Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door wouter15 »

Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

28 mei 2014

Treinreizigers zullen het deze zomer merken: er zijn meer hinderrijke werkzaamheden dan ooit. Op vijftig locaties wordt er deze zomer aan het spoor gewerkt. In de meeste gevallen is de hinder na een weekend weer voorbij, maar bij elf locaties duurt de hinder langer dan een weekend. Onder andere rond Schiphol en Utrecht zullen ingrijpende werkzaamheden zijn.


De vele werkzaamheden is een trap tegen het zere been van Rover en Maatschappij voor Beter OV, die willen juist dat knooppunten minder vaak worden lamgelegd door spoorwerkzaamheden. In 2010 gebeurde het voor het eerst dat een groot knooppunt wekenlang nauwelijks per trein bereikbaar was. Toen ging het om Arnhem. Sindsdien gebeurd het steeds vaker. Dit jaar - maar ook vorig jaar - nog waren er grote hinderijke werkzaamheden rond Den Bosch. Lees verder
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door zone5324bericht... »

en werk voor anderen.

je moet eens weten hoeveel buschauffeurs tegenwoordig het tegenwoordig moeten hebben van het rijden van extra werkzaamheden als deze.
velen met een 0-uren contract zijn maar wat blij, dat ze dan nog wat uren kunnen maken met rijden tijdens treinstremmingen...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Kevster »

Tja, ik begrijp inderdaad dat dit lastig is voor reizigers. Maar ze kunnen het natuurlijk ook in de volle spitsuren doen om de boel wat meer uit te smeren, eens kijken wat Rover en de Maatschappij voor Beter OV dan te zeggen hebben. En inderdaad, zoals hierboven al wordt aangegeven, dit is gewoon voor heel wat mensen een mooi extra zetje werk.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door marlies »

Lijkt me dat het ook komt door de toegenomen veiligheidseisen. Langs werkzaamheden rijden op het andere spoor (al is het stapvoets) is er niet meer bij dus is het meteen verbussing en dus geven werkzaamheden veel meer hinder dan in het verleden. Of die eisen terecht zijn durf ik niet te zeggen, maar als we er vanuit gaan dat dat zo is, kun je het inderdaad beter zo plannen dan op willekeurige (drukkere) momenten in het jaar.

Ik ben trouwens wel voor meer hinder in één weekend dan het spreiden. Maar dan wel: veel ruimer van te voren aankondigen zodat minder mensen plannen maken voor dat weekend.

En natuurlijk niet een actie met goedkope dagkaartjes hebben lopen die geldig zijn in een weekend dat er omvangrijke stremmingen zijn. Dat is gewoon niet handig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Suus »

Dan kan je net zo goed stoppen met de verkoop van actiekaartjes, want er is elk weekend wel wat te doen, misschien op het weekend in de buurt van kerst en oud en nieuw uitgezonderd.

Over het algemeen merk ik wel dat men het alternatieve vervoer rondom werkzaamheden wat beter optuigt. Ik heb binnen een jaar de puinhoop bij de tweemaandelijkse werkzaamheden op de Zuidtak zien veranderen in een nette organisatie. Er hangen nu posters en spandoeken met informatie over waar de bus stopt (was eerst niet zo, dus heb ik wel eens bij de verkeerde halte gestaan), men plaatst verplaatsbare OV-chippaaltjes op logische plaatsen (was eerst niet zo, en nog erger, men sloot stations volledig af met afzetlint dus in-/uitchecken was bijna onmogelijk) en in het geval van alternatief vervoer per metro wordt er nu personeel van GVB naar gestuurd voor begeleiding (eerst was het een zwartreiswalhalla voor iedereen). Op plekken waar geen goede wachtvoorzieningen zijn voor de bussen plaatst men nu partytenten en men deelt bij grote werkzaamheden zelfs cadeautjes uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door marlies »

Bee schreef:Dan kan je net zo goed stoppen met de verkoop van actiekaartjes, want er is elk weekend wel wat te doen, misschien op het weekend in de buurt van kerst en oud en nieuw uitgezonderd.
Dat was onder de aanname van meer clusteren. Dus één weekend waarin je 40% van de reizigers treft in plaats van 6 weekenden waarin je 10% treft. (En ja, 6*10 is geen 40 maar de langeafstandsreizigers die je relatief veel hebt in het weekend tellen maar 1 keer ookal komen ze 2 stremmingen tegen)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Wubbo »

Dat clusteren is wel iets waar naar gekeken wordt. Het lukt alleen niet altijd: sommige werkzaamheden laten het niet toe om gelijktijdig uitgevoerd te worden. Een wisselvernieuwing doen terwijl je dat wissel ook nodig hebt om een trein met schone ballast oid naar werkzaamheden iets verderop te brengen werkt gewoon niet, dus je moet goed kijken naar wat je tegelijk kan doen en wat niet.

Overigens: stapvoets rijden langs werkzaamheden mag nog steeds, maar wordt eigenlijk nooit toegepast voor reizigerstreinen omdat je daardoor eigenlijk nooit een dienstregeling met een fatsoenlijke frequentie overeind kan houden, en vaak zorgen werkzaamheden er ook voor dat er op het spoor waar niet gewerkt wordt geen bovenleidingsspanning is. Bij goederenvervoer komt het wel af en toe voor, met name om punten als Beverwijk Hoogovens of de Sloehavens bereikbaar te houden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Daniel »

Een aangepaste dienstregeling rijden omdat het kan is sowieso ook niet standaard de beste optie. Bij eerdere werkzaamheden in Bilthoven reed men steeds in één richting met ICs de normale route en met de sprinters wel in beide richtingen, maar dat leverde een vrij onmogelijke en daarnaast ook flink vertragingsgevoelige dienstregeling op.
Net zoiets geldt voor de omgeleide treinen. 'tis soms wel leuk bedacht, maar of de reiziger er echt iets aan heeft... Amersfoort - Utrecht via Hilversum bijvoorbeeld zit er echt tussen gepropt waarbij je later kunt vertrekken en eerder kunt aankomen als je gewoon zelf even overstapt. Krijg echter een zeer sterke indruk dat de snelbusdienst daar dit lange weekend een stuk beter functioneert en het scheelt notabene nog een kwartier aan extra reistijd ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door zone5324bericht... »

veel reizigers willen niet afwjken van hun bekende omgeving en/of reisstijl.
ze hebben over het algemeen ook niet de kennis zoals de hobbyist of anderen met meer kijk op het product.

ik heb gisteren meegereden in de pendel Amersfoort-Utrecht.
ongeveer 35 minuten enkele reis is wel langer dan normaal met de trein, maar heb tijdens de rit verder geen vragen gehad.
men was dus blijkbaar of goed genoeg op de hoogte of liet het gelaten over zich heen gaan.
en gisteren reden de bussen volgens mij in voldoende mate, want volgens mij hebben mensen nooit echt lang moeten wachten, voordat de bus ging rijden...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Wubbo »

Over het algemeen geldt dat NS liever reizigers in de trein laat dan laat overstappen op busvervoer, en over het algemeen geldt ook dat reizigers een rechtstreekse verbinding verkiezen boven een met overstap - zelfs als dat langer duurt. Zo neem ik vanuit Den Haag Centraal naar Zwolle en verder altijd de trein via de Hanzelijn, ondanks dat via Utrecht sneller is (en dan plan ik mijn reis naar bestemmingen boven Zwolle zo dat ik de rechtstreekse trein heb). Zeker voor incidentele reizigers (die vaak erg moeten zoeken bij overstappen trein-trein of trein-bus of bus-trein) is een rechtstreekse trein een pre.

Maar goed, waarom dat dit weekend niet was weten we daarmee nog steeds niet ;-).
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door zone5324bericht... »

het klopt wat je zegt, maar NS laat reizigers liever niet omreizen als ze daarbij moeten overstappen.
aangezien er voor het traject Utrecht-Amersfoort geen omgeleide rechtstreekse treinen Utrecht-Hilversum-Amersfoort ingepland zijn (met kop maken op Hilversum sowieso niet handig), was voor reizigers uit de regio Utrecht of Amersfoort de bus het beste alternatief...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door zone5324bericht... »

de busritten vallen nog wel mee als ze 10x versneld zijn... ;-)

hierbij de ritten Amersfoort-Utrecht v.v. gezien vanaf de chauffeursplek...

http://youtu.be/-KuGBJNSlDQ
http://youtu.be/dYIJbTmS9hc
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Ardan »

Dat 10x versnelde geklets op de achtergrond :')
Ik doe ook maar wat
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door zone5324bericht... »

laat ik het geluid er eens een keertje wel bij, is het weer niet goed... :wink:
het gaat ook maar om het beeld... eens wat anders om naar te kijken...

wel slechts in het klein, maar met vertrek vanaf beide zijden, kun je de ritten bekijken op de homepage van de ADV.
http://www.ADVweb.nl...
ziet er ook best wel grappig uit...

er staan bij Weekfoto's (http://www.advweb.nl/weekfotos---binnenland.html) deze week meer dan 300 foto's.
Een aardig aantal met bussen die voor de pendel Amersfoort-Utrecht v.v. ingezet werden...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Ardan »

zone5324bericht... schreef:laat ik het geluid er eens een keertje wel bij, is het weer niet goed... :wink:
Nee ik vond het juist wel grappig :Y
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Geert »

Route lijkt wat inefficiënt rond Utrecht (via A28-A27-A12-A2), maar het stukje dat door Utrecht zelf gereden moest worden was wel lekker kort zo :)
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door zone5324bericht... »

Als je een beetje bekend bent in zowel Amersfoort als Utrecht had je waarschijnlijk een andere route genomen (er waren ook chauffeurs genoeg die dit ook deden), maar met 80 bussen laat je ze met deze route wel zo min mogelijk door de stad rijden.

Bij de laatste rit naar Utrecht heb ik ook de weg via Kanaleneiland genomen (maar toen was het al tegen 23.30), maar overdag met veel verkeer en veel bussen is de route via de Weg der Verenigde Naties in Utrecht en de N221 in Amersfoort wel de beste.

http://youtu.be/JZsn48xsz7A

Ik moest 1x alternatief naar Amersfoort Station (zie link voor beelden), maar dan moet je een stuk over een klinkerweg en als je dat met 80 bussen de hele dag door doet, is dat niet prettig voor zowel bewoners als reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Suus »

Goed geregeld allemaal *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door Daniel »

zone5324bericht... schreef:Ik moest 1x alternatief naar Amersfoort Station (zie link voor beelden), maar dan moet je een stuk over een klinkerweg en als je dat met 80 bussen de hele dag door doet, is dat niet prettig voor zowel bewoners als reizigers.
Gaan desondanks zat bussen over die klinkerweg hoor, lijn 1, 52 en 56 komen er overheen. Las net in de krant dat er zaterdagavond een auto frontaal op een bus geklapt was op de Daam Fockemalaan (die zodoende geblokkeerd was), dat zal wel de reden voor je alternatieve route geweest zijn.
Wel apart dat je toen zo gestuurd werd trouwens, vanaf de A28 zou Leusderweg -> Arnhemseweg -> Stadsring -> Stationsstraat een comfortabeler alternatief dan de berg over geweest zijn. Die route heb ik incidenteel wel een bus zien nemen, maar dat waren duidelijk onbekende chauffeurs gezien die gewoon de bordjes "station" volgden en de smalle Bergstraat en Vlasakkerweg namen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spoorwerkzaamheden zorgen tijdens zomer voor veel hinder

Bericht door zone5324bericht... »

bij problemen moesten de aanwijzigingen van de verkeerregelaarsevolgd worden en de eerste stond pas bij de Utrechtseweg, dus zodoende pas vanaf daar de alternatieve route...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten