Dat is juist, ik doelde eigenlijk op de inzetbaarheid van het materieeln-evo schreef:Heeft verder weinig met de staat van het interieur te maken toch?
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Wat overigens wel opvalt bij de metro ten opzichte van de tram en bus is dat bij tram en bus je de deuren met een lichte druk op het rubber weer geheel kunt openen als je beknelt dreigt te geraken (veiligheidsmeganisme). Bij de metro is dat echter niet het geval en alleen met (grof) geweld kun je de deuren open houden.marlies schreef:Ja en nee. Ja: dat komt omdat passagiers dat doen en dat moeten ze niet doen. Maar fabrikanten van metromaterieel weten toch al zo ongeveer sinds de allereerste metrolijnen dat dit helaas toch wel gebeurt en dat zo'n deur daar dus tegen moet kunnen.Bijwyks schreef: Ook het aantal defecte deuren is groot, dat overigens vooral wordt veroorzaakt door passagiers die met geweld de deuren openhouden al dan niet voor aanhollende andere passagiers.
Komt nog eens bij dat er in Amsterdam wel wat metrobestuurders zijn die de crossplatform overstappen niet boeiend vinden (ook niet tijdens het ontvlochten net) en lekker de deuren dichtgooien op het moment dat mensen die niet bij voorbaat al waren gaan rennen net halverwege het perroneiland zijn. Een sluitende deur nog even openhouden voor een ander blijft dan natuurlijk fout maar ik begrijp het heel goed...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Beide niet. Mentaliteit is lange tijd het grootste probleem geweest.marlies schreef:Metro-onderhoud is zeg maar niet een van de sterkere punten van het GVB. Of dat door personeel of budget komt kan ik geen uitspraken over doen maar ik heb het sterke vermoeden dat het het tweede is
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Daarbij moet ook worden aangemerkt dat het veel sneller merkbaar is als er een deur defect is bij de CAF-stellen doordat er relatief weinig deuren aanwezig zijn. Bij de M5 zie ik tot mijn ongenoegen ook vaak defecte deuren (vandaag nog in de 127-128 die pas een week in dienst rijdt) maar daarbij levert dit niet echt problemen op. Daarnaast zijn de deuren van de CAF-jes blijkbaar ook niet bestand tegen het veelvuldig blokkeren van de deuren, de (nieuwere) deuren van de BN'ers lijken minder snel defect te gaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Tot m'n verbazing vertonen de gloednieuwe M5's wel meer gebreken: lijnrollen die niet goed staan (ongelofelijk dat ze daar weer voor gekozen hebben), displays die uit zijn en inderdaad defecte deuren. Vind dat toch wel beetje typisch.
De deuren van de M5 vertonen hetzelfde gedrag als bij trams: die gaan ook weer open als je ze aanraakt/blokkeert.Bijwyks schreef:Wat overigens wel opvalt bij de metro ten opzichte van de tram en bus is dat bij tram en bus je de deuren met een lichte druk op het rubber weer geheel kunt openen als je beknelt dreigt te geraken (veiligheidsmeganisme). Bij de metro is dat echter niet het geval en alleen met (grof) geweld kun je de deuren open houden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat ligt ook maar helemaal aan de bestuurder. Heb het een paar keer meegemaakt dat het eerst allemaal goed stond, maar als er een nieuwe piloot op komt dan klopt het ineens allemaal niet meer of valt alles uit. Al mag ik onderhand toch wel verwachten dat alle metrobestuurders wel voldoende materieelkennis hebben om de boel goed te kunnen/willen/moeten zetten voor vertrek?n-evo schreef:lijnrollen die niet goed staan, displays die uit zijn
Zeker toen de Metropolis net op de baan was kreeg ik de indruk dat men eerst geleerd kreeg 'Zo, nu kun je erop rijden, en hoe het RIS werkt krijg je later nog wel eens te horen maar nu kun je er in ieder geval mee op pad'.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat is aan de ene kant waar, maar toch lijkt het ook om softwarematige fouten te gaan. Soms staat op de ene kant de lijnfilm goed en is hij aan de andere kant weggedraaid of ergens blijven hangen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Voorbeeldje van de M5 vanochtend:Ardan schreef:Dat ligt ook maar helemaal aan de bestuurder. Heb het een paar keer meegemaakt dat het eerst allemaal goed stond, maar als er een nieuwe piloot op komt dan klopt het ineens allemaal niet meer of valt alles uit. Al mag ik onderhand toch wel verwachten dat alle metrobestuurders wel voldoende materieelkennis hebben om de boel goed te kunnen/willen/moeten zetten voor vertrek?
Zeker toen de Metropolis net op de baan was kreeg ik de indruk dat men eerst geleerd kreeg 'Zo, nu kun je erop rijden, en hoe het RIS werkt krijg je later nog wel eens te horen maar nu kun je er in ieder geval mee op pad'.
Lichtkranten op de koppen zijn aan, maar de lijnrollen zijn zwart. Binnenin functioneren de lichtkranten en displays overal behalve in de tweede bak van de achterste helft. Buiten doet de ene lichtkrant het wel, de andere niet. Dat zijn zaken die de bestuurder zelf regelt? Snap dat bestuurders de kluts kwijt raken als de M5 echt zo omslachtig werkt dat je ieder display zelf handmatig moet selecteren en aanzetten. Maar dat laatste lijkt mij stug.
Wat betreft die koersrollen zie je exact hetzelfde gebeuren als bij het CAF materieel: het blijft halverwege hangen of functioneert helemaal niet. Heb je een 116 meter lange metro met 1001 lichtkranten en displays, maar die twee vakjes op de koppen hou je analoog. Daar snap ik niks van.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat is vooral uit nostalgische overwegingen en het zou niet vaker kapot gaan dan een digitaal paneel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
"Nostalgische overwegingen" is uiteraard jargon voor "omdat het goedkoper is". Het laatste wat je aangeeft durf ik te bestrijden als je ziet hoe vaak het nu al voorkomt dat de koersrollen van de M5 blijven hangen of op zwart staan.Bee schreef:Dat is vooral uit nostalgische overwegingen en het zou niet vaker kapot gaan dan een digitaal paneel.
Ik zou als GVB/SRA zijnde uiteraard hetzelfde zeggen tegen het publiek.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De metro's rijden tenminste. En volgens mij kun je op ieder station zien welke metro het is door de dris-borden. Dus dat die koersrollen blijven hangen, ja jammer. Maar het is niet zo dat er een derde wereldoorlog is uitgebroken.
Naar mijn weten zijn er geen stations die verschillende lijnen hebben naar een zelfde bestemming, die dan via een verschillende tussenliggende route bereikt wordt.
Naar mijn weten zijn er geen stations die verschillende lijnen hebben naar een zelfde bestemming, die dan via een verschillende tussenliggende route bereikt wordt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Volgens mij is dit een thread waar we de eigenaardigheden van GVB kunnen bespreken. Dus doen we dat. Beetje raar dat je dan over Derde Wereldoorlogen gaat beginnen en zo de boel uit verband trekt. Nogal onnodig en onvriendelijk. :?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
IK ZEG DAT IK HET NIET ERG VIND, EN DAT HET NIET ZO ERG IS ALS DAT DE DERDE WERELDOORLOG ZOU UITBREKEN, DAT IS EEN OPMERKING OM AAN TE GEVEN DAT ER IN MIJN OGEN ERGERE DINGEN SPELEN BIJ HET GVB. En wat ik hier op het forum, in welke thread neerzet, dat bepaal ik zelf wel ik ben oud en wijs genoeg hier geworden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De woorden "ik" en "vind" kwamen niet in je post voor, maar oké. Wist niet dat je direct kwaad zou worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Sorry jongen, maar af en toe reageer ik toch te getergd. Alleen dat laatste zinnetje "nogal onnodig en onvriendlijk" lieten mij uit mijn vel springen.
Als ik je boos heb gemaakt. Dan mijn excuses.
Ontopic: We zullen kijken hoe dit wordt opgelost en tot die tijd jammer.
Als ik je boos heb gemaakt. Dan mijn excuses.
Ontopic: We zullen kijken hoe dit wordt opgelost en tot die tijd jammer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Np, zand erover. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Daarom: niet drinken en posten tegelijk. Ik kan erover meepraten.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Als ik kijk naar alles wat die M5-stellen hebben... zou ik niet zeggen dat het om geld ging. Het blijven namelijk metro's die niet moeders mooisten zijn maar modern zijn ze zeker wel. Vaak als ik naar andere steden kijk zie ik vaak tegenovergestelde. Vaak mooie metro's maar niet echt iets wat je zegt van hey, wat modern!n-evo schreef:"Nostalgische overwegingen" is uiteraard jargon voor "omdat het goedkoper is". Het laatste wat je aangeeft durf ik te bestrijden als je ziet hoe vaak het nu al voorkomt dat de koersrollen van de M5 blijven hangen of op zwart staan.Bee schreef:Dat is vooral uit nostalgische overwegingen en het zou niet vaker kapot gaan dan een digitaal paneel.
Ik zou als GVB/SRA zijnde uiteraard hetzelfde zeggen tegen het publiek.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik hoor mensen altijd maar zeggen dat ze de M5s niet mooi vinden qua uiterlijk, ben ik dan de enige die daar anders over denkt? ;-)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nee, vind ze ook mooi. Vind die retro look erg leuk bedacht en maakt ze ook Amsterdam eigen. Het zijn ook weer echte metro's waar het overige modernere materieel en de Rotterdamse metro's toch meer sneltrams zijn.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 30 mei 2014, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik vind ze er zeker mooi uitzien. Veel beter dan die ouwe koekblikken die er nu nog rondrijden.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nou jah, we hebben het niet over beter dan wat er anders rijdt. Daarover geen discussie. Vind ze zeker weten beter dan alles wat er in Nederland rijdt. Maar mooi vind ik toch meer de (R )SG3.
Maar er zijn meerdere dingen die ik er niet mooi aan vind (van de buitenkant). Die bumpers aan de A-zijdes, die deuren die niet naar binnen dichtvallen (al hoeft dat echt niet lelijk te zijn, zoals je bijvoorbeeld bij de Londonse S-stock kunt zien), die kappen boven de deuren, het feit dat die lijnfilm niet digitaal en duidelijk te zien is van verre en dat hij niet naast de bestemmingsfilm zit en de voorruit die niet helemaal doorloopt (alles omdat de kop niet symetrisch mocht zijn). En ook de kleurstelling vind ik minder. De GVB-kleuren vind ik toch frisser.
Maar er zijn meerdere dingen die ik er niet mooi aan vind (van de buitenkant). Die bumpers aan de A-zijdes, die deuren die niet naar binnen dichtvallen (al hoeft dat echt niet lelijk te zijn, zoals je bijvoorbeeld bij de Londonse S-stock kunt zien), die kappen boven de deuren, het feit dat die lijnfilm niet digitaal en duidelijk te zien is van verre en dat hij niet naast de bestemmingsfilm zit en de voorruit die niet helemaal doorloopt (alles omdat de kop niet symetrisch mocht zijn). En ook de kleurstelling vind ik minder. De GVB-kleuren vind ik toch frisser.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De R-net kleuren en van de originele Amsterdamse metro ogen nogal zwaar mee eens. Dat zie je ook bij de Haagse Avenio goed terug. Vind de a-symetrische kop just leuk, al moet ik je nageven dat het lijnnummer display nogal klein is uitgevallen waardoor ie onduidelijk wordt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik zat afgelopen weekend ook in de nieuwe metro. Ik moest wel een beetje lachen toen ik de stoeltjes bekeek. Alle stations staan daar met verschillende lettertypes. Een mooie knipoog naar het gebrek aan een coherente huisstijl van het GVB. Ik weet dat het een stokpaardje van een oud-forumlid was. Maar... het gaat er vooral om dat dingen goed staan aangegeven. Dan is het juiste lettertype en kleurstelling minder van belang lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Even ter vergelijking een Metropolis zoals die in Budapest rijdt:
https://www.google.nl/search?q=metropol ... B608%3B311
Eerlijk gezegd vind ik die toch wat strakker en moderner ogen.
https://www.google.nl/search?q=metropol ... B608%3B311
Eerlijk gezegd vind ik die toch wat strakker en moderner ogen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten