Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Er werd ongeveer jaarlijks gewisseld. Het ene jaar reed men met de panto voor, het jaar daarna met de panto achter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Ik zal maar geen tramreizen plannen voor 1 januari dan. :-D
Van eigenaardigheden gesproken: kwam vandaag in Rijswijk in een bui terecht, dus maar m'n fiets laten staan en met de tram naar huis. Toen tram 17 verscheen was het display donker dus ik dacht: die rijdt door, buiten dienst. Maar nee hoor. En er lag ook een papier met groot "17" erop voor het raam... chipkaartlezers waren ook buiten dienst, maar de halteschermen deden het wel.
Die tijdelijke halte HS is aardig stoer geworden, daar moet ik nog eens langs om foto's te maken.
Overigens is de brug bij de Valkenboskade nu al dicht voor het gewone verkeer, wanneer wordt-ie gesloten voor de tram? En wat dan? 3 kan vast wel ergens in de buurt keren, maar 12 dus niet, volgens mij kan die helemaal nergens ook maar een beetje in de buurt van z'n route keren zonder ergens een extra boog te leggen. Bijvoorbeeld tussen de Edisonstraat en de Laan van Meerdervoort, dan kan-ie via de route van 11 naar de LvM en dan via de Edisonstraat terug.
Het zou helemaal mooi zijn als die afsluiting ingaat voordat de Parallelweg weer open is, want dan kunnen ze 12 sowieso wel helemaal opheffen. Het enige wat eventueel zou kunnen is iets laten rijden tussen Duindorp en De Savornin Lohmanplein. Maar ja, dan moet de remise Lijsterbesstraat open blijven voor die paar trams...
Van eigenaardigheden gesproken: kwam vandaag in Rijswijk in een bui terecht, dus maar m'n fiets laten staan en met de tram naar huis. Toen tram 17 verscheen was het display donker dus ik dacht: die rijdt door, buiten dienst. Maar nee hoor. En er lag ook een papier met groot "17" erop voor het raam... chipkaartlezers waren ook buiten dienst, maar de halteschermen deden het wel.
Die tijdelijke halte HS is aardig stoer geworden, daar moet ik nog eens langs om foto's te maken.
Overigens is de brug bij de Valkenboskade nu al dicht voor het gewone verkeer, wanneer wordt-ie gesloten voor de tram? En wat dan? 3 kan vast wel ergens in de buurt keren, maar 12 dus niet, volgens mij kan die helemaal nergens ook maar een beetje in de buurt van z'n route keren zonder ergens een extra boog te leggen. Bijvoorbeeld tussen de Edisonstraat en de Laan van Meerdervoort, dan kan-ie via de route van 11 naar de LvM en dan via de Edisonstraat terug.
Het zou helemaal mooi zijn als die afsluiting ingaat voordat de Parallelweg weer open is, want dan kunnen ze 12 sowieso wel helemaal opheffen. Het enige wat eventueel zou kunnen is iets laten rijden tussen Duindorp en De Savornin Lohmanplein. Maar ja, dan moet de remise Lijsterbesstraat open blijven voor die paar trams...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Er zullen 5 citadissen in de LB staan. 4 voor het pendelen tussen Loosduinen en ergens bij de LB. En 1 citadis is reserve. Mocht er 1 kapot zijn gaat deze per dieplader naar ZBG en een rijvaardige terug naar de LB.
Lijn 6 en 16 zouden dan vanuit de remise ZBG rijden en de 15 vanuit Remise SCH.
Lijn 6 en 16 zouden dan vanuit de remise ZBG rijden en de 15 vanuit Remise SCH.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Er komt een tijdelijk wissel, ik geloof net N van de halte Goudenregenstraat.
Lijn 12 rijdt helemaal niet, wel rijdt er een tijdelijke tramlijn 20: HS-Volendamlaan [keerdriehoek].
Op de Waldeckpyrmontkade wordt de eerste weken ook gewerkt, dat betekent dat 11 ri. HS via de Zoutmanstraat gaat !
Lijn 12 rijdt helemaal niet, wel rijdt er een tijdelijke tramlijn 20: HS-Volendamlaan [keerdriehoek].
Op de Waldeckpyrmontkade wordt de eerste weken ook gewerkt, dat betekent dat 11 ri. HS via de Zoutmanstraat gaat !
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Hier staat een mooi kaartje van de situatie met die omleiding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
waarom laten ze bus 63 niet keren op de grote markt?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Bushalte Grote Markt is niet zo gek groot natuurlijk. En met ook nog tram 11 omgeleid via die route (bus- en trambaan worden op de Brouwersgracht gedeeld) kan ik me best voorstellen dat het wat te krap wordt dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
sinds wanneer wordt de trambaan gedeeld met de bus op de brouwersgracht? zie lijn 25 en 130 altijd via de weg rijden en niet via de trambaan. maar ik ben al een tijdje niet daar in de buurt geweest dus misschien is daar de situatie veranderd inmiddels.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Ik zag dat ook de laatste keer dat ik er was, maar keek in streetview om even m'n geheugen op te frissen voor de situatie aldaar. Direct na de bushalte ligt de trambaan in een rijstrook met het opschrift "Lijnbus"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
naast de tramtunnel zeker daar rijden alleen incidenteel trammen overheen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Daar inderdaad ja, maar dat is wel de omleidingsroute voor lijn 11 in dezelfde periode als waarin die bus 63 rijdt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Wat een vreemde lijnnummers voor de vervangbussen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Oh, het is maar een week. Valt mee. Blijkbaar kost het vervangen van een brug niet altijd een jaar.
Wel typisch dat die bus 82 maar de helft van de vervallen haltes van tram 12 bedient.
Wel typisch dat die bus 82 maar de helft van de vervallen haltes van tram 12 bedient.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
HTM gebruikt steeds hoge lijnnummers voor vervangende diensten.Bee schreef:Wat een vreemde lijnnummers voor de vervangbussen...
Veel in de zeventigserie voor vervangende busdiensten voor de RR lijnen (zowel rond CS als naar Zoetermeer). Ik vindt de lijn 20 opvallender; had daar gewoon lijn 12 verwacht.
Nee het duurt van 6 juni tot 1 september.iljitsch schreef:Oh, het is maar een week. Valt mee. Blijkbaar kost het vervangen van een brug niet altijd een jaar.
Zie ook dit tweede kaartje
De eerste week rijdt lijn 3 niet over de LvM omdat dan nog het keerspoor (tailtrack) nabij de Fahrenheitstraat moet worden aangelegd. In het weekeinde van 30/31 aug gelden ook nog omleidingen omdat dan het overloopwissel op de LvM weer verwijderd moet worden en rijdt lijn 3 naar de Monstersestraat.
Meest bizarre route in de eerste week is lijn 11 richting HS.
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
aha dat verklaard het dan.Daniel schreef:Daar inderdaad ja, maar dat is wel de omleidingsroute voor lijn 11 in dezelfde periode als waarin die bus 63 rijdt
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
O, dat valt wel tegen dan. Met name voor mensen die de halte Weimarstraat gebruiken, want die kunnen nu een flink eind lopen. Waarom laten ze die bus 20 niet daarlangs rijden? Kan de bus niet door de Regentesselaan/Beeklaan/Weimarstraat?avl schreef:Nee het duurt van 6 juni tot 1 september.
Ik kwam overigens een abri-kerkhof tegen net op het weggetje onder het Prins Clausplein door langs het treinspoor van Voorburg naar Ypenburg:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
De verklaring is heel simpel: lijn 20 is een tramlijn. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Oh, stom, waarom dacht ik nu ineens dat het een bus was? Maar 82 is wel een bus, en die slaat ook de Weimarstraat over.
Wat ze dus eigenlijk doen is lijn 11 versterken, er zit welgeteld één halte op de route van die tijdelijke lijn 20 die wel op de route van 12 zit maar niet op de route van 11 (hoek Paul Krugerlaan / Loosduinseweg).
Wat ze dus eigenlijk doen is lijn 11 versterken, er zit welgeteld één halte op de route van die tijdelijke lijn 20 die wel op de route van 12 zit maar niet op de route van 11 (hoek Paul Krugerlaan / Loosduinseweg).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Even een TIP
Als je in Den Haag bent, loop even in station Spui langs de Affiche galerij.
Daar hangt nu een mooie serie foto's over 150 jaar tram in Den Haag. :pos:
Als je in Den Haag bent, loop even in station Spui langs de Affiche galerij.
Daar hangt nu een mooie serie foto's over 150 jaar tram in Den Haag. :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Weet iemand waarom de HTM tijdens de spitsuren geen dubbele RandstadRailstellen meer inzet op lijn 4? Ik krijg namelijk van m'n ouders met regelmaat te horen dat ze wel eens 2 tot 3 trams voorbij moeten laten gaan, voordat er ruimte is om in te stappen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Ik dacht dat dat vooral door materieeltekort komt: nu ook lijn 19 met RR-trams rijdt, schijnen er toch te weinig te zijn.
Dit is tenminste wat ik gehoord dacht te hebben, ik kan er ook compleet naast zitten.
Dit is tenminste wat ik gehoord dacht te hebben, ik kan er ook compleet naast zitten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
++avl schreef:Als je in Den Haag bent, loop even in station Spui langs de Affiche galerij.
Daar hangt nu een mooie serie foto's over 150 jaar tram in Den Haag. :pos:
Ze hangen in chronologische volgorde van links naar rechts.
Enig idee of hier ook een boek van uitgebracht is/wordt?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Ja, het boek Lijnenspel: 150 jaar tram in Haagse regio, geschreven door Maurits van den Toorn. Heb het zelf nog niet in mijn handen gehad maar het werk van de auteur kennende zal het een goed boek moeten zijn.
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
ik heb het boek wel en de dvd en het inderdaad een leuk boek.
en zeker leuk omdat hij mij niets gekost heeft
en zeker leuk omdat hij mij niets gekost heeft
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)
Wat me opviel bij die fotoserie is dat er allemaal stations en tramlijnen waren die sindsdien verdwenen zijn. En hoe overzichtelijk alles was met geen of minder auto's, palen, borden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 132 gasten