NS start proef met eenmalige chipkaart
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Ja, maar ik kan me wel voorstellen dat er om historische redenen wel een recht vastgelegd is om het aan de kaart zelf te kunnen zien. Bijvoorbeeld zodat ongebruikte kaartjes in de praktijk doorverkocht kunnen worden, typisch zoiets dat in de praktijk zo goed als niet gebeurt maar wat wel weer als recht vastgelegd is omdat er ooit een parlementariër het een goed idee vond vanuit het oogpunt van vrijheid enzo.Geert schreef: Je kunt toch gewoon je chipkaart tegen de automaat aan houden? Die staan op ieder station. Nogal spijkers op laag water zoeken dit...
Ik zeg: stempelautomaten en incheckpaaltjes combineren tot 1 apparaat
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Het lijkt me vooraldwarsligerij. De oplossing als het toch moet lijkt me simpel, de kaartjes worden €5 duurder en met je OV-chipkaart krijg je daarop €5 korting.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Dwarsliggerij of niet, als het niet conform de EU-regels is, is het illegaal.
Met dat +5/-5-systeem, vindt men dat niet eerlijk voor mensen zonder ov-chipkaart ten opzichte van mensen met een ov-chipkaart.
Kortom: het beste voor alle partijen is het papieren kaartje, zonder enige vorm van toeslag, behouden naast de ov-chipkaart.
Met dat +5/-5-systeem, vindt men dat niet eerlijk voor mensen zonder ov-chipkaart ten opzichte van mensen met een ov-chipkaart.
Kortom: het beste voor alle partijen is het papieren kaartje, zonder enige vorm van toeslag, behouden naast de ov-chipkaart.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Wat ik wel jammer vind is dat ik straks bijv. niet meer een voltarief kaartje Groningen-Assen kan kopen én een kortingskaartje Assen-Eindbestemming zodat ik de laatste trein vóór 9 uur kan nemen met mijn voordeelurenabonnement. Dat was ook wel een beetje valsspelen misschien, maar toch. De trein uit en snel uit- en inchecken is in ieder geval niet echt haalbaar op veel stations.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Maar daar staat tegenover dat je nu met korting kan inchecken voor de spits en gedurende de spits met korting mag reizen als je op tijd hebt ingecheckt. Dat vind ik zelf een groot voordeel, vroege vogel dat ik ben
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Dat gaat sowieso niet op voor nieuwe abonnementen he - als je incheckt heb je de rest van je reis dat tarief. Dus ook het lage tarief als je voor de spits uitcheckt. Soms wat duurder, soms wat goedkoper. Niet helemaal hetzelfde uiteraard.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Dat is helemaal niet oneerlijk omdat de verkoopkosten van papieren kaartjes ook veel hoger zijn. Dezelfde reden waarom je ook een toeslag aan het loket betaalt.Tristan schreef:Met dat +5/-5-systeem, vindt men dat niet eerlijk voor mensen zonder ov-chipkaart .
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Bij Arriva kan dat niet overal omdat er daar niet overal van die automaten staan.Geert schreef: Je kunt toch gewoon je chipkaart tegen de automaat aan houden? Die staan op ieder station. Nogal spijkers op laag water zoeken dit...
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
In andere landen waar ze een chipkaart hebben, hebben de vervoerders ook hogere verkoopkosten van papieren kaartjes, maar toch zijn de kaartjes daar niet duurder dan dezelfde reis op de chipkaart.Frans F schreef:Dat is helemaal niet oneerlijk omdat de verkoopkosten van papieren kaartjes ook veel hoger zijn.Tristan schreef:Met dat +5/-5-systeem, vindt men dat niet eerlijk voor mensen zonder ov-chipkaart .
Kortom: hogere verkoopkosten is een flauwekulargument Hier is eerder sprake van Zakkenvullerssubsidie.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Ha, op het tijdstip dat de spits officieel begint vind je mij niet buiten m'n slaapkamerBee schreef:Maar daar staat tegenover dat je nu met korting kan inchecken voor de spits en gedurende de spits met korting mag reizen als je op tijd hebt ingecheckt. Dat vind ik zelf een groot voordeel, vroege vogel dat ik ben
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Slechts 3% van de bevolking is genetisch niet geschikt om een ochtendmens te zijn. Ook jij kan het :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Als ik uitreken hoe vroeg ik naar bed moet om voor 6.30 op te staan en genoeg slaap te krijgen word ik niet vrolijk...
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Gewoon vóór Knevel&Van den Brink naar bed gaan, zo simpel is het
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Tokyo kent al vanaf het begin (tweede helft jaren 90) een 10% lagere prijs voor de chipkaart als voor de bekende kartonnen magneetkaartjes. In Singapore is er een paar jaar geleden het tarief voor reizen met de chipkaart ook goedkoper gemaakt vergeleken met losse kaartjes. En ook in Hong Kong is het gebruik van de Octopus Card inmiddels goedkoper dan een vergelijkbaar los enkeltje. Daarnaast krijg je als je een los kaartje koopt zowel in Singapore als in Hong Kong geen wisselgeld retour.Tristan schreef: In andere landen waar ze een chipkaart hebben, hebben de vervoerders ook hogere verkoopkosten van papieren kaartjes, maar toch zijn de kaartjes daar niet duurder dan dezelfde reis op de chipkaart.
Dichter bij huis is Londen. Daar betaal je in bus en tram £1.45 met de Oyster Card en £2.40 voor een papieren kaartje, dat is dus zelfs 65% meer. Bij tube, DLR, Overground en trein zijn de verschillen nog veel groter en kan een los papieren kaartje in de daluren tot zelfs 3x zo duur zijn als dezelfde rit met de Oyster Card.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 23 mei 2014, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Dat zijn wel klantvriendelijke methodes: de reizen met de chipkaart goedkoper maken, terwijl reizen met papieren kaartjes even duur/goedkoop bleef. Hier worden de reizen met papieren kaartjes duurder gemaakt, terwijl reizen met de chipkaart hetzelfde blijft. Dat is dus gewoon een zeer klantONvriendelijke zakkenvullerssubsidie.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
In Singapore is het destijds geleidelijk ingevoerd, chipkaart-tarieven werden twee of drie jaar niet verhoogd en de losse kaartjes werden in dezelfde tijd extra verhoogd.
Hoe ze die grote verschillen in Londen hebben ingevoerd weet ik niet, maar ik heb persoonlijk niet de indruk dat het daar met de Oyster Card veel goedkoper geworden is, behalve dan door de daily-price-capping die met name voor toeristen (die vaak veel ritten op een dag maken) erg handig is.
Je hebt wel een goed punt als je stelt dat NS op deze manier stiekem een extra tariefsverhoging doorvoert, vergelijkbaar met de truc met het dubbele opstaptarief. De toeslag op papierenkaartjes zou meegenomen moeten worden bij de berekening van de gemiddelde verhoging.
Hoe ze die grote verschillen in Londen hebben ingevoerd weet ik niet, maar ik heb persoonlijk niet de indruk dat het daar met de Oyster Card veel goedkoper geworden is, behalve dan door de daily-price-capping die met name voor toeristen (die vaak veel ritten op een dag maken) erg handig is.
Je hebt wel een goed punt als je stelt dat NS op deze manier stiekem een extra tariefsverhoging doorvoert, vergelijkbaar met de truc met het dubbele opstaptarief. De toeslag op papierenkaartjes zou meegenomen moeten worden bij de berekening van de gemiddelde verhoging.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Maar moet je dan eerst zelf gaan kiezen tussen scannen en inchecken?patat schreef:Het ziet er niet echt zo uit, maar je kunt je OV-Chipkaart dus op dezelfde plek houden als normaal.
Dat suggereert namelijk het schermpje.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Ik weet niet hoe laat dat begint maar ik geloof dat dat op een tijdstip is dat ik over het algemeen al in mijn bed lig als ik er om 7.45 uit moet ;)Bee schreef:Gewoon vóór Knevel&Van den Brink naar bed gaan, zo simpel is het
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Nee, ik heb het natuurlijk niet getest met een QR ticket, maar je kunt het op het ronde glazen vlak houden en dan doet hij het automatisch.Frans F schreef:Maar moet je dan eerst zelf gaan kiezen tussen scannen en inchecken?patat schreef:Het ziet er niet echt zo uit, maar je kunt je OV-Chipkaart dus op dezelfde plek houden als normaal.
Dat suggereert namelijk het schermpje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
Je hebt of een QR code of een NFC chip maar nooit beide.
Re: NS start proef met eenmalige chipkaart
In Londen heb ik een naar gevoel over gehouden aan het loketpersoneel: "Nee jongen, wat jij wilt kan absoluut niet. Jij bent maar een simpele toerist dus het feit dat je al weet wat een Oyster Card is betekent dat je te veel op het internet surft waardoor je een bedreiging vormt voor onze werkgelegenheid. Jij hoor hier niet thuis. Dat ding geven we je ook niet".Frans F schreef:IHoe ze die grote verschillen in Londen hebben ingevoerd weet ik niet, maar ik heb persoonlijk niet de indruk dat het daar met de Oyster Card veel goedkoper geworden is, behalve dan door de daily-price-capping die met name voor toeristen (die vaak veel ritten op een dag maken) erg handig is.
Nou ja, aan het eind van het verhaal werd ik opgezadeld met een drie-dagen kaartje. Maar goed, heb ik weer weten te verkopen toen ik naar Nederland terug ging waardoor ik in essentie niet duurder uit was.. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten