Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door huibf »

Erno-BE schreef:wat misschien efficienter is is om 's avonds en in het weekend op rustige lijnen de bussen te vervangen door particulieren die met hun eigen auto de route rijden. Ze krijgen hiervoor dan vergoeding van de OV-autoriteit. Zo hoeven er geen grote bussen ingezet worden waar maar een paar man inzit.
Dat heeft Hermes met ook geprobeerd. De gedachte was goed, de verwachting en erg goed.
Het resultaat was een handjevol passagiers in 1 maand, daar waar er 100den werden verwacht.
Dit is flauwekul ov. Doe dan niks.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Ik begrijp dat die meneer graag zijn mini-bussen wil verkopen, maar ik vrees dat de besparing nihil is vanwege de spits-problematiek die er toe leidt dat je voor dezelfde lijn dan zowel een kleine (dal) als een grote bus (spits) moet aanschaffen (2x afschrijving, 2x wegenbelasting, 2x onderhoud, 2x verzekering, etc).
Ligt maar net aan hoe het met je totale bezettingen en omlopen uitkomt. Heb je een spitslijn met een beperkte bezetting dan kan je die kleine busjes daar in de spits mooi voor gebruiken en je lijn die in de spits met grote bussen rijdt wisselt na de spits van bus.

De stadsdienst van Dordrecht kende in het recente verleden een dergelijke oplossing, aan de hand daarvan een voorbeeld hoe zoiets effectief te doen is zonder dat je meer bussen nodig hebt:
In Dordrecht was lijn 2 in de spits aan lijn 10 gekoppeld. Lijn 2 ging daarbij toen om het kwartier rijden (was 3x/uur) zodat de lijnen mooi aan elkaar pasten qua frequentie. Hierdoor daalde ook de bezetting per rit, waardoor de inzet van midibusjes mogelijk werd (die sowieso door de koppeling aan 10 daar moesten rijden).
In het dagdal werden die midibusjes vervangen door 12-meterbussen (vooral wegens de indeling overigens i.v.m. de vele oudere reizigers in die periode). Die 12-meterbussen kwamen vrij van de lijncombi 5-7-8 die in het dagdal een lagere frequentie kent. In het dagdal was er dan een lijncombi 5-7-2. De ene midibus die dan vrij kwam door het los liggen van lijn 10 in het dagdal werd vervolgens weer ingezet voor de ritten op lijn 8 in dat tijdvak, waarmee het cirkeltje weer rond was en het materieel ook optimaal gebruikt werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Michael 1988 »

nvdw schreef:Nee, het gaat om de Mercedes Sprinter City, een uitvoering van deze personenbus speciaal voor openbaar vervoer. Die is er als achtpersoons (zoals die dingen waar Connexxion Taxi Services voor U-OV mee rijdt) maar ook met veel meer zitplaatsen.

Het punt met midibussen is dat je als vervoersbedrijf met een extra voertuigtype zit waar je aparte omlopen voor moet maken. Als je ermee uitkan dat zulke bussen een hele dag kunnen rijden, dan geeft het niet. Als je lijnennet echter zo in elkaar zit dat je de ene lijn niet zo makkelijk aan de ander kunt knopen dan bestaat de kans dat zowel je midibus als je grote bus voor een te groot deel van de dag aan de kant staat. En dat doet je besparing dan weer teniet.
Hij praatte hier alleen over de City, die gericht is voor stadsdiensten. Maar je hebt ook nog de Transfer die meer gericht is op streekvervoer. De Sprinter City, Sprinter Transfer en de Sprinter Travel (touringcarversie) zijn echter GEEN 8-persoons taxibusje. Dat is de Sprinter Mobility (zoals die officieel heet). Hoe jij erop komt dat de City een 8-persoons (taxi)busje is weet ik niet en boeit mij ook niet, maar weet wel dat dat niet klopt.

Daarbij heeft de grootste versie (de City 77) een standaardcapaciteit (zoals Evobus op hun website aangeeft) van 40 personen, met 10 (+1) zitplaatsen en 30 staanplaatsen en de middelste versie 30 personen. Het mag dan wel een verkoopfilmpje/infomercial zijn, maar naar mijn mening moet die vent wel met gegevens komen die ook vermeld staan op hun website. Hier kan wel eventueel speling in zitten. Als er wel de juiste capaciteitsgegevens zijn gegeven, dan moeten de gegevens op de website gecorrigeerd worden naar de juiste gegevens die hier in het filmpje genoemd zijn.

Overigens is de City 77 wel de grootste bus van alle ondertypes van de Sprinter.
fogeltje schreef:Die busjes die nu in het KAN-gebied rijden zijn prima, wel een ander merk. Rijden op de buurtbus en enkele zwakke lijnen (oa lijn 3 Nijmegen, lijn 35, 64 en 65). Plaats voor 8 man en een plek voor rolstoel, rollator of kinderwagen. Ik ben er voor dat dit soort bussen in ieder geval enkele buurtbuslijnen gaat bemannen. Buurtbussen die bij ziekenhuizen komen kunnen nu in het SRE-gebied geen ouderen met rollator meenemen omdat er geen plek is. Met deze bussen kan dat wel en ze zijn nog eens voorzien van een laagvloerse instap ook.
Jij hebt het hier over de Tribus Civitas die in dit geval uitgevoerd is als buurtbus (8 persoons capaciteit). Dat is iets heel anders dan een minibus/midibus. Overigens heeft dat type wel een grotere capaciteit (10 zitplaatsen en 11 staanplaatsen). Maar die zijn in Nederland (nog) niet in dienst, maar wel in o.a. Frankrijk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Frans F »

@Michael 1988
Ook jij blijft focussen op kleinere bussen, terwijl het echte probleem de kosten van de chauffeur zijn omdat die het leeuwendeel van de totale kosten vormen. De realiteit is dat het voor minder dan 10 tot 20 man per rit gezien de personeelskosten eigenlijk niet meer verantwoord is om uberhaupt nog te rijden, niet met een grote en niet met een kleine bus. En daar praten de verkopers van de midi-bussen maar liever niet over.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Jef400 »

Hoho, brandstofkosten in Nederland zijn ook nog een hot item en de chauffeur-kosten liggen niet heel veel hoger dan de brandstofkosten. Daarnaast is het weer eens een 'ik vind iets, dus dan is het zo argumentatie' op die manier word normaal discussiëren vrijwel onmogelijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef:De realiteit is dat het voor minder dan 10 tot 20 man per rit gezien de personeelskosten eigenlijk niet meer verantwoord is om uberhaupt nog te rijden,
Dat is nogal een ruime range.
Bij de RET heeft de drukste lijn (66) gemiddeld 12 reizigers per rit, terwijl de rustigste lijn (95) gemiddeld nog geen 3 reizigers per rit heeft.
Het gemiddelde van alle lijnen ligt op 8 reizigers per rit.
(Er wordt gesproken over het anntal reizigerskilometers per dienstregelingskilometer, maar dit kun je vij vertalen naar gmiddeld aantal reizigers per rit.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door nvdw »

Michael 1988 schreef: Hoe jij erop komt dat de City een 8-persoons (taxi)busje is weet ik niet en boeit mij ook niet, maar weet wel dat dat niet klopt.
Bedankt voor de correctie, ik dacht dat die hokken ook in de City-reeks zaten (ze hebben immers ook zo'n lijnfilmkast).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Frans F »

JeffreyMeijer schreef:Hoho, brandstofkosten in Nederland zijn ook nog een hot item en de chauffeur-kosten liggen niet heel veel hoger dan de brandstofkosten.
Uh? De chauffeurskosten zijn 85-90% van de directe kosten om een bus te laten rijden.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 28 mei 2014, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef: Bij de RET heeft de drukste lijn (66) gemiddeld 12 reizigers per rit, terwijl de rustigste lijn (95) gemiddeld nog geen 3 reizigers per rit heeft.
Daarom wil de RET ook verder bezuinigen op het busvervoer.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door matti93 »

De enige bezuiniging die deze bussen op kunnen leveren zit in de brandstofkosten (volgens de filmpjes). De chauffeur is even duur, omdat al deze bussen geen 8-persoonsbusjes zijn en er dus een chauffeur met busrijbewijs op moet, net zoals bij andere bussen.
De kortere levensduur helpt ook, daardoor kunnen bussen vaker vervangen worden. Dat betekent dat er vaker nieuwe bussen (met nieuwe, zuinigere, technologie) komen maar ook dat de investering in een bus minder lang loopt en de kosten van ongebruikte bussen beperkt kunnen worden.
Een ander voordeel zit in het formaat, waardoor infrastructuur net iets minder ruim hoeft te zijn. Dat levert voor de overheid wel een besparing op.
In Utrecht rijdt er nu zo'n busje op lijn 2, waar geen standaardbussen passen (laats in ieder geval door werkzaamheden).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Jef400 »

Frans F schreef:
JeffreyMeijer schreef:Hoho, brandstofkosten in Nederland zijn ook nog een hot item en de chauffeur-kosten liggen niet heel veel hoger dan de brandstofkosten.
Uh? De chauffeurskosten zijn 85-90% van de directe kosten om een bus te laten rijden.
Bron?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Frans F »

Arriva
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Michael 1988 »

Frans F schreef:@Michael 1988
Ook jij blijft focussen op kleinere bussen, terwijl het echte probleem de kosten van de chauffeur zijn omdat die het leeuwendeel van de totale kosten vormen. De realiteit is dat het voor minder dan 10 tot 20 man per rit gezien de personeelskosten eigenlijk niet meer verantwoord is om uberhaupt nog te rijden, niet met een grote en niet met een kleine bus. En daar praten de verkopers van de midi-bussen maar liever niet over.
Ho eens even. Ik moet je hierin corrigeren. Ik verbeterde alleen wat de personen voor mij zeiden. Ik ben niet direct een voorstander van midibussen, maar ook geen tegenstander, laat staan dat ik die bussen hier promoot. Je moet toch echt even beter lezen want ik ging niet inhoudelijk in op het onderwerp of midibussen wel of niet een goed alternatief is voor minder drukke lijnen. Op dat onderwerp ga ik niet eens op in. Ik corrigeerde en verbeterde gewoon mijn voorgangers en gaf commentaar op de fouten die de verkoper (in mijn ogen) gaf, al dan niet de website van Mercedes-Benz.

Dus nogmaals, lees even goed de volgende keer en geef dan het correcte commentaar i.p.v. iets te zeggen wat niet klopt, althans wat ik niet eens dacht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Chauf21 »

JeffreyMeijer schreef:
Frans schreef:Uh? De chauffeurskosten zijn 85-90% van de directe kosten om een bus te laten rijden.
Bron?
Als je bij een zoekmachine zoekt op iets als kengetallen kosten openbaar veroer, dan zal je relevante waarden tegenkomen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Jef400 »

Ik geloof het.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Michael 1988 »

Ik geloofde het percentage niet en mijn gevoel klopte. Ik ben het uit gaan zoeken en ik kom veelal uit op dit document: http://www.transtecadviseurs.nl/kostenkengetallen-ov

Ik zie daar geen percentage in staan, maar wel veel kengetallen en tabellen die een goede weergave geven. Ik denk aan de hand van het document zelfs dat het percentage chauffeurskosten eerder ca. 40 tot 50% (mogelijk 60%, maar hangt van de CAO af) van de totale DRU is, dan de hoge percentage die zojuist is gegeven. Vooral als je kijkt naar de tabel op pagina 16. Maar dat kan per bustype schelen zoals je in het document ziet. Een dubbelgelede bus is bijvoorbeeld al 2x zo duur als een standaardbus in kilometerkosten (onderhoud, benzine, stalling enz.) en in capaciteitskosten en een gelede bus ca. 1,25 tot 1,5x zo duur. Om nog maar te zwijgen over trolleybussen. Het document geeft ook wel aan dat de chauffeurskoste de hoogste kostenpost is, maar zoiets betekent niet dat het gelijk het grootste deel (dus ruim meer dan de helft) van je DRU opslokt.

Ps. Dit betekent niet dat ik geen voorstander ben van midibussen, voordat iemand dat weer gaat denken (Frans F dus) :roll: . Maar ik ben ook geen tegenstander. Ik sta hierin gewoon neutraal omdat ik wel vind dat op sommige lijnen zoiets handig kan zijn, maar je krijgt gewoon inflexibiliteit van je materieel, je moet meer reservematerieel bestellen (ook omdat je in de spits misschien meer bussen kwijt bent, al dan niet meer grotere bussen) en je creëert er eilandbedrijfjes door in sommige concessies. Waar ik ook op tegen ben. In sommige gebieden (Rivierenland, GD, Oost-Brabant alles ten oosten van Uden enz.) kan het handig zijn, maar dit geldt gewoon niet voor alle gebieden en al helemaal niet voor alle dagen / de gehele dag door.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mini/midibus vaker in OV voor dunne of binnenstedelijke

Bericht door Stefan »

Overigens, mooi spul die Sprinter City's hoor.. Maar als ze net zo goed rijden als die hokken van TCR, mogen ze van mij heel ver weg blijven..... :') :X
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten