Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Dennenboom »

Historisch zijn er sterke banden. Zie het bovendien als stiekum protest tegen de roofbouw die "de Hollanders" hier met betrekking tot het aardgas plegen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Geert »

Dennenboom schreef:Zie het bovendien als stiekum protest tegen de roofbouw die "de Hollanders" hier met betrekking tot het aardgas plegen.
Ja hoor :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Als ik mij niet vergis zou de sneltrein vlak voor de stoptrein naar Veendam vertrekken, direct na aankomst van de trein uit die richting (enkelspoor bij Groningen Europapark zit er als flessenhals) en dan bijna tegelijk met de stoptrein naar Winschoten in Winschoten aankomen en daar ook nog de tegentrein uit Leer tegenkomen. Dan kan je een bovenleiding ophangen tot in de rimboe van Ihrhove, maar daar red je het niet mee :|
Wat is de reden dat het voor de richting Leer / Veendam bij Groningen Europapark nog steeds enkel spoor is?
Er is immers een gloednieuw station gebouwd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Het dubbelspoor begint direct na station Europark. Er zijn plannen om het tot hoofdstation tot 4 sporen uit te bouwen; daarbij zou de spoorwegovergang van de Esperantostraat verdwijnen. Voer op Google: aanpassing Europapark Groningen en je vind een PDF bestand.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door njoy »

Opnieuw voordelig met de trein van Groningen naar Duitsland
Van 14 april tot en met 11 mei kunt u met het Niedersachsenticket weer voordelig vanaf elk station op het traject Groningen-Leer naar de Duitse regio Nedersaksen reizen. Het ticket kost 22 euro en biedt ook de mogelijkheid om onbeperkt te reizen met het openbaar vervoer in steden als Leer, Oldenburg, Bremen of Hannover. De actie met het Niedersachsenticket liep eerder in december 2013 en wordt nu wegens succes herhaald. Het Niedersachsenticket is in Nederland alleen online te boeken via www.wiederline.com. (bron en meer: http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... duitsland/)
Hejeve
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 21:32

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Hejeve »

Zag zonet dat een treinstel op perron 2a te Groningen werd bestickerd. Moest snel een paar kiekjes nemen dus de kwaliteit is niet al te best.

Afbeelding
Afbeelding
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Treinstelnummer?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

groningen schreef:Treinstelnummer?
Op Somda wordt 303 gemeld.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Martijn25 »

Het is de 10303.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Avanti050 »

Afgelopen zondagavond liep ik het - reeds hierboven besproken - treinstel eveneens tegen het lijf te Groningen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik het zo een fraai treinstel vind, met z'n verbroederende jasje! :Y
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Lachen; niet instappen op de trein met zo'n 9 minuten voor vertrek. Heeft Arriva in Groningen wel vaker last van. Nadat de trein van 2B is vertrokken, komt wel de juiste bestemming op de trein te staan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door webguy »

Volgens mij snapt Infoplus niet dat het twee geheel gescheiden sporen zijn.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Avanti050 schreef:Afgelopen zondagavond liep ik het - reeds hierboven besproken - treinstel eveneens tegen het lijf te Groningen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik het zo een fraai treinstel vind, met z'n verbroederende jasje! :Y
Ik vind alleen die witte deuren zo stom.
Trouwens alle nieuwe(re) Arriva treinen hebben dat. Laat het gewoon 1 kleur, wel zo mooi.
Waarom wij trouwens ooit rode treinen kregen snap ik ook niet. Elders rijden arriva treinen ook gewoon in arriva-kleuren rond.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

Die rode treinen zijn een keuze van de reizigers, in elk geval in het DAV-gebied is er een grote enquête gehouden waarin ook groene treinen een optie waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Dat wilde de provincie graag
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

webguy schreef:Volgens mij snapt Infoplus niet dat het twee geheel gescheiden sporen zijn.
Worden de displays bij Arriva aangestuurd door Infoplus dan? Niet door een versie van Albatros ofzo?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Geert »

marcel.nl schreef:Ik vind alleen die witte deuren zo stom.
Trouwens alle nieuwe(re) Arriva treinen hebben dat. Laat het gewoon 1 kleur, wel zo mooi.
Dat is voor slechtzienden, door een groot contrast te gebruiken zijn de deuren makkelijker te vinden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door webguy »

Kevster schreef:Worden de displays bij Arriva aangestuurd door Infoplus dan? Niet door een versie van Albatros ofzo?
Sorry, dacht dat de TBPs bedoeld werden, zie nu inderdaad ook de bestemmingsdisplays
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door njoy »

Vanaf 2018 rijden er in de ochtendspits 5 sneltreinen tussen Groningen en Winschoten. Of in andere richting, of in beide richtingen, want dat wordt uit het persbericht niet helemaal duidelijk. De trein stopt onderweg alleen in Hoogezand Groningen-Europapark, waardoor de treinreis tussen Groningen en Winschoten circa 10 minuten korter duurt. Twee van deze sneltreinen rijden door naar Leer. Meer info in het persbericht op http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... tendspits/
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Reken maar op alleen vijf ritten Winschoten-Groningen. Ik ga er vanuit dat in Winschoten een stel van een andere trein wordt afgehaald, anders wordt het te duur, de tegenspitsrichting is erg dun.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Wubbo »

Meegeven met een stoptrein is juist duurder dan in beide richtingen rijden. Als stoptrein ben je immers langer onderweg dan als sneltrein, en je machinist moet toch mee want die moet de trein terug rijden. Voor de capaciteit heb je het stel in tegenspitsrichting ook niet nodig. Bovendien heeft het persbericht het expliciet over doorrijden naar Leer, en niet over doorrijden uit Leer. Ik verwacht ook dat er een halfuurssneldienst aangeboden wordt, met 5 treinen zou je dan 2 uur lang moeten rijden, dat is erg ruim voor de ochtendspits.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marlies »

Ik meen me trouwens te herinneren niet eens zo lang geleden op dit forum te hebben gelezen dat de sneltrein die nu is aangekondigd er nooit zou gaan komen om allerlei redenen. Moet natuurlijk nog blijken of het achteraf gezien verstandig geweest gaat zijn, maar mogelijk was het in ieder geval blijkbaar toch. Niet dat de eeuwige 'kan niet'-roepers er een toontje lager van zullen gaan zingen trouwens, maar toch.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Op de huidige infrastructuur is het erg lastig inderdaad. Dat blijkt ook uit het feit dat er over een extra perron in Ws wordt gesproken.

Ik vraag mij bovendien af hoe lang het nog duurt voordat station Gerp een vierde spoor krijgt, want 10 treinen over enkelspoor jagen is best wel krap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ronald »

Was er niet ooit een plan om de stations in Hoogezand-Sappemeer samen te voegen trouwens?
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Wel een plan ja, maar daar is het tot nu toe bij gebleven. Teveel verschillende belangen.

Ik had het deel over Leer wel gelezen, maar was me inmiddels weer ontschoten. Wat en hoe het wordt wachten we dan maar af, als sneltrein naar Leer zal er mee te maken hebben dat dat capaciteitswinst op het drukke baanvak oplevert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten