Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Anno 2014 studeren er meer vrouwen dan mannen aan de universiteit, dus als er minder vrouwen gaan studeren is hetwegooien van intellectueel talent en dat is zonde.
Dat is maar de vraag. Als ze na afloop 2 of 3 dagen per week gaan werken na een hele dure studie kost dat gemeenschap bakken met geld. Een bekend voorbeeld zijn vrouwelijke artsen die de staat 120.000 euro aan opleiding kosten en vervolgens een of twee dagen per week bedrijfsarts worden. Idem dito voor veel vrouwen in het het onderwijs en de zorg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Een huisarts wel, dan praat je over de top. Maar een gemiddelde hbo'er houdt de eerste zoveel jaar netto niet veel meer over dan bijv. een bouwvakker.
Dat valt wel mee hoor. Zoals je hier kunt zien is het verschil zo'n 800 euro bruto per maand. Er zal een verschil in belastingdruk zitten, maar met de startsalarissen voor de gemiddelde HBO'er zit je maar net in de 42% schaal dus zo heel veel verschil maakt dat nog niet uit.
En dan heb je nog dingen als een 13e maand die je als HBO'er waarschijnlijk sneller als onderdeel van je beloning hebt dan als bouwvakker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Er zit ook een groot verschil tussen hbo-opleidingen. Zo heb je pretcursussen ala commerciële economie, communicatie en alles met management, waarbij de vraag is of je überhaupt aan het werk kunt, maar ook degelijk HTS-opleidingen ala werktuigbouwkunde en elektrotechniek waar je echt iets kunt en ook financieel een goed plaatje geeft.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door huibf »

Erno-BE schreef:...maar ook degelijke HTS-opleidingen ala werktuigbouwkunde ..... waar je echt iets kunt en ook financieel een goed plaatje geeft.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

Daniel schreef: Dat valt wel mee hoor. Zoals je hier kunt zien is het verschil zo'n 800 euro bruto per maand. Er zal een verschil in belastingdruk zitten, maar met de startsalarissen voor de gemiddelde HBO'er zit je maar net in de 42% schaal dus zo heel veel verschil maakt dat nog niet uit.
Er zijn in de tabel wel kleinere verschillen, maar laten we die €800 als uitgangspunt nemen. Bij 42% belasting blijft daar netto maar €450 van over. Verder dalen met een hoger inkomen zaken als zorgtoeslag en huursubsidie zodat het verschil in besteedbaar inkomen uiteindelijk zo'n €350 zal zijn.

Dat moet je afzetten tegen de kosten die je maakt voor een HBO-studie. Los van de directe studieschuld (dat wordt zo meteen ruwweg €30.000) verlies je ook vier of vijf jaar inkomen. Zelfs bij een laag een inkomen van €1000 netto per maand is dat al €48.000 tot €60.000 over de hele studieperiode. Kortom na afloop van je HBO-studie begin je met een financiële achterstand van ruim €80.000 netto t.o.v. iemand die afziet van de studie. Als je vervolgens netto €350 per maand meer overhoudt ben je al 20 jaar zoet om dat goed te maken. En dan gaan we nog uit van een serieuze studie (bijv. techniek) en fulltime werken. Voor parttimers en mensen met pretstudies is het plaatje nog veel slechter. De vrees van de hogescholen voor vraaguitval is mijns inziens dan ook niet ten onrechte.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door marlies »

Als ik met schoonmaken evenveel had verdiend (of zelfs meer) was ik alsnog gaan studeren omdat ik graag werk wil doen dat past bij mijn niveau. Of het onder de streep financieel uitkan om tijd en geld te investeren in een studie t.o.v. meteen op m'n 18e toiletten gaan boenen zal me werkelijk aan m'n reet roesten.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Daniel schreef: Dat valt wel mee hoor. Zoals je hier kunt zien is het verschil zo'n 800 euro bruto per maand. Er zal een verschil in belastingdruk zitten, maar met de startsalarissen voor de gemiddelde HBO'er zit je maar net in de 42% schaal dus zo heel veel verschil maakt dat nog niet uit.
Er zijn in de tabel wel kleinere verschillen, maar laten we die €800 als uitgangspunt nemen. Bij 42% belasting blijft daar netto maar €450 van over. Verder dalen met een hoger inkomen zaken als zorgtoeslag en huursubsidie zodat het verschil in besteedbaar inkomen uiteindelijk zo'n €350 zal zijn.
Heb je de sterkere loonsgroei van mensen met een HBO opleiding ten opzichte van iemand met MBO meegenomen ?
Frans F schreef: Dat moet je afzetten tegen de kosten die je maakt voor een HBO-studie. Los van de directe studieschuld (dat wordt zo meteen ruwweg €30.000) verlies je ook vier of vijf jaar inkomen. Zelfs bij een laag een inkomen van €1000 netto per maand is dat al €48.000 tot €60.000 over de hele studieperiode. Kortom na afloop van je HBO-studie begin je met een financiële achterstand van ruim €80.000 netto t.o.v. iemand die afziet van de studie. Als je vervolgens netto €350 per maand meer overhoudt ben je al 20 jaar zoet om dat goed te maken. En dan gaan we nog uit van een serieuze studie (bijv. techniek) en fulltime werken. Voor parttimers en mensen met pretstudies is het plaatje nog veel slechter. De vrees van de hogescholen voor vraaguitval is mijns inziens dan ook niet ten onrechte.
Ik verwacht dat er veel meer studenten thuis gaan blijven wonen omdat op kamers veel te duur,waardoor de studieschuld daalt.
Verder vraag ik me af wat ''pretstudies'' zijn. Zijn dat alle niet technische/wiskundige studies ?
marlies schreef:Als ik met schoonmaken evenveel had verdiend (of zelfs meer) was ik alsnog gaan studeren omdat ik graag werk wil doen dat past bij mijn niveau. Of het onder de streep financieel uitkan om tijd en geld te investeren in een studie t.o.v. meteen op m'n 18e toiletten gaan boenen zal me werkelijk aan m'n reet roesten.
Ik denk dat Frans F heel erg naar de financiële feiten kijkt en nauwelijks rekening houdt met de maatschappelijke kant van het verhaal.(scholierenvervoer,busritten <20 reizigers schrappen enz.)
Ik ga met VWO en een Economie en Maatschappijprofiel echt niet heel mijn leven schoonmaken of tot mijn 70ste vakken vullen,omdat ik me dan ga vervelen en niet wordt uitgedaagd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door VIRM »

Mr-W schreef:
marlies schreef:Als ik met schoonmaken evenveel had verdiend (of zelfs meer) was ik alsnog gaan studeren omdat ik graag werk wil doen dat past bij mijn niveau. Of het onder de streep financieel uitkan om tijd en geld te investeren in een studie t.o.v. meteen op m'n 18e toiletten gaan boenen zal me werkelijk aan m'n reet roesten.
Ik denk dat Frans F heel erg naar de financiële feiten kijkt en nauwelijks rekening houdt met de maatschappelijke kant van het verhaal.(scholierenvervoer,busritten <20 reizigers schrappen enz.)
Ik ga met VWO en een Economie en Maatschappijprofiel echt niet heel mijn leven schoonmaken of tot mijn 70ste vakken vullen,omdat ik me dan ga vervelen en niet wordt uitgedaagd.
Ik vind jullie allebei gelijk hebben. Ik was ook gewoon gaan studeren, ook al zou een beroep als schoonmaker beter verdienen. Overigens zijn schoonmakers helaas ontzettend ondergewaarderd, terwijl ze wel ontzettend belangrijk werk doen. Maar dat is een andere discussie.

@Mr W: het valt mij ook op dat Frans F ontzettend aan de financiele kant blijft hangen. Als je als overheid een kenniseconomie wil, dan investeer je juist in het onderwijs en dan stimuleer je de jongere generatie juist een goede opleiding te volgen (natuurlijk moet je wel wat aan de excessen doen). Uiteindelijk betaalt zich dat terug.
Beul van de blindegeleidelijn
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Niet alleen in dit topic legt Frans F erg de nadruk op de financiën. Als je alleen op de financiën zou letten dan is er in grote dele van Nederland buiten de spits geen enkele vorm van streekvervoer meer. Dat is maatschappelijke zeer ongewenst. Aan de andere kant kun je ook niet onbeperkt geld uitgeven. Er moet een goede balans zijn, dus er moet ook kritisch gekeken worden naar kwartiersdiensten buiten de spits, halfuursdiensten op zaterdag en sommige buslijnen met nauwelijks toegevoegde waarde. Dit is een off-topic discussie dus ik treedt niet te veel in detail in.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Verder denk ik dat hogescholen en universiteiten beter voor iedereen een toelatingstest moet laten doen, waarin motivatie, interesse in vakgebied, geschiktheid, etc. Worden getest, eventueel in combinatie met quotums. Verder is het beter dat scholen met elkaar samenwerken en twijfelaars uitgebreid laat testen en begeleiden, ipv hun zelf uit laten zoeken. Het kost wel wat, maar de baten van de lagere uitval leveren een hoop op.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

marlies schreef:Als ik met schoonmaken evenveel had verdiend (of zelfs meer) was ik alsnog gaan studeren omdat ik graag werk wil doen dat past bij mijn niveau. Of het onder de streep financieel uitkan om tijd en geld te investeren in een studie t.o.v. meteen op m'n 18e toiletten gaan boenen zal me werkelijk aan m'n reet roesten.
Schoonmaker worden is natuurlijk wel het andere uiterste. Je praat meer over vragen als doe je na MBO-elektro nog HBO-elektro of ga je gelijk aan het werk of kies je bijv. voor een korte MBO-opleiding i.p.v. van een lange HBO-opleiding.
Mr-W schreef:Ik denk dat Frans F heel erg naar de financiële feiten kijkt en nauwelijks rekening houdt met de maatschappelijke kant van het verhaal.
Dat klopt, maar dat zullen studenten als ze moeten lenen ook veel meer gaan doen want de meeste mensen zijn van nature nu eenmaal berekenend. Dat zie je op allerlei gebied, de kindercreches zijn ook leeggelopen sinds de ouders de rekening zelf moeten betalen. En fysiotherapeuten en tandartsen zijn er ook niet vrolijker van geworden toen hun tak van sport uit het basispakket verdween.
Mr-W schreef:Verder vraag ik me af wat ''pretstudies'' zijn. Zijn dat alle niet technische/wiskundige studies ?
Je praat dan over studies waar je niet echt een duidelijk vak leert (communicatiekunde, vrijetijdsmanagement, allerlei vage management-opleidingen, etc.) of waar je een vak leert waar nauwelijks werk in is (kunstacademie, culturele antropologie, filosofie om maar wat noemen). Maar met bijv. technische studies, informatica, rechten, verpleegkunde, pabo, etc. is niks mis, die zullen dan ook weinig last hebben van het leenstelsel.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 31 mei 2014, 17:00, 12 keer totaal gewijzigd.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door microshit »

Erno-BE schreef:Verder denk ik dat hogescholen en universiteiten beter voor iedereen een toelatingstest moet laten doen, waarin motivatie, interesse in vakgebied, geschiktheid, etc. Worden getest, eventueel in combinatie met quotums. Verder is het beter dat scholen met elkaar samenwerken en twijfelaars uitgebreid laat testen en begeleiden, ipv hun zelf uit laten zoeken. Het kost wel wat, maar de baten van de lagere uitval leveren een hoop op.
Toevallig is dat eerste vanaf dit studiejaar verplicht. De huidige scholieren die volgend jaar willen studeren, moesten zich voor 1 mei inschrijven om daarna mee te doen aan de zogeheten 'matching'. Het is wel zo dat daar een advies uit komt, bij een negatief advies mag je alsnog die opleiding gaan doen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door marlies »

Erno-BE schreef:Niet alleen in dit topic legt Frans F erg de nadruk op de financiën. Als je alleen op de financiën zou letten dan is er in grote dele van Nederland buiten de spits geen enkele vorm van streekvervoer meer. Dat is maatschappelijke zeer ongewenst. Aan de andere kant kun je ook niet onbeperkt geld uitgeven. Er moet een goede balans zijn, dus er moet ook kritisch gekeken worden naar kwartiersdiensten buiten de spits, halfuursdiensten op zaterdag en sommige buslijnen met nauwelijks toegevoegde waarde. Dit is een off-topic discussie dus ik treedt niet te veel in detail in.
Ja, maar ik ben om eerlijk te zijn wel een beetje voor de types die denken een land te kunnen runnen met een Excel-sheet. Daar komt meestal niet het meest ehm, mensvriendelijke beleid uit. Maar inderdaad, doen alsof geld er volledig niet toe doet is het andere uiterste en dat is ook niet goed.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
marlies schreef:Als ik met schoonmaken evenveel had verdiend (of zelfs meer) was ik alsnog gaan studeren omdat ik graag werk wil doen dat past bij mijn niveau. Of het onder de streep financieel uitkan om tijd en geld te investeren in een studie t.o.v. meteen op m'n 18e toiletten gaan boenen zal me werkelijk aan m'n reet roesten.
Schoonmaker worden is natuurlijk wel het andere uiterste. Je praat meer over vragen als doe je na MBO-elektro nog HBO-elektro of ga je gelijk aan het werk of kies je bijv. voor een korte MBO-opleiding i.p.v. van een lange HBO-opleiding.
Los van dat het lang niet altijd wenselijk is dat iedereen maar probeert omhoog door te stromen (aan MBO vakmensen in de techniek is namelijk ook een tekort) denk ik dat als je HBO denkniveau hebt en van je vak houdt je er ook wel voor kiest om voor dat HBO-papiertje te gaan voor meer uitdaging in je werk. Werken onder je niveau is namelijk helemaal niet leuk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

Als je te goed bent voor het niveau waarop je werkt maak je in de regel vanzelf wel promotie naar een hoger niveau. De meeste werkgevers zijn ook niet gek.

Verder is werken onder je niveau inderdaad niet leuk, maar straks opgezadeld zitten met €30.000 schuld die je niet via een baan kunt terugverdienen is dat ook niet. Dat is net zo iets als een huis kopen en met €30.000 restschuld eindigen. Ik voorspel je nu dat er over 5 jaar studenten zullen zijn die een rechtszaak aanspannen tegen hun hogeschool of universiteit omdat die hun zou hebben misleid waardoor ze met een hoge studieschuld zijn opgezadeld zonder dat ze uitzicht hebben op werk.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 31 mei 2014, 17:12, 3 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door marlies »

In je eigen voorbeeld (MBO en HBO elektro) is het verschil wel dusdanig groot in wat je doet dat dat niet zomaar even een kwestie is van een promotie. Daar heb je ook kennis voor nodig die je in de dagelijkse praktijk niet opdoet. Dus dan moet je hoe dan ook weer naar de schoolbanken. Al zijn er werkgevers die daar bereid zijn voor te betalen, maar lang niet allemaal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Er zijn in de tabel wel kleinere verschillen, maar laten we die €800 als uitgangspunt nemen. Bij 42% belasting blijft daar netto maar €450 van over. Verder dalen met een hoger inkomen zaken als zorgtoeslag en huursubsidie zodat het verschil in besteedbaar inkomen uiteindelijk zo'n €350 zal zijn.
Kleinigheidje: die zorgtoeslag speelt eigenlijk al amper. Ben zelf begonnen met een uitzendbaantje wat bruto al maar amper meer opbracht dan het salaris van een bouwvakker, maar zelfs toen kreeg ik al maar een heel laag bedrag aan zorgtoeslag. Toen ik vervolgens een wat meer echte baan bemachtigde stond die zorgtoeslag dus ook gelijk op 0 euro en dat was met een salaris rond het gemiddelde startsalaris in die tabel.

Het niet lang volhouden van werk onder je niveau is hier al langsgekomen, maar de loongroei in de loop der jaren is nog een onderbelicht puntje. In de tabel zie je bij veel van de functies op MBO-niveau dat er amper groei in zit en dat die op HBO niveau al aardig wat groter is. En wat marlies al schrijft geldt bij mij ook wel een beetje: het werk op MLO of HLO niveau is niet echt een verschil wat je overbrugt met een promotie.
Loongroei is natuurlijk afhankelijk van waar je komt te werken, maar ik kan wel vertellen dat ik ongeveer (iets hoger) op het niveau wat in de tabel bij ingenieur staat ben begonnen en nu na ruim 5 jaar al akelig dicht op het niveau zit wat die tabel voor 10 jaar ervaring aangeeft. En dat is dan nog in crisistijd met na het 1e jaar 0% salarisverhoging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door AppleMoose »

Men vond het niet eerlijk dat bakker meebetaalde aan de studie van de zoon van een advocaat. (Mee eens!). Maar is het wel eerlijk dat een bakkerszoon straks meer moet betalen voor dezelfde studie dan de zoon van de advocaat?
Wat is er eerlijk aan dat een student straks 35 jaar bezig is zijn studieschuld af te betalen met rente, terwijl de advocaat de studie van zijn zoon heeft bekostigd en de zoon dus onbeperkt (wat dat betreft) de arbeidsmarkt op kan?
Wat is er eerlijk aan dat een bakkerszoon straks in de hypotheek/huurmogelijkheden flink wordt beperkt, terwijl de zoon van de advocaat geen studieschuld heeft en dus een hogere hypotheek/huur aan kan?

Begrijp me niet verkeerd, ik gun de zoon van de advocaat dat geluk wat hij heeft, maar ik gun de bakkerszoon ook dat geluk.

Dat het geld weer geïnvesteerd wordt in kwaliteit in het onderwijs is ook flauwekul. De huidige regeringspartijen steunden niet eens een motie om onderzoek te doen waar het huidige budget aan wordt besteed, hoe kunnen we dan controleren dat het stufigeld wel goed besteed gaat worden en niet aan dure managers en dure nieuwbouw?

O ja, we moeten ons geen leenangst aanpraten... :')
Enige idee wat een van de oorzaken was van de crisis waarin we nu zitten? Iemand enig idee waarom we nu zo keihard moeten bezuinigen? Juist, we leenden teveel, we moeten de staatsschuld afbouwen want *schulden zijn niet goed!*
We hebben al de grootste private schuld van de EU (Hypotheek), daar komt dan nog eens de studieschuld bij. Goed bezig hoor!

*Investeren in je toekomst* Ja hoor, de staat profiteert, jij crepeert! -o- :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Kevster »

Ik zie dat de boel hier inmiddels over het betalen van de lening en studie gaat, maar even terug naar het onderwerp.

Ik heb het idee dat er in de huidige opzet van OV-studentenkaart heel veel aan 'pretkilometers' worden gereisd. Dat is misschien goed voor de bezettingsgraad van het OV en de werkgelegenheid in de sector, maar kost echt bakken met geld. Wil je bezuinigen op het studiebeurssysteem, dan is het wellicht ook een optie om die pretkilometers de kop in te drukken en hoef je meteen het leenstelsel misschien niet in te voeren, wat voor de nu studerenden op de langere termijn financieel gunstig is. Een optie zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je berekent hoeveel kilometers een student vijf dagen in de week heen-en-terug naar school of stage moet reizen (school of student kan deze adressen opgeven bij DUO), daarvoor worden km's op de OV-chipkaart geladen, aangevuld met bijvoorbeeld 50 kilometer per week of maand extra. Het argument van naar huis reizen door het ganse land vind ik hier niet gelden, want dan kun je bewust kiezen voor een weekendkaart (max. aantal kilometers berekend op afstand kamer - ouderlijk huis bijvoorbeeld) en doordeweeks reizen met korting. Alhoewel er natuurlijk ook wel een systeem te bedenken valt waarbij er extra vrije kilometers bijkomen (bijv. 100), waarbij men van de scheiding van week en weekend afstapt en je die vrije km's voor iets dergelijks kunt gebruiken.

Om maar even een voorbeeld te schetsen; ik ken iemand die ging na schooltijd met dat ding van Groningen naar Hoogeveen omdat daar een bepaald type goederentrein zou passeren, en die wilde hij op de foto. Nou, met alle wil van de wereld, maar dat kan er bij mij niet in en daar is die studentenkaart ook niet voor bedoeld. :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Daniel »

Ronaldussen schreef:Wat is er eerlijk aan dat een bakkerszoon straks in de hypotheek/huurmogelijkheden flink wordt beperkt, terwijl de zoon van de advocaat geen studieschuld heeft en dus een hogere hypotheek/huur aan kan?
Da's trouwens ook nog een gevaar van studieschulden: die staan niet bij het BKR geregistreerd dus als je het de bank niet verteld wordt er helemaal geen rekening mee gehouden of je de hypotheek wel kunt dragen als je ook nog die studieschuld moet aflossen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Een oplossing was geweest om de basisbeurs alleen af te schaffen voor kinderen met ouders die meer dan €100000 per jaar verdienen of iets als collegegelddifferentiatie waarbij er oa gekeken wordt na studie en inkomen van ouders. Zo voorkom je dat de bakker om de hoek meebetaald aan de studie van de dochter van de dokter en krijgen jongeren uit lagere milieu's de kans om zich te ontplooien. Verder is collegegelddifferentiatie qua studies bedoeld om kansloze studierichtingen als communicatie en commerciële economie in te dammen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Sowieso ben ik voor meer nivellering, zoals progressief stelsel box 2 inkomensbelasting en vennootschapsbelasting en ipv van een 0-6-21 btw-stelsel een 0-5-20-35 btw-stelsel, waarbij de 35% btw geldt voor luxeartikelen als dure auto's, scooters, taxivervoer, zwembaden (niet die opblaasdingen, maar die vast in de grond zitten), merkkleding, dure horloges en sieraden, parkeertarieven, etc.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door marlies »

Kevster schreef: Ik heb het idee dat er in de huidige opzet van OV-studentenkaart heel veel aan 'pretkilometers' worden gereisd. Dat is misschien goed voor de bezettingsgraad van het OV en de werkgelegenheid in de sector, maar kost echt bakken met geld.
Ik denk dat dat heel erg meevalt, dat is typisch buiten de spits en niet op structurele basis. Dat zijn uiteindelijk de kosten niet. Het administratieve monster dat je moet optuigen om dat tegen te gaan is waarschijnlijk duurder.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

Ronaldussen schreef:Men vond het niet eerlijk dat bakker meebetaalde aan de studie van de zoon van een advocaat. (Mee eens!). Maar is het wel eerlijk dat een bakkerszoon straks meer moet betalen voor dezelfde studie dan de zoon van de advocaat?
Is het dan wel eerlijk dat de advocaat zijn hele leven 5x zoveel premie voor dezelfde AOW moet betalen als de bakker en zo in feite een groot deel van de AOW van de bakker betaalt?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

@kevster
Het sprookje dat het goedkoper kan door op het aantal kilometers in de daluren te bezuinigen is al twintig keer als onzin ontmaskerd. Daar trappen de vervoersbedrijven nu niet en nooit niet in. De prijs van het huidige contract is de bodem, als de overheid zelfs dat nog te duur vindt dan schaffen we alles af en gaan de studenten maar de volle mep betalen.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 01 jun 2014, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten