Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Jonkervoort schreef:Is het iemand opgevallen dat Citaro G 4101 een andere indeling heeft dan normaal? I.p.v. rechts van de 2e deur bevindt de ruimte voor de rolstoel zich nu tegenover de deur. De ontstane ruimte naast de deur is opgevuld met van die rare, brede anderhalf-persoonsstoelen, die normaal ook helemaal voorin die rij zitten.
Lekker dan dus of te wel nog minder zit plekken worden er wel heel weinig zo, want ja de veel mensen kunnen niet samen zitten op die banken.
Ik vind echt belachelijk zo weinig zit plekken in die nieuwe bussen zijn, we willen ook graag normaal vervoerd worden betalen we genoeg voor.
De enige bussen waar je nog normaal in kan zitten zijn de streek bussen en de van hool bussen die rijden, die citaro wel mooi maar rare combinaties van schuine stoelen en halve banken zo raar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nu doe je net alsof de GVU-bussen zo geweldig waren. Als er iets was wat het aantal zitplaatsen beperkt dan was dat wel de motor die bij het bewuste Van Hool type in het midden van de bus staat. Effectief had je daardoor ook nog eens heel weinig zitplaatsen zonder opstapjes.

Heb trouwens even de zitplaatsaantallen erbij gezocht: de huidige Citaro's hebben welgeteld één (12-meter) of maarliefst twee (18-meter) zitplaatsen minder. Dat lijkt me toch niet echt de moeite...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Met als bijkomend voordeel dat de huidige wagens veel stiller zijn dan die Van Hool-krengen met hun klereherrie van die motoren voorin. Ok, die Citaro's zijn wat eenheidsworst, maar het is voor de reiziger (generaliserend vanuit mijn mening) prima spul.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Nu doe je net alsof de GVU-bussen zo geweldig waren. Als er iets was wat het aantal zitplaatsen beperkt dan was dat wel de motor die bij het bewuste Van Hool type in het midden van de bus staat. Effectief had je daardoor ook nog eens heel weinig zitplaatsen zonder opstapjes.

Heb trouwens even de zitplaatsaantallen erbij gezocht: de huidige Citaro's hebben welgeteld één (12-meter) of maarliefst twee (18-meter) zitplaatsen minder. Dat lijkt me toch niet echt de moeite...
Oke dan lijkt het zo dat er minder zit plekken zijn en ik zeg ook niet dat oude gvu bussen geweldig waren, maar als je de nieuwe bussen bekijkt lijkt of minder zit plekken zijn.
Dan lijkt het blijkbaar zo kan aan mij gelegen hebben :)
@Busfoto maar dat mag ook wel dat ze wat stiller zijn ze zijn een heel stuk nieuwer, er reden redelijk wat oude bakken rond.
Ik vind ze inderdaad verder wel een stuk stiller/mooier eruit zien dan de ouwe bakken, en ook mooier dan de streekbussen vind deze amba's niet zo mooi meer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Het is subjectief, maar voor Amba's zijn de exemplaren in het BRU best comfortabel. Dat kan goed te maken hebben met de vrij strenge BRU-eisen voor wat betreft beenruimte enzo. (Zie je ook in de streek Citaro G's met hun vierzit waarin het zelfs fysiek onmogelijk is met je voeten op de bank tegenover je te zitten :P )

Voor wat betreft de 12-meterbussen moet ik mezelf wel even corrigeren, want het GVU had natuurlijk A330's die de motor achterin hebben en daarmee minder opstapjes hadden dan de geledes (voor de zitplaatsaantallen had ik wel goed gekeken).
Ik was in de war met andere Van Hools waar ik regelmatig in gezeten heb: de A300's die ooit in Breda reden blonken uit in de afwezigheid van bruikbare zitplaatsen voor de categorie reizigers waarvoor een lagevloerbus het nuttigst is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Daar is Van Hool sowieso al goed in, kijk maar naar die hybrides die in Leiden rijden, da's het zelfde verhaal.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Voor de liefhebber: de ex-GVU Van Hool's 4630, 4631 en 4632 rijden dit weekend op een pendeldienst van Transferium Westraven naar het Spoorwegmuseum.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:Nu doe je net alsof de GVU-bussen zo geweldig waren. Als er iets was wat het aantal zitplaatsen beperkt dan was dat wel de motor die bij het bewuste Van Hool type in het midden van de bus staat. Effectief had je daardoor ook nog eens heel weinig zitplaatsen zonder opstapjes.

Heb trouwens even de zitplaatsaantallen erbij gezocht: de huidige Citaro's hebben welgeteld één (12-meter) of maarliefst twee (18-meter) zitplaatsen minder. Dat lijkt me toch niet echt de moeite...
Maar de van Hools hadden wel een deur meer. Zonder die 3e/4e deur was dat verschil groter geweest. Denk trouwens dat zo'n extra deur wel nut heeft in een drukke stad als Utrecht.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Stefan schreef:Daar is Van Hool sowieso al goed in, kijk maar naar die hybrides die in Leiden rijden, da's het zelfde verhaal.
Ja, of de Volvo's 7700 stadsbussen die in Brabant rondrijden.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door mijack1985 »

Gisteren met ex GVU van Hool (nu van CXX Tours) gereden tussen P&R Westraven en het Spoorwegmuseum. IVM Thomasweekend.
Ik mocht met de 4632 op pad.

Afbeelding

Afbeelding
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Blijkbaar is U-OV alleen oplossingsgericht als je een camera van een consumentenprogramma op ze richt, anders was dit probleem waarschijnlijk niet opgelost.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Mwoh, het ligt er maar net aan hoe je ze benaderd en dat hebben ze niet laten zien :wink: Heb over het algemeen altijd klantgerichte reacties van hun klantenservice ontvangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ODRAIL »

Tristan schreef:Blijkbaar is U-OV alleen oplossingsgericht als je een camera van een consumentenprogramma op ze richt, anders was dit probleem waarschijnlijk niet opgelost.
Dit heb ik gezien ja. Ik vind wel dat in dit geval de BOA iets verder had kunnen kijken dan zijn neus lang was. Dan had deze gehele situatie niet plaats hoeven te vinden.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Niet alleen de BOA had verder moeten kijken dan zijn neus lang is, maar ook de klantenservice van U-OV had dat moeten doen.

Feit is in elk geval dat dit met een (geplastificeerde) papieren ov-studentenkaart nooit was gebeurd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ook met een papieren studentenkaart had zoiets kunnen gebeuren, bijvoorbeeld als je de kaart vergeten was. Het probleem was immers niet persé de storing in de chipkaartapparatuur, maar dat het kiezen van de studente voor een vervangend vervoerbewijs i.p.v. een boete ervoor zorgde dat ze volgens de regels geen bezwaar meer kon maken.
Met een papieren studentenkaart zou ze dus in theorie net zoveel problemen gehad hebben omdat bewijzen dat ze een SOV had voor de regels dus niks uitmaakte :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Je zou gelijk hebben als het probleem was dat de studente haar ov-chipkaart was vergeten en ten strijde trok omdat ze een SRP heeft. Maar daar is geen sprake van.

In dit geval was de storing dus wel degelijk het probleem. Een SOV (verchipt of op papier) vergeten, is een eigen fout van de betreffende reiziger. Acht haltes verder inchecken dan de daadwerkelijke instaphalte, is een fout van het systeem.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De oorzaak maakt hier niks uit: het gaat erom dat de oplossing van het probleem (het vervangend vervoerbewijs) geen bezwaarmogelijkheid biedt. Geen bezwaar = geen bezwaar, of het nu een storing in het systeem is of een vergeten abonnement. Ze had met een strippenkaart ook een boete kunnen krijgen als de stempelautomaat in de bus op de verkeerde zone stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Daniel schreef:Ze had met een strippenkaart ook een boete kunnen krijgen als de stempelautomaat in de bus op de verkeerde zone stond.
Ze gebruikte geen strippenkaart, want het was een SOV Week Vrij, zoals je kon zien in de transactiegegevens die in beeld zijn gekomen.

Met de papieren SOV zou de controle ongeveer zo gaan:

BOA: Goedemorgen, mag ik uw vervoersbewijs even zien?
Studente: Natuurlijk, alstublieft.
BOA: Ah, een studentenkaart. In orde, nog een prettige reis.

Kortom: met een papieren SOV zou in dergelijke situaties nooit sprake zijn van het uitschrijven van een UVB of VVB.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nog één keer aangezien je het kennelijk niet wilt begrijpen: het hele probleem van het geen vergoeding krijgen zat er in dat de studente een vervangend vervoerbewijs heeft gekozen, waarbij dus geen bezwaar mogelijk is. Wat er daarvoor gebeurd is heeft dus helemaal niets met de afhandeling te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Door de tussenkomst van de Belbus, is het nu in elk geval wel mogelijk om in bezwaar te gaan, mits je kunt aantonen dat U-OV fout zit. Maar als je in de buurt van Ut woont en je reis daar begint en er zit een dergelijke fout in het systeem en bij controle kies je voor het vvb omdat die goedkoper is, ben je dus alsnog de sjaak.

Feit is en blijft dat het met een papieren SOV nooit zo ver zou zijn gekomen
Laatst gewijzigd door Tristan op zo 01 jun 2014, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Maar, aan de andere kant... Is dit de studente ooit mede gedeeld? Denk het niet.
Heb het zelf vaker zien gebeuren: BOA zegt alleen "Je kunt nu afrekenen voor 25, of via acceptgiro voor 39", zonder daarbij verdere rechten of beperkingen. Wat dat betreft is de informatievoorziening dus ook onvoldoende.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

mijack1985 schreef:Gisteren met ex GVU van Hool (nu van CXX Tours) gereden tussen P&R Westraven en het Spoorwegmuseum. IVM Thomasweekend.
Ik mocht met de 4632 op pad.

Afbeelding

Afbeelding
Ik zat al te kijken wat doen die gvu bussen ineens daar zag ze de snelweg af komen, ik zie wel dat ze gvu eraf hebben gehaald ondertussen.
Ik vind het trouwens wel een rare plek om vanaf daar naar het spoorwegmuseum te gaan, vanaf het station utrecht de bus pakken is makkelijker.

Ik heb trouwens afgelopen week een keer niet kunnen uitchecken in lijn 47, de ov kaart sprong onderweg op buitendienst kan ik dit ergens terug halen ?.
Ik loop al op de u-uv website te zoeken maar kan het niet vinden zo, als ik op de ov-chipkaart site website kijk zie ik alleen dit.

27-05-2014 Check-in 17:13 Utrecht, CS Centrumzijde bij Qbuzz -4,00

Ik zie geen checkuit erna staan die begint vrolijk weer met checkin de volgende dag 4 euro, ik heb ondertussen een klacht gestuurd via de u-ov website.
Laatst gewijzigd door Carlos0_0 op ma 02 jun 2014, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Restitutieaanvraag indienen kan hier. Als reden kan je in jouw geval "storing in/uitcheckapparatuur" kiezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Carlos0_0 schreef:Ik zat al te kijken wat doen die gvu bussen ineens daar zag ze de snelweg af komen, ik zie wel dat ze gvu eraf hebben gehaald ondertussen.
Ik vind het trouwens wel een rare plek om vanaf daar naar het spoorwegmuseum te gaan, vanaf het station utrecht de bus pakken is makkelijker.
Ja leuk, maar bij CS is echt amper plek om een auto te parkeren. Het Spoorwegmuseum verwachtte grote drukte, lang niet iedereen zal met de trein komen dus met de auto over de snelweg. Dan ligt P&R Westraven ideaal natuurlijk. Alleen dan heb je een rotte verbinding naar het NSM dus een stel busjes gehuurd.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Uiteraard parkeren is nog een ramp daar helemaal door de verbouwingen, en echt goedkoop is het ook niet.
Ik weet niet of dit vast is of misschien alleen dit weekend is geweest, er reden geen treinen tussen utrecht en amersfoort door werkzaamheden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten