Uit de oude doos: opening Dordrecht Stadspolders

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Uit de oude doos: opening Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

Tijdens het uitzoeken van een berg oude foto's kwam m'n vader nog twee foto's tegen van de openingstrein van station Dordrecht Stadspolders: in die jaren werd er toch wat meer aandacht aan een nieuw station besteed.

Hieronder dus de Plan U die de openingsrit reed na aankomst op station Dordrecht, een ritje wat ik als destijds 7 jaar oud jochie ook nog heb mogen meemaken :)

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Uit de oude doos: opening Dordrecht Stadspolders

Bericht door Dubbele P »

Altijd leuk, zulke foto's! :) Jammer dat niemand in mijn familie zulke oude treinenfoto's heeft gemaakt :(
Waarom overigens een plan U? Had die lijn destijds nog geen bovenleiding?
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Uit de oude doos: opening Dordrecht Stadspolders

Bericht door IC3 »

Die lijn was toen volgens mij slechts gedeeltelijk geëlektrificeerd, vandaar. Bovendien: dit is station Dordrecht en ik kan me zo voorstellen dat spoor 15 al bovenleiding had voordat er van de elektrificatie van Ddr-Gdm sprake was (al kan ik het natuurlijk ook mis hebben). Ik dacht dat de lijn Ddr-Gdm in 1992 in 't geheel geëlektrificeerd was.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Uit de oude doos: opening Dordrecht Stadspolders

Bericht door Ruben »

Ddr - Gdm is als onderdeel van Rail 21 geëlectrificeerd (dat rond 1990 dus nog niet was gebeurd). Eén van de weinige uitgevoerde projecten van toen dus.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uit de oude doos: opening Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

Dordrecht Stadspolders had sinds de opening al bovenleiding, echter nog zonder spanning erop :wink: De electrificatie is inderdaad in 1992 voltooid, waarna de Sprinters de dienst op Dordrecht - Geldermalsen overnamen.

@IC3: volgens deze foto had spoor 15 in Dordrecht oorspronkelijk geen bovenleiding.

Maargoed: er valt mij op de foto's nog wel wat op... de trein is binnengekomen op spoor 1b/c, wat aan de zwarte ballast tussen de sporen te zien wel vaker dieseltjes mocht verwelkomen. In mijn herinnering was de sanering van de grond onder spoor 15/16 met de bijbehorende tankplaats echter in 1990 nog niet begonnen, dus is de vraag wat die diesels op spoor 1 deden.
In ieder geval weet ik me nog wel de heel volle CTA van spoor 15 destijds te herinneren: die stond 1x per uur compleet vol aangezien de korte slagen tot Gorinchem niet in Stadspolders stopten (dan haalden ze de kering in Gorinchem niet).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Uit de oude doos: opening Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daan »

Dubbele P schreef:Jammer dat niemand in mijn familie zulke oude treinenfoto's heeft gemaakt :(
Hier heb ik nog een doos met foto's van armseinen op de noordelijke nevenlijnen, Duitse locs/treinstellen in Groningen, en die hele handel. Komt ooit nog wel online... :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uit de oude doos: opening Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

Van mijn kant zit er ook nog het een en ander aan te komen van Spoor 150 :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten