Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Laten we hopen van wel, en niet dat er zoals gebruikelijk bij de SRA rücksichtslos besluiten worden genomen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Voorlopig enkelspoor, tegen de tijd dat de tramlijn er komt moet de rails toch vervangen worden.tsov schreef:Betekent dat dan ook meteen dubbelspoor tot aan de Vinkenbrug? Of blijft het gehele traject enkelspoor?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Zoiets vermoedde ik al :)
@Rickingsh: Ik bedoelde ook niet dat we straks over enkelspoor naar de Bijlmer moeten gaan tuffen. Dat gaat natuurlijk geheid fout
@Rickingsh: Ik bedoelde ook niet dat we straks over enkelspoor naar de Bijlmer moeten gaan tuffen. Dat gaat natuurlijk geheid fout
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ach, de voorzitter van de regio Valenciennes noemde enkelspoor begin dit jaar nog de nieuwste en beste moderne innovatie in de tramindustrie. Ik zie het meer als een poging geld te besparen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Hoe gaat het momenteel eigenlijk, is er een soort van beveiliging dat niet twee trams elkaar daar tegen kunnen komen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Gewoon met tramlichten. Een witte streep verticaal is vrije baan, een witte streep horizontaal is wachten tot de baan vrij is, en als een tram een witte verticale streep passeert, wordt het licht een wit rondje en daarna witte streep horizontaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Enkelsporigbedrijf is zo 1880. Maar retro is het nieuwe hip.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Strengelspoor is weer uit de mode?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nee hoor! In de Ferdinant Bolstraat zal het ook aangelegd gaan worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat kan daar straks ook makkelijk. Lijn 25 is al wegbezuinigd, één van de 2 overige lijnen 16 of 24 zal als de NZL klaar is ook wel verdwijnen. Dus hou je één lijn over. Geen probleem dus voor de Ferdinand Bolstraat.FLJ schreef:Nee hoor! In de Ferdinant Bolstraat zal het ook aangelegd gaan worden.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Op het stuk enkelspoor naar de HWR in Diemen wordt er telefonisch toestemming gevraagd om het spoor te berijden.de rest van de enkel- en strengelsporen wordt er gereden volgens de regel: wie het eerst komt, mag eerst. Bij gelijktijdig aankomst gaat de tram richting CS of Concertgebouw (buitenring) eerst. Voorrang geven gebeurt middels knipperlichtje. Czaar Peterstraat id enige uitzondering, die is beveiligd met lichten.
@FLJ: komt er strengelspoor over de hele straat (tussen ceintuurbaan en heinekenplein)? Dacht nl alleen tussen ceintuurbaan en albert cuypstraat.
@FLJ: komt er strengelspoor over de hele straat (tussen ceintuurbaan en heinekenplein)? Dacht nl alleen tussen ceintuurbaan en albert cuypstraat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nee juist alleen tussen het Marie heinekenplein en de Albert Cuyp.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Naar verluidt is er weer een Blokkendoos (voor de niet-kenners, het oudste tramtype dat in Amsterdam rond rijdt en ondertussen de respectabele leeftijd van 34-35 jaar heeft bereikt) buiten dienst gesteld en zal deze worden afgevoerd, te weten wagen 815. Hij is donderdag buiten dienst gesteld met een defect en wordt niet meer hersteld. De 804 zal ook niet meer worden terug verbouwd naar gewone dienstwagen en zal ook het veld ruimen.
Deze ontwikkeling is opmerkelijk te noemen aangezien de Blokkendozen nog veelvuldig op straat te vinden zijn en de materieelpositie van het GVB niet altijd even ruim bemeten lijkt te zijn. Tevens zou Joop Braakhekke een beroep gedaan hebben op Blokkendoos 804 maar heeft GVB de aanvraag afgewezen vanwege de krappe materieelpositie.
Deze ontwikkeling is opmerkelijk te noemen aangezien de Blokkendozen nog veelvuldig op straat te vinden zijn en de materieelpositie van het GVB niet altijd even ruim bemeten lijkt te zijn. Tevens zou Joop Braakhekke een beroep gedaan hebben op Blokkendoos 804 maar heeft GVB de aanvraag afgewezen vanwege de krappe materieelpositie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Even een vraagje: is het de bedoeling dat de bestemmingsomroep met de vrouwelijke stem over het hele metronet wordt uitgerold? Want op station Zuid hoor ik op het zuiderperron nog steeds oude oude 'Deze trein gaat naar Gein'. Bovendien hoorde ik vandaag op Weesperplein alleen de stakingsomroep, terwijl daar drie lijnen langstuffen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Er staat in de metro's dat er 98 zitplaatsen in een zilvermeeuw zitten, maar dat zijn er maar 93...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Bijna goed, het zijn er 94. Ze hebben denk ik geen rekening gehouden met de plek voor fietsen waardoor er 4 zitplaatsen minder zijn.
De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Edit: een vergeten ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ben onlangs van Rotterdam naar Amsterdam verhuisd en maak tegenwoordig vaak gebruik van de M50. Als ik een keer geen nieuwe metro heb schrik ik van hoe het CAF materieel eruit ziet:
- Deuren gepatched met tig verschillende kleuren rode tape
- Onder de graffiti zowel binnen als buiten
- Met kracht verwijderende panelen die de tweezitters scheiden van de deuren, soms zitten er nog stukjes afgebroken hout
- Gaten en vieze donkere plekken in het laminaat
- Veel defecte koersrollen
- Ramen en wandbedekking onder de krassen en beschadigingen
- Veel afval
- Vieze stoelen
- Reizigers info die sporadisch goed functioneert
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het GVB lijkt zich op het moment meer bezig te houden met het laten rijden van genoeg metro's, daar de inzetbaarheid van de CAFjes al jaren een probleem is vanwege de hoge defectenstand.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Metro-onderhoud is zeg maar niet een van de sterkere punten van het GVB. Of dat door personeel of budget komt kan ik geen uitspraken over doen maar ik heb het sterke vermoeden dat het het tweede is
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Of misschien een gevalletje: er is een nieuw speeltje in town, dus we vergeten snel het oude.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik heb begrepen dat de uitval van de CAF stellen vooral heeft te maken met defecte of versleten tandwielkasten en dat het GVB met CAF in de clinch ligt of lag over voor wie voor de kosten moet/moest opdraaien. Ook het aantal defecte deuren is groot, dat overigens vooral wordt veroorzaakt door passagiers die met geweld de deuren openhouden al dan niet voor aanhollende andere passagiers. Hierdoor is de doorstroming nog moeilijker omdat er al een stel deuren ontbreek tov. de andere metro's en sneltrams. Vaak blijft een stel dagen met een defecte deur rondrijden voordat deze wordt gerepareerd.n-evo schreef:Ben onlangs van Rotterdam naar Amsterdam verhuisd en maak tegenwoordig vaak gebruik van de M50. Als ik een keer geen nieuwe metro heb schrik ik van hoe het CAF materieel eruit ziet:
Dat ze die metro's zo nog durven in te zetten. Ben dat van de RET niet gewend, al helemaal niet in deze mate. Best ernstig. :?
- Deuren gepatched met tig verschillende kleuren rode tape
- Onder de graffiti zowel binnen als buiten
- Met kracht verwijderende panelen die de tweezitters scheiden van de deuren, soms zitten er nog stukjes afgebroken hout
- Gaten en vieze donkere plekken in het laminaat
- Veel defecte koersrollen
- Ramen en wandbedekking onder de krassen en beschadigingen
- Veel afval
- Vieze stoelen
- Reizigers info die sporadisch goed functioneert
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Heeft verder weinig met de staat van het interieur te maken toch?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ja en nee. Ja: dat komt omdat passagiers dat doen en dat moeten ze niet doen. Maar fabrikanten van metromaterieel weten toch al zo ongeveer sinds de allereerste metrolijnen dat dit helaas toch wel gebeurt en dat zo'n deur daar dus tegen moet kunnen.Bijwyks schreef: Ook het aantal defecte deuren is groot, dat overigens vooral wordt veroorzaakt door passagiers die met geweld de deuren openhouden al dan niet voor aanhollende andere passagiers.
Komt nog eens bij dat er in Amsterdam wel wat metrobestuurders zijn die de crossplatform overstappen niet boeiend vinden (ook niet tijdens het ontvlochten net) en lekker de deuren dichtgooien op het moment dat mensen die niet bij voorbaat al waren gaan rennen net halverwege het perroneiland zijn. Een sluitende deur nog even openhouden voor een ander blijft dan natuurlijk fout maar ik begrijp het heel goed...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik wou net zeggen ja. Nagenoeg iedere - zo niet iedere - bus, tram, metro en trein krijgt te maken met dat gedrag van reizigers. Slecht verhaal als je daar niet op anticipeert.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 182 gasten