In 2012 zou er ook van alles gewijzigd worden waar niks van terecht is gekomen. De opening van de nieuwe metrolijn is over drie jaar. De plannen zijn echter nog vaag en er is nog geen centimeter extra spoor aangelegd wat nodig zou zijn. Maar we dwalen inderdaad af, excuus! :DFrans F schreef:Ik denk dat dat pas komt met de opening van de NoordZuidLijn. Pas dan kun je een slag maken net als in Rotterdam en zal het tramnet fors ingekrompen en versneld worden. Den Haag heeft dat probleem niet, daar is het tramnet traditioneel al goed ontwikkeld met een redelijke gemiddelde snelheid.
HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Op Haagsetrams.com nog wat nieuwe foto's van de eerste Haagse Avenio.
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Het is vooral opvallend bij de huidige generatie voertuigen dat de verbindingsstukken (harmonica's) extreem lang zijn. Zo ook bij de M5 metro's. Op het oog lijken ze wel het dubbele van bijvoorbeeld de Combino en Citadis. :o
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Bij de Avenio is dat ook zo, omdat er eigenlijk twee geledingen tegen elkaar zijn geplakt vanwege de flexibiliteit (zie mijn eerder geplaatste filmpje van de Combino Supra in Budapest). Dit is enkel bij de middelste geleding het geval, dus dit heeft weinig tot niets te maken met de huidige generatie voertuigen maar meer met de constructie van de Avenio
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
De extra brede geleding in het midden voorkomt dat de volledige tram gaat zwieberen in de bochten.
Bij een driedelige tram met de draaistelconstructie gelijk aan de Avenio krijg je dit:
Met een vierde wagendeel en een extra lange geleding in het midden kunnen het voorste en het achterste deel van de tram "zelfstandiger" van elkaar bewegen, daardoor wordt het golfeffect minder.
De Amsterdamse M5 heeft een langere geleding in het midden omdat de trein daar gesplitst kan worden.
Bij een driedelige tram met de draaistelconstructie gelijk aan de Avenio krijg je dit:
Met een vierde wagendeel en een extra lange geleding in het midden kunnen het voorste en het achterste deel van de tram "zelfstandiger" van elkaar bewegen, daardoor wordt het golfeffect minder.
De Amsterdamse M5 heeft een langere geleding in het midden omdat de trein daar gesplitst kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Thnx voor de info. Het viel me voor het eerst op bij de M5 en nu op de foto's bij de Avenio. Kan natuurlijk kloppen omdat we voor het eerst zulke lange metro's en trams in Nederland hebben (/krijgen) die niet uit meerdere op zichzelf staande gekoppelde voertuigen bestaan.
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Dag gtl, hoi karakterloze, moderne, niet modern lijkende tram -o-
Ik blub in het Drecht.
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Valt goed de te zien hoe de brede geleding zijn werk doet. Desalniettemin toch wel een mooie tram :)
Ov liefhebber, reizen.
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
West zegt dat-ie maar voor één dag in Den Haag is. Ik heb dat eerder gehoord, maar ik kan dat toch niet echt geloven. Vannacht ging alles zonder problemen, uitladen aan de Loosduinseweg en daarna met een paar kilometer per uur naar het Kerkplein. Bij de wissels om de tramtunnel heen bij de Brouwersgracht en de bochten daarna was fluoriserend geel in de rails gespoten en bij het passeren van die plekken zaten HTM'ers er met zaklampen naast. Blijkbaar om te zien of de wielflenzen langs de rand van de rail zouden schrapen. Maar dat gebeurde dus niet. Ook een onhandig geplaatst stoplicht op de hoek bij de Jan Hendrikstraat sneuvelde niet en het uitzwenken van de bakken bleef ook binnen redelijke grenzen zelfs bij lastige bochten. Op basis hiervan is er geen duidelijke reden waarom-ie niet gewoon in Den Haag verder getest kan worden.
Overigens maakt-ie wel een wat vervelend hoog gierend geluid bij het langzaam rijden. Ik ben benieuwd wat het geluid is bij een normale snelheid. De indeling ziet er ruimer en beter uit dan van de RegioCitadis (om over de GTL maar te zwijgen) maar het zal wel even wennen zijn dat de deuren in de middenbakken niet tegenover elkaar zitten. Er zullen vast mensen rechts met een kinderwagen instappen om zich dan door het smalle pad tussen de stoelen door te wurmen om dan links uit te kunnen stappen. (Dat hoeft dus niet want je kan oversteken naar een in/uitgang in een andere bak zonder stoelen te hoeven passeren.)
Overigens maakt-ie wel een wat vervelend hoog gierend geluid bij het langzaam rijden. Ik ben benieuwd wat het geluid is bij een normale snelheid. De indeling ziet er ruimer en beter uit dan van de RegioCitadis (om over de GTL maar te zwijgen) maar het zal wel even wennen zijn dat de deuren in de middenbakken niet tegenover elkaar zitten. Er zullen vast mensen rechts met een kinderwagen instappen om zich dan door het smalle pad tussen de stoelen door te wurmen om dan links uit te kunnen stappen. (Dat hoeft dus niet want je kan oversteken naar een in/uitgang in een andere bak zonder stoelen te hoeven passeren.)
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Van instructie had ik begrepen dat hij vannacht weer terug zou gaan.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Er is toch besloten om de Avenio in Den Haag te houden.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Plaatjes van het afladen op De Werf (bij de remise ZBG) op Digitale tram.
Ik mis op de 5003 wel het stickertje 150 jaar tram :D
Ik mis op de 5003 wel het stickertje 150 jaar tram :D
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Ik denk dat het hetzelfde zal zijn als bij deze Avenio's:iljitsch schreef:Overigens maakt-ie wel een wat vervelend hoog gierend geluid bij het langzaam rijden. Ik ben benieuwd wat het geluid is bij een normale snelheid.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lwsg-n4pClk[/youtube]
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Hou rekening mee dat het effect kan ook versterkt worden door de kwaliteit van de microfoon en software instellingen.
Dat gezegd, heb de Amsterdamse Combino ook altijd een herriebak gevonden voor zo'n nieuwe tram.
Dat gezegd, heb de Amsterdamse Combino ook altijd een herriebak gevonden voor zo'n nieuwe tram.
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Uiteraard, maar dan nog vind ik het een lelijk geluid. Ook als het minder sterk is.n-evo schreef:Hou rekening mee dat het effect kan ook versterkt worden door de kwaliteit van de microfoon en software instellingen.
Dat gezegd, heb de Amsterdamse Combino ook altijd een herriebak gevonden voor zo'n nieuwe tram.
Re: HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens
Wauw, een VIRM is er niets bij.
Maar ja aan de andere kant, als zo een tram een beetje kabaal maakt dan zit je ook weer niet met het gevaar voor fietsers en voetgangers die de tram niet aan horen komen.
Laatst gewijzigd door Hainje op ma 07 jul 2014, 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten