Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan
Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan
Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan
15 mei 2014
De OV-jaarkaart voor studenten blijft zo goed als zeker in zijn huidige vorm bestaan. Bovendien kunnen straks ook studenten jonger dan 18 uit het MBO gebruikmaken van de kaart. Dat schrijft De Telegraaf donderdag op basis van bronnen rond de onderhandelingen tussen de overheid en de vervoerders. Voorwaarde is wel dat er een akkoord moet komen over het leenstelsel.
De studentenkaart dreigde te verdwijnen vanwege bezuinigingen in het onderwijs. Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) wilde in eerste instantie dit jaar het sociaal leenstelsel invoeren en volgend jaar de OV-studentenkaart omzetten in een kortingskaart. Die maatregelen zouden de staatskas 1,2 miljard euro moeten opleveren. In december werden beide maatregelen met in ieder geval een jaar uitgesteld. Lees verder
15 mei 2014
De OV-jaarkaart voor studenten blijft zo goed als zeker in zijn huidige vorm bestaan. Bovendien kunnen straks ook studenten jonger dan 18 uit het MBO gebruikmaken van de kaart. Dat schrijft De Telegraaf donderdag op basis van bronnen rond de onderhandelingen tussen de overheid en de vervoerders. Voorwaarde is wel dat er een akkoord moet komen over het leenstelsel.
De studentenkaart dreigde te verdwijnen vanwege bezuinigingen in het onderwijs. Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) wilde in eerste instantie dit jaar het sociaal leenstelsel invoeren en volgend jaar de OV-studentenkaart omzetten in een kortingskaart. Die maatregelen zouden de staatskas 1,2 miljard euro moeten opleveren. In december werden beide maatregelen met in ieder geval een jaar uitgesteld. Lees verder
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Ben benieuwd, maar ja, de bron is Telegraaf. Dus het is nog meer even afwachten in hoeverre het ook klopt wat er gesteld word. We zullen het mee gaan maken.
🍉
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Hoop dat dat de werkelijkheid is. Tevens heb ik liever weer de terugkeer van de reductie van de overheidsbijdrage aan het collegegeld voor studenten met vertraging dan het sociaal leenstelsel aangezien je met het laatste alle studenten naait en bij de eerste een kleine groep.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Een link naar het bericht op www.ovpro.nl: http://www.ovpro.nl/bus/2014/05/15/ov-s ... et-mboers/
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Goed nieuws voor de dames en heren studenten op deze regenachtige dinsdag:
http://nos.nl/artikel/653519-ovjaarkaar ... lijft.html
http://nos.nl/artikel/653519-ovjaarkaar ... lijft.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Goed nieuws inderdaad. :) Ik vraag mij wel af waar de bezuiniging zit: er worden immers meer SOV's uitgegeven, aangezien mbo'ers van onder de 18 ook eentje krijgen. Dat kost juist meer geld lijkt mij.
Dat de universiteiten daarnaast worden gevraagd colleges buiten de spits te geven is niet meer dan logusch, al zullen de mogelijkheden per studie verschillen. Je hebt immers studies met heel weinig contacturen, tot studies waar je praktisch van 9 tot 5 in de collegebankjes moet zitten.
Wat ik mij daarnaast afvraag: in hoeverre hebben de vervoerders gelobbyd voor het behoud van de OV-kaart? Laatst bij de aankondiging dat kaartjes in de spits 10% duurder zouden worden, werd verteld dat studenten 40.000 reisbewegingen per dag rond Utrecht maken. Dus het lijkt mij dat studenten voor OV-bedrijven big business zijn.
Dat de universiteiten daarnaast worden gevraagd colleges buiten de spits te geven is niet meer dan logusch, al zullen de mogelijkheden per studie verschillen. Je hebt immers studies met heel weinig contacturen, tot studies waar je praktisch van 9 tot 5 in de collegebankjes moet zitten.
Wat ik mij daarnaast afvraag: in hoeverre hebben de vervoerders gelobbyd voor het behoud van de OV-kaart? Laatst bij de aankondiging dat kaartjes in de spits 10% duurder zouden worden, werd verteld dat studenten 40.000 reisbewegingen per dag rond Utrecht maken. Dus het lijkt mij dat studenten voor OV-bedrijven big business zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Sterker nog, de angst was vooral dat met het verdwijnen van de OV studentenkaart het OV in de meeste regio's ten dode is opgeschreven. Dus ga er maar van uit dat het een giga lobby is geweest. En terecht overigens, ik wil graag mijn brood blijven verdienen in het OV.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Klinkt allemaal leuk, dat behoud van de OV-Kaart en de terechte uitbreiding daarvan naar minderjarige MBO'ers, maar door de invoering van dat leenstelsel zal een grote groep niet meer gaan studeren (of doorleren) op het HBO of universiteit, simpelweg omdat ze dat niet kunnen betalen. Daardoor zullen er ook minder OV-kaarten uitgegeven worden en lopen de vervoerders alsnog inkomsten/reizigers mis.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Per saldo zal er dus weinig veranderen.
Overigens is er ondanks alle verhalen nog steeds geen akkoord.
Overigens is er ondanks alle verhalen nog steeds geen akkoord.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Maar nu wel: de kogel is door de kerk, OV-studentenkaart blijft en wordt uitgebreid met MBO'ers tot 18 jaar.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Heeft iemand een inschatting voor de omvang van die groep MBOers die er straks ook een OV-kaart krijgen? Dat zijn er nog best wat toch? Dat kan wel eens een effect op de dienstregeling kunnen gaan hebben in veel plaatsen.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Ik hoop dat de aankondiging dat OV-studenten in de spits allemaal moeten opbokken inhoudt dat het gratis reizen in de spits voor die studenten voltooid verleden tijd is, daarmee is er eindelijk een pressiemiddel om de lestijden van hogescholen en universiteiten aan te passen.
Door het leenstelsel zal er geen enkele student minder zijn, maar er zal wel een gemiddeld hogere studieschuld per student ontstaan.Ronaldussen schreef:Klinkt allemaal leuk, dat behoud van de OV-Kaart en de terechte uitbreiding daarvan naar minderjarige MBO'ers, maar door de invoering van dat leenstelsel zal een grote groep niet meer gaan studeren (of doorleren) op het HBO of universiteit, simpelweg omdat ze dat niet kunnen betalen. Daardoor zullen er ook minder OV-kaarten uitgegeven worden en lopen de vervoerders alsnog inkomsten/reizigers mis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
@Ronaldussen: dat is maar ten zeerste de vraag. In Australie schijnen ze ook zo'n leenstelsel te hebben ingevoerd, waar vervolgens nauwelijks minder mensen zijn gaan studeren. Hoewel Nederland niet een-op-een te vergelijken is met Australia, kun je niet op voorhand zeggen dat er veel minder mensen gaan studeren.
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Sowieso is "het niet kunnen betalen" geen echt argument tegen een leenstelsel. Immers is toch een van de doelen van die studie dat je kans maakt op een beter betaalde baan (hoger niveau) en je hoeft pas af te lossen nadat je studie is afgerond. Die aflossing is daarnaast ook nog slechts een beperkt percentage van je salaris (8% als ik het goed herinner), van die 92% die je dan over houdt moet je toch nog wel kunnen leven lijkt me
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Volgens mij is het zelfs maar 4%..
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
De openbaar vervoersbedrijven moeten wel genoegen nemen met minder geld: jaarlijks wordt 200 miljoen bespaard op het huidige bedrag. bron
Ik wens de studenten van straks veel sterkte in het toch al overvolle OV...
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Ha, sterkte daarmee. Daar trekken ze zich alsnog geen reet van aan. Althans, de meeste instellingen niet. Mijn faculteit heeft een paar jaar geleden de begintijd juist vervroegd. Bovendien moet je dan wel ook een systeem hebben om uitzonderingen te verlenen aan mensen die stage lopen of een opleiding volgen die dusdanig veel contacturen vereist dat later beginnen geen goede optie is. Of nou ja, moet, je kunt daar natuurlijk ook gewoon schijt aan hebben als overheid, maar dat lijkt me geen goed beleid.Bee schreef:Ik hoop dat de aankondiging dat OV-studenten in de spits allemaal moeten opbokken inhoudt dat het gratis reizen in de spits voor die studenten voltooid verleden tijd is, daarmee is er eindelijk een pressiemiddel om de lestijden van hogescholen en universiteiten aan te passen.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Dat ligt aan de opleiding die je doet. Er zijn genoeg opleidingen waarmee je nauwelijks meer gaat verdienen dan onopgeleid werk. Zeker aan het begin van je carrière. Kijk bijv. maar eens naar wat je als (sous)chef in de eerste 10-15 jaar verdient. Maar goed, als iedereen alleen nog maar studies gaat volgen die tot goedbetaalde banen leiden, gaan de salarissen van de minder betaalde banen vanzelf omhoog. Alleen jammer dat daar dan weer een generatie overheen gaat en je met tekorten komt zitten waarvan je van tevoren wist dat ze er zouden komen en hoe ze voorkomen konden worden.Daniel schreef:Sowieso is "het niet kunnen betalen" geen echt argument tegen een leenstelsel. Immers is toch een van de doelen van die studie dat je kans maakt op een beter betaalde baan (hoger niveau) en je hoeft pas af te lossen nadat je studie is afgerond. Die aflossing is daarnaast ook nog slechts een beperkt percentage van je salaris (8% als ik het goed herinner), van die 92% die je dan over houdt moet je toch nog wel kunnen leven lijkt me
Misschien dat ze daarom de aflossingsperiode ook verlengd hebben.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Je kunt de verantwoordelijkheid w.m.b niet éénzijdig bij de student leggen, mijns inziens. Denk bijvoorbeeld aan de pilotenopleiding waar veel studenten opgezadeld zijn met een hoge schuld maar geen werk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
juist. Ik geloof er namelijk ook geen biet van. Wellicht dat dat geld voor 0,1%VIRM schreef:@Ronaldussen: dat is maar ten zeerste de vraag. In Australie schijnen ze ook zo'n leenstelsel te hebben ingevoerd, waar vervolgens nauwelijks minder mensen zijn gaan studeren. Hoewel Nederland niet een-op-een te vergelijken is met Australia, kun je niet op voorhand zeggen dat er veel minder mensen gaan studeren.
Autorijden wordt steeds duurder, maar minder rijden ho maar. Bij sommige gaat het kwartje vallen en doen de 2de auto de deur uit,
En zo is dat met veel zaken....
Nope, maar in Brabant zal het wel meevallen. Die reizen al voor een schijntje...marlies schreef:Heeft iemand een inschatting voor de omvang van die groep MBOers die er straks ook een OV-kaart krijgen? Dat zijn er nog best wat toch? Dat kan wel eens een effect op de dienstregeling kunnen gaan hebben in veel plaatsen.
Het kan voor sommige streeklijnen waar voornamelijk MBO-ers mee reizen best wel gunstig uitpakken wat betreft de bezettingsgraad. In SRE kan ik best een paar specifieke lijnen opnoemen.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
16/17 jarigen mogen niet autorijden dus degenen die verder van school wonen gaan nu ook al voor het leeuwendeel met het OV. Wel zijn er wat zaken die invloed zullen hebben, bijv.:
1) Minder studenten zullen op kamers gaan om de kosten van hun studie te drukken.
2) Studenten zullen sneller afstuderen om de kosten te drukken (dus minder studenten)
3) Studeren wordt een investering, studenten zullen meer kiezen voor studies die uitzicht op werk bieden
4) Sommige studenten zullen niet meer gaan studeren omdat de investering hoger is dan de verwachte opbrengst.
5) MBO'ers die nu om financiele reden met de bus gaan zullen naar de trein switchen
De effecten zijn door dit alles moeilijk in te schatten en zullen per regio/lijn verschillend zijn.
Per saldo denk ik dat de totale omvang van het vervoer aan scholieren/studenten licht zal dalen.
1) Minder studenten zullen op kamers gaan om de kosten van hun studie te drukken.
2) Studenten zullen sneller afstuderen om de kosten te drukken (dus minder studenten)
3) Studeren wordt een investering, studenten zullen meer kiezen voor studies die uitzicht op werk bieden
4) Sommige studenten zullen niet meer gaan studeren omdat de investering hoger is dan de verwachte opbrengst.
5) MBO'ers die nu om financiele reden met de bus gaan zullen naar de trein switchen
De effecten zijn door dit alles moeilijk in te schatten en zullen per regio/lijn verschillend zijn.
Per saldo denk ik dat de totale omvang van het vervoer aan scholieren/studenten licht zal dalen.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Door de veel grotere inkomensverschillen in Australie is investeren in een hogere studie daar veel lucratiever dan in het genivelleerde Nederland, daarnaast werkt in Australie iedereen na zijn studie fulltime. Vooral vrouwen die hier na afloop parttime willen gaan werken zullen zich nog wel eens afvragen of die HBO/WO studie nog wel zijn geld oplevert.VIRM schreef:@Ronaldussen: dat is maar ten zeerste de vraag. In Australie schijnen ze ook zo'n leenstelsel te hebben ingevoerd, waar vervolgens nauwelijks minder mensen zijn gaan studeren. Hoewel Nederland niet een-op-een te vergelijken is met Australia, kun je niet op voorhand zeggen dat er veel minder mensen gaan studeren.
Zelf investeren in een studie is OK, maar je wil dat natuurlijk na afloop wel beloond zien met een hoger besteedbaar inkomen en uiteindelijk per maand niet netto hetzelfde overhouden als een ongeschoolde zoals nu het vaak het geval is.
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
nou nou vind je dat niet een beetje kort door de bocht Frans F?
Een huisarts verdient meer dan een treinschoonmaker. Zelfs hier in Nederland...
Een huisarts verdient meer dan een treinschoonmaker. Zelfs hier in Nederland...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Anno 2014 studeren er meer vrouwen dan mannen aan de universiteit, dus als er minder vrouwen gaan studeren is hetwegooien van intellectueel talent en dat is zonde.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best
Een huisarts wel, dan praat je over de top. Maar een gemiddelde hbo'er houdt de eerste zoveel jaar netto niet veel meer over dan bijv. een bouwvakker. En dan moet hij wel zijn studieschuld terugbetalen en heeft hij 4 of 5 jaar inkomen gemist doordat hij gestudeerd heeft. Zodra hij dan wat meer gaat verdienen wordt dat grotendeels afgeroomd doordat allerlei regelingen inkomensafhankelijk zijn en door de progessie in de inkomstenbelasting. Zeker als je niet van plan je hele leven fulltime te gaan werken (zoals veel vrouwen) kun je als je het uitrekent dan beter een korte mbo-opleiding doen i.p.v. hbo. Ik denk dat met name bij het HBO daarom nogal wat studenten zullen wegvallen, niet omdat ze het niet kunnen betalen maar omdat het niet lonend meer is. Vandaar mijn verwachting dat de totale omvang van het vervoer van scholieren en studenten toch wat zal dalen..Vinny schreef:nou nou vind je dat niet een beetje kort door de bocht Frans F?
Een huisarts verdient meer dan een treinschoonmaker. Zelfs hier in Nederland...
Laatst gewijzigd door Frans F op za 31 mei 2014, 10:11, 6 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten