nvdw schreef:Nee, het gaat om de Mercedes Sprinter City, een uitvoering van deze personenbus speciaal voor openbaar vervoer. Die is er als achtpersoons (zoals die dingen waar Connexxion Taxi Services voor U-OV mee rijdt) maar ook met veel meer zitplaatsen.
Het punt met midibussen is dat je als vervoersbedrijf met een extra voertuigtype zit waar je aparte omlopen voor moet maken. Als je ermee uitkan dat zulke bussen een hele dag kunnen rijden, dan geeft het niet. Als je lijnennet echter zo in elkaar zit dat je de ene lijn niet zo makkelijk aan de ander kunt knopen dan bestaat de kans dat zowel je midibus als je grote bus voor een te groot deel van de dag aan de kant staat. En dat doet je besparing dan weer teniet.
Hij praatte hier alleen over de City, die gericht is voor stadsdiensten. Maar je hebt ook nog de Transfer die meer gericht is op streekvervoer. De Sprinter City, Sprinter Transfer en de Sprinter Travel (touringcarversie) zijn echter GEEN 8-persoons taxibusje. Dat is de Sprinter Mobility (zoals die officieel heet). Hoe jij erop komt dat de City een 8-persoons (taxi)busje is weet ik niet en boeit mij ook niet, maar weet wel dat dat niet klopt.
Daarbij heeft de grootste versie (de City 77) een standaardcapaciteit (zoals Evobus op hun website aangeeft) van 40 personen, met 10 (+1) zitplaatsen en 30 staanplaatsen en de middelste versie 30 personen. Het mag dan wel een verkoopfilmpje/infomercial zijn, maar naar mijn mening moet die vent wel met gegevens komen die ook vermeld staan op hun website. Hier kan wel eventueel speling in zitten. Als er wel de juiste capaciteitsgegevens zijn gegeven, dan moeten de gegevens op de website gecorrigeerd worden naar de juiste gegevens die hier in het filmpje genoemd zijn.
Overigens is de City 77 wel de grootste bus van alle ondertypes van de Sprinter.
fogeltje schreef:Die busjes die nu in het KAN-gebied rijden zijn prima, wel een ander merk. Rijden op de buurtbus en enkele zwakke lijnen (oa lijn 3 Nijmegen, lijn 35, 64 en 65). Plaats voor 8 man en een plek voor rolstoel, rollator of kinderwagen. Ik ben er voor dat dit soort bussen in ieder geval enkele buurtbuslijnen gaat bemannen. Buurtbussen die bij ziekenhuizen komen kunnen nu in het SRE-gebied geen ouderen met rollator meenemen omdat er geen plek is. Met deze bussen kan dat wel en ze zijn nog eens voorzien van een laagvloerse instap ook.
Jij hebt het hier over de Tribus Civitas die in dit geval uitgevoerd is als buurtbus (8 persoons capaciteit). Dat is iets heel anders dan een minibus/midibus. Overigens heeft dat type wel een grotere capaciteit (10 zitplaatsen en 11 staanplaatsen). Maar die zijn in Nederland (nog) niet in dienst, maar wel in o.a. Frankrijk.