OVer je reiservaringen in mei 2014

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door iljitsch »

VIRM schreef:@Iljitsch: uh, ik denk dat wij beiden niet weten wat er omgaat in de hoofden van mensen die zelfmoord willen plegen. Dus ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht.
Nadat ik dit van nabij meegemaakt heb kan ik je alleen maar zeer gelijk geven met dat eerste maar ik ben er daardoor alleen maar ongenuanceerder over gaan denken. Zelfmoord is puur egoïsme, en niemand moet ook maar een seconde denken dat de rest van de wereld op die actie zit te wachten.

Laatste opmerking: er is een verschil tussen moeten lachen om een absurde situatie en grappen maken ten koste van een trieste situatie.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door matti93 »

marlies schreef:Ik heb het ook niet over simpelweg naar huis sturen natuurlijk, dat maak jij er van. Zo debiel ben ik nou ook weer niet.
Op zich voel ik ook wel voor je standpunt, maar ik wil het toch graag iets nuanceren:
Interventies waarbij men direct na het trauma probeert de gebeurtenis te verwerken, komen niet zo best uit wetenschappelijk onderzoek, er zijn aanwijzingen dat ze, behalve dat ze niet effectief zijn, zelfs schade toebrengen (http://faculty.tc.columbia.edu/upload/g ... a_PSPI.pdf).
Het is dus maar de vraag of datgene wat er buiten het naar huis sturen nog meer gebeurt, wel iets toevoegt.

Ik heb je overigens niet debiel genoemd, ik probeerde inhoudelijk te discussiëren.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door marlies »

Oh natuurlijk, het is best complex allemaal en ik heb de wijsheid zeker niet in pacht op dat gebied. Maar het ging me er om dat de keuze wel of niet gewoon door te werken alsof er niets gebeurd is bij de bestuurder neerleggen in ieder geval geen goed beleid is. Hoe je het verder precies afhandelt is een wetenschap op zich. Ik geloof dat NS onder andere werkt met een buddy-systeem dat je gekoppeld wordt aan een collega die in het verleden iets dergelijks heeft meegemaakt en daar met je over kan praten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Suus »

Het buddy-systeem met speciaal getrainde medewerkers (zodat het niet zomaar iets is) is inderdaad iets wat je vaker ziet. Het is ook heel mooi in beeld gebracht in een aflevering van de BBC-documentaire over de Londense metro, maar ik kan de docu zo snel even niet vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door marlies »

Bee schreef:Het buddy-systeem met speciaal getrainde medewerkers (zodat het niet zomaar iets is) is inderdaad iets wat je vaker ziet. Het is ook heel mooi in beeld gebracht in een aflevering van de BBC-documentaire over de Londense metro, maar ik kan de docu zo snel even niet vinden.
Ohja, daar had ik dat gezien inderdaad. Goede docu-reeks sowieso.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Wellicht tijd dat de afdeling materieelinzet nog even heel kritisch gaat kijken naar hun materieelplanning in het weekend? Want het gaat volgens mij wel vaker mis...
Gisteren reden er ook veel minder treinen tussen Rotterdam en Delft/Den Haag (geen s1900, geen s5000, s2200 reed niet tussen Rotterdam-Delft) en in de s2600 reden zo te zien alleen losse VIRM-6'jes. Die uiteraard erg druk waren...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Ardan »

Ik zag vanmorgen in Amersfoort een 'speciale trein' naar Bilthoven en Utrecht Maliebaan. Was SGM, wat voor rit was dit? Vertrok om 9:35 geloof ik.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Thom91 »

De Maliebaan express. Rijdt in het weekend vanaf Amersfoort ipv Utrecht.
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Gisteren reden er ook veel minder treinen tussen Rotterdam en Delft/Den Haag (geen s1900, geen s5000, s2200 reed niet tussen Rotterdam-Delft)
Ja, ik zat dus in de intercity van Amsterdam CS naar Delft gisteravond. Ik overwoog nog om tot Delft te blijven zitten om daar te zien wat er dan ging gebeuren, maar dat ging me toch wat te laat worden.

Ik neem aan dat er dus in Delft kopgemaakt werd? Doorrijden zonder reizigers lijkt me niet voor de hand liggen en zelfs als spoor drie nog in gebruik is dan kan je nog steeds maar iets van één trein laten staan in Delft.

Ik neem aan dat de werkzaamheden als resultaat hadden dat er maar één spoor gebruikt kon worden tussen Delft en Schiedam.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Aking »

marlies schreef:Ik geloof dat NS onder andere werkt met een buddy-systeem dat je gekoppeld wordt aan een collega die in het verleden iets dergelijks heeft meegemaakt en daar met je over kan praten?
De NS heeft in ieder geval "Vangrail":
Vangrail schreef:Vangrail is een netwerk van collega's die weten wat het is om een traumatische erva-
ring op je werk mee te maken, omdat zij dit zelf ook hebben ervaren. Heb je behoefte aan een of meerdere gesprekken, dan staan de vrijwilligers van Vangrail voor je klaar.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door tsov »

iljitsch schreef:Ik neem aan dat er dus in Delft kopgemaakt werd? Doorrijden zonder reizigers lijkt me niet voor de hand liggen en zelfs als spoor drie nog in gebruik is dan kan je nog steeds maar iets van één trein laten staan in Delft.
Er werd in Delft kopgemaakt op spoor 3 inderdaad.
iljitsch schreef:Ik neem aan dat de werkzaamheden als resultaat hadden dat er maar één spoor gebruikt kon worden tussen Delft en Schiedam.
De beperking zat op het station van Schiedam (en verder richting Rotterdam). Te Schiedam kwam de IC op spoor 5 in beide richtingen. Op spoor 3 stond de Sprinter van de Hoekse Lijn te keren (die reed ook niet verder naar Rtd).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door VIRM »

@Geert: ik snap het dus niet. Vorige week was hier ook een reiservaring: Haarlem ligt eruit (dus geen s2100 en s2200 tussen Haarlem en Leiden), waarna de s2600 met een enkel VIRM'pje rijdt. Wellicht zijn reizigersstromen in het weekend minder goed te voorspellen, maar met gezond verstand weet je toch bij werkzaamheden of evenemetnen/concerten ander of verlengd materieel moet inzetten? Ik denk daarbij ook dat staplaatsen voor het weekendpubliek niet echt een visitekaartje is om met het OV te reizen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Geert »

Als de matinzet in het weekend bekijkt vraag ik me over het algemeen af of er wel wordt nagedacht over werkzaamheden. Het is niet bepaald een incident dat treinen op geadviseerde omreisroutes niet verlengd worden, het lijkt wel alsof daar helemaal geen aandacht voor is. Terwijl je dat juist wel zou verwachten met de hoeveelheid werkzaamheden ieder weekend.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door iljitsch »

tsov schreef:Er werd in Delft kopgemaakt op spoor 3 inderdaad.
Hm, in de reisplanner zag ik dat de trein waarin ik zat op spoor 2 binnen zou komen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Geert »

Ik heb gisteren meerdere treinen op spoor 3 zien kopmaken, maar misschien werd er incidenteel gewisseld tussen 2 en 3 (alhoewel me dat niet handig lijkt).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:Als de matinzet in het weekend bekijkt vraag ik me over het algemeen af of er wel wordt nagedacht over werkzaamheden. Het is niet bepaald een incident dat treinen op geadviseerde omreisroutes niet verlengd worden, het lijkt wel alsof daar helemaal geen aandacht voor is. Terwijl je dat juist wel zou verwachten met de hoeveelheid werkzaamheden ieder weekend.
IC's over de Veluwe waren wel zeer ruim dit weekend :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Daniel »

Ik had net een t12581 met 11 bakken ICM ja, dat was tot Amersfoort behoorlijk overkill inderdaad.

Afgelopen zaterdagmiddag op station Dordrecht: NS zet bussen in, letterlijk :wink:
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Etienne »

Thom91 schreef: IC's over de Veluwe waren wel zeer ruim dit weekend :)
Daarentegen waren de klachten over het vervangende busvervoer tussen Zwolle en Meppel weer niet van de lucht. (Link)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Suus »

Ik vermoed dat men zich een beetje heeft vergist in de studentenpendel van zondag...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Ennes »

marlies schreef: Juist niet. Er is namelijk geen goede manier om vast te stellen of iemand die opvang nodig heeft, dus het optioneel maken is dan in eerste instantie niet handig. Gewoon altijd aan de kant en altijd even met iemand praten. Iemand die zegt dat het wel gaat en dat 'ie wel verder kan werken (en dat vaak ook wel echt zelf gelooft) kan daardoor op de lange termijn juist helemaal kapot gaan. Liever een paar bestuurders/machinisten/etc nodeloos van de dienst gehaald na een ongeval dan eentje die er jaren aan arbeidsongeschiktheid aan overhoudt.
Het verplichte opvang nummertje na een traumatische ervaring werkt ook lang niet altijd positief, misschien kan iemand wel helemaal niet goed overweg met de persoon die wachtdienst heeft, misschien eerdere slechte ervaringen gehad met opvang, wie zal het zeggen. Nu is ook de situatie dat iemand gaat liggen voor een stilstaand voertuig ook heel anders dan dat iemand tijdens het rijden ervoor stapt.

NS heeft inderdaad vangrail waar dus collega's inzitten waarbij je terecht kunt na een schokkende ervaring. (maar dat is zeker geen buddy systeem) En daarnaast zijn er natuurlijk altijd je gewone collega's, die veelal zelf ook ervaringen hebben, en waarmee het praten op het moment dat het je uitkomt veel meer effect heeft dan een verplichte opvang.
Mijn ervaring is in ieder geval dat de macho-cultuur zoals die vroeger heerste niet meer aanwezig is, de galgenhumor is er natuurlijk nog wel, en vaak een perfecte manier om er (onderling) mee om te gaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Etienne »

Met de t539 kwamen we vlak voor Gouda Goverwelle stil te staan en via de omroep werd gemeld dat de 2 sporen aan de zijde van Bloemendaal buiten dienst waren vanwege werkzaamheden. Alle treinen die over die sporen rijden, kwamen ons voorbij over het spoor naast ons. Toen wij met +8 weer verder konden was er van de werkzaamheden geen spor meer.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door marvinkok »

In de trein van Shl naar Es bij Hvs een Italiaans koppel maar even aangesproken omdat ze telkens op een kaart van Amsterdam keken. En jawel, moesten naar Asd.... Vlug info gegeven voor de reis terug, en ondertussen nog 2 koppels die de verkeerde trein hadden genomen...
Misschien toch handig om op spoor 1-2 bij de schwrmen een berichtje te plaatsen dat alle treinen vanaf Shl naar Asd vanaf 3 vertrekken? Ook op het perron zelf in 15 minuten tijd al 4 groepjes die verkeerd zaten...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Meltrain »

Op de CTA's was er nog een flapje "Does not call at Amsterdam CS". Kunnen de TBP's ook zo'n melding weergeven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Justin »

Ik zie de laatste tijd steeds meer toeristen die bij Asdz of Rai eruit willen. Maar melding wat nou waar stopt is wel handig eigenlijk.

Ik dacht trouwens dat alles wat op Schiphol op Spoor 3 aankomt sowieso naar Amsterdam Centraal ging, en alles van spoor 1-2 naar de Zuidtak ging. Of zie ik nou dingen die er niet zijn?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Bericht door Suus »

Sinds dit jaar is dat het geval, al stroomt de sprinter naar Kersenbijlmer ook altijd vol met toeristen, dus helemaal perfect is het nog niet. Wel staan de inkomende Thalys op spoor 2, zodat er niet alsnog hordes mensen naar Amsterdam in die trein springen (al staat de trein tegenwoordig netjes op Niet instappen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten