Terugkeer DD-AR

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door julsteren »

Dat dus Klaasje! :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Klaasje »

Overigens geldt wel weer dat je bij een enkeldekstrein die doorloopt makkelijker de deuren goed kunt verspreiden over de treinlengte. Da's ook wat waard. :wink:
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Overigens geldt wel weer dat je bij een enkeldekstrein die doorloopt makkelijker de deuren goed kunt verspreiden over de treinlengte. Da's ook wat waard. :wink:
Zeker! Een mooi voorbeeld vind ik dan ook de M5 van het GVB: een hele stoet deuren verspreid over de lengte van het metrostel, waardoor het in- en uitstappen veel sneller (lijkt te) gaan.
Een enkel DD-AR'retje zal 6 deuren hebebn, die telkens aan beide einden van de bakken zijn geplaatst. Iets als een SGM-3 heeft dan weer 9 deuren die gelijkmatiger over het treinstel zijn geplaatst. Zou mij niets verbazen als het in- en uitstappen bij de laatstgenoemde sneller gaat, ondanks de smallere deuren.
Beul van de blindegeleidelijn
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Frans F »

Het probleem met dubbeldekkers in de sprinterdienst zijn niet de deuren, maar de trappen omhoog en omlaag waardoor het in- en uitstappen veel langer duurt dan bij een moderne enkeldekstrein. Ik denk dat NS om die reden afscheid neemt van dubbeldekkers in de sprinterdienst.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door reisthijs »

Ik heb toch niet het idee dat het uit- en instappen bij een SLT nou zo veel sneller gaat dan bij DDAR met de brede trappen en extra brede deuren. Bij DDAR gaat dat in elk geval veel sneller dan bij VIRM.

(Maar dat komt misschien ook doordat ik de situatie in Utrecht gewend ben waar sprinters ver van de trap stoppen en iedereen zo nodig door die ene deur moet die het dichtst bij de trap is.)
Klaasje schreef:Overigens geldt wel weer dat je bij een enkeldekstrein die doorloopt makkelijker de deuren goed kunt verspreiden over de treinlengte. Da's ook wat waard. :wink:
Een mooie theorie maar dat is bij de SLT slechts gedeeltelijk in de praktijk gebracht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Geert »

DDZ loopt ook lekker door (niet heel vreemd natuurlijk, zelfde deurindeling als bij DDAR). Wat dat betreft een stuk prettiger dan VIRM met zijn smalle trappen en deuren...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Suus »

Een grote zwakte van de dubbeldekkers vind ik daarnaast de wel erg smalle bakovergangen. Bij ICM en SLT loopt het veel beter door.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
casper_rzb
Berichten: 368
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 10:03
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door casper_rzb »

Ik zelf heb weinig ervaring met de DD-AR.
Maar de DDZ/NID is toch best wel een verdomt goede trein.
Ik zou gewoon zeggen : wanneer komen ze in dienst?
ja het is oud materieel en wat is er mis mee.
De plan-V is toch ook een prima trein?
video`s van mij en forumlid Dylanwild94 zijn te zien op OV Rozenburg
Elke doordeweekse dag wel te vinden in de 101/103/105/115
Op al mijn foto`s zit copyright.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Suus »

Ja, DDZ is een fijne trein, maar DD-AR was een smerige bende met vervelende luchtroostertjes, keiharde planken en slechte verlichting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Meltrain »

Die harde planken waren alleen in de rijtuigen DDM-2, dus ongeveer de helft. DDM-3 heeft normale banken, vergelijkbaar met DDM-1 en SGM (voor de verbouwing).
Als je een rijtuig verder liep, had je meestal wél een zachte bank.
De ventilatie deugde inderdaad niet, de verlichting vond ik wel meevallen en ik vond DD-AR niet smeriger dan andere treinen.
Bee schreef:Een grote zwakte van de dubbeldekkers vind ik daarnaast de wel erg smalle bakovergangen. Bij ICM en SLT loopt het veel beter door.
SGM heeft ook behoorlijk smalle gangen. Dat heeft dus niet perse met dubbeldeksmaterieel te maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Ja, DDZ is een fijne trein, maar DD-AR was een smerige bende met vervelende luchtroostertjes, keiharde planken en slechte verlichting.
Volledig mee eens. DD-AR was qua interieur net zo'n verwaarloosde troep geworden als Plan V. De ombouw naar DDZ toont dat je materieel best langer in dienst kunt houden als je het maar op tijd renoveert.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Meltrain »

Ik vind Plan V noch DD-AR "verwaarloosde troep", dus dat ze even verwaarloosd zijn, kan ik me wel in vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Meltrain »

Is er nog nieuws rondom de herindienststelling van DD-AR?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Frans F »

Het is oorverdovend stil, zowel m.b.t. DDZ6 als DD-AR.
Maar voor in september het drukke seizoen begint zal er toch wel iets moeten gebeuren.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:Het is oorverdovend stil, zowel m.b.t. DDZ6
Heb al 2x in de m7625 gezeten in de s1900,dus dat rijdt gewoon. Verder hoorde ik een gerucht dat ICK strategisch staat opgesteld in Nijmegen en hebben schooongemaakt en een loc ervoor gezet,maar dit zal wel onder treinofielenozin vallen(Plan-v444 kan het verder uitlegen)
Frans F schreef: Maar voor in september het drukke seizoen begint zal er toch wel iets moeten gebeuren.
Zowieso gaat het drukker worden in zowel buslijnen naar ROC's en treinen omdat 16/17 jarige ook een OV studentenkaart krijgen en dus minder gaan fietsen. Voordeel is wel dat een aantal scholierenabonnementen en parallelle buslijnen kunnen worden afgeschaft.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Heb al 2x in de m7625 gezeten in de s1900,dus dat rijdt gewoon.
Dat is het proefstel, dat rijdt al sinds eind vorig jaar min of meer regelmatig. Maar sindsdien is de verdere indienststelling steeds maar uitgesteld. Recentelijk werd op somda nu weer juni,juli en augustus genoemd, maar ook dat is nergens bevestigd.
Verder hoorde ik een gerucht dat ICK strategisch staat opgesteld in Nijmegen en hebben schooongemaakt en een loc ervoor gezet,maar dit zal wel onder treinofielenozin vallen
Ik vrees dat er inmiddels wat meer nodig is dan een schoonmaakbeurt om het weer rijvaardig te maken.
Zowieso gaat het drukker worden in zowel buslijnen naar ROC's en treinen omdat 16/17 jarige ook een OV studentenkaart krijgen en dus minder gaan fietsen.
Dat is nog lang niet zeker (er wordt al maanden geroepen dat er "bijna" een akkoord is) en als het al gebeurt pas in september 2015. Jet Bussemaker is niet van opschieten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door fogeltje »

Ik had vernomen dat bij ICK een bepaald keurmerk of iets dergelijks verlopen was kort nadat het buiten dienst gesteld is. Volgens mij zou er onder andere eerst een draaistelrevisie moeten plaatsvinden voordat het weer mag rijden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Z2N »

Op Somda wordt gesuggereerd dat de 1700-locs die vrijkomen door de ombouw van ICR naar HSL-gebruik gebruikt gaan worden voor het DD-AR, dat kan dan al in dienst zijn voor het revisieblad van september.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Het is oorverdovend stil, zowel m.b.t. DDZ6 als DD-AR.
Maar voor in september het drukke seizoen begint zal er toch wel iets moeten gebeuren.
Dan heb je kennelijk de verkeerde bronnen: er rijdt al enige tijd een DDZ-6 rond in reizigersdienst en een tweede wordt momenteel voor allerlei proefnemingen gebruikt. Zodra de stammen daar doorheen komen is NedTrain Haarlem al startklaar om de viertjes te gaan verlengen.

Wat DDAR betreft is men al een tijdje bezig met de opknapbeurt voor de rijtuigen. En zoals Z2N al zegt worden hier waarschijnlijk de vrijkomende locs van het ICR voor gebruikt dat op behoorlijk korte termijn (voor de zomer) sowieso al de s3600 uit gaat. Dit omdat is vastgesteld dat de terzijde staande 1700en te slecht zijn en een alternatief om 1800en te gaan inzetten niet bruikbaar bleek.
Frans F schreef:
Zowieso gaat het drukker worden in zowel buslijnen naar ROC's en treinen omdat 16/17 jarige ook een OV studentenkaart krijgen en dus minder gaan fietsen.
Dat is nog lang niet zeker (er wordt al maanden geroepen dat er "bijna" een akkoord is) en als het al gebeurt pas in september 2015. Jet Bussemaker is niet van opschieten.
Ook hier weer: roep niet zomaar iets maar denk eerst even na. Dat de SOV blijft was al bekend en ook de overeenstemming over de aanpassingen aan de studiefinanciering is er nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door fogeltje »

Wat was er mis met de terzijde staande 1700s en de 1800s?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Daniel »

Met de 1700s is het probleem dat ze onder niet echt optimale condities terzijde staan (lees: in weer en wind op de Dijksgracht). Stilstaan in die omstandigheden doet de locs niet echt goed, waardoor er best veel aan zou moeten gebeuren.

Die 1800en waren slechts een wild idee van het OB Maastricht, maar technisch gezien zijn die te verschillend om bruikbaar te zijn. Ze zouden wel als leverancier van bepaalde componenten kunnen dienen als bovengenoemde 1700en opgelapt zouden gaan worden, maar rijdende locs aanpassen voor DDAR is dan veel eenvoudiger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: En zoals Z2N al zegt worden hier waarschijnlijk de vrijkomende locs van het ICR voor gebruikt dat op behoorlijk korte termijn (voor de zomer) sowieso al de s3600 uit gaat.
Is dat zo? Ik had juist begrepen (uit de Op de Rails) dat het ICR voor de zomer (vrijwel) volledig uit de s1900 verdwenen is, maar nog wel even in de s3600 zou blijven rijden.

Uitgaande van de nummers van de Bvk's die genoemd zijn in OdR 2014-5 komen de volgende stammen in dienst: 7310, 14, 16, 17, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 42, 43, 44, 73, 75, 76, 77, 78
Misschien nog één, aangezien ik nu maar 18 stammen tel en het er volgens mij 19 zouden zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Daniel »

Het meest recente dat ik gelezen heb op Somda was dat de TD7s eruit zouden gaan, da's dus juist wat er vooral in de s3600 rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Meltrain »

Oke, dan zal dat wel zo zijn. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Terugkeer DD-AR

Bericht door Wubbo »

Een TD-7 (dus 7 ICR-en plus loc) zijn ook vrij makkelijk te vervangen voor DDZ-6 qua aantal zitplaatsen enzo. Ik kan me voorstellen dat dat dus een makkelijke manier is om het materieelplan te regelen, zo kun je de instroom van DDZ goed opvangen in je materieelinzet zonder rare trucs uit te halen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten