Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door Daniel »

Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum
UTRECHT - Minder bezoekers afgelopen jaar in het Spoorwegmuseum in Utrecht. 2008 sloot af op 313.000 bezoekers.
Dit aantal ligt iets lager dan de 333.000 in 2007.

Het museum is met name goed bezocht tijdens de zomervakantie en Winter Station, het evenement tijdens de kerstvakantie. Gedurende Winter Station is het museum omgetoverd in een winter wonderland met koren, verhalenvertellers en een ijsbaan rondom een van de topstukken van het museum. Winter Station is nog tot en met 4 januari te bezoeken.

Over dit jaar is het museum positief gestemd. Het verwacht veel van de maatregel van minister Plasterk om de musea voor kinderen onder de 12 jaar gratis toegankelijk te maken.

Nu al trekt het museum jaarlijks ongeveer 120.000 kinderen. Door de maatregel van de minister zal dit aantal alleen maar verder toenemen, verwacht het Spoorwegmuseum.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door Dubbele P »

Mij zullen ze er in ieder geval niet meer zien. Wat een aanfluiting zeg! Dat ze zoiets het Nederlands Spoorwegmuseum noemen... Een open dag in een werkplaats is 100 keer leuker en nog gratis ook. Misschien dat het voor kinderen wel leuk is, maar voor de serieuzere en oudere treinenliefhebber is het waardeloos.
Toen ik er in de zomervakantie was, heb ik geen enkele trein behoorlijk kunnen zien, laat staan fotograferen. Overal stonden kraampjes met Aziatische troep en waren er optredens die totaal niets met treinen te doen hadden. Was er speciaal naartoe gegaan om een Motorpost eens van binnen te zien en het was dat een standhouder een uitzondering maakte om achter zijn kraam door te lopen om in de trein te klimmen... waardeloos... :evil:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door Geert »

Dan heb je het niet getroffen, ik heb meerdere keren in een mP kunnen kijken afgelopen jaar in het NSM ;-)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door webguy »

Tja, dan heb je het dus slecht getroffen dat ze een speciaal iets hadden die dag/week/ dat seizoen. Je moet er echter niet heen gaan als treinliefhebber, en daar kan je ook geen museum van draaien: het moet ook anderen aantrekken, waaronder kinderen en ouders. Mensen vinden asiatische meuk leuk, dat is hip :)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door IC3 »

@ Dubbele P
Het klopt, het Spoorwegmuseum is voor kinderen wel leuk, maar voor ouderen niet. Laat dat nu toevallig ook het doel zijn van de huidige directeur (die ook voor de verbouwing verantwoordelijk was); het ideaal voor hem is het museum als een pretpark. Dat verzin ik niet, ik heb 't hem namelijk horen zeggen op een lezing over stationsarchitectuur in Utrecht, een paar jaar geleden. Wat mij betreft ook een verkeerde ontwikkeling, voor een plaats waar je oude treinen en seinen kan bewonderen, moet je toch echt ergens anders zijn.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door Daan »

Ben nog nooit in het Spoorwegmuseum geweest, en dat wil ik graag zo houden geloof ik... :)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door Dubbele P »

Bespaar je het geld en de teleurstelling inderdaad maar :) Een bezoekje op een zondagmiddag aan een willekeurige museumorganisatie is vele malen interessanter.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door Wubbo »

Ik ga anders graag af en toe kijken in het Spoorwegmuseum. Af te raden als je alleen komt om treinen te fotograferen inderdaad (het is er best druk), aan te raden als je meer wil dan alleen treintjes kijken. Ze hebben best interessante wisseltentoonstellingen en je krijgt er leuke sfeerbeelden in de verschillende werelden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door Geert »

Laatst was er een tentoonstelling over de elektrificatie van het spoorwegnet, ik vond het behoorlijk interessant. Dat het allemaal wat speelser is dan het voorheen was vind ik niet zo erg (ik herinner mij het oude Spoorwegmuseum nog wel en echt enthousiast was ik daar niet over), en om treinen te fotograferen moet je er eigenlijk niet komen inderdaad. Er valt echter nog genoeg te zien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door Meltrain »

Ik ben er vandaag nog geweest en ik vind het best leuk om er één à twee keer per jaar te komen. Vaker moet je sowieso niet doen.
Het is inderdaad allemaal iets kinderlijker geworden, maar toch nog best interessant hoor. Vooral Wereld 1 waar je eerst door mijnen loopt, dan door een mijndorpje en uiteindelijk bij station d'Eenhonderd Roe uitkomt, vind ik leuk, zeker omdat het met behulp van een audiotour gebeurt.
Sommige treinen kun je op bepaalde tijden in (zoals de ZHESM 6) en dan wordt er vaak nog een verhaaltje bij verteld. Voor andere treinen geldt dat helaas niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Minder bezoekers voor Spoorwegmuseum

Bericht door dvdhoven »

En sommige museumstukken zijn ronduit mishandeld door ze in een spooktent te zetten. :( :( De 6300 en de Bergkoningin staan in zo'n duistere ruimte waar je met zo'n spookhuiskarretje door heen raast. Foei.
Dick van den Hoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten