Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
benza

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door benza »

FLJ schreef:Ik hoor mensen altijd maar zeggen dat ze de M5s niet mooi vinden qua uiterlijk, ben ik dan de enige die daar anders over denkt? ;-)
Ik vind ze ook mooi. Alleen de plastic stoelen minder :).
ricohallo
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:44

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door ricohallo »

Ik vind het ook erg mooi. Lang geleden dat er nieuw trein-, tram of metromaterieel de band af rolde dat zo mooi was! :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik ben er ook erg over te spreken :) Een échte fatsoenlijke metro die de naam waard is :D
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Even ter vergelijking een Metropolis zoals die in Budapest rijdt:
https://www.google.nl/search?q=metropol ... B608%3B311

Eerlijk gezegd vind ik die toch wat strakker en moderner ogen.
Komt voor 97% door de witte kleur, geloof me. Spuit de Amsterdamse M5 effen wit over en hij ziet er ook opeens modern en futuristisch uit. (Hoogglans) wit heeft dat effect heel sterk.

Ah kijk:
De Metropolis voor Istanbul heeft hetzelfde design als die van Budapest. In het zwart-rood ie alweer een heel stuk minder modern vind ik persoonlijk:

Afbeelding
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

Vind de M5 juist uniek & futuristisch en die Hongaarse een standaard metro'tje ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Wit is in hoge mate besmettelijk. Ik ziet het materieel liever in een donkerder kleur rondrijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Ik vind die M5'jes qua vormgeving niet supermooi ofzo, maar ben er voor de rest ook erg over te spreken. :)
Beul van de blindegeleidelijn
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Ik vind de M5s van buiten juist leuk. Ook de kop. Ik vind het een geslaagde combinatie van modern en klassiek.

Interieur vind ik dan weer een stuk minder. Te saai/spartaans/kleurloos.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Die is helemaal lelijk :-(. Zo raar terwijl Alstom wel mooie moderne trams bouwt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Als de M5 de metro van de toekomst is, vrees ik dat de toekomst aan het spookrijden is...

De nieuwe metro is nog trager dan zijn al niet al te snelle voorganger, de Zilvermeeuw, en niet eens in staat de al erg langzame dienstregeling te halen. Het interieur is oncomfortabel en kil, de inrichting onhandig voor verlegen reizigers, het uiterlijk geeft een amateuristische aanblik en het rijgedrag is dat van een dronken piraat met een houten been. Om niet al te negatief te zijn moet ik toegeven dat de airco erg fijn is, maar die is vaak wel erg koud afgesteld...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Teveel citroenen gegeten Bee? :wink:

Wat is volgens jou dan wel een goed voorbeeld van een geslaagde metro?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Zijn er genoeg, bijvoorbeeld de C-serie in München (wel jammer van de houten stoelen in de kopbakken), de C20 in Stockholm of de H-serie uit Berlijn. In al die metro's heeft het interieur kleur en comfort, is de afwerking van buiten in orde en die metro's rijden wel snel en op tijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Als de M5 de metro van de toekomst is, vrees ik dat de toekomst aan het spookrijden is...

De nieuwe metro is nog trager dan zijn al niet al te snelle voorganger, de Zilvermeeuw, en niet eens in staat de al erg langzame dienstregeling te halen. Het interieur is oncomfortabel en kil, de inrichting onhandig voor verlegen reizigers, het uiterlijk geeft een amateuristische aanblik en het rijgedrag is dat van een dronken piraat met een houten been. Om niet al te negatief te zijn moet ik toegeven dat de airco erg fijn is, maar die is vaak wel erg koud afgesteld...
Dat traag rijden heeft een technische achtergrond dat niet te wijten is aan de metro zelf maar aan de voedende infrastructuur..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Dus zijn ze traag. Los het op of stort ze op de bodem van de oceaan!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Bee, die stoelen zijn volgens mij best oncomfortabel... als je een groot achterwerk hebt :mrgreen: Verder zit je er nooit zo heel erg lang in. Al met al is het gewoon een hele verbetering met wat er nu rijdt.
Wat mij betreft kan de snelheid inderdaad opgevoerd worden en de kleurstelling aan de buitenkant anders (ik ben eerder van van het GVB blauw met wit) en nog wat andere kleinere dingetjes (flikkerende verlichting, hevig klepperende bagovergang), maar voor de rest is het gewoon een prima ding. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Ik was vanmiddag even het eindresultaat Rotterdam Centraal aan het bewonderen, en terwijl ik aan het relaxen was op het Weena viel me iets op. Heel veel trams van de RET rijden met (totaal)reclame rond. Waarom hebben ze dat niet in Amsterdam? Levert weer een bak met geld op :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Omdat Amsterdam dat niet wil :) En terecht wat mij betreft, het ziet er niet uit.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

de inrichting onhandig voor verlegen reizigers,
De inrichting is ideaal. Lekker brede gangpaden, en meer sociale controle, zodat je geen rare puberale fratsen ziet in de uiteinden van de metro. Ik vind die oplichtende kleurtjes van de deuren wel irritant. Een metro is geen disco... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
benza

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door benza »

VIRM schreef:Bee, die stoelen zijn volgens mij best oncomfortabel... als je een groot achterwerk hebt :mrgreen: Verder zit je er nooit zo heel erg lang in. Al met al is het gewoon een hele verbetering met wat er nu rijdt.
Wat mij betreft kan de snelheid inderdaad opgevoerd worden en de kleurstelling aan de buitenkant anders (ik ben eerder van van het GVB blauw met wit) en nog wat andere kleinere dingetjes (flikkerende verlichting, hevig klepperende bagovergang), maar voor de rest is het gewoon een prima ding. :)
Ja, maar plastic stoelen, doet mijn denken aan de oude Zilver metros :)
Qua snelheid is echt het schuld van het infrastructuur hoor. Vergeet ook niet dan de metro in Amsterdam rijdt nauwelijks ondergrond. Meestal heb je het gevoel dat je sneller in het tunnel dan bovengrond rijdt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:Omdat Amsterdam dat niet wil :) En terecht wat mij betreft, het ziet er niet uit.
En waarom wil Amsterdam het dan niet?
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Karl »

Dat komt het aanzien van de stad niet ten goede.

Tsja, het is maar waar je geld voor overhebt. In veel concessies is een dergelijke is opgenomen, maximaal x% van de voertuigen mag reclame hebben.
Het is een spectrum.
benza

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door benza »

Thom91 schreef:
Ardan schreef:Omdat Amsterdam dat niet wil :) En terecht wat mij betreft, het ziet er niet uit.
En waarom wil Amsterdam het dan niet?
Vind het ook jammer, het is een goed bron van inkomst. Je hebt er wel advertenties op de perrons, overal op stations, dus waarom niet op de treinen. In Basel zijn er zeer tof trams, een met een varkenshoofd bijvoorbeld :D
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Karl schreef:Dat komt het aanzien van de stad niet ten goede.

Tsja, het is maar waar je geld voor overhebt. In veel concessies is een dergelijke is opgenomen, maximaal x% van de voertuigen mag reclame hebben.
Aanzien van de stad?

Alsof heel Nederland er over valt dat de trams van de RET met totaalreclame rondrijden. Overigens vrijwel alleen reclame van partijen in en om Rotterdam. Dat dan weer wel.
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Karl »

Het is niet dat ik dat heb bedacht, maar dat is wel de beweegreden van de gemeente. Geen idee overigs of dat ergens zo zwart op wit staat.
Het is een spectrum.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Michael »

Maar als de gemeente tegen totaalreclame is, waarom bestickeren ze dan wel een hele tram met Ajax reclame?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten