Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Chauf21 »

Vergeten in mijn vorige post:
De HC in trein 2638 (sneltrein Den Haag C. - Amsterdam C.) reageerde bij het zien van iedere OV-Studentenweekkaart dat de kaart morgen niet als vrij-reizen-kaart geldig was. Prima service, erg attent :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ik denk gewoon dat mijn plan voor het trajectabonnement i.c.m het declareren van stage-vervoersbewijzen het eerlijkst is.
Waarom is dat volgens jou nou eerlijker dan een netkaart?
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Justin »

Ik kan je nu al zeggen dat de geografiebeoefenaars faliekant tegen gespecificeerde OV-kaarten zouden zijn, simpelweg omdat we altijd van hot naar her moeten veldwerken... van Enschede tot Vlissingen, van Groningen tot Maastricht en van de Noordoostpolder tot Julianadorp. Ik weet zeker dat de overheid niet zo'n zin heeft om al die veldwerken te subsidiëren...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Geert »

Dat doen ze nu toch ook al? ;-)
In Utrecht werd vanmorgen omgeroepen dat de week-OV geldig was. :shock: Niet echt dus. :x
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door deadlock »

Een SOV is ook leuk voor een student; Je bent relatief mobiel. Studeren is al niet makkelijk. Nederland is een van de weinige westerse landen waar het niet gratis is. Van mij mag de 7-dagen OV weer ingevoerd worden :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door webguy »

Een van de niet-westerse landen waar het niet gratis is? Hallo? Heb je wel eens in Engeland en Amerika gekeken naar de prijzen van hogescholen/universiteiten? Ik Amerika betaal je $10,000 per jaar, en dan heb je nog een 'flutschool'... Engeland is iets minder extreem, maar nog....
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door JeePee »

In België is collegegeld iets van € 550,- per jaar en heb je ook minder kosten aan huisvesting. Je vervoer is inderdaad niet gratis, wel kom je in aanmerking voor compensatie. Ik denk dat in elk land er wel voor en nadelen te vinden zijn. Wel is het collegegeld in Nederland absurd hoog.

In Hongarije is studeren daarentegen weer volledig gratis inclusief nagenoeg gratis OV :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Daantje »

JeePee schreef:In België is collegegeld iets van € 550,- per jaar en heb je ook minder kosten aan huisvesting. Je vervoer is inderdaad niet gratis, wel kom je in aanmerking voor compensatie. Ik denk dat in elk land er wel voor en nadelen te vinden zijn. Wel is het collegegeld in Nederland absurd hoog.

In Hongarije is studeren daarentegen weer volledig gratis inclusief nagenoeg gratis OV :)

Kamers en collegegeld mogen dan wel goedkoper zijn maar je krijgt er ook geen stufi ;) Wel krijgen je ouders nog kinderbijslag.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door JeePee »

Ow ja dat scheelt ook wel een beetje ja, excuses voor deze appels en peren vergelijking :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Een van de niet-westerse landen waar het niet gratis is? Hallo? Heb je wel eens in Engeland en Amerika gekeken naar de prijzen van hogescholen/universiteiten? Ik Amerika betaal je $10,000 per jaar, en dan heb je nog een 'flutschool'... Engeland is iets minder extreem, maar nog....
In 1998-99, in-state students attending public four-year colleges faced an average tuition and fees of $3,243 per year. Resident students at public two-year colleges faced average tuition and fees of $1,633 per year in 1998-99. Tuition and fees for out-of-state students at four-year public institutions averaged $8,417 and $4,508 at two-year public institutions.

Dan ben je dus klaar. Voor een openbare school.

In de UK weet ik het niet. De VS is in mijn ogen trouwens een derdewereldland. Op zijn hoogst.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Ik ben ook zeker niet tegen het voorstel om MBO-ers ook een OV-kaart te geven. Dan bereik je zo goed als iedereen:
MBO'ers krijgen nu ook al een OV-kaart, zolang je maar een BOL opleiding doet en niet BBL (werken&Leren) en ik dacht dat je ook minimaal niveau 3 moest doen, maar daar ben ik niet zeker van.

Verder ben ik tegen trajectkaarten en declareren. veels te omslachtig en nauwelijks uitvoerbaar. zeker als studenten stages moeten lopen, dan kan door het hele land zijn. Bij m'n stage bij Eurailscout moest ik ook het hele land door, was toch wel blij dat ik een OV kaart had!

verder slaat het argument dat bedrijven niks aan stagaires verdienen nergens op. Bedrijven die stagaires hebben krijgen van de overheid subsidie daarvoor. En dat is veel meer dan de gemiddelde stagevergoeding die bedrijven geven aan stagaires wat niet eens verplicht is om te geven.

Verder ben ik er wel mee eens om studenten de keuze te kunnen laten maken tussen of een hogere StuFi of een OV-kaart. ik ken veel mensen die dicht bij de school zitten en vaak op fiets komen of ze hebben eigen vervoer, (scooter/auto) of zitten zo verlaten van goede OV verbindingen dat eigen vervoer veel beter is. Deze studenten zouden dus baat hebben bij die regeling.

Over die keuze tussen weekend of weekkaart , dat heeft vaak met praktische redenen te maken. Wanneer moet je veel reizen van huis naar opleiding en/of stages? waar woon je zelf? op kamers dicht bij opleiding waarbij geen gebruik hoeft te maken van OV maar wel ieder weekend naar huis gaat?

Ik zelf reis doordeweeks veel naar school of stage (2x in maand ook in het weekend naar huidige stage) dus heb voor week-OV gekozen omdat ik dus doordeweeks het meeste reis. Heb die kaart dus niet gekozen vanwege die scheve verhoudingen tussen weekend en week ovkaarten
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door air-bus »

Dit lees ik net op Fok:
Week-OV vandaag tóch geldig

Zoals veel FOK!kers onderhand wel weten, is de OV-weekkaart vandaag eigenlijk niet geldig. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vond dit echter maar onzin, en startte een actie. Deze blijkt succesvol te zijn, want de NS geeft vandaag geen boete aan week-OVhouders.

Een woordvoerder van de NS legt uit: "Omdat ons, via de Landelijke Studenten Vakbond, ter ore is gekomen dat de huidige situatie wat verwarrend is, hebben we besloten vandaag niet moeilijk te doen en studenten die in de trein gaan zitten zonder kaartje ongemoeid te laten. Dit omdat veel studenten gewoon college hebben of moeten werken. Studenten die wel een kaartje hebben, kunnen het geld wat ze hieraan hebben uitgegeven terugvragen bij de infobalie. Het is dus met recht een Goede Vrijdag!"
Dus voor degenen die wel netjes een kaartje gekocht hebben, terug halen dat geld!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door deadlock »

Ik vind het een stoere actie van NS :cool:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Linkerspoor »

Ik niet. Zo veroorzaak je nog meer verwarring:

Nee, de week-ov is niet geldig op goede vrijdag, maar omdat het goede vrijdag is geven we geen boete. Dus op 2e paasdag zegt elke week-ov'er: maar op goede vrijdag gaven jullie ook geen boete, en dat staat ook op de kaart als feestdag!"

De regels zijn duidelijk na te lezen op de kaart, en als ze hem geldig willen laten worden dan hadden ze dat pas volgend jaar in moeten laten gaan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door deadlock »

Linkerspoor schreef:Ik niet. Zo veroorzaak je nog meer verwarring:

Nee, de week-ov is niet geldig op goede vrijdag, maar omdat het goede vrijdag is geven we geen boete. Dus op 2e paasdag zegt elke week-ov'er: maar op goede vrijdag gaven jullie ook geen boete, en dat staat ook op de kaart als feestdag!"

De regels zijn duidelijk na te lezen op de kaart, en als ze hem geldig willen laten worden dan hadden ze dat pas volgend jaar in moeten laten gaan.
Iemand die ik ken heeft Goede Vrijdag niet bij de (on)geldigheidsdagen op zijn OV. Er staat een lege regel.

Maargoed. Goede vrijdag is geen feestsdag, tweede paasdag wel. Dat is het verschil. Op 5 mei hoort de OV ook geldig te zijn, behalve in een lustrumjaar, dan is de weekend OV geldig. Hele simpele regels zijn het ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Linkerspoor »

Voor de ov-regels is het heel duidelijk een feestdag, en dan maakt het niet uit hoe dat in het bedrijfsleven e.d. gaat.

Daarnaast, bij Arriva/Syntus/Veolie en dergelijke kon je dus wel gewoon een boete krijgen? Zeker niet hobbyisten beseffen vaak amper dat ze met een andere vervoerder reizen wanneer ze niet met ns gaan.

Op mijn ov staat duidelijk: Goede vrijdag 21-03
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door deadlock »

Linkerspoor schreef:Voor de ov-regels is het heel duidelijk een feestdag, en dan maakt het niet uit hoe dat in het bedrijfsleven e.d. gaat.

Daarnaast, bij Arriva/Syntus/Veolie en dergelijke kon je dus wel gewoon een boete krijgen? Zeker niet hobbyisten beseffen vaak amper dat ze met een andere vervoerder reizen wanneer ze niet met ns gaan.

Op mijn ov staat duidelijk: Goede vrijdag 21-03
Natuurlijk maakt dat heel erg veel uit.

Een weekOV is om studenten 'gratis' op hun school of stage te krijgen. Een weekend OV zorgt ervoor dat je naar je ouders kan. Op het moment dat je dus op een dergelijke dag school of stage hebt, wat heel gewoon is de afgelopen paar jaar, dan moeten de instanties daar voor zorgen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Linkerspoor »

Ik ben het met je eens dat je op goede vrijdag gratis moet mogen reizen met een week-ov (en weekend-ov de hele dag), maar zoals eerder gezegd, laat het dan pas volgend jaar ingaan!

Het overgrote meerendeel van de studenten (niet stagelopend) had vandaag vrij. En zoals eerder gezegd, mijn stage die ik over een maand ga lopen gaat ook in het weekend door, dus dan zou je het week-weekendsysteem moeten afschaffen.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door M57 »

deadlock schreef:Iemand die ik ken heeft Goede Vrijdag niet bij de (on)geldigheidsdagen op zijn OV. Er staat een lege regel.
Dat vraagt om een foto :idea:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Geert »

Ik ben ook wel benieuwd naar die foto, op mijn OV staat ook duidelijk Goede Vrijdag bij de feestdagen vermeld.

Ik had vanmorgen al een retourtje Utrecht - Rotterdam gekocht voor ik het omroepbericht hoorde dat de week-OV geldig was (en ik dacht zelfs dat ze het verkeerd omriepen :oops:) maar het bleek dus dat pas gisteravond laat is besloten om de week-ov vandaag geldig te laten zijn.
Studenten die onterecht een kaartje hebben gekocht kunnen geld terugvragen door het kaartje naar NS te sturen met een kopie van de OV-kaart en een rekeningnummer. Adres: postbus 2372, 3500 GJ, Utrecht.

Al met al wel een aardige actie van NS, aangezien ze hier geen geld voor krijgen. 8-) Jammer alleen van de onduidelijkheid die met zo'n actie gepaard gaat, zeker ook omdat het op het laatste moment besloten werd de week-ov geldig te laten zijn. Het zal wel veel boetes hebben gescheeld vandaag :P
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Chauf21 »

Linkerspoor schreef:Ik niet. Zo veroorzaak je nog meer verwarring:
Net mijn gedachte!
Ook de geciteerde kreten die in de diverse kranten stonden over het afschaffen van de regels werden door sommigen al gezien als 'bewijs' dat een Week-OV gewoon geldig was.
Het gebaar van de NS vind ik wel goed, maar de timing is niet tactisch: ongetwijfeld dat er nu onenigheid komt omdat studenten wel gewoon hebben moeten stempelen in het overige OV etc... :)

Overigens viel het mij als chauffeur vandaag op hoeveel studenten geen weet hadden van de geldigheid van de kaart... Ik heb de data waarop die kaart niet geldig is gewoon zolang ik al een SOV heb, gemarkeerd in mijn agenda :idea:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Geert »

De buschauffeur vanmorgen was verbaasd dat ik al met een strippenkaart aan kwam zitten, ik was kennelijk de eerste die het onthouden had :lol:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door webguy »

Tja, als ik dat geweten had... Ik ken een aantal mensen die een kaartje a 15 euro vandaag kochten: misschien kunnen die nog geld terug krijgen...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door deadlock »

M57 schreef:
deadlock schreef:Iemand die ik ken heeft Goede Vrijdag niet bij de (on)geldigheidsdagen op zijn OV. Er staat een lege regel.
Dat vraagt om een foto :idea:
Ja :idea:! Ik ga hem mailen!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Tja, als ik dat geweten had... Ik ken een aantal mensen die een kaartje a 15 euro vandaag kochten: misschien kunnen die nog geld terug krijgen...
Zoals aangekondigd; Ja dat kan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten