Frankrijk bestelt te brede treinen
Frankrijk bestelt te brede treinen
Frankrijk bestelt te brede treinen
Geplaatst op: woensdag 21 mei 2014 19:27
Laatst bijgewerkt: woensdag 21 mei 2014 19:29
Het Franse spoorbedrijf SNCF heeft 2000 treinen besteld die te breed blijken voor de perrons. Dat heeft de RFF, verantwoordelijk voor de exploitatie van het spoornet, toegegeven nadat Franse media over de vergissing hadden gepubliceerd.
De nieuwe treinen passen niet tussen de perrons in treinstations die meer dan vijftig jaar oud zijn. En dat geldt voor het merendeel van de 1200 stations in Frankrijk.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 21 mei 2014 19:27
Laatst bijgewerkt: woensdag 21 mei 2014 19:29
Het Franse spoorbedrijf SNCF heeft 2000 treinen besteld die te breed blijken voor de perrons. Dat heeft de RFF, verantwoordelijk voor de exploitatie van het spoornet, toegegeven nadat Franse media over de vergissing hadden gepubliceerd.
De nieuwe treinen passen niet tussen de perrons in treinstations die meer dan vijftig jaar oud zijn. En dat geldt voor het merendeel van de 1200 stations in Frankrijk.
Lees verder
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
2000 treinen? Wat zijn ze daar van plan?
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Nou, het is een al bekende verhaal voor treinliefhebbers in Frankrijk; maar het komt nu in verband met een artikel in een bekende krant.
Het is niet zo slecht als het lijkt. De betreffende treinen rijden al in een paar regionen (Bombardier Regiolis).
En het modernisering van de perrons is iets die moet toch ooit komen. Nu moet het versneld. Het is al gebeurt in alle stations rond Parijs, en alle stations met TGV treinen.
Het is wel een fout, maar niet zo een enorme blamage.
Als iemand geinteresserd is heb ik een paar links, uiteraard in het Frans.
Het is niet zo slecht als het lijkt. De betreffende treinen rijden al in een paar regionen (Bombardier Regiolis).
En het modernisering van de perrons is iets die moet toch ooit komen. Nu moet het versneld. Het is al gebeurt in alle stations rond Parijs, en alle stations met TGV treinen.
Het is wel een fout, maar niet zo een enorme blamage.
Als iemand geinteresserd is heb ik een paar links, uiteraard in het Frans.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Er komt zo zelfs een item in het NOS-Journaal over :-)
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Het gaat niet om 2000 treinstellen: het gaat om de 216 Regiolis-treinstellen en de 197 Regio2N-stellen, in totaal dus 413 treinstellen. Nog steeds geen 2000, maar met de opties die er nog zijn voor de beide treinstelsoorten kom je er al wel in de buurt. Verandert niets aan het feit dat dit een blunder van het hoogste niveau is.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Ik dacht dat eerst ook, maar het lijkt meerdere soorten treinen van verschillende fabrikanten te zijn die zich allemaal aan de nieuwe specificaties hebben gehouden.Ronald schreef:2000 treinen? Wat zijn ze daar van plan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Valt mee.Z2N schreef:Het gaat niet om 2000 treinstellen: het gaat om de 216 Regiolis-treinstellen en de 197 Regio2N-stellen, in totaal dus 413 treinstellen. Nog steeds geen 2000, maar met de opties die er nog zijn voor de beide treinstelsoorten kom je er al wel in de buurt. Verandert niets aan het feit dat dit een blunder van het hoogste niveau is.
De treinen zijn aangepast aan het relatief nieuwe PVR in Frankrijk, maar de perrons zijn daar niet op aangepast. Zie het als een sneer naar de Ministers die ooit het besloten om SNCF & RFF te splitsen, waardoor volgens hun dit een gevolg is.
Komt wel goed schatje.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Het lijkt toeval, maar precies morgen is er een grote manifestatie in Parijs tégen de voorgestelde fusie van RFF en de SNCF, die dat eufel had moeten verhelpen.
Overigens zie ik dat de SNCF precies vandaag onderstaand filmpje heeft geüpload op zijn YouTube-kanaal:
Overigens zie ik dat de SNCF precies vandaag onderstaand filmpje heeft geüpload op zijn YouTube-kanaal:
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
In Frankrijk denkt men nog steeds dat als je incompetentie fuseert met incompetentie dat je er dan competentie voor terug krijgt.
Overigens is ProRail in Nederland ook bezig alle perrons aan te passen. Over kosten en overlast gesproken.
Overigens is ProRail in Nederland ook bezig alle perrons aan te passen. Over kosten en overlast gesproken.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Voor IRM moesten ook perrons worden aangepast. Die waren in eerste instantie soms ook te breed. Toen hadden we nog alleen maar NS. Maar zover gaat het geheugen van de pers niet terug, de meeste journalisten van nu liepen toen nog in luiers.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Ik ben benieuwd wanneer het journaal opent met de primeur dat de HTM te brede trams besteld heeft en nu overal in Den Haag sporen en perrons aangepast moeten worden...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Da's niet echt een primeur meer, ze hebben het voor RandstadRail immers ook al moeten doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Wanneer zulke zaken allemaal voorzien en begroot zijn is er ook niet zoveel aan de hand, soms moet je de infrastructuur nu eenmaal upgraden om met nieuwe voertuigen te rijden. Waren er hier in Nederland trouwens met SLT ook niet af en toe problemen met de uitklappende treden?
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Vergeet niet dat we hier hetzelfde feestje ook al gehad hebben: Toen Arriva in het noorden kwam rijden moesten er ook voor acht miljoen perrons aangepast worden, omdat de klaptreden tegen de perrons botsten.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Die klaptreden had men ook thuis kunnen laten. De Wadlopers had ze ook niet.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Voor jou misschien wel, maar voor kinderwagens met van die kleine wieltjes zijn ze toch wel erg handig
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Zo'n winkelwagen valt heus niet in een gat.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Vind het inderdaad nogal gezocht om alle perrons aan te passen alleen voor een paar kinderwagens. De meeste treinen hebben nog helemaal geen gelijkvloerse instap, dan is gelijkvloers maar een gat van 10 of 15 centimeter al een hele verbetering. Hoewel het wel kan zijn dat bij gelijkvloers instappen en gat tussen perron en trein gevaarlijker is.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Was een eis van de Provincie.groningen schreef:Die klaptreden had men ook thuis kunnen laten. De Wadlopers had ze ook niet.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
En Rotterdam moest op sommige plaatsen ook sporen verder uit elkaar leggen ivm de komst van de Citadis tramsiljitsch schreef:Ik ben benieuwd wanneer het journaal opent met de primeur dat de HTM te brede trams besteld heeft en nu overal in Den Haag sporen en perrons aangepast moeten worden...
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Vergeet de rolstoelen niet en mensen die slecht ter been zijn en moeilijk een "gat" kunnen overbruggen of een trapje op kunnen.iljitsch schreef:Vind het inderdaad nogal gezocht om alle perrons aan te passen alleen voor een paar kinderwagens.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Dat zou een goed argument zijn als je erop kon rekenen dat alle treinen een gelijkvloerse instap hebben, maar dat is niet het geval dus als daar een VIRM ofzo aankomt zitten die mensen toch al met een probleem.
Het zou me overigens niks verbazen als het blijkt dat alle mensen die een rolstoel hebben en minstens 1 keer per jaar van de trein gebruik maken een nieuwe rolstoel geven die die 15 cm kan overbruggen goedkoper is dan de perrons aanpassen of zelfs het inbouwen en in bedrijf houden van die uitschuiftreden.
Het zou me overigens niks verbazen als het blijkt dat alle mensen die een rolstoel hebben en minstens 1 keer per jaar van de trein gebruik maken een nieuwe rolstoel geven die die 15 cm kan overbruggen goedkoper is dan de perrons aanpassen of zelfs het inbouwen en in bedrijf houden van die uitschuiftreden.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Dan kan je eeuwig blijven doorgaan. We geven VIRM geen gelijkvloerse instap omdat er nog SGM en SLTs rijden die dat niet hebben. We geven SLT geen gelijkvloerse instap omdat er nog VIRMs rijden die dat niet hebben. We geven SNG geen gelijkvloerse instap omdat er nog SLTs rijden die dat niet hebben. En zo wordt het OV nooit toegankelijk* voor mensen die slecht ter been zijn.iljitsch schreef:Dat zou een goed argument zijn als je erop kon rekenen dat alle treinen een gelijkvloerse instap hebben, maar dat is niet het geval dus als daar een VIRM ofzo aankomt zitten die mensen toch al met een probleem.
*) ik vind ruim een dag van te voren de precieze treinreis doorgegeven moeten hebben zodat er als het goed is een pipo met een rijplank voor je staat, niet volledig toegankelijk te noemen.
Re: Frankrijk bestelt te brede treinen
Dat is niet wat ik zeg. Het is prima om richting een gelijkvloerse instap te gaan, maar zolang de meeste treinen dat nog niet hebben lijkt het me onzinnig om stations alleen voor een paar SLTs om te gaan bouwen, dat kan wel een keer als er toch een verbouwing is, wat gezien de staat van de grote stations nooit lang op zich laat wachten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten