Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door isadora »

In februari vroeg ik, in het topic viewtopic.php?f=16&t=10007, hoe of jullie een reisschema zouden inkleuren.
Vooral Bee heeft daarbij uitermate zijn best gedaan, en daarmee de basis en uiteindelijk reisschema bepaald, waarvoor nogmaals dank!
De reis voerde naar Normandië, vervolgens (via Amiens) naar de Haute-Savoie, de Elzas, om uiteindelijk te eindigen in het Duitse Moezelgebied.
We hebben onderweg gebruik gemaakt van reizen in eerste en tweede klas, afhankelijk van de reisduur van een traject.
Naast boemeltjes werd er, voor de langere trajecten, gereisd met hogesnelheidstreinen.
Deze laatste waren in de praktijk niet zelden slechts veredelde intercity's of minder. Niet alle spoor waarover TGV's/ICE's rijden is per slot van rekening geschikt voor hoge snelheden.
Alle kaartjes waren, op enkele uitzonderingen na, tevoren al via internet gekocht.

Hotels hadden we tevoren via booking.com geregeld, en dat werkte prima.

We zijn 15 dagen onderweg geweest, in sommige plaatsen langer dan andere, variërend tussen 3 en 5 dagen, en in Amiens slechts voor één nacht.
Het weer was in die periode wisselend, de eerste week kende nogal wat nattigheid, terwijl de tweede week veel zon bracht.
De gezondheid werkte niet tegen, dus veel gewandeld en niet zelden een pittige klim aangegaan.

Over de foto's: ik ben nog niet een bedreven fotograaf, en heb ook deze keer weer de nodige missers ervaren.
Overbelichting, onmogelijke posities, rommelige composities, onscherp, het is er allemaal.
Toch heb ik nog een royale keuze redelijk acceptabele plaatjes overgehouden, om te kunnen plaatsen.
Ik sta open voor kritiek en vooral suggesties. Dat is goed lesmateriaal voor toekomstige projecten.

Verder heb ik geen details over de vervoersmiddelen gebruikt, zoals treinnummer zus-en-zo van type/model dit-of-dat.
Hopelijk bederft de pret niet.


Maandagochtend 5 mei vertrokken we voor een korte rondreis door een stukje Frankrijk en Duitsland.
Met Connexxion naar Hilversum, en van daar met een NS-VIRM naar Amsterdam CS.

Een paar CXX'jes te Hilversum

Afbeelding

En onze VIRM die diep de lens in duikt

Afbeelding

We mochten gebruik maken van de HiSpeed-lounge en hebben daar een aangenaam half uurtje verpoosd onder het genot van een goed kop koffie. Overigens mag je daar alles gratis tot je nemen; koffie, thee, wijn, bier, frisjes, verder heb ik zo niet gezien.

Paar kiekjes in de HiSpeed-lounge

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens naar perron 15a om de Thalys naar Parijs op te wachten.
We namen plaats in de riante stoelen, en gingen op weg naar Parijs.

Aankondiging Thalys naar Parijs

Afbeelding

De trein streelt het perron

Afbeelding

De riante zetels

Afbeelding

Stoelnummers

Afbeelding

Op Brussel-Zuid werden we gekoppeld aan de Thalys uit Keulen.

Kort na vertrek van Brussel-Zuid

Afbeelding

Reisinformatie in wagon

Afbeelding

Precies op tijd werden we in de Franse hoofdstad afgeleverd.

Thalys staat uit te blazen

Afbeelding

Aangezien alle trajecten qua planning ruim in het jasje waren ingericht, resteerde er ook hier ruimte voor een goed glas wijn.
Daar hoef je niet zo lang voor te zoeken, want recht tegenover het Gare du Nord kun je aanschuiven op het terras van restaurant Terminus.
Zonnetje, lekkere stoel, en prima wijn.

Het Gare du Nord

Afbeelding

Het wijntje, van de prijs alleen al blijf je nuchter

Afbeelding

Daarna gingen we onze trein naar Abbeville zoeken.
Het perron wordt in Frankrijk kort tevoren aangekondigd, dus stonden we enige tijd naar het vertrekbord te turen.
Corail-materieel stond vervolgens voor ons gereed, om ons naar de volgende tussenhalte te brengen.

Vertrekbord Gare du Nord voor de noordelijke bestemmingen

Afbeelding

Trein naar Abbeville, Corail

Afbeelding

En het interieur ervan

Afbeelding

De reis verliep heel goed, de trein was nagenoeg leeg en stopte onderweg slechts tweemaal tussen Parijs en Amiens, waar de elektrische locomotief voor diesel werd omgeruild.

Longueau, één van de twee haltes onderweg, waar overigens niemand in- of uitstapte

Afbeelding

Locwissel in Amiens

Afbeelding

In Abbeville hebben we ruim de tijd genomen, om ergens een hapje te eten. Het laatste stukje voor de eerste dag ging naar le Tréport aan de Normandische kust, met TER (Transport Express Régional)-materieel.

Abbeville

Afbeelding

Station vanaf de loopbrug

Afbeelding

TER-trein die binnen komt rijden, om ons naar le Tréport te brengen

Afbeelding

TER-trein van binnen

Afbeelding

En ons eindstation voor de eerste reisdag, le Tréport

Afbeelding

Nogmaals, maar dan vanuit de hotelkamer, meest linkse gebouw

Afbeelding

En van dichtbij

Afbeelding

Ander TER-materieel op le Tréport, hee komt bekend voor ;)

Afbeelding

De dagen aan de Atlantische kust waren fijn, maar winderig. Dat laatste hoort natuurlijk ook wel een beetje bij het gebied.
De krijtrotsen waren indrukwekkend, en een goeie oefening voor de kuitspieren.

Het tweede traject van de rondreis was meteen het kortste. Na drie dagen aan de kust vervolgden we met een reisje naar Amiens. Waar we eerder gebruik maakten van een TER-trein, deden we dat nu met een TER-bus. Deze voerde zo veel mogelijk langs het spoor tussen le Tréport en Abbeville. De dame achter het stuur wist de bus behendig over de smalle wegen van het Franse platteland te manoeuvreren.
Van Abbeville ging het vervolgens met Corail-materieel op naar Amiens.

TER-bus, die ons naar Abbeville terug bracht met onder meer de chauffeuse

Afbeelding

Corail-diesel komt binnen denderen in Abbeville voor het ritje naar Amiens

Afbeelding

Deze stad hebben we slechts voor één (natte) dag aangedaan. Een rondvaart tussen de drijvende tuinen, de Hortillage, vormde het hoogtepunt. Maar we vroegen ons af en toe wel af, of er meer water onder de boot, dan boven de boot zat, jammer.

Na een goeie nacht, ging het de volgende dag op naar Annecy, helemaal aan de andere kant van Frankrijk. Het aloude Corail leverde ons af op Gare du Nord. En vervolgens ging het per RER (Réseau Express Régional) naar Gare de Lyon. We hadden onze RER-kaartjes al op de Thalys kunnen kopen, dus konden zo door de poortjes naar perron 44, van waar onze RER-trein vertrok.
De hele reis tussen de twee Parijse stations heeft ons twintig minuten gekost, dus dat ging heel goed.

Vanaf Gare de Lyon ging het met TGV naar Annecy.

Gare de Lyon, met het fameuze restaurant "Le Train Bleu"

Afbeelding

Drukte op Gare de Lyon, onze (verouderde) TGV staat onder de letter D

Afbeelding

In Annecy zijn we vijf dagen gebleven. Schitterend plaatsje, in een prachtige omgeving. Tijdens het verblijf hebben we onder meer een uitstapje gemaakt naar het bergdorp Combloux. Ook bezochten we Doussard, een dorp op circa twintig kilometer ten zuiden van Annecy, waar we een paraglide-vlucht zouden maken. Dit laatste werd ons door het slechte weer echter niet gegund.

Station van Annecy

Afbeelding

Bushalte in Doussard, tussen Annecy en Albertville

Afbeelding

Onze trein van 11:32 naar het station Sallanches-Combloux-Megève, met als eindbestemming Saint Gervais Bains Fayet

Afbeelding

En het bijbehorende materieel

Afbeelding

Stationsnamen om van te smullen

Afbeelding

Het interieur van de bergboemel

Afbeelding

Blik vanuit het venster

Afbeelding

En het station van Sallanches-Combloux-Megève

Afbeelding

Bus op het dorpsplein van Sallanches

Afbeelding

En bussen opgesteld vóór het station met die lange naam

Afbeelding

Van Annecy ging het per dubbeldeks-TGV, via Bourg-en-Bresse, naar Colmar in de Elzas. Een heel fraaie rit langs onder andere het Lac du Bourget en door het schitterende Saardal.

TGV-dubbeldekker naar Bourg-en-Bresse

Afbeelding

Meubilair op traject Annecy-Bourg-en-Bresse

Afbeelding

Aankomst TGV naar Colmar in Bourg-en-Bresse

Afbeelding

Blik naar buiten

Afbeelding

Meubilair op traject Bourg-en-Bresse-Colmar

Afbeelding

Station Colmar

Afbeelding

Detailopname station Colmar

Afbeelding

De laatste halte in onze rondreis betrof Cochem (via Straatsburg en Saarbrücken) in het Duitse Moezelgebied.

TER die ons van Colmar naar hier in Straatsburg bracht

Afbeelding

Vertrekbord in station Straatsburg

Afbeelding

Station Straatsburg

Afbeelding

Kijkje door het venster tussen Straatsburg en Saarbrücken

Afbeelding

Al lang geen Frans klinkende plaatsnamen meer in dit deel van Frankrijk

Afbeelding

Binnenkomst grensstation Sarreguiemines

Afbeelding

Tja dus

Afbeelding

Blik op dit grensstation

Afbeelding

En even een kiekje richting cockpit

Afbeelding

De grens, exact in het midden van de Sarre/Saar, links Frankrijk

Afbeelding

TER die ons van Straatsburg naar hier in Saarbrücken bracht

Afbeelding

Vertrekbord in Saarbrücken voor onze bestemming Cochem

Afbeelding

Vanuit Cochem reisden we met de Ostfriesland-Express naar Keulen.

Ostfriesland-Express dendert binnen te Cochem

Afbeelding

Onderweg langs de Rijn op weg naar Keulen

Afbeelding

Afbeelding

Binnenrijden in Keulen

Afbeelding

Afbeelding

En in Keulen kwam netjes op tijd ICE126 voorrijden, om ons terug naar Utrecht te brengen.

De Hispeed-ICE (Amsterdam) naar Frankfurt am Main

Afbeelding

Blik op de bruggen

Afbeelding

Welk perron gaat het nu worden, oh dus toch 4

Afbeelding

Blik richting piloot

Afbeelding

De DB-ICE126 (Frankfurt-am-Main) naar Amsterdam

Afbeelding

Afbeelding

En deze was bij aankomst in Utrecht al aardig leeg

Afbeelding


Het is tijd, iets nieuws te plannen. :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuke impressie :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
Mooi om weer eens een paar "Walvisjes" te zien. :P (Dat was de trein tussen Strassbourg en Saarbrücken.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Suus »

Heejjj, die 9503 is de moederserie van de CFL-serie 2000. Leuk om toch nog eens een foto van de Franse serie tegen te komen, de snelheid waarmee de SNCF hun materieel vervangt ligt tegenwoordig zo hoog dat je nooit zeker weet wat er nu nog aan oud spul rondrijdt in Frankrijk.

Verder fijn om te zien dat je een goede vakantie hebt gehad :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Geert »

Leuk verslag, isadora!
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Mooi verslag! :D :pos:
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
benza

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door benza »

Bedankt voor het delen voor je verslag.

Grappig, ik had -nooit- verwacht dat ik zou fotos van het plek waar ik gegroied ben, op een Nederlandse forum treffen! :D (vlakbij le treport). Al zijn er veel nederlander in deze streek.

Jammer dat je het lijn Le Treport-Abancourt niet gedaan heeft i.p.v. Le Treport-Abbeville, al is het dientregeling zeer beperkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Suus »

Le Treport zit sowieso een beetje in een dood hoekje. De lijn Le Treport - Abbeville telt ook maar twee treinparen per dag, de rest is een busdienst. Dat Isadora die lijn met een trein heeft gedaan is al een behoorlijke prestatie te noemen :P

Ik zie overigens dat Le Treport - Abancourt op zondag één treinpaar van/naar Parijs kent. Zo ken ik Frankrijk weer :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door julsteren »

Mooie impressie van je reis!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Anne »

Mooie reis, krijg zin om in te stappen bij het zien van je foto's. Leuk die wisseling met ook vertrekborden en foto's die zichtbaar vanuit de trein zijn genomen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Ardan »

Prachtig, je hebt een erg leuke vakantie gehad zo te zien! Ik ben niet zo bekend met het Franse OV, maar dit soort verslagen triggeren me altijd wel toch maar eens (ooit) die kant op te gaan :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door isadora »

Allemaal heel hartelijk dank voor de getoonde belangstelling.
Ik vind wel, dat jullie erg mild zijn geweest, waar het eventuele kritieken betrof. ;)
Er zijn een aantal plaatjes, waarvan ik zelf denk, dat had een heel stuk beter gekund.
Maar uiteindelijk betreft het hier natuurlijk ook weer niet een forum van fotografie-freaks. Het gaat om de lol van het maken en het delen van, wat je zelf interessant vind.

Mijn kennis van de Franse taal is nog slechter dan die van fotografie.
Maar dat heeft nooit een probleem opgeleverd, kan ik jullie melden.
De meeste kaartjes had ik al tevoren op het internet gekocht, en de rest via automaten op de stations. En ach, met handen en voeten kom je uiteindelijk nog een heel eind, mocht het nodig zijn. Wel is het handig een paar basisdingetjes Frans aan boord te hebben, om een soort van goodwill te kweken bij een gesprek. Als ze merken, dat je een beetje je best doet, haken ze al gauw in.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Fles »

Leuk verslag hoor :) Alleen wat is dat met die uitsnedes heel de tijd? Steeds 2 of 3 randen van de trein die buiten beeld vallen...
benza

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door benza »

isadora schreef: Mijn kennis van de Franse taal is nog slechter dan die van fotografie.
Maar dat heeft nooit een probleem opgeleverd, kan ik jullie melden.
De meeste kaartjes had ik al tevoren op het internet gekocht, en de rest via automaten op de stations. En ach, met handen en voeten kom je uiteindelijk nog een heel eind, mocht het nodig zijn. Wel is het handig een paar basisdingetjes Frans aan boord te hebben, om een soort van goodwill te kweken bij een gesprek. Als ze merken, dat je een beetje je best doet, haken ze al gauw in.
Ik raad je aan op volgende keer kaarten op"capitaine-trains" te bestellen, het maakt je leven zeer makkelijker. je kan alles daar kopen en het website is zeer gebruiker-vriendelijk. Het website bestaat niet in het nederlands maar wel in het engels.

Edit: moderators, ik heb geen belang in deze website, maar misschien mag het niet op commerciele url's hier te plaatsen? In dit geval kunnen jullie mijn bericht verwijderen :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door webguy »

Waar je wel mee moet oppassen met Capitaine Train is dat het niet allemaal homeprint tickets zijn.
benza

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door benza »

webguy schreef:Waar je wel mee moet oppassen met Capitaine Train is dat het niet allemaal homeprint tickets zijn.
Klopt, soms moet je het kaartje bij een automaat halen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Fles »

benza schreef: Ik raad je aan op volgende keer kaarten op"capitaine-trains" te bestellen, het maakt je leven zeer makkelijker. je kan alles daar kopen en het website is zeer gebruiker-vriendelijk. Het website bestaat niet in het nederlands maar wel in het engels.

Edit: moderators, ik heb geen belang in deze website, maar misschien mag het niet op commerciele url's hier te plaatsen? In dit geval kunnen jullie mijn bericht verwijderen :)
Hallo google translate-bot :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door isadora »

Fles schreef:Leuk verslag hoor :) Alleen wat is dat met die uitsnedes heel de tijd? Steeds 2 of 3 randen van de trein die buiten beeld vallen...
Ik moet eens wat meer met de vingers van dat zoomen afblijven.
In ieder geval zorgen, dat ik mijn doel eerder goed in beeld heb.
Ben het met je eens, dat is een aandachtspunt. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door isadora »

benza schreef:
Ik raad je aan op volgende keer kaarten op"capitaine-trains" te bestellen, het maakt je leven zeer makkelijker. je kan alles daar kopen en het website is zeer gebruiker-vriendelijk. Het website bestaat niet in het nederlands maar wel in het engels.

Edit: moderators, ik heb geen belang in deze website, maar misschien mag het niet op commerciele url's hier te plaatsen? In dit geval kunnen jullie mijn bericht verwijderen :)
Ik heb voor deze reis enkele trajecten ook via "capitaine-trains" gekocht, en dat ging inderdaad prima.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)

Bericht door Geert »

benza schreef:Edit: moderators, ik heb geen belang in deze website, maar misschien mag het niet op commerciele url's hier te plaatsen? In dit geval kunnen jullie mijn bericht verwijderen :)
Geen probleem zolang je geen aandelen hebt ;) Capitraine Trains ken ik ook, is een relevante website als je in Frankrijk met de trein wilt reizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten