Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan

Bericht door wouter15 »

Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan

15 mei 2014

De OV-jaarkaart voor studenten blijft zo goed als zeker in zijn huidige vorm bestaan. Bovendien kunnen straks ook studenten jonger dan 18 uit het MBO gebruikmaken van de kaart. Dat schrijft De Telegraaf donderdag op basis van bronnen rond de onderhandelingen tussen de overheid en de vervoerders. Voorwaarde is wel dat er een akkoord moet komen over het leenstelsel.


De studentenkaart dreigde te verdwijnen vanwege bezuinigingen in het onderwijs. Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) wilde in eerste instantie dit jaar het sociaal leenstelsel invoeren en volgend jaar de OV-studentenkaart omzetten in een kortingskaart. Die maatregelen zouden de staatskas 1,2 miljard euro moeten opleveren. In december werden beide maatregelen met in ieder geval een jaar uitgesteld. Lees verder
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Hainje »

Ben benieuwd, maar ja, de bron is Telegraaf. Dus het is nog meer even afwachten in hoeverre het ook klopt wat er gesteld word. We zullen het mee gaan maken.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Hoop dat dat de werkelijkheid is. Tevens heb ik liever weer de terugkeer van de reductie van de overheidsbijdrage aan het collegegeld voor studenten met vertraging dan het sociaal leenstelsel aangezien je met het laatste alle studenten naait en bij de eerste een kleine groep.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Michael »

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door isadora »

Goed nieuws voor de dames en heren studenten op deze regenachtige dinsdag:
http://nos.nl/artikel/653519-ovjaarkaar ... lijft.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door VIRM »

Goed nieuws inderdaad. :) Ik vraag mij wel af waar de bezuiniging zit: er worden immers meer SOV's uitgegeven, aangezien mbo'ers van onder de 18 ook eentje krijgen. Dat kost juist meer geld lijkt mij.

Dat de universiteiten daarnaast worden gevraagd colleges buiten de spits te geven is niet meer dan logusch, al zullen de mogelijkheden per studie verschillen. Je hebt immers studies met heel weinig contacturen, tot studies waar je praktisch van 9 tot 5 in de collegebankjes moet zitten.

Wat ik mij daarnaast afvraag: in hoeverre hebben de vervoerders gelobbyd voor het behoud van de OV-kaart? Laatst bij de aankondiging dat kaartjes in de spits 10% duurder zouden worden, werd verteld dat studenten 40.000 reisbewegingen per dag rond Utrecht maken. Dus het lijkt mij dat studenten voor OV-bedrijven big business zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door BR628 »

Sterker nog, de angst was vooral dat met het verdwijnen van de OV studentenkaart het OV in de meeste regio's ten dode is opgeschreven. Dus ga er maar van uit dat het een giga lobby is geweest. En terecht overigens, ik wil graag mijn brood blijven verdienen in het OV.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door AppleMoose »

Klinkt allemaal leuk, dat behoud van de OV-Kaart en de terechte uitbreiding daarvan naar minderjarige MBO'ers, maar door de invoering van dat leenstelsel zal een grote groep niet meer gaan studeren (of doorleren) op het HBO of universiteit, simpelweg omdat ze dat niet kunnen betalen. Daardoor zullen er ook minder OV-kaarten uitgegeven worden en lopen de vervoerders alsnog inkomsten/reizigers mis.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

Per saldo zal er dus weinig veranderen.
Overigens is er ondanks alle verhalen nog steeds geen akkoord.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Z2N »

Maar nu wel: de kogel is door de kerk, OV-studentenkaart blijft en wordt uitgebreid met MBO'ers tot 18 jaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door marlies »

Heeft iemand een inschatting voor de omvang van die groep MBOers die er straks ook een OV-kaart krijgen? Dat zijn er nog best wat toch? Dat kan wel eens een effect op de dienstregeling kunnen gaan hebben in veel plaatsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Suus »

Ik hoop dat de aankondiging dat OV-studenten in de spits allemaal moeten opbokken inhoudt dat het gratis reizen in de spits voor die studenten voltooid verleden tijd is, daarmee is er eindelijk een pressiemiddel om de lestijden van hogescholen en universiteiten aan te passen.
Ronaldussen schreef:Klinkt allemaal leuk, dat behoud van de OV-Kaart en de terechte uitbreiding daarvan naar minderjarige MBO'ers, maar door de invoering van dat leenstelsel zal een grote groep niet meer gaan studeren (of doorleren) op het HBO of universiteit, simpelweg omdat ze dat niet kunnen betalen. Daardoor zullen er ook minder OV-kaarten uitgegeven worden en lopen de vervoerders alsnog inkomsten/reizigers mis.
Door het leenstelsel zal er geen enkele student minder zijn, maar er zal wel een gemiddeld hogere studieschuld per student ontstaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door VIRM »

@Ronaldussen: dat is maar ten zeerste de vraag. In Australie schijnen ze ook zo'n leenstelsel te hebben ingevoerd, waar vervolgens nauwelijks minder mensen zijn gaan studeren. Hoewel Nederland niet een-op-een te vergelijken is met Australia, kun je niet op voorhand zeggen dat er veel minder mensen gaan studeren.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Daniel »

Sowieso is "het niet kunnen betalen" geen echt argument tegen een leenstelsel. Immers is toch een van de doelen van die studie dat je kans maakt op een beter betaalde baan (hoger niveau) en je hoeft pas af te lossen nadat je studie is afgerond. Die aflossing is daarnaast ook nog slechts een beperkt percentage van je salaris (8% als ik het goed herinner), van die 92% die je dan over houdt moet je toch nog wel kunnen leven lijkt me :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Z2N »

Volgens mij is het zelfs maar 4%..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door BR628 »

De openbaar vervoersbedrijven moeten wel genoegen nemen met minder geld: jaarlijks wordt 200 miljoen bespaard op het huidige bedrag. bron

Ik wens de studenten van straks veel sterkte in het toch al overvolle OV...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door marlies »

Bee schreef:Ik hoop dat de aankondiging dat OV-studenten in de spits allemaal moeten opbokken inhoudt dat het gratis reizen in de spits voor die studenten voltooid verleden tijd is, daarmee is er eindelijk een pressiemiddel om de lestijden van hogescholen en universiteiten aan te passen.
Ha, sterkte daarmee. Daar trekken ze zich alsnog geen reet van aan. Althans, de meeste instellingen niet. Mijn faculteit heeft een paar jaar geleden de begintijd juist vervroegd. Bovendien moet je dan wel ook een systeem hebben om uitzonderingen te verlenen aan mensen die stage lopen of een opleiding volgen die dusdanig veel contacturen vereist dat later beginnen geen goede optie is. Of nou ja, moet, je kunt daar natuurlijk ook gewoon schijt aan hebben als overheid, maar dat lijkt me geen goed beleid.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Dagren »

Daniel schreef:Sowieso is "het niet kunnen betalen" geen echt argument tegen een leenstelsel. Immers is toch een van de doelen van die studie dat je kans maakt op een beter betaalde baan (hoger niveau) en je hoeft pas af te lossen nadat je studie is afgerond. Die aflossing is daarnaast ook nog slechts een beperkt percentage van je salaris (8% als ik het goed herinner), van die 92% die je dan over houdt moet je toch nog wel kunnen leven lijkt me :wink:
Dat ligt aan de opleiding die je doet. Er zijn genoeg opleidingen waarmee je nauwelijks meer gaat verdienen dan onopgeleid werk. Zeker aan het begin van je carrière. Kijk bijv. maar eens naar wat je als (sous)chef in de eerste 10-15 jaar verdient. Maar goed, als iedereen alleen nog maar studies gaat volgen die tot goedbetaalde banen leiden, gaan de salarissen van de minder betaalde banen vanzelf omhoog. Alleen jammer dat daar dan weer een generatie overheen gaat en je met tekorten komt zitten waarvan je van tevoren wist dat ze er zouden komen en hoe ze voorkomen konden worden.

Misschien dat ze daarom de aflossingsperiode ook verlengd hebben. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Vinny »

Je kunt de verantwoordelijkheid w.m.b niet éénzijdig bij de student leggen, mijns inziens. Denk bijvoorbeeld aan de pilotenopleiding waar veel studenten opgezadeld zijn met een hoge schuld maar geen werk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door huibf »

VIRM schreef:@Ronaldussen: dat is maar ten zeerste de vraag. In Australie schijnen ze ook zo'n leenstelsel te hebben ingevoerd, waar vervolgens nauwelijks minder mensen zijn gaan studeren. Hoewel Nederland niet een-op-een te vergelijken is met Australia, kun je niet op voorhand zeggen dat er veel minder mensen gaan studeren.
juist. Ik geloof er namelijk ook geen biet van. Wellicht dat dat geld voor 0,1%
Autorijden wordt steeds duurder, maar minder rijden ho maar. Bij sommige gaat het kwartje vallen en doen de 2de auto de deur uit,
En zo is dat met veel zaken....
marlies schreef:Heeft iemand een inschatting voor de omvang van die groep MBOers die er straks ook een OV-kaart krijgen? Dat zijn er nog best wat toch? Dat kan wel eens een effect op de dienstregeling kunnen gaan hebben in veel plaatsen.
Nope, maar in Brabant zal het wel meevallen. Die reizen al voor een schijntje...
Het kan voor sommige streeklijnen waar voornamelijk MBO-ers mee reizen best wel gunstig uitpakken wat betreft de bezettingsgraad. In SRE kan ik best een paar specifieke lijnen opnoemen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

16/17 jarigen mogen niet autorijden dus degenen die verder van school wonen gaan nu ook al voor het leeuwendeel met het OV. Wel zijn er wat zaken die invloed zullen hebben, bijv.:

1) Minder studenten zullen op kamers gaan om de kosten van hun studie te drukken.
2) Studenten zullen sneller afstuderen om de kosten te drukken (dus minder studenten)
3) Studeren wordt een investering, studenten zullen meer kiezen voor studies die uitzicht op werk bieden
4) Sommige studenten zullen niet meer gaan studeren omdat de investering hoger is dan de verwachte opbrengst.
5) MBO'ers die nu om financiele reden met de bus gaan zullen naar de trein switchen

De effecten zijn door dit alles moeilijk in te schatten en zullen per regio/lijn verschillend zijn.
Per saldo denk ik dat de totale omvang van het vervoer aan scholieren/studenten licht zal dalen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

VIRM schreef:@Ronaldussen: dat is maar ten zeerste de vraag. In Australie schijnen ze ook zo'n leenstelsel te hebben ingevoerd, waar vervolgens nauwelijks minder mensen zijn gaan studeren. Hoewel Nederland niet een-op-een te vergelijken is met Australia, kun je niet op voorhand zeggen dat er veel minder mensen gaan studeren.
Door de veel grotere inkomensverschillen in Australie is investeren in een hogere studie daar veel lucratiever dan in het genivelleerde Nederland, daarnaast werkt in Australie iedereen na zijn studie fulltime. Vooral vrouwen die hier na afloop parttime willen gaan werken zullen zich nog wel eens afvragen of die HBO/WO studie nog wel zijn geld oplevert.

Zelf investeren in een studie is OK, maar je wil dat natuurlijk na afloop wel beloond zien met een hoger besteedbaar inkomen en uiteindelijk per maand niet netto hetzelfde overhouden als een ongeschoolde zoals nu het vaak het geval is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Vinny »

nou nou vind je dat niet een beetje kort door de bocht Frans F?
Een huisarts verdient meer dan een treinschoonmaker. Zelfs hier in Nederland... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Anno 2014 studeren er meer vrouwen dan mannen aan de universiteit, dus als er minder vrouwen gaan studeren is hetwegooien van intellectueel talent en dat is zonde.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:nou nou vind je dat niet een beetje kort door de bocht Frans F?
Een huisarts verdient meer dan een treinschoonmaker. Zelfs hier in Nederland... :roll:
Een huisarts wel, dan praat je over de top. Maar een gemiddelde hbo'er houdt de eerste zoveel jaar netto niet veel meer over dan bijv. een bouwvakker. En dan moet hij wel zijn studieschuld terugbetalen en heeft hij 4 of 5 jaar inkomen gemist doordat hij gestudeerd heeft. Zodra hij dan wat meer gaat verdienen wordt dat grotendeels afgeroomd doordat allerlei regelingen inkomensafhankelijk zijn en door de progessie in de inkomstenbelasting. Zeker als je niet van plan je hele leven fulltime te gaan werken (zoals veel vrouwen) kun je als je het uitrekent dan beter een korte mbo-opleiding doen i.p.v. hbo. Ik denk dat met name bij het HBO daarom nogal wat studenten zullen wegvallen, niet omdat ze het niet kunnen betalen maar omdat het niet lonend meer is. Vandaar mijn verwachting dat de totale omvang van het vervoer van scholieren en studenten toch wat zal dalen..
Laatst gewijzigd door Frans F op za 31 mei 2014, 10:11, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten