Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
In Helmond is begin 2015 de aftrap van een pilotproject met 15 elektrische bussen voor het OV in de provincie Noord-Brabant. De pilot sluit volgens gedeputeerde Ruud van Heugten aan bij de doelstelling om ‘voor 2025 alle bussen in Noord-Brabant zero emissie’ te laten rijden. De 15 elektrische bussen gaan verspreid over de provincie Brabant rijden. De pilot is een gezamenlijk project van de provincie Noord-Brabant, producent VDL Bus and Coach en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en wordt ondersteund door stichting Zero Emissie Busvervoer.
Lees verder op: http://www.ovpro.nl/bus/2014/04/10/noor ... he-bussen/
In Helmond is begin 2015 de aftrap van een pilotproject met 15 elektrische bussen voor het OV in de provincie Noord-Brabant. De pilot sluit volgens gedeputeerde Ruud van Heugten aan bij de doelstelling om ‘voor 2025 alle bussen in Noord-Brabant zero emissie’ te laten rijden. De 15 elektrische bussen gaan verspreid over de provincie Brabant rijden. De pilot is een gezamenlijk project van de provincie Noord-Brabant, producent VDL Bus and Coach en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en wordt ondersteund door stichting Zero Emissie Busvervoer.
Lees verder op: http://www.ovpro.nl/bus/2014/04/10/noor ... he-bussen/
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Is een goed project, heel fijn dat er elektrische bissen eraan komen.
Hebben die bussen ook 3 deuren?
En met welke bus gaan de HOV-bussen rijden?
Maar verder een goed plan ik ben daar heel trots mee. :D
Hebben die bussen ook 3 deuren?
En met welke bus gaan de HOV-bussen rijden?
Maar verder een goed plan ik ben daar heel trots mee. :D
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Waarom? Die dingen zijn stukken duurder in het gebruik dan een dieselbus.jo171 schreef:heel fijn dat er elektrische bissen eraan komen.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Maar wel beter voor het milieu (tenminste, als de stroom ook groen is).
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Natuurlijk is het nu nog duur, dat is met alle nieuwe techniek zo. De allereerste dieselbus was ongetwijfeld ook gigantisch duur.
Wat ik in dit geval niet begrijp is waarom ze verspreid door de provincie gebruikt gaan worden. Dat betekent op allerlei plekken infrastructuur voor het opladen, monteurs die van hot naar her moeten rijden, en weinig leereffecten. 15 bussen verdeeld over een klein aantal plaatsen (een in de stad voor de relatief korte afstanden, veel optrekken en afremmen; en een buiten de steden voor de grotere hoeveelheid kilometers) lijkt me veel effectiever.
Wat ik in dit geval niet begrijp is waarom ze verspreid door de provincie gebruikt gaan worden. Dat betekent op allerlei plekken infrastructuur voor het opladen, monteurs die van hot naar her moeten rijden, en weinig leereffecten. 15 bussen verdeeld over een klein aantal plaatsen (een in de stad voor de relatief korte afstanden, veel optrekken en afremmen; en een buiten de steden voor de grotere hoeveelheid kilometers) lijkt me veel effectiever.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Ja dat wel.BrengMe schreef:Maar wel beter voor het milieu (tenminste, als de stroom ook groen is).
Of moeten ze de trolley bussen inzetten in Eindhoven haha??
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Wat ik vreemd vind is dat er eerst een stadsdienst kwam dat volledig met elektrisch vervoer moest gaan rijden. Veolia Transport had hierop ingespeeld ten koste van een aantal ritten/lijnen en Arriva niet. En nu komt er opeens een pilot van 15 elektrische bussen die verspreidt worden over Brabant, waarbij ik me af ga vragen op welke diensten ze dan ingezet gaan worden. En dit gebeurt ook nog eens allemaal zonder dat er ritten/lijnen worden geschrapt (afgezien van de ritten/lijnen die al in de PvE vermeld stonden). Sorry, maar ik vind dat de provincie hiermee erg slecht bezig is. Het zal mij niet verbazen als Veolia Transport dit dadelijk gaat gebruiken als argument bij de rechter, om de concessies opnieuw aan te besteden of West-Brabant (en/of Oost-Brabant) alsnog aan hun te laten gunnen. Ik vind dit namelijk oneerlijk tegenover Veolia Transport dat de provincie nu alsnog elektrische bussen laat rijden, maar dan in een andere vorm zonder dat dit gevolgen heeft voor de concessie.
Overigens even iets anders. Sinds wanneer hoort Helmond bij de concessies van de provincie Noord-Brabant?
Overigens even iets anders. Sinds wanneer hoort Helmond bij de concessies van de provincie Noord-Brabant?
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Ze zullen er wel een subsidie voor krijgen.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Ja klopt.Michael 1988 schreef:Wat ik vreemd vind is dat er eerst een stadsdienst kwam dat volledig met elektrisch vervoer moest gaan rijden. Veolia Transport had hierop ingespeeld ten koste van een aantal ritten/lijnen en Arriva niet. En nu komt er opeens een pilot van 15 elektrische bussen die verspreidt worden over Brabant, waarbij ik me af ga vragen op welke diensten ze dan ingezet gaan worden. En dit gebeurt ook nog eens allemaal zonder dat er ritten/lijnen worden geschrapt (afgezien van de ritten/lijnen die al in de PvE vermeld stonden). Sorry, maar ik vind dat de provincie hiermee erg slecht bezig is. Het zal mij niet verbazen als Veolia Transport dit dadelijk gaat gebruiken als argument bij de rechter, om de concessies opnieuw aan te besteden of West-Brabant (en/of Oost-Brabant) alsnog aan hun te laten gunnen. Ik vind dit namelijk oneerlijk tegenover Veolia Transport dat de provincie nu alsnog elektrische bussen laat rijden, maar dan in een andere vorm zonder dat dit gevolgen heeft voor de concessie.
Overigens even iets anders. Sinds wanneer hoort Helmond bij de concessies van de provincie Noord-Brabant?
En de laatste is er veel over Veolia en Arriva.
Dat Arriva heel provincie Brabant willen overnemen.
Ik hoop ook dat ze SRE gaan overnem vanaf eind 2016.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
De stroom wel, maar de accu's zijn juist uiterst schadelijk.BrengMe schreef:Maar wel beter voor het milieu (tenminste, als de stroom ook groen is).
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Het is provinciale proef die niets met de concessies Oost en West te maken heeft en ook niet uit de gelden voor de concessies wordt betaald. Dus geldt hij net zo goed voor het SRE-gebied.Michael 1988 schreef:Overigens even iets anders. Sinds wanneer hoort Helmond bij de concessies van de provincie Noord-Brabant?
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Maar opvallend is het wel,
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Ik hoop wel voor Veolia dat hun advocaten meer kennis van de aanbestedingswetgeving hebben dan jij.Michael 1988 schreef:Het zal mij niet verbazen als Veolia Transport dit dadelijk gaat gebruiken als argument bij de rechter, om de concessies opnieuw aan te besteden of West-Brabant (en/of Oost-Brabant) alsnog aan hun te laten gunnen.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Heb jij daar een onderbouwing van?Frans F schreef:De stroom wel, maar de accu's zijn juist uiterst schadelijk.BrengMe schreef:Maar wel beter voor het milieu (tenminste, als de stroom ook groen is).
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Het produceren van accu's is erg schadelijk voor met mileu - zowel de processen als de grondstoffen en het werven daarvan.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Waar slaat dit op? De provincie eiste in de PvE dat er voor Breda elektrische bussen kwamen. Nu komen die er niet omdat Arriva de concessie won en geen elektrische bussen inzet. Maar via een proef gaat de provincie ervoor zorgen dat die bussen er uiteindelijk wel komen.Frans F schreef:Ik hoop wel voor Veolia dat hun advocaten meer kennis van de aanbestedingswetgeving hebben dan jij.Michael 1988 schreef:Het zal mij niet verbazen als Veolia Transport dit dadelijk gaat gebruiken als argument bij de rechter, om de concessies opnieuw aan te besteden of West-Brabant (en/of Oost-Brabant) alsnog aan hun te laten gunnen.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Volgens mij ligt het iets anders ;) Provincie gaf bonuspunten voor een plan waarbij er elektrisch vervoer zou komen. Veolia had voor deze optie gekozen en Arriva had een plan opgesteld waarbij er punten gescoord weren op andere dingen zoals meer DRU's in de streek.
De reden dat Veolia in eerste instantie als winnaar werd aangewezen was een fout in het optellen van de punten. Arriva had altijd het "beste" plan. Enige manier waarop Veolia nog kan winnen is als de rechter nav procedurefouten bepaald dat de hele aanbesteding opnieuw moet, niet omdat de provincie toevallig uit een andere potje dit project financiert.
Althans dit is hoe ik het verhaal snap, heb verder 0,0 kennis qua aanbestedingswetten en wetboek in het algemeen ;)
De reden dat Veolia in eerste instantie als winnaar werd aangewezen was een fout in het optellen van de punten. Arriva had altijd het "beste" plan. Enige manier waarop Veolia nog kan winnen is als de rechter nav procedurefouten bepaald dat de hele aanbesteding opnieuw moet, niet omdat de provincie toevallig uit een andere potje dit project financiert.
Althans dit is hoe ik het verhaal snap, heb verder 0,0 kennis qua aanbestedingswetten en wetboek in het algemeen ;)
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
De Provincie eiste helemaal geen elektrische bussen. Wel konden met elektrische bussen extra punten worden verdiend, maar de vervoerders waren vrij om wel of niet elektrische bussen aan te bieden.Michael 1988 schreef:De provincie eiste in de PvE dat er voor Breda elektrische bussen kwamen.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Oke, ik heb het verkeerd gelezen. Het was inderdaad een optie.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DkKOR_cQWkw[/youtube]
Wel in het Duits,maar geeft een goede indruk van de bussen die gaan komen.
Het filmpje is opgenomen in de SRE in de buurt van Maarheeze
Wel in het Duits,maar geeft een goede indruk van de bussen die gaan komen.
Het filmpje is opgenomen in de SRE in de buurt van Maarheeze
Laatst gewijzigd door fogeltje op di 27 mei 2014, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube link gecorrigeerd, werkte niet.
Reden: youtube link gecorrigeerd, werkte niet.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
De actieradius van 70-80 km die VDL noemt is niet serieus bruikbaar.
Dit lijkt het zoveelste commerciele promotiefilmpje.
Dit lijkt het zoveelste commerciele promotiefilmpje.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Inderdaad.En de helmondse chauffeurs hebben al toegezegd om de Airco/Verwarming gewoon te gebruiken, dus die actieradius zal wel iets van 2 ritten worden.Frans F schreef:De actieradius van 70-80 km die VDL noemt is niet serieus bruikbaar.
Meestal is BusTV vrij kritsch, maar dat van die actieradius had wat mij betreft duidelijker in beeld mogen komen,want ik heb het niet meegekregen.Frans F schreef: Dit lijkt het zoveelste commerciele promotiefilmpje.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Waar is die film gemaakt?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Laat dat maar weg, want twee ritten zou wel eens serieus het maximum kunnen zijn. In Braunschweig hebben ze een paar maanden geleden een proef gedaan met elektrische bussen van allerlei fabrikanten in de normale lijndienst en geen enkele van de bussen haalde zelfs maar bij benadering de actieradius die de fabrikant in zijn specs had staan. Dus als VDL zelf het al beperkt tot 70-80 km dan wil ik wel eens zien hoeveel het in de praktijk is.Mr-W schreef:Inderdaad.En de helmondse chauffeurs hebben al toegezegd om de Airco/Verwarming gewoon te gebruiken, dus die actieradius zal wel iets van 2 ritten worden.Frans F schreef:De actieradius van 70-80 km die VDL noemt is niet serieus bruikbaar.
Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen
Dat ding stond vorige week stil thv de blob in ehv
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten