mb90 on Tour #26: Veel variatie in Arnhem, Nijmegen en meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #26: Veel variatie in Arnhem, Nijmegen en meer

Bericht door mb90 »

Gisteren heb ik eens de variatie aan bussen opgezocht in Arnhem en Nijmegen, waarbij ik bij de laatste niet de enige was zoals ik hier las. :wink: Hoe mijn reis verliep is hieronder te zien.

Het begon met de gebruikelijke metrorit naar Rotterdam Centraal om daar met IC t2825 van 7:47 uur naar Utrecht te gaan. Tot aan Vleuten waren er geen problemen, maar daar kwam de trein weer eens in een inrijfile te staan. Met uiteindelijk +11 kwam ik in Utrecht aan en toen kon ik net de aansluitende t3125 naar Driebergen uitzwaaien. Daardoor ben ik maar met Sprinter t7427 naar Driebergen-Zeist gegaan. Van daaruit kon ik wel de mooie opkomende zon boven het bevroren landschap zien:
Afbeelding

In Driebergen was de aansluitende buslijn 74 naar Zeist uiteraard al vertrokken, dus daarom ging het maar met de eerstvolgende lijn 56 naar het busstation van Zeist. Daar had ik een lange wachttijd, die ik maar benutte met het fotograferen van een aantal BRU-Amba's, zoals deze:
Afbeelding

Niet veel later kwam dan mijn tunnel-Amba aangereden. Hij kwam alleen aangereden met "80 Amersfoort CS". :? Ik ging toch maar vragen aan de chauffeur of dit lijn 83 naar Veenendaal was en dat was zo. InfoXX zat alleen in storing zei hij. Uiteindelijk vertrokken we met "80 Veenendaal Station Centrum" op de display. De omroep werkte echter wel gewoon, terwijl het infoscherm binnen geen haltes aangaf. De rit naar Veenendaal gaat overigens door de mooie Utrechtse Heuvelrug en dan via de Gelderse Vallei naar Veenendaal. Een drukke lijn is het overigens niet. Tussen Austerlitz en De Klomp was ik de enige en daarbuiten zaten er maximaal 5 anderen in. In Veenendaal kon ik nog mijn tunnel-Amba op de foto zetten:
Afbeelding

Daarna werd het zoeken naar de halte van lijn 87 naar Wageningen. Die bleek uiteindelijk aan de andere kant van het spoor te zijn. Na lekker in het zonnetje wachten kwam de tunnel-Amba aan. De hele rit was ik de enige reiziger en zo kwam ik snel in Wageningen terecht. In Wageningen zal ik op Valleilijn 88 ineens een Amba staan. Het zal wel voor de vakantiedienstregeling zijn, want het is toch een flink verschil met een gelede MAN die er normaal rijdt:
Afbeelding

De volgende rit op lijn 88 was gelukkig wel een gelede. Ikzelf ging verder met lijn 86 richting Arnhem. Gelukki trof ik een rit van Connexxion aan en dat was een Integro. Lekker comfortabel dus. Ik ging mee tot de Laan van Mariendaal op de grens tussen Oosterbeek en Arnhem. Hier is het een beetje open en heuvelachtig. De zon was alleen wat verder doorgedraaid dan ik dacht (kan ook door die +30 komen), maar het ging nog.
Zoals hier bij trolley 5217 op lijn 1:
Afbeelding

En daarna bij Integro 2790 op lijn 51 (wat vroeger lijn 50 was):
Afbeelding

Met de volgende trolley ging het daarna verder naar het Willemsplein. Daar hoopte ik pas echt veel variatie tegen te komen en dat gebeurde. :) Eerst de oudste trolleyserie op lijn 3:
Afbeelding

Daarna kwam er ineens een gelede Duvedec op trolleylijn 1 aangereden. Dat had ik niet verwacht tijdens de vakantiedienstregeling:
Afbeelding

Syntus kwam ook even polshoogte nemen en wel met de geknipte lijn 29:
Afbeelding

Toen volgde een bus die ik ook niet verwacht had, namelijk een Berkhofje voor de stadsdienst uit de 2400-serie. Ik dacht dat die al uit de dienst gehaald waren, maar blijkbaar dus niet :) :
Afbeelding

Veolia komt hier vooral langs met Citaro's. Geen slechte keuze, zoals hier op lijn 91 waar overigens de display volgens mij iets te ver naar rechts staat:
Afbeelding

Alliance's komen hier ook nog genoeg voor:
Afbeelding

Zelfs nog van Hermes:
Afbeelding

Amba's zijn hier goed in de minderheid, maar enkele Amba's waren er toch te zien zoals deze:
Afbeelding

Van een Van Hool trolley had ik nog geen foto, maar ook die kwam langs:
Afbeelding

Tot slot kwam Syntus met iets moois langs. Iets wat binnenkort verleden tijd is, namelijk deze Alliance:
Afbeelding

Na al deze variatie ging het met de Alliance van Syntus naar station Velperpoort om vanaf daar met de Sprinter naar Nijmegen Lent te gaan. Bij Lent ging ik verder met lijn 30 naar Nijmegen zelf en dit was ook een Alliance. :) Het was zelfs een verdwaalde Waalsprinter. Met deze lijn wilde ik kijken of er foto gemaakt konden in de zon op de Waalkade, maar daarvoor stond de zon al te laag. Daarom ging het verder naar het station waar de Waalsprinter op de foto mocht:
Afbeelding

Daarna zocht ik snel het zonnetje weer op om op te warmen en natuurlijk voor de foto's. Dat was alleen verder lopen dan ik dacht, want het deel tussen het station en de splitsing naar Heyendaal is volgebouwd. Vlak voor de splitsing was het nog open en dus genoeg ruimte voor foto's van de Nijmeegse variatie. Het begon met een doodgewone Hermes-Amba:
Afbeelding

Maar, al snel volgde deze lagevloers Alliance van Novio op lijn 2:
Afbeelding

Gevolgd door 2 achter elkaar rijdende ex-Sternet Van Hool's die Nijmegen binnenkort weer gaan verlaten:
Afbeelding

Hermes-Alliance's waren er hier nog in grote getale te zien:
Afbeelding

Uit Utrecht kwamen er genoeg Van Hool-busjes langs, zoals deze op lijn 4 die tot 14-12 door Hermes gereden werd:
Afbeelding

Veolia komt ook 2x per uur langs en wel op lijn 83 met deze Amba's:
Afbeelding

Deze soort zal hier binnenkort nog veel meer te zien zijn als de Eindhovense broertjes erbij komen. Ik zag er bij Plein 1944 al eentje staan, maar niet goed voor een foto. Daarom hier nog eentje uit de 9900-serie:
Afbeelding

Toen volgde aan de film te zien een wat oudere Hermes-Amba:
Afbeelding

Het duurde even, maar toch volgde er nog een 1300-tje van Novio die ook zal verdwijnen:
Afbeelding

Ook Arriva komt in de spits 2x per uur langs en wel op op lijn 87 die ik Druten overgaat in lijn 42 naar Tiel. Daarom staat er op deze Wright alvast "87 Tiel". Het kan gekker, want ik zal er ook al eentje rijden met "42 Tiel". Hier de 5994:
Afbeelding

Tot slot dan eindelijk een ex-Midnet Alliance. Ik zag er al 3 de andere kant op rijden, maar toen kwam er eindelijk eentje de goede kant op en wel deze 2331 die op een Hermes-lijn rijdt, maar nog wel met CXX-stickers:
Afbeelding

Daarna ging ik weer terug naar het station om vanaf daar met lijn 99 naar Grave te gaan. Een echte rammel Amba van Hermes. Ik was blij dat ik eruit mocht in Grave. Daar ging ik verder met lijn 90 van Arriva naar Den Bosch. Ook een Amba, maar die zat beter en rammelde niet. Lijn 90 is een rustige lijn. Af en toe zelfs zo rustig dat ik af en toe de binnenkant van mijn ogen bekeek. :P Maar, in Den Bosch was ik weer wakker en dat was maar goed ook, want bij Transferium De Vliert zag ik ineens een ex-RET Berkhofje. :) Dat had ik ook niet verwacht gezien de vakantieperiode en gezien de hoeveelheid bussen die er vrijgekomen zijn in Friesland. Maar goed, leuk is het wel. Toen ik echter net uitgestapt was bij de halte reed het Berkhofje (de Arriva 52) net weg. Daarom ging ik met de volgende bus maar naar het station. Dit was een Citaro op stadslijn 74. Bij aankomst bij het station stonden er op de buffer zelfs 3 Berkhofjes, waaronder de 52. Die moesten dus even op de foto, want hier zijn de Berkhofjes nog in dienst, terwijl ze bij de RET al van hun pensioen genieten. De 52:
Afbeelding

De 50 stond ernaast:
Afbeelding

En erachter stond de 41:
Afbeelding

De 3 ex-RET Berkhofjes bij elkaar met een Amba ertussen:
Afbeelding

Op de valreep kwam Juijn Rossum nog even langs en wel met deze Setra op lijn 156 of 165 (ik weet het niet meer zeker):
Afbeelding

En tot slot de opvolgers van de ex-RET Berkhofjes op het station:
Afbeelding

Daarna ging het naar de Burger King voor wat fastfood om daarna met de IC t3663 naar Breda te gaan. Dit was een ICRm dus dat at en zat goed. 8-) In Breda kon ik daarna nog net overstappen op de t2262 die +30 had en dat was een DDM. Het kan slechter. In Dordrecht ging deze over in de t2264, maar omdat de t5164 ook vertraagd was had ook de t2264 vertraging. Met uiteindelijk +8 kwam ik bij Rotterdam Lombardijen en vanaf daar ging met met Qbuzz-lijn 144 (waarop overigens de 1024 vanuit Zevenhuizen reed) naar het Zuidplein en kwam ik om 20:00 uur thuis.

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 13 uur
Aantal treinen: 5
Aantal metro's: 1
Aantal bussen: 11
Controle: in 1 van de 5 treinen (= 20%)
Soorten treinmaterieel: ICM-IV, SGMm-II 2139, SGMm-III 2978, ICRm, DDM-1 rijtuig 6913
Soorten busmaterieel: CXX Utrecht Amba (incl. tunnel Amba's) (3x), CXX-Integro, CXX-Berkhof trolley, Syntus-Alliance, Hermes-Alliance, Hermes-Amba, Arriva-Amba, Arriva-Citaro, Qbuzz-Lion's City
Vertraging (meer dan +3): in 3 van de 5 treinen (= 40% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 2 van de 5 treinen (= 60% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #26: Veel variatie in Arnhem, Nijmegen en meer

Bericht door Meltrain »

Leuk verslagje. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: mb90 on Tour #26: Veel variatie in Arnhem, Nijmegen en meer

Bericht door bassie92 »

Zoow jij komt nog es ergens ;)
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: mb90 on Tour #26: Veel variatie in Arnhem, Nijmegen en meer

Bericht door BR628 »

Leuke, veelal herkenbare stekjes (vooral Arnhem). Jammer alleen dat ik steeds jouw schaduw zie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #26: Veel variatie in Arnhem, Nijmegen en meer

Bericht door mb90 »

Die schaduw vond ik ook jammer, maar echt veel anders zat er niet in met deze winterzon of ik moest in de schaduw gaan staan, maar ja dan worden de foto's natuurlijk ook minder.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #26: Veel variatie in Arnhem, Nijmegen en meer

Bericht door waldo79 »

Ook Arriva komt in de spits 2x per uur langs en wel op op lijn 87 die ik Druten overgaat in lijn 42 naar Tiel. Daarom staat er op deze Wright alvast "87 Tiel". Het kan gekker, want ik zal er ook al eentje rijden met "42 Tiel". Hier de 5994:
Een kniesoor die daar op let :x
Op de valreep kwam Juijn Rossum nog even langs en wel met deze Setra op lijn 156 of 165 (ik weet het niet meer zeker):
165 :wink: Juijn heeft niet zoveel lijnen 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten