AVL in Rotterdam (13 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door Anne »

Nog even een verslagje van vrijdag 16 mei. Het was al weer een tijd terug dat ik een dag in Rotterdam was geweest. Na begin van de instroom van de tweede serie Citadissen was het aantal ZGT6-en beperkt geworden. Omdat ik een voorkeur heb voor de hoge-vloer-trams vanwege betere rijeigenschappen (fatsoenlijke draaistellen) en de hogere zitpositie waarmee je over het meeste overige verkeer heen kijkt was ik daarom maar een enkele ritjes met de RET trams mee geweest. Tijd dus om weer eens een dagje Rotterdam te doen maar daarbij ook eens wat andere vervoermiddelen te gebruiken.

Tijdje terug al een dagkaart gekocht. Na een kort fietstochtje kon ik vanaf station Delft met lijn 174 naar station Westpolder. Na een metrorit naar Kralingse Zoom was ik bij mijn eerste doel van de dag; een ritje met de Parkshuttle.

Afbeelding
Overstappen bij Beurs.

Afbeelding
Parkshuttle komt aan bij Kralingse Zoom.

Na het busje was gekeerd en bij het vertrek perron stil stond kon ik instappen. In het busje is een bedieningspaneel waarop je de knop van je bestemming moet indrukken. Als er geen aanmeldingen zijn voor een halte (in- of uitstappen) rijdt het busje de halte voorbij. Dit is bij de haltes te zien aan de bandensporen; bij de haltes zie je die in doorgaande lijn lopen en iets naar rechts afbuigend naar het halte perron.

De route is vrij van overig verkeer. Op de kruisingen met het overige verkeer staan slagbomen. Op de route zijn enkele stukjes “enkelspoor”. Belangrijkste en langste stuk is het viaduct over de provinciale weg N210.

Afbeelding
Wachten op tegenligger bij viaduct N210.

Afbeelding
Busje naderd eindpunt Rivium.

Afbeelding
Busje bij het keren aan het eindpunt Rivium.

De busjes rijden met een gezapig tempo maar voor mijn gevoel niet echt langzaam. Bij lagere snelheid gaat het wel schokkend maar als het met enige snelheid gaat loopt het best soepel. De rit kan met de chipkaart worden betaald. Losse kaartjes (retour voor €2,80) zijn te koop bij de beheerder op Kralingse Zoom.

Na de rit met de Parkshuttle met de metro naar Oostplein, maar wel via de Capelsebrug om even te zien wat er aan de ’s-Gravenweg staat. Vanaf het Oostplein met lijn 24 naar de Esch voor het tweede doel van de dag, de nieuwe lijn 19 van de Waterbus. Naar de Nieuwe Maas gelopen om te zien waar de steiger is. Moest nog wel een stukje lopen maar kon dan ook mooi de vertrekkende pontje op de foto krijgen.

Afbeelding
Waterbus 19 naar Piekstraat.

Na even wachten kon ik overvaren. Gevaren wordt met de oude Drechtsteden van de dienst Dordrecht-Zwijndrecht.

Afbeelding
Waterbus aan de steiger Piekstraat (Feyenoord) met zicht op het oude drinkwaterterrein.

Na terugkomt aan de noordoever tijd voor een tramritje. Vanaf de steiger naar de dichtstbijzijnde halte gelopen; de Lage Filterweg.

Afbeelding
Lijn 24 naar De Esch bij halte Lage Filterweg .

Na een halte al weer uitgestapt en naar eindpunt Woudenstein van lijn 7 gelopen. Via het klassieke tramtracé door Kralingen en het Oude Noorden naar CS. Daar even iets te eten en te drinken gehaald en dan verder met lijn 21 naar Schiedam station. Door werken werd gereden via de Claes de Vrieslaan en Mathenesserlaan.

In Schiedam op de metro gestapt om via Tussenwater naar Slinge te rijden. Daar op buslijn 68 naar Heijplaat gestapt. Dit was nu een ex Qbuzz bus wat ik opvallend vindt dat die daar rijdt en dat de streeklijn Delft – Berkel met een stadsbus wordt gereden.

Afbeelding
Station Tussenwater met metro naar Spijkenisse.

In Heijplaat naar de steiger van de Aqualiner gelopen. Met deze fery via de Jobshaven naar de Erasmusbrug gevaren. Net als met de Waterbus weer een leuke vaartocht over de Nieuwe Maas. Na aankomst bij de Erasmusbrug vaart de Aquliner eerst op en neer naar Katendrecht voor terug te gaan naar Heyplaat.

Afbeelding
Aqualiner bij de Erasmusbrug.

Afbeelding
Aqualiner naar Katendrecht voor Hotel New York.

Voor met tramlijn 7 verder te gaan eerst de Erasmusbrug opgelopen om wat foto’s van de daar over rijdende trams te maken.

Afbeelding

Na het maken van de foto’s met lijn 7 naar CS, met lijn E naar de Melanchtonweg en naar eindpunt Kleiweg van lijn 8 gelopen. Met deze lijn naar het Marconiplein dat sinds mijn laatste bezoek wel wat is veranderd. Zo zijn de NS sporen weggehaald en is het “tramstation” opnieuw ingericht. Opvallend is dat een aantal haltes maar over de halve lengte van de tram een halte perron hebben.

Afbeelding
Marconiplein, lijn 23 naar Beverwaard / let op korte halteperron.

Met lijn 4 naar CS gereden om met de trein terug te gaan naar Delft na een geslaagd dagje met mooi weer, flink wat verschillend vervoersvormen en wat tramritten via de klassieke tramroutes op de rechter Maasoever.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door julsteren »

Parkshuttle <3
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

het korte halte perron op marconiplein heeft te maken met het keren van de trams. dat doen ze op dat perron. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
hauptbahnhof
Berichten: 3921
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door hauptbahnhof »

Wat wordt bedoeld met keren van de trams en waarom moet het perron daar korter voor zijn?
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

het is geen instap halte. de trams wachten daar hun tijd af om weer verder te gaan met de dienst. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door Ardan »

Ik zie anders wel een abri en een haltebord.

Leuke foto's avl, maar ik begreep dat je ook voor de ZGT ging? Zie er niks van :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef:het is geen instap halte. de trams wachten daar hun tijd af om weer verder te gaan met de dienst. :wink:
Het is zeker wel een instaphalte: zowel voor de daar beginnende lijn 4 als de doorgaande lijn 8. Lijn 4 staat normaal gesproken maar heel kort bij de halte Marconiplein, aangezien de bestuurders hun pauze aan het eindpunt Molenlaan hebben. Lijn 23 staat wel langer op het Marconiplein.
De halte van lijn 8 richting Spangen (niet op de foto) is in elk geval korter omdat er daar niet genoeg ruimte is.
Waarom deze twee haltes korter zijn, weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Leuk verslag avl. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

Ardan schreef:Ik zie anders wel een abri en een haltebord.

Leuke foto's avl, maar ik begreep dat je ook voor de ZGT ging? Zie er niks van :P
nee want de ZGT trams rijden ook niet meer. :roll:

en als je het reisverslag had gelezen was je er ook achter gekomen dat dat de insteek was van de vorige keer dat AVL naar Rotterdam ging. :wink:
Meltrain schreef:
dylanwild94 schreef:het is geen instap halte. de trams wachten daar hun tijd af om weer verder te gaan met de dienst. :wink:
Het is zeker wel een instaphalte: zowel voor de daar beginnende lijn 4 als de doorgaande lijn 8. Lijn 4 staat normaal gesproken maar heel kort bij de halte Marconiplein, aangezien de bestuurders hun pauze aan het eindpunt Molenlaan hebben. Lijn 23 staat wel langer op het Marconiplein.
De halte van lijn 8 richting Spangen (niet op de foto) is in elk geval korter omdat er daar niet genoeg ruimte is.
Waarom deze twee haltes korter zijn, weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Leuk verslag avl. :pos:
oke dan neem ik mijn woorden terug. maar wel raar dan dat het perron zo kort is.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door BrengMe »

Mooi verslag :pos:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door Hainje »

Zitten serieus een paar mooie plaatjes tussen!
🍉
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: AVL in Rotterdam (13 foto's)

Bericht door Anne »

Dank jullie.

Nog even over de halte perrons op het Marconiplein. Vanmiddag eind gefietst en even deze foto gemaakt.
Afbeelding
Deze lijn 4 staat bij de eind-/beginhalte die wordt gedeeld met lijn 8 (Spangen-Kleiweg). De halte rechts is de eind-/beginhalte van lijn 23.
Te zien is dat de laatste bak van deze tram nog in de bocht staat. Deze deur zou dus niet langs het perron komen maar met een veel te grote spleet. De voorlaatste bak staat boven de wisseltongen. Omdat de voorste bak in de bocht oversteekt zou hier het halte perron een stuk terug gelegd moeten worden zodat ook dan een grote spleet ontstaat. De reden van het halve halteperron is volgens mij dat gekozen is voor het instappen vanaf straat niveau omdat er anders een te grote spleet is tussen tram en perronrand.

De andere haltes op en bij Marconiplein zijn wel op lengte. Lijnen 21 en 24 hebben de halte links van de lijn 4 op de foto. Lijn 8 richting Spangen heeft de halte op de Mathenesserdijk, direct nadat die rechtsaf is geslagen vanaf het Marconiplein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten