Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke lijn
Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke lijn
Het openbaar vervoer zal steeds vaker met minibussen worden uitgevoerd in plaats van traditionele stadsbussen. Vooral lijnen met lage passagiersaantallen in de provincie en routes door binnensteden zijn daar erg geschikt voor. Daarom zet Mercedes-Benz vol in op de productie van deze minibussen. “Er kan op die manier fors worden bespaard op de brandstofkosten. Ook zijn de minibussen door de Euro VI-normering veel beter voor het milieu”, licht Mark Westendorp toe. Hij is verantwoordelijk voor het OV binnen Evobus.
“Het rijden met lege bussen wordt eigenlijk niet meer geaccepteerd. De huidige minibussen zijn bovendien voorzien van lagevloer, waardoor ze goed toegankelijk zijn voor minder validen en rolstoelgebruikers”, vertelt Westendorp.
“De voordelen voor de vervoerder zijn ook direct de voordelen voor de opdrachtgever”, vindt Westendorp. “Doordat er besparingen plaats vinden in de kostprijsberekeningen, kun je meer dienstverlening bieden. Je kunt met een grotere frequentie lijnen rijden binnen hetzelfde budget. En doordat de voertuigen minder verbruiken stoten ze minder CO2 uit. Verder zijn ze smaller, dat is interessant voor binnenstedelijk gebied. Het gewicht is veel lager, dus veel minder last van trillingen en geluidsoverlast.”
bron : OVpro
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jfLkSdwxnx4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xymm8HLirAM[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v43aFHmflr0[/youtube]
“Het rijden met lege bussen wordt eigenlijk niet meer geaccepteerd. De huidige minibussen zijn bovendien voorzien van lagevloer, waardoor ze goed toegankelijk zijn voor minder validen en rolstoelgebruikers”, vertelt Westendorp.
“De voordelen voor de vervoerder zijn ook direct de voordelen voor de opdrachtgever”, vindt Westendorp. “Doordat er besparingen plaats vinden in de kostprijsberekeningen, kun je meer dienstverlening bieden. Je kunt met een grotere frequentie lijnen rijden binnen hetzelfde budget. En doordat de voertuigen minder verbruiken stoten ze minder CO2 uit. Verder zijn ze smaller, dat is interessant voor binnenstedelijk gebied. Het gewicht is veel lager, dus veel minder last van trillingen en geluidsoverlast.”
bron : OVpro
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jfLkSdwxnx4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xymm8HLirAM[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v43aFHmflr0[/youtube]
Laatst gewijzigd door Mr-W op ma 26 mei 2014, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Minibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke lijne
Hoe groot zijn die minibusjes? Zijn dat gewoon van die achtpersoons buurtbusjes?
Als dat het geval is, zijn ze niet echt handig in binnensteden. Je hebt dan neem ik aan vervoersstromen die in de stad zelf reizen (of met omliggende woonwijken/kernen) en eventueel door willen naar het station. Dan heb je juist een grotere bus nodig. :)
Als dat het geval is, zijn ze niet echt handig in binnensteden. Je hebt dan neem ik aan vervoersstromen die in de stad zelf reizen (of met omliggende woonwijken/kernen) en eventueel door willen naar het station. Dan heb je juist een grotere bus nodig. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Minibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke lijne
VIRM schreef:Hoe groot zijn die minibusjes? Zijn dat gewoon van die achtpersoons buurtbusjes?
Deze Bussen zijn in allerlei soorten maten te krijgen. Van 8 persoons buurtbus met lage vloer tot luxe midi interliner met een extra achteras.
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Nee, het gaat om de Mercedes Sprinter City, een uitvoering van deze personenbus speciaal voor openbaar vervoer. Die is er als achtpersoons (zoals die dingen waar Connexxion Taxi Services voor U-OV mee rijdt) maar ook met veel meer zitplaatsen.
Het punt met midibussen is dat je als vervoersbedrijf met een extra voertuigtype zit waar je aparte omlopen voor moet maken. Als je ermee uitkan dat zulke bussen een hele dag kunnen rijden, dan geeft het niet. Als je lijnennet echter zo in elkaar zit dat je de ene lijn niet zo makkelijk aan de ander kunt knopen dan bestaat de kans dat zowel je midibus als je grote bus voor een te groot deel van de dag aan de kant staat. En dat doet je besparing dan weer teniet.
Het punt met midibussen is dat je als vervoersbedrijf met een extra voertuigtype zit waar je aparte omlopen voor moet maken. Als je ermee uitkan dat zulke bussen een hele dag kunnen rijden, dan geeft het niet. Als je lijnennet echter zo in elkaar zit dat je de ene lijn niet zo makkelijk aan de ander kunt knopen dan bestaat de kans dat zowel je midibus als je grote bus voor een te groot deel van de dag aan de kant staat. En dat doet je besparing dan weer teniet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Ik hoop dat Mr-w in de gaten heeft dat het hier om een infomercial gaat? Geen nieuws hier.
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Voor een kleine stad een idee. In Helmond zou dat goed kunnen. De 15 persoons versie dan wel.
Deze reed ook tot aan de nieuwe concessie.
Nadeel is dat je bij aanschaf direct een aanslag pleegt op je materieel.
Bij drukte door evenementen heb je ook een probleem.
Deze reed ook tot aan de nieuwe concessie.
Nadeel is dat je bij aanschaf direct een aanslag pleegt op je materieel.
Bij drukte door evenementen heb je ook een probleem.
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Was de ProCity aka Frysker als concept zo gek nog niet
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Die busjes die nu in het KAN-gebied rijden zijn prima, wel een ander merk. Rijden op de buurtbus en enkele zwakke lijnen (oa lijn 3 Nijmegen, lijn 35, 64 en 65). Plaats voor 8 man en een plek voor rolstoel, rollator of kinderwagen. Ik ben er voor dat dit soort bussen in ieder geval enkele buurtbuslijnen gaat bemannen. Buurtbussen die bij ziekenhuizen komen kunnen nu in het SRE-gebied geen ouderen met rollator meenemen omdat er geen plek is. Met deze bussen kan dat wel en ze zijn nog eens voorzien van een laagvloerse instap ook.
Een 15-persoonsbus zou voor de stadsdienst Helmond inderdaad geschikt zijn. De 8 of 15-persoonsbus zou op zondagen wellicht ook op lijn 23 en 25 kunnen rijden.
Een 15-persoonsbus zou voor de stadsdienst Helmond inderdaad geschikt zijn. De 8 of 15-persoonsbus zou op zondagen wellicht ook op lijn 23 en 25 kunnen rijden.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Is het niet handiger om lijn 3 (Nijmegen-Afrika museum), lijn 35 (Zetten-Bemmel), lijn 64 (Zevenaar-Doesburg) en lijn 65 (Westervoort-Doesburg) om te vormen tot buurtbus en/of op te heffen buiten de spitsuren (lijn 64/65). Ik ken de omgeving van Doesburg aardig goed en bij mij weten hebben lijn 64 en lijn 65 weinig toegevoegde waarde en ik snap eigenlijk ook niet waarom ze rijden.
Maar veel lijnen in de regio kennen een enorme spitspiek waarbij er één of twee amba's nodig zijn. De amba op rustige uren laten vervangen door een optare is weinig efficient, net als in de spits met twee optares achter elkaar rijden, in plaats van een amba.
Wat misschien efficienter is is om 's avonds en in het weekend op rustige lijnen de bussen te vervangen door particulieren die met hun eigen auto de route rijden. Ze krijgen hiervoor dan vergoeding van de OV-autoriteit. Zo hoeven er geen grote bussen ingezet worden waar maar een paar man inzit.
Maar veel lijnen in de regio kennen een enorme spitspiek waarbij er één of twee amba's nodig zijn. De amba op rustige uren laten vervangen door een optare is weinig efficient, net als in de spits met twee optares achter elkaar rijden, in plaats van een amba.
Wat misschien efficienter is is om 's avonds en in het weekend op rustige lijnen de bussen te vervangen door particulieren die met hun eigen auto de route rijden. Ze krijgen hiervoor dan vergoeding van de OV-autoriteit. Zo hoeven er geen grote bussen ingezet worden waar maar een paar man inzit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Ik vrees alleen dat deze bussen ook aanzienlijk duurder zijn.fogeltje schreef: Buurtbussen die bij ziekenhuizen komen kunnen nu in het SRE-gebied geen ouderen met rollator meenemen omdat er geen plek is. Met deze bussen kan dat wel en ze zijn nog eens voorzien van een laagvloerse instap ook.
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Ik begrijp dat die meneer graag zijn mini-bussen wil verkopen, maar ik vrees dat de besparing nihil is vanwege de spits-problematiek die er toe leidt dat je voor dezelfde lijn dan zowel een kleine (dal) als een grote bus (spits) moet aanschaffen (2x afschrijving, 2x wegenbelasting, 2x onderhoud, 2x verzekering, etc).Erno-BE schreef:Maar veel lijnen in de regio kennen een enorme spitspiek waarbij er één of twee amba's nodig zijn. De amba op rustige uren laten vervangen door een optare is weinig efficient, net als in de spits met twee optares achter elkaar rijden, in plaats van een amba.
Verder zit er in al deze ideeën dezelfde denkfout: 85-90% van de kosten zijn loonkosten van de chauffeur. Het probleem met lege bussen zijn niet de kosten van die lege bus maar de kosten van de chauffeur die in die lege bus achter het stuur zit.
De belastingdienst zal dit als werk in loondienst zien en dat betekent dat er een minimumloon betaalt moet worden plus de kosten van de auto, verzekering, etc. Verder is een auto te klein waardoor als ter toevallig 4 man mee willen dat niet kan. Er komen niet voor iedere rit precies twee reizigers, dat aantal varieert en die variatie kun je met een auto niet opvangen. Met een 8p-busje is dat al vaak een probleem.Wat misschien efficienter is is om 's avonds en in het weekend op rustige lijnen de bussen te vervangen door particulieren die met hun eigen auto de route rijden. Ze krijgen hiervoor dan vergoeding van de OV-autoriteit. Zo hoeven er geen grote bussen ingezet worden waar maar een paar man inzit.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Hermes heeft iets soortgelijks ooit geprobeerd nadat de lijntaxi's waren afgeschaft. Dit concept heette "Ho & Go". Het was vervoer op afroep (dus wel belbus) en je kon van haltes uit een dorp zonder OV gebracht worden naar een halte in de buurt waar een lijndienst stopte. Dit concept sloeg niet bepaald aan.Erno-BE schreef:Wat misschien efficienter is is om 's avonds en in het weekend op rustige lijnen de bussen te vervangen door particulieren die met hun eigen auto de route rijden. Ze krijgen hiervoor dan vergoeding van de OV-autoriteit. Zo hoeven er geen grote bussen ingezet worden waar maar een paar man inzit.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Kan ook als inkomen uit overige werkzaamheden gezien worden.De belastingdienst zal dit als werk in loondienst zien en dat betekent dat er een minimumloon betaalt moet worden plus de kosten van de auto, verzekering, etc. Verder is een auto te klein waardoor als ter toevallig 4 man mee willen dat niet kan. Er komen niet voor iedere rit precies twee reizigers, dat aantal varieert en die variatie kun je met een auto niet opvangen. Met een 8p-busje is dat al vaak een probleem.
Verder kan de OV-autoriteit op basis van surveillances een prognose maken van welke ritten echt rustig zijn (bijv. op zondagochtend) en die vervangen door particuliere vervoersdiensten (muv ritten die nodig zijn om de omloop compleet te maken)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Kijk, mijn systeem werkt iets anders. Er is geen vervoer op afroep, maar de rit wordt sowieso gereden. Dat is sowieso al veel aantrekkelijker. Verder wordt hiermee een normale lijnbus op een deel of het hele traject vervangen en de randvoorwaarde is dan dat men van een OV-knooppunt naar een ander OV-knooppunt rijdt en niet de passagiers midden in the nowhere laat overstappen.fogeltje schreef:Hermes heeft iets soortgelijks ooit geprobeerd nadat de lijntaxi's waren afgeschaft. Dit concept heette "Ho & Go". Het was vervoer op afroep (dus wel belbus) en je kon van haltes uit een dorp zonder OV gebracht worden naar een halte in de buurt waar een lijndienst stopte. Dit concept sloeg niet bepaald aan.Erno-BE schreef:Wat misschien efficienter is is om 's avonds en in het weekend op rustige lijnen de bussen te vervangen door particulieren die met hun eigen auto de route rijden. Ze krijgen hiervoor dan vergoeding van de OV-autoriteit. Zo hoeven er geen grote bussen ingezet worden waar maar een paar man inzit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Het probleem hiermee is dat naarmate de aantallen kleiner worden het toeval een steeds grotere rol speelt. Met een dag-gemiddelde van twee reizigers per rit is het in de praktijk totaal onvoorspelbaar hoeveel reizigers er per individuele rit komen opdagen. Je bent daardoor gedwongen om dan weer te laten reserveren en dan komt er niemand meer.Erno-BE schreef:Verder kan de OV-autoriteit op basis van surveillances een prognose maken van welke ritten echt rustig zijn (bijv. op zondagochtend) en die vervangen door particuliere vervoersdiensten (muv ritten die nodig zijn om de omloop compleet te maken)
Trouwens er zijn in de praktijk vrijwel geen busritten meer met een maximale bezetting van twee of drie reizigers. Die zijn in de loop der tijden al lang opgeheven.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
In Doetinchem zie ik nog zat bussen die of volledig leeg zijn of maar een paar man inzitten. Het gaat hier voornamelijk om de avonduren en het weekend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Volgens mij is het inhuren van taxibedrijven dan nog goedkoper en efficiënter te doen. Daarnaast kun je een taxibedrijf opzadelen met de verantwoordelijkheid om extra capaciteit te leveren bij meer dan 8 reizigers,zoals Veolia Limburg doet.Erno-BE schreef:Kan ook als inkomen uit overige werkzaamheden gezien worden.De belastingdienst zal dit als werk in loondienst zien en dat betekent dat er een minimumloon betaalt moet worden plus de kosten van de auto, verzekering, etc. Verder is een auto te klein waardoor als ter toevallig 4 man mee willen dat niet kan. Er komen niet voor iedere rit precies twee reizigers, dat aantal varieert en die variatie kun je met een auto niet opvangen. Met een 8p-busje is dat al vaak een probleem.
Verder kan de OV-autoriteit op basis van surveillances een prognose maken van welke ritten echt rustig zijn (bijv. op zondagochtend) en die vervangen door particuliere vervoersdiensten (muv ritten die nodig zijn om de omloop compleet te maken)
Verder om in te haken over de loonkosten,taxichauffeurs krijgen veel minder betaald dan een OV chauffeur,dus dat ligt ook weer lager.
Als er nog iets overblijft van de stadsdienst Helmond is dat inderdaad een goed idee. Verder kunnen met deze busjes ook avondritten en weekenddiensten gereden worden op streeklijnen als ze fatsoenlijke stoelen bestellen. (lijn 22,23,24,25,26) evt. kunnen hieraan frequentieverhogingen gekoppeld worden (stadsdienst Helmond 2x per uur en 1x per uur op koopzondag en koopavonden.Streeklijnen 1x per uur )fogeltje schreef:
Een 15-persoonsbus zou voor de stadsdienst Helmond inderdaad geschikt zijn. De 8 of 15-persoonsbus zou op zondagen wellicht ook op lijn 23 en 25 kunnen rijden.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Voor de echt rustige ritten is het inzetten van particulieren waarschijnlijk nog goedkoper dan inzetten van taxibedrijven. Misschien voor sommigen ook leuk als bijbaantje om 's avonds of op zaterdag- of zondagochtend OV-diensten te rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Een "paar man" is voor een auto al meestal te veel. De vraag is trouwens of je niet beter met dit soort vervoer kunt stoppen en de laatste reiziger maar naar de taxi of de fiets verwijzen. OV is bedoeld voor grotere vervoersstromen, in een hoge-lonen-land als Nederland is OV voor slechts een paar reizigers onbetaalbaar.Erno-BE schreef:In Doetinchem zie ik nog zat bussen die of volledig leeg zijn of maar een paar man inzitten. Het gaat hier voornamelijk om de avonduren en het weekend.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 27 mei 2014, 14:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Die taxi-bedrijven die op zaterdag of zondag ritjes rijden bemannen die ritjes nu al meestal met studenten of bijverdieners. Veel goedkoper zal het dus niet worden, want het minimumloon blijft het minimumloon.Erno-BE schreef:Voor de echt rustige ritten is het inzetten van particulieren waarschijnlijk nog goedkoper dan inzetten van taxibedrijven. Misschien voor sommigen ook leuk als bijbaantje om 's avonds of op zaterdag- of zondagochtend OV-diensten te rijden.
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
85-90% van de ritkosten zijn personeelskosten van de chauffeur.Mr-W schreef:Als er nog iets overblijft van de stadsdienst Helmond is dat inderdaad een goed idee. Verder kunnen met deze busjes ook avondritten en weekenddiensten gereden worden op streeklijnen als ze fatsoenlijke stoelen bestellen. (lijn 22,23,24,25,26) evt. kunnen hieraan frequentieverhogingen gekoppeld worden (stadsdienst Helmond 2x per uur en 1x per uur op koopzondag en koopavonden.Streeklijnen 1x per uur )
Hogere frequenties betekenen alleen maar dat deze explosief gaan stijgen.
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
In Friesland bestaat dit ook. Daar heet het "Opstapper".fogeltje schreef:Hermes heeft iets soortgelijks ooit geprobeerd nadat de lijntaxi's waren afgeschaft. Dit concept heette "Ho & Go". Het was vervoer op afroep (dus wel belbus) en je kon van haltes uit een dorp zonder OV gebracht worden naar een halte in de buurt waar een lijndienst stopte. Dit concept sloeg niet bepaald aan.Erno-BE schreef:Wat misschien efficienter is is om 's avonds en in het weekend op rustige lijnen de bussen te vervangen door particulieren die met hun eigen auto de route rijden. Ze krijgen hiervoor dan vergoeding van de OV-autoriteit. Zo hoeven er geen grote bussen ingezet worden waar maar een paar man inzit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Met jou redenering rijdt er buiten de Randstad slechts alleen in de spits bussen en laat OV nou een maatschappelijke functie hebben. Een beetje dorp (minimaal 5000 inwoners) moet toch ook op zondag bereikbaar zijn met het OV.Frans F schreef:Een "paar man" is voor een auto al meestal te veel. De vraag is trouwens of je niet beter met dit soort vervoer kunt stoppen en de laatste reiziger maar naar de taxi of de fiets verwijzen. OV is bedoeld voor grotere vervoersstromen, in een hoge-lonen-land als Nederland is OV voor slechts een paar reizigers onbetaalbaar.Erno-BE schreef:In Doetinchem zie ik nog zat bussen die of volledig leeg zijn of maar een paar man inzitten. Het gaat hier voornamelijk om de avonduren en het weekend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Dat laatste kun je wel vinden, maar ik vrees dat de politiek daar niet eindeloos de portemonnee voor zal willen bliven trekken en al helemaal niet op uren dat het personeel ook nog toeslagen betaald moeten worden.
Verder is het natuurlijk onzin dat er buiten de Randstad geen enkele bus meer zou rijden buiten de spitsuren. Het is meer iets dat speelt op het perifere platteland in de avond en het weekend.
Verder is het natuurlijk onzin dat er buiten de Randstad geen enkele bus meer zou rijden buiten de spitsuren. Het is meer iets dat speelt op het perifere platteland in de avond en het weekend.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke
Het perifiere platteland bestaat toch uit een heel groot deel van Nederland: Friesland, Groningen, Drenthe, delen van Overijssel, delen van Gelderland, Limburg, delen van Noord-Brabant en Zeeland. Toch een groot deel van Nederland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten