(Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Discussie over of thuiswerken ervoor zorgt dat er mensen in Noord-Nederland gaan wonen afgesplitst naar hier.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Tot 2030 geen ERMTS voor het Noordelijke Net.. -o-
Info via hier.
Info via hier.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Het schijnt dus dat de sporen 1, 2 en 3 in Groningen verdwijnen.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
ERTMS is ook volkomen onzin zolang de trajecten niet grondig verbouwd worden of de normen voor overwegveiligheid worden veranderd.flipje schreef:Tot 2030 geen ERMTS voor het Noordelijke Net.. -o-
Info via hier.
Daarbij komt de grootste snelheidswinst van ERTMS nu juist al in het Noorden terecht dankzij de Hanzelijn waarmee ik mij eigenlijk afvraag waarom dit hele betoog op "we komen tekort" is gebaseerd. Het heeft verdacht veel weg van calimeropolitiek.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Ik heb begrepen dat ERTMS vooral voordelen biedt als je veel treinen dichter op elkaar wilt laten rijden. Maar de trajecten Meppel-Groningen en Meppel-Leeuwarden zijn relatief gezien vrij rustig. Met 4 treinen per uur, waarbij de stoptrein achter de intercity rijdt, is er minder noodzaak om ERTMS aan te brengen. Wel zou het fijn zijn als de snelheid op de bovengenoemde baanvakken met behulp van andere maatregelen omhoog kan.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
ERMTS heb je vooral nodig voor het passeren van emplacement Zwolle. Er is iemand die zich daarvoor enorm hard (heeft) gemaakt. Als je ERMTS gebruikt voor de Hanzelijn en Zwolle is het wel handig om de boel integraal op de NO. corridor te implementeren. Het voorkomt lange periodes van overgang wat natuurlijk tamelijk duur is. Bovendien kun je met ERMTS ook de snelheid verhogen en de bovenleidingsspanning aanpassen en een betere integratie met HSL-lijnen maken.
Ik zou me overigens meer focussen op de as Amsterdam-Utrecht-Arnhem. Opwaardering tot "ausbaustrecke" vind ik nog altijd een goed plan.
Ik zou me overigens meer focussen op de as Amsterdam-Utrecht-Arnhem. Opwaardering tot "ausbaustrecke" vind ik nog altijd een goed plan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Iedere tien minuten een trein tussen Assen en Groningen
Nu nog toekomstmuziek, maar als het aan de Nederlandse Spoorwegen ligt, is het vanaf 2016 in de spits mogelijk. Op de drukste momenten vier stoptreinen en twee intercity's per uur tussen Assen en Groningen. NS-regiodirecteur Ineke van Gent wil het liefst die nieuwe dienstregeling invoeren voordat de ombouw van de Ringweg Groningen begint. Volgens van Gent is dat hèt moment om automobilisten uit de auto te lokken vanwege de te verwachten files door de werkzaamheden.
Mogelijk ook meer treinen in daluren
Als zes treinen in beide richtingen in de spits een een succes zijn, is dan invoering over de hele dag mogelijk? Van Gent is voorzichtig maar ziet wel mogelijkheden: 'de OV-studentenkaart blijft bestaan en daar komt een grote groep mbo-leerlingen bij die ook zo'n kaart krijgen. Waarschijnlijk gaan die meer in de daluren reizen. We zullen aan de hand van reiscijfers de dienstregeling kunnen aanpassen.'
Geen nieuwe haltes
Jarenlang is door regionale overheden, spoorbeheerder ProRail en de NS nagedacht over nieuwe haltes in Assen Zuid, Assen Noord, Tynaarlo en Glimmen. Maar daar gaat een streep door. Te duur en op dit moment onhaalbaar. Bovendien komt daar volgens Van Gent ook een ander dilemma voor de NS bij kijken: 'hoe meer stops, hoe onaantrekkelijker een treinverbinding wordt voor reizigers die een langere afstand afleggen.'
(bron, en gesprek met Van Gent: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/iedere- ... -groningen)
Ik moet nog zien of die extra treinen genoeg extra reizigers gaan opleveren. Vanuit Assen kan je nu al 4 x per uur naar Groningen met de trein. Gemiddeld hoef je maar 7,5 minuten te wachten tot de trein vertrekt. En zo extreem druk is de verbinding Assen-Groningen ook weer niet (vergeleken met andere spoortrajecten in Nederland). Met de extra stoptreinen zijn er weliswaar extra reismogelijkheden naar Haren en Europapark, maar of dat nu grote reizigersmagneten zijn betwijfel ik. In ieder geval jammer dat er voorlopig geen stations komen bij Assen-noord en Tynaarlo.
Nu nog toekomstmuziek, maar als het aan de Nederlandse Spoorwegen ligt, is het vanaf 2016 in de spits mogelijk. Op de drukste momenten vier stoptreinen en twee intercity's per uur tussen Assen en Groningen. NS-regiodirecteur Ineke van Gent wil het liefst die nieuwe dienstregeling invoeren voordat de ombouw van de Ringweg Groningen begint. Volgens van Gent is dat hèt moment om automobilisten uit de auto te lokken vanwege de te verwachten files door de werkzaamheden.
Mogelijk ook meer treinen in daluren
Als zes treinen in beide richtingen in de spits een een succes zijn, is dan invoering over de hele dag mogelijk? Van Gent is voorzichtig maar ziet wel mogelijkheden: 'de OV-studentenkaart blijft bestaan en daar komt een grote groep mbo-leerlingen bij die ook zo'n kaart krijgen. Waarschijnlijk gaan die meer in de daluren reizen. We zullen aan de hand van reiscijfers de dienstregeling kunnen aanpassen.'
Geen nieuwe haltes
Jarenlang is door regionale overheden, spoorbeheerder ProRail en de NS nagedacht over nieuwe haltes in Assen Zuid, Assen Noord, Tynaarlo en Glimmen. Maar daar gaat een streep door. Te duur en op dit moment onhaalbaar. Bovendien komt daar volgens Van Gent ook een ander dilemma voor de NS bij kijken: 'hoe meer stops, hoe onaantrekkelijker een treinverbinding wordt voor reizigers die een langere afstand afleggen.'
(bron, en gesprek met Van Gent: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/iedere- ... -groningen)
Ik moet nog zien of die extra treinen genoeg extra reizigers gaan opleveren. Vanuit Assen kan je nu al 4 x per uur naar Groningen met de trein. Gemiddeld hoef je maar 7,5 minuten te wachten tot de trein vertrekt. En zo extreem druk is de verbinding Assen-Groningen ook weer niet (vergeleken met andere spoortrajecten in Nederland). Met de extra stoptreinen zijn er weliswaar extra reismogelijkheden naar Haren en Europapark, maar of dat nu grote reizigersmagneten zijn betwijfel ik. In ieder geval jammer dat er voorlopig geen stations komen bij Assen-noord en Tynaarlo.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Het idee is dan ook niet hoe vaak je nu naar de stad kunt. Het idee is een voorstadssprinter die de wegen rond de stad gaat ontzien tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg. Dat de extra stations er niet komen is inderdaad jammer, maar men kan natuurlijk nog steeds bijv. vanuit Glimmen naar Haren reizen, daar gratis parkeren en met de trein verder naar de stad, vanaf het dan nieuwe station daar.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Doodzonde dat er geen station bij Tynaarlo komt. Ook jammer van het station Assen-Zuid, maar dat is nog te begrijpen. Glimmen vind ik prima, veel te klein. Wél goed dat er nu vaart achter wordt gezet, maar zonder de nieuwe stations zie ik het plan wat minder zitten eigenlijk. Waarom komt er dan wel een station zoals Werpsterhoek, daar kun je dezelfde argumenten wel gebruiken.
Is het plan om er met SLT's te gaan rijden? Ik hoop het niet.
Is het plan om er met SLT's te gaan rijden? Ik hoop het niet.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Nee met Sgm. Tot dat de 3de generatie sprinters er zijn. Dit meende ik ergens te hebben gelezenBjarte schreef:Doodzonde dat er geen station bij Tynaarlo komt. Ook jammer van het station Assen-Zuid, maar dat is nog te begrijpen. Glimmen vind ik prima, veel te klein. Wél goed dat er nu vaart achter wordt gezet, maar zonder de nieuwe stations zie ik het plan wat minder zitten eigenlijk. Waarom komt er dan wel een station zoals Werpsterhoek, daar kun je dezelfde argumenten wel gebruiken.
Is het plan om er met SLT's te gaan rijden? Ik hoop het niet.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Een station bij Tynaarlo tast het landschap aan. De P + R iets verder op is wat minder gevoelig qua landschap.
http://www.drentscheaa.nl/documents/home.xml?lang=nl
http://www.drentscheaa.nl/documents/home.xml?lang=nl
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
^^ Omgekeerd: bij het dorp Tynaarlo, ongeveer daar waar de N386 de spoorlijn kruist, wordt het natuurlijke landschap van het Drentse Aa gebied nauwelijks aangetast. Dat is wel het geval als er een station en een P+R bij De Punt worden aangelegd.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
^^ Inderdaad. Ik snap niet wat er wordt aangetast bij een heropening van het station Tynaarlo op de oude locatie. Zelfs de ruimte tussen de sporen is hier nog breed vanwege het eilandperron dat daar 68 jaar in gebruik was voor personenvervoer. Als militair station bleef het perron nog zeker tot in de jaren '60 in gebruik. Iemand enig idee wanneer het gesloopt is?
Een station daar hoeft helemaal niet veel geld te kosten: eilandperron aanleggen, wat incheckzuilen, een spoorwegovergang, fietsenrekken, een bushalte en klaar is kees. Er hoeft zo te zien niets aan het spoor en omliggende bebouwing te gebeuren en de natuur heeft er al helemaal geen last van.
Een station daar hoeft helemaal niet veel geld te kosten: eilandperron aanleggen, wat incheckzuilen, een spoorwegovergang, fietsenrekken, een bushalte en klaar is kees. Er hoeft zo te zien niets aan het spoor en omliggende bebouwing te gebeuren en de natuur heeft er al helemaal geen last van.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Toevoeging: Wat te denken van de toeristische waarde van een station daar? Vanaf het station Tynaarlo wandel of fiets je zo het nationaal park in. Geweldige boost voor de omgeving. Ik snap niet dat de gemeente Tynaarlo en Provincie Drenthe hier niet wat assertiever in zijn!
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Ik ben voor zowel een station bij Tynaarlo, Assen en/of Glimmen en voor het P+R De Punt. Al neemt ook voor dat laatste het draagvlak af. Ik betwijfel of het er nog wel van gaat komen.
http://www.on-linenieuws.nl/nog-minder- ... de-punt-2/
En idd, zeker toeristisch gezien zal je daar dan makkelijk kunnen komen en wandelen. Een enorm pluspunt voor de lokale economie daar.
http://www.on-linenieuws.nl/nog-minder- ... de-punt-2/
En idd, zeker toeristisch gezien zal je daar dan makkelijk kunnen komen en wandelen. Een enorm pluspunt voor de lokale economie daar.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
De toeristische waarde van een station in Tynaarlo moet niet overdreven worden. Tynaarlo grenst weliswaar aan het Nationaal Park Drentse Aa, en vanuit daar zijn mooie fiets- en wandeltochten te maken, maar dat levert niet honderden reizigers per dag op. Misschien dat er in de zomer en op zondagen een paar toeristen gebruik zullen maken van station Tynaarlo, maar op een gemiddelde dag van september tot mei zal het aantal toeristen minimaal zijn.
Een station bij Tynaarlo zal het vooral moeten hebben van forensen. Maar omdat Tynaarlo een klein dorp is, kan het station alleen uit als ook inwoners van andere plaatsen van dit station gebruikmaken. Dan denk ik al snel aan grotere plaatsen als Vries en Zuidlaren. Echter, vanuit Vries zijn er al een vrij goede busverbindingen naar zowel Assen als Groningen. En vanuit Zuidlaren kan je tegenwoordig, in de spits, zelfs iedere 10 minuten op de bus naar Groningen stappen. Een omweg met overstap via station Tynaarlo is voor veel reizigers dan ook niet zo interessant.
Wat een station bij Tynaarlo aanzienlijk interessanter kan maken is de komst van een P+R-terrein met gratis parkeren. Wie vanuit Noord Drenthe (het gebied Roden-Annen) naar Zwolle en verder wil met de trein, hoeft dan niet meer met de auto naar de relatief moeilijk bereikbare stations in Assen of Groningen. Tynaarlo is vanuit veel richtingen vrij goed bereikbaar. Maar ja... dan stap je dus in een stoptrein, en is een overstap in Assen (of Zwolle) alsnog noodzakelijk. Dat nadeel heb je niet als je in Groningen of Assen op de (intercity)trein stapt.
Kortom; ergens kan ik me wel voorstellen dat station Tynaarlo er voorlopig niet komt. Misschien hadden die 3e en 4e stoptrein tussen Assen en Groningen als een soort regiotram/lightrail uitgevoerd moeten worden. Dan konden er relatief korte en goedkope perronnetjes worden aangelegd, en hadden er ook bij Assen-noord en Glimmen misschien haltes gerealiseerd kunnen worden. Maar zoiets lijkt in Nederland onmogelijk.
Een station bij Tynaarlo zal het vooral moeten hebben van forensen. Maar omdat Tynaarlo een klein dorp is, kan het station alleen uit als ook inwoners van andere plaatsen van dit station gebruikmaken. Dan denk ik al snel aan grotere plaatsen als Vries en Zuidlaren. Echter, vanuit Vries zijn er al een vrij goede busverbindingen naar zowel Assen als Groningen. En vanuit Zuidlaren kan je tegenwoordig, in de spits, zelfs iedere 10 minuten op de bus naar Groningen stappen. Een omweg met overstap via station Tynaarlo is voor veel reizigers dan ook niet zo interessant.
Wat een station bij Tynaarlo aanzienlijk interessanter kan maken is de komst van een P+R-terrein met gratis parkeren. Wie vanuit Noord Drenthe (het gebied Roden-Annen) naar Zwolle en verder wil met de trein, hoeft dan niet meer met de auto naar de relatief moeilijk bereikbare stations in Assen of Groningen. Tynaarlo is vanuit veel richtingen vrij goed bereikbaar. Maar ja... dan stap je dus in een stoptrein, en is een overstap in Assen (of Zwolle) alsnog noodzakelijk. Dat nadeel heb je niet als je in Groningen of Assen op de (intercity)trein stapt.
Kortom; ergens kan ik me wel voorstellen dat station Tynaarlo er voorlopig niet komt. Misschien hadden die 3e en 4e stoptrein tussen Assen en Groningen als een soort regiotram/lightrail uitgevoerd moeten worden. Dan konden er relatief korte en goedkope perronnetjes worden aangelegd, en hadden er ook bij Assen-noord en Glimmen misschien haltes gerealiseerd kunnen worden. Maar zoiets lijkt in Nederland onmogelijk.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Het probleem is een beetje dat er een wens ligt voor de dienstregeling over een x-aantal jaren die maakt dat de stoptrein Zwolle-Groningen er eigenlijk best wel krap in ligt. Extra stoppen gaat dan dus niet passen.
Wat is het idee?
Station Groningen krijgt ieder kwartier een knoop. Zo kan je altijd van een willekeurig station langs een van de nevenlijnen met een korte overstap richting Assen en Zwolle reizen. Ook als de treinen naar Delfzijl en Roodeschool straks op Zuidbroek-Sauwerd samen een kwartierdienst gaan vormen. Daaruit volgt de eis dat de stoptrein van Zwolle naar Groningen niet te traag mag zijn.
Wat is het gevolg?
De stoptrein kan na de aanpassingen bij Herfte 6 minuten na de intercity vertrekken in Zwolle maar mag maar een kwartier later aankomen in Groningen dan diezelfde intercity. Dat betekent dat de stoptrein maximaal 9 minuten trager mag zijn terwijl die extra stopt te Meppel, Hoogeveen, Beilen, Haren en Europapark. Als je de vuistregel neemt van 2 minuten per stop dan wordt snel duidelijk dat het allemaal wel wat krapjes in elkaar steekt. Dat is met de rustige stations en materieel als SLT prima te doen maar echt veel houdt het niet over. De stoptrein Zwolle-Groningen kan dus niet extra stoppen tenzij de knoopambitie losgelaten wordt door de regionale overheid.
Wat als we die stations toch openen?
Twee opties:
Voordeel van dat alleen de extra stoptrein er gaat stoppen is zoals hierboven in de sneltramcontext al genoemd is, dat er niet al te lange perrons nodig zijn. 70 á 100 meter is voldoende afhankelijk van de verwachte drukte en de benodigde materieelinzet.
Wat is het idee?
Station Groningen krijgt ieder kwartier een knoop. Zo kan je altijd van een willekeurig station langs een van de nevenlijnen met een korte overstap richting Assen en Zwolle reizen. Ook als de treinen naar Delfzijl en Roodeschool straks op Zuidbroek-Sauwerd samen een kwartierdienst gaan vormen. Daaruit volgt de eis dat de stoptrein van Zwolle naar Groningen niet te traag mag zijn.
Wat is het gevolg?
De stoptrein kan na de aanpassingen bij Herfte 6 minuten na de intercity vertrekken in Zwolle maar mag maar een kwartier later aankomen in Groningen dan diezelfde intercity. Dat betekent dat de stoptrein maximaal 9 minuten trager mag zijn terwijl die extra stopt te Meppel, Hoogeveen, Beilen, Haren en Europapark. Als je de vuistregel neemt van 2 minuten per stop dan wordt snel duidelijk dat het allemaal wel wat krapjes in elkaar steekt. Dat is met de rustige stations en materieel als SLT prima te doen maar echt veel houdt het niet over. De stoptrein Zwolle-Groningen kan dus niet extra stoppen tenzij de knoopambitie losgelaten wordt door de regionale overheid.
Wat als we die stations toch openen?
Twee opties:
- De knoopambitie moet worden losgelaten.
- De extra stoptrein Assen-Groningen gaat er stoppen.
Voordeel van dat alleen de extra stoptrein er gaat stoppen is zoals hierboven in de sneltramcontext al genoemd is, dat er niet al te lange perrons nodig zijn. 70 á 100 meter is voldoende afhankelijk van de verwachte drukte en de benodigde materieelinzet.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Als nou de Intercity ergens tussendoor de stoptrein inhaalt, kunnen er dus zeven stops bij. Bijvoorbeeld Glimmen, Tynaarlo, Assen Noord, Assen Zuid, Wijster, Echten, Staphorst.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Toe maar zeg. Ik zie zowel niets in het plan om de frequentie naar Assen op te blazen tot een volkomen onrendabel luchtkasteel, alsmede niets in het toevoegen van stations waar geen hond op zit te wachten.
Een station als Staphorst zou wel toegevoegde waarde kunnen hebben. Het station bedient dan de dorpen Staphorst en Rouwveen, die tezamen ongeveer 13.000 inwoners hebben. Dat is de omvang van een klein stadje, en zou ongeveer 1300 reizigers per werkdag moeten opleveren.
Als het net niet past qua treinbediening zou je nog kunnen overwegen om een oud spoorwegtrucje uit te halen: de IC treinen Zwolle-Groningen ook te laten stoppen te Groningen-Europapark en de stoptreinen (alle of sommige) het betreffende station te laten overslaan.
Een station als Staphorst zou wel toegevoegde waarde kunnen hebben. Het station bedient dan de dorpen Staphorst en Rouwveen, die tezamen ongeveer 13.000 inwoners hebben. Dat is de omvang van een klein stadje, en zou ongeveer 1300 reizigers per werkdag moeten opleveren.
Als het net niet past qua treinbediening zou je nog kunnen overwegen om een oud spoorwegtrucje uit te halen: de IC treinen Zwolle-Groningen ook te laten stoppen te Groningen-Europapark en de stoptreinen (alle of sommige) het betreffende station te laten overslaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Dan ga je de knoop in Groningen dus niet meer halen. Juist bij halfuurdiensten in de meeste richtingen zijn knopen een goed idee.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Ik denk dat je wel serieus moet blijven. Echten heeft 335 inwoners. Dan kun je nog beter een station Hoogeveen-West beginnen, of Koekange met meer dan 2.000 inwoners. Maar ook dat is niet helemaal realistisch te noemen. Alleen Staphorst, Tynaarlo en Assen Noord zie ik wel zitten. In het geval van een soort van Duitse S-Bahn ook wel Assen-Zuid en Glimmen, waarna er door wordt gereden naar Station Noord met stops bij Peizerweg, Hoendiep en Zonnelaan. Maar zoiets zal er vast nooit komen.baladid schreef:Als nou de Intercity ergens tussendoor de stoptrein inhaalt, kunnen er dus zeven stops bij. Bijvoorbeeld Glimmen, Tynaarlo, Assen Noord, Assen Zuid, Wijster, Echten, Staphorst.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Naar aanleiding van deze stelling vraag ik me af: is er een soort vuistregel om het aantal instappers te schatten? In de zin van 'het bedieningsgebied heeft x inwoners, dan is het aantal instappers op een station daar ongeveer y'?Vinny schreef:Het station bedient dan de dorpen Staphorst en Rouwveen, die tezamen ongeveer 13.000 inwoners hebben. Dat is de omvang van een klein stadje, en zou ongeveer 1300 reizigers per werkdag moeten opleveren.
Behalve inwoners spelen er natuurlijk ook wel andere factoren mee.. maar gewoon voor een gemiddelde woonplaats?
Ik doe ook maar wat
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Instappers door inwoners werden (worden?) bepaald door een soort van cirkels te trekken rondom een station, de eerste 500m levert X reizigers op, de tweede 500m (dus 500-1000m) levert X reizigers op, de derde... et cetera. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog instappers die worden aangevoerd door ander vervoermiddelen en attracties.
Het is een spectrum.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
RouveenRouwveen
1 voordeel; op zondag hoeft er niet gestopt te worden.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Er zijn allerlei rekensommen te maken, met bevolkingsdichtheid, afstand tot het station en bediening van het station.is er een soort vuistregel om het aantal instappers te schatten?
10% is een heel grove inschatting, maar klopt meestal wel aardig met de realiteit. Ik heb net even voor andere steden en dorpen langs de Noordeijke lijn gekeken, en daar is de verhouding wat gunstiger. Beilen heeft bijvoorbeeld 11.000 inwoners en 1.800 treinreizigers. Dat zijn er dus wat meer dan je op grond van de vuistregel kunt verwachten
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten