NS start proef met eenmalige chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Hainje »

Nee.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Geert schreef: Je kunt toch gewoon je chipkaart tegen de automaat aan houden? Die staan op ieder station. Nogal spijkers op laag water zoeken dit...
Ja, maar ik kan me wel voorstellen dat er om historische redenen wel een recht vastgelegd is om het aan de kaart zelf te kunnen zien. Bijvoorbeeld zodat ongebruikte kaartjes in de praktijk doorverkocht kunnen worden, typisch zoiets dat in de praktijk zo goed als niet gebeurt maar wat wel weer als recht vastgelegd is omdat er ooit een parlementariër het een goed idee vond vanuit het oogpunt van vrijheid enzo.

Ik zeg: stempelautomaten en incheckpaaltjes combineren tot 1 apparaat :P
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Het lijkt me vooraldwarsligerij. De oplossing als het toch moet lijkt me simpel, de kaartjes worden €5 duurder en met je OV-chipkaart krijg je daarop €5 korting.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Dwarsliggerij of niet, als het niet conform de EU-regels is, is het illegaal.

Met dat +5/-5-systeem, vindt men dat niet eerlijk voor mensen zonder ov-chipkaart ten opzichte van mensen met een ov-chipkaart.

Kortom: het beste voor alle partijen is het papieren kaartje, zonder enige vorm van toeslag, behouden naast de ov-chipkaart.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Wat ik wel jammer vind is dat ik straks bijv. niet meer een voltarief kaartje Groningen-Assen kan kopen én een kortingskaartje Assen-Eindbestemming zodat ik de laatste trein vóór 9 uur kan nemen met mijn voordeelurenabonnement. Dat was ook wel een beetje valsspelen misschien, maar toch. De trein uit en snel uit- en inchecken is in ieder geval niet echt haalbaar op veel stations.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

Maar daar staat tegenover dat je nu met korting kan inchecken voor de spits en gedurende de spits met korting mag reizen als je op tijd hebt ingecheckt. Dat vind ik zelf een groot voordeel, vroege vogel dat ik ben :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door webguy »

Dat gaat sowieso niet op voor nieuwe abonnementen he - als je incheckt heb je de rest van je reis dat tarief. Dus ook het lage tarief als je voor de spits uitcheckt. Soms wat duurder, soms wat goedkoper. Niet helemaal hetzelfde uiteraard.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Tristan schreef:Met dat +5/-5-systeem, vindt men dat niet eerlijk voor mensen zonder ov-chipkaart .
Dat is helemaal niet oneerlijk omdat de verkoopkosten van papieren kaartjes ook veel hoger zijn. Dezelfde reden waarom je ook een toeslag aan het loket betaalt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Geert schreef: Je kunt toch gewoon je chipkaart tegen de automaat aan houden? Die staan op ieder station. Nogal spijkers op laag water zoeken dit...
Bij Arriva kan dat niet overal omdat er daar niet overal van die automaten staan.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Frans F schreef:
Tristan schreef:Met dat +5/-5-systeem, vindt men dat niet eerlijk voor mensen zonder ov-chipkaart .
Dat is helemaal niet oneerlijk omdat de verkoopkosten van papieren kaartjes ook veel hoger zijn.
In andere landen waar ze een chipkaart hebben, hebben de vervoerders ook hogere verkoopkosten van papieren kaartjes, maar toch zijn de kaartjes daar niet duurder dan dezelfde reis op de chipkaart.

Kortom: hogere verkoopkosten is een flauwekulargument :evil: Hier is eerder sprake van Zakkenvullerssubsidie.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Bee schreef:Maar daar staat tegenover dat je nu met korting kan inchecken voor de spits en gedurende de spits met korting mag reizen als je op tijd hebt ingecheckt. Dat vind ik zelf een groot voordeel, vroege vogel dat ik ben :wink:
Ha, op het tijdstip dat de spits officieel begint vind je mij niet buiten m'n slaapkamer :P
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Hainje »

Opstaan voor 6:30u is zóóóóóóóó 2011!
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

Slechts 3% van de bevolking is genetisch niet geschikt om een ochtendmens te zijn. Ook jij kan het :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Hainje »

Dan behoor ik tot die drie procent denk ik. :P
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Als ik uitreken hoe vroeg ik naar bed moet om voor 6.30 op te staan en genoeg slaap te krijgen word ik niet vrolijk...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

Gewoon vóór Knevel&Van den Brink naar bed gaan, zo simpel is het :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
patat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 17:08

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door patat »

Ik zag net op station Woerden een poortje met QR-functie! Vanmiddag zag ik m geplaatst worden.

Afbeelding

Het ziet er niet echt zo uit, maar je kunt je OV-Chipkaart dus op dezelfde plek houden als normaal. Eigenlijk ziet het er gewoon heel futuristisch uit.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Tristan schreef: In andere landen waar ze een chipkaart hebben, hebben de vervoerders ook hogere verkoopkosten van papieren kaartjes, maar toch zijn de kaartjes daar niet duurder dan dezelfde reis op de chipkaart.
Tokyo kent al vanaf het begin (tweede helft jaren 90) een 10% lagere prijs voor de chipkaart als voor de bekende kartonnen magneetkaartjes. In Singapore is er een paar jaar geleden het tarief voor reizen met de chipkaart ook goedkoper gemaakt vergeleken met losse kaartjes. En ook in Hong Kong is het gebruik van de Octopus Card inmiddels goedkoper dan een vergelijkbaar los enkeltje. Daarnaast krijg je als je een los kaartje koopt zowel in Singapore als in Hong Kong geen wisselgeld retour.

Dichter bij huis is Londen. Daar betaal je in bus en tram £1.45 met de Oyster Card en £2.40 voor een papieren kaartje, dat is dus zelfs 65% meer. Bij tube, DLR, Overground en trein zijn de verschillen nog veel groter en kan een los papieren kaartje in de daluren tot zelfs 3x zo duur zijn als dezelfde rit met de Oyster Card.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 23 mei 2014, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Dat zijn wel klantvriendelijke methodes: de reizen met de chipkaart goedkoper maken, terwijl reizen met papieren kaartjes even duur/goedkoop bleef. Hier worden de reizen met papieren kaartjes duurder gemaakt, terwijl reizen met de chipkaart hetzelfde blijft. Dat is dus gewoon een zeer klantONvriendelijke zakkenvullerssubsidie.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

In Singapore is het destijds geleidelijk ingevoerd, chipkaart-tarieven werden twee of drie jaar niet verhoogd en de losse kaartjes werden in dezelfde tijd extra verhoogd.

Hoe ze die grote verschillen in Londen hebben ingevoerd weet ik niet, maar ik heb persoonlijk niet de indruk dat het daar met de Oyster Card veel goedkoper geworden is, behalve dan door de daily-price-capping die met name voor toeristen (die vaak veel ritten op een dag maken) erg handig is.

Je hebt wel een goed punt als je stelt dat NS op deze manier stiekem een extra tariefsverhoging doorvoert, vergelijkbaar met de truc met het dubbele opstaptarief. De toeslag op papierenkaartjes zou meegenomen moeten worden bij de berekening van de gemiddelde verhoging.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

patat schreef:Het ziet er niet echt zo uit, maar je kunt je OV-Chipkaart dus op dezelfde plek houden als normaal.
Maar moet je dan eerst zelf gaan kiezen tussen scannen en inchecken?
Dat suggereert namelijk het schermpje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Bee schreef:Gewoon vóór Knevel&Van den Brink naar bed gaan, zo simpel is het :P
Ik weet niet hoe laat dat begint maar ik geloof dat dat op een tijdstip is dat ik over het algemeen al in mijn bed lig als ik er om 7.45 uit moet ;)
patat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 17:08

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door patat »

Frans F schreef:
patat schreef:Het ziet er niet echt zo uit, maar je kunt je OV-Chipkaart dus op dezelfde plek houden als normaal.
Maar moet je dan eerst zelf gaan kiezen tussen scannen en inchecken?
Dat suggereert namelijk het schermpje.
Nee, ik heb het natuurlijk niet getest met een QR ticket, maar je kunt het op het ronde glazen vlak houden en dan doet hij het automatisch.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door webguy »

Je hebt of een QR code of een NFC chip maar nooit beide.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Vinny »

Frans F schreef:IHoe ze die grote verschillen in Londen hebben ingevoerd weet ik niet, maar ik heb persoonlijk niet de indruk dat het daar met de Oyster Card veel goedkoper geworden is, behalve dan door de daily-price-capping die met name voor toeristen (die vaak veel ritten op een dag maken) erg handig is.
In Londen heb ik een naar gevoel over gehouden aan het loketpersoneel: "Nee jongen, wat jij wilt kan absoluut niet. Jij bent maar een simpele toerist dus het feit dat je al weet wat een Oyster Card is betekent dat je te veel op het internet surft waardoor je een bedreiging vormt voor onze werkgelegenheid. Jij hoor hier niet thuis. Dat ding geven we je ook niet".
Nou ja, aan het eind van het verhaal werd ik opgezadeld met een drie-dagen kaartje. Maar goed, heb ik weer weten te verkopen toen ik naar Nederland terug ging waardoor ik in essentie niet duurder uit was.. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten