gewoon bij het ZMC stopt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Jef400 »

Die reizigers worden verwezen naar de 395 met een tijdelijke halte bij de contactweg (mediacollege) daar stopt ook tot 14 november de lijn 309.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door david_meyer24 »

Weet er al iemand de nieuwe wijzigingen van deze Concessie Zaanstreek want als ik nu Lijn 391 kijk gaat hij maar tot 13 December en al die andere lijnen gaan tot volgend jaar al.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Bij mij is er nog vrijwel niks bekend over de dienstregeling van 2015. Enige wat ik heb meegekregen is dat lijn 395 voortaan ook op zaterdag zou gaan rijden, iets dat wat mij betreft al veel eerder had mogen gebeuren. Voor de rest heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat er weining tot niks zal veranderen hierzo.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door david_meyer24 »

Ik vraag me af of er voor de nieuwe dienstregeling van 2015 of er veranderingen komen.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door jesperhaverkamp »

Even een mailtje naar de RAR sturen misschien of ze a.u.b. de adviezen op de vervoerplannen kunnen publiceren. Ze lopen daar een beetje achter. Alle Rocov's in Noord-Holland hebben hun adviezen al lang en breed online staan, maar de RAR nog niet. Ook de verslagen van hun vergaderingen zijn sinds januari niet meer geupdate en de agenda's niet meer sinds september.
benza

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door benza »

De tijden zijn online op connexxion.nl.

Een paar opmerkingen:
- lijn 395 rijdt ook op zaterdag. Ik verwacht een zeer lage bezetting trouwens.
- ik hoorde geruchten over een spits verlenging van lijn 395 naar de zuidas. Helaas komt dit blijkbaar niet.
- lijn 398 gaat elke 20 minuten rijden i.p.v. 15 minuten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten