(Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Wubbo »

Discussie over of thuiswerken ervoor zorgt dat er mensen in Noord-Nederland gaan wonen afgesplitst naar hier.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door flipje »

Tot 2030 geen ERMTS voor het Noordelijke Net.. -o-
Info via hier.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door groningen »

Het schijnt dus dat de sporen 1, 2 en 3 in Groningen verdwijnen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Klaasje »

flipje schreef:Tot 2030 geen ERMTS voor het Noordelijke Net.. -o-
Info via hier.
ERTMS is ook volkomen onzin zolang de trajecten niet grondig verbouwd worden of de normen voor overwegveiligheid worden veranderd.

Daarbij komt de grootste snelheidswinst van ERTMS nu juist al in het Noorden terecht dankzij de Hanzelijn waarmee ik mij eigenlijk afvraag waarom dit hele betoog op "we komen tekort" is gebaseerd. Het heeft verdacht veel weg van calimeropolitiek.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

Ik heb begrepen dat ERTMS vooral voordelen biedt als je veel treinen dichter op elkaar wilt laten rijden. Maar de trajecten Meppel-Groningen en Meppel-Leeuwarden zijn relatief gezien vrij rustig. Met 4 treinen per uur, waarbij de stoptrein achter de intercity rijdt, is er minder noodzaak om ERTMS aan te brengen. Wel zou het fijn zijn als de snelheid op de bovengenoemde baanvakken met behulp van andere maatregelen omhoog kan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Vinny »

ERMTS heb je vooral nodig voor het passeren van emplacement Zwolle. Er is iemand die zich daarvoor enorm hard (heeft) gemaakt. Als je ERMTS gebruikt voor de Hanzelijn en Zwolle is het wel handig om de boel integraal op de NO. corridor te implementeren. Het voorkomt lange periodes van overgang wat natuurlijk tamelijk duur is. Bovendien kun je met ERMTS ook de snelheid verhogen en de bovenleidingsspanning aanpassen en een betere integratie met HSL-lijnen maken.

Ik zou me overigens meer focussen op de as Amsterdam-Utrecht-Arnhem. Opwaardering tot "ausbaustrecke" vind ik nog altijd een goed plan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

Iedere tien minuten een trein tussen Assen en Groningen

Nu nog toekomstmuziek, maar als het aan de Nederlandse Spoorwegen ligt, is het vanaf 2016 in de spits mogelijk. Op de drukste momenten vier stoptreinen en twee intercity's per uur tussen Assen en Groningen. NS-regiodirecteur Ineke van Gent wil het liefst die nieuwe dienstregeling invoeren voordat de ombouw van de Ringweg Groningen begint. Volgens van Gent is dat hèt moment om automobilisten uit de auto te lokken vanwege de te verwachten files door de werkzaamheden.

Mogelijk ook meer treinen in daluren
Als zes treinen in beide richtingen in de spits een een succes zijn, is dan invoering over de hele dag mogelijk? Van Gent is voorzichtig maar ziet wel mogelijkheden: 'de OV-studentenkaart blijft bestaan en daar komt een grote groep mbo-leerlingen bij die ook zo'n kaart krijgen. Waarschijnlijk gaan die meer in de daluren reizen. We zullen aan de hand van reiscijfers de dienstregeling kunnen aanpassen.'

Geen nieuwe haltes
Jarenlang is door regionale overheden, spoorbeheerder ProRail en de NS nagedacht over nieuwe haltes in Assen Zuid, Assen Noord, Tynaarlo en Glimmen. Maar daar gaat een streep door. Te duur en op dit moment onhaalbaar. Bovendien komt daar volgens Van Gent ook een ander dilemma voor de NS bij kijken: 'hoe meer stops, hoe onaantrekkelijker een treinverbinding wordt voor reizigers die een langere afstand afleggen.'
(bron, en gesprek met Van Gent: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/iedere- ... -groningen)


Ik moet nog zien of die extra treinen genoeg extra reizigers gaan opleveren. Vanuit Assen kan je nu al 4 x per uur naar Groningen met de trein. Gemiddeld hoef je maar 7,5 minuten te wachten tot de trein vertrekt. En zo extreem druk is de verbinding Assen-Groningen ook weer niet (vergeleken met andere spoortrajecten in Nederland). Met de extra stoptreinen zijn er weliswaar extra reismogelijkheden naar Haren en Europapark, maar of dat nu grote reizigersmagneten zijn betwijfel ik. In ieder geval jammer dat er voorlopig geen stations komen bij Assen-noord en Tynaarlo.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Kevster »

Het idee is dan ook niet hoe vaak je nu naar de stad kunt. Het idee is een voorstadssprinter die de wegen rond de stad gaat ontzien tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg. Dat de extra stations er niet komen is inderdaad jammer, maar men kan natuurlijk nog steeds bijv. vanuit Glimmen naar Haren reizen, daar gratis parkeren en met de trein verder naar de stad, vanaf het dan nieuwe station daar.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Bjarte »

Doodzonde dat er geen station bij Tynaarlo komt. Ook jammer van het station Assen-Zuid, maar dat is nog te begrijpen. Glimmen vind ik prima, veel te klein. Wél goed dat er nu vaart achter wordt gezet, maar zonder de nieuwe stations zie ik het plan wat minder zitten eigenlijk. Waarom komt er dan wel een station zoals Werpsterhoek, daar kun je dezelfde argumenten wel gebruiken.

Is het plan om er met SLT's te gaan rijden? Ik hoop het niet.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Karimbu »

Bjarte schreef:Doodzonde dat er geen station bij Tynaarlo komt. Ook jammer van het station Assen-Zuid, maar dat is nog te begrijpen. Glimmen vind ik prima, veel te klein. Wél goed dat er nu vaart achter wordt gezet, maar zonder de nieuwe stations zie ik het plan wat minder zitten eigenlijk. Waarom komt er dan wel een station zoals Werpsterhoek, daar kun je dezelfde argumenten wel gebruiken.

Is het plan om er met SLT's te gaan rijden? Ik hoop het niet.
Nee met Sgm. Tot dat de 3de generatie sprinters er zijn. Dit meende ik ergens te hebben gelezen
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door groningen »

Een station bij Tynaarlo tast het landschap aan. De P + R iets verder op is wat minder gevoelig qua landschap.

http://www.drentscheaa.nl/documents/home.xml?lang=nl
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

^^ Omgekeerd: bij het dorp Tynaarlo, ongeveer daar waar de N386 de spoorlijn kruist, wordt het natuurlijke landschap van het Drentse Aa gebied nauwelijks aangetast. Dat is wel het geval als er een station en een P+R bij De Punt worden aangelegd.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Bjarte »

^^ Inderdaad. Ik snap niet wat er wordt aangetast bij een heropening van het station Tynaarlo op de oude locatie. Zelfs de ruimte tussen de sporen is hier nog breed vanwege het eilandperron dat daar 68 jaar in gebruik was voor personenvervoer. Als militair station bleef het perron nog zeker tot in de jaren '60 in gebruik. Iemand enig idee wanneer het gesloopt is?

Een station daar hoeft helemaal niet veel geld te kosten: eilandperron aanleggen, wat incheckzuilen, een spoorwegovergang, fietsenrekken, een bushalte en klaar is kees. Er hoeft zo te zien niets aan het spoor en omliggende bebouwing te gebeuren en de natuur heeft er al helemaal geen last van.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Bjarte »

Toevoeging: Wat te denken van de toeristische waarde van een station daar? Vanaf het station Tynaarlo wandel of fiets je zo het nationaal park in. Geweldige boost voor de omgeving. Ik snap niet dat de gemeente Tynaarlo en Provincie Drenthe hier niet wat assertiever in zijn!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Ik ben voor zowel een station bij Tynaarlo, Assen en/of Glimmen en voor het P+R De Punt. Al neemt ook voor dat laatste het draagvlak af. Ik betwijfel of het er nog wel van gaat komen.
http://www.on-linenieuws.nl/nog-minder- ... de-punt-2/

En idd, zeker toeristisch gezien zal je daar dan makkelijk kunnen komen en wandelen. Een enorm pluspunt voor de lokale economie daar.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

De toeristische waarde van een station in Tynaarlo moet niet overdreven worden. Tynaarlo grenst weliswaar aan het Nationaal Park Drentse Aa, en vanuit daar zijn mooie fiets- en wandeltochten te maken, maar dat levert niet honderden reizigers per dag op. Misschien dat er in de zomer en op zondagen een paar toeristen gebruik zullen maken van station Tynaarlo, maar op een gemiddelde dag van september tot mei zal het aantal toeristen minimaal zijn.

Een station bij Tynaarlo zal het vooral moeten hebben van forensen. Maar omdat Tynaarlo een klein dorp is, kan het station alleen uit als ook inwoners van andere plaatsen van dit station gebruikmaken. Dan denk ik al snel aan grotere plaatsen als Vries en Zuidlaren. Echter, vanuit Vries zijn er al een vrij goede busverbindingen naar zowel Assen als Groningen. En vanuit Zuidlaren kan je tegenwoordig, in de spits, zelfs iedere 10 minuten op de bus naar Groningen stappen. Een omweg met overstap via station Tynaarlo is voor veel reizigers dan ook niet zo interessant.

Wat een station bij Tynaarlo aanzienlijk interessanter kan maken is de komst van een P+R-terrein met gratis parkeren. Wie vanuit Noord Drenthe (het gebied Roden-Annen) naar Zwolle en verder wil met de trein, hoeft dan niet meer met de auto naar de relatief moeilijk bereikbare stations in Assen of Groningen. Tynaarlo is vanuit veel richtingen vrij goed bereikbaar. Maar ja... dan stap je dus in een stoptrein, en is een overstap in Assen (of Zwolle) alsnog noodzakelijk. Dat nadeel heb je niet als je in Groningen of Assen op de (intercity)trein stapt.

Kortom; ergens kan ik me wel voorstellen dat station Tynaarlo er voorlopig niet komt. Misschien hadden die 3e en 4e stoptrein tussen Assen en Groningen als een soort regiotram/lightrail uitgevoerd moeten worden. Dan konden er relatief korte en goedkope perronnetjes worden aangelegd, en hadden er ook bij Assen-noord en Glimmen misschien haltes gerealiseerd kunnen worden. Maar zoiets lijkt in Nederland onmogelijk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Klaasje »

Het probleem is een beetje dat er een wens ligt voor de dienstregeling over een x-aantal jaren die maakt dat de stoptrein Zwolle-Groningen er eigenlijk best wel krap in ligt. Extra stoppen gaat dan dus niet passen.

Wat is het idee?
Station Groningen krijgt ieder kwartier een knoop. Zo kan je altijd van een willekeurig station langs een van de nevenlijnen met een korte overstap richting Assen en Zwolle reizen. Ook als de treinen naar Delfzijl en Roodeschool straks op Zuidbroek-Sauwerd samen een kwartierdienst gaan vormen. Daaruit volgt de eis dat de stoptrein van Zwolle naar Groningen niet te traag mag zijn.

Wat is het gevolg?
De stoptrein kan na de aanpassingen bij Herfte 6 minuten na de intercity vertrekken in Zwolle maar mag maar een kwartier later aankomen in Groningen dan diezelfde intercity. Dat betekent dat de stoptrein maximaal 9 minuten trager mag zijn terwijl die extra stopt te Meppel, Hoogeveen, Beilen, Haren en Europapark. Als je de vuistregel neemt van 2 minuten per stop dan wordt snel duidelijk dat het allemaal wel wat krapjes in elkaar steekt. Dat is met de rustige stations en materieel als SLT prima te doen maar echt veel houdt het niet over. De stoptrein Zwolle-Groningen kan dus niet extra stoppen tenzij de knoopambitie losgelaten wordt door de regionale overheid.

Wat als we die stations toch openen?
Twee opties:
  • De knoopambitie moet worden losgelaten.
  • De extra stoptrein Assen-Groningen gaat er stoppen.
In het geval van de stoptrein Assen-Groningen die extra gaat stoppen, hebben we het over een trein die vooralsnog alleen in de spitsen rijdt en daarnaast ook nog rijdt met subsidie. Willen de stations een beetje fatsoenlijk bediend kunnen worden, dan zou er toch minstens van 's ochtends 6:30 tot 's avonds 22:00 een trein moeten rijden. Dat kost best wel een bak met geld, geld dat ook besteed kan worden aan het rijden van de Q-linkdiensten of om met een bus bepaalde dorpen te ontsluiten.

Voordeel van dat alleen de extra stoptrein er gaat stoppen is zoals hierboven in de sneltramcontext al genoemd is, dat er niet al te lange perrons nodig zijn. 70 á 100 meter is voldoende afhankelijk van de verwachte drukte en de benodigde materieelinzet.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door baladid »

Als nou de Intercity ergens tussendoor de stoptrein inhaalt, kunnen er dus zeven stops bij. Bijvoorbeeld Glimmen, Tynaarlo, Assen Noord, Assen Zuid, Wijster, Echten, Staphorst.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Vinny »

Toe maar zeg. Ik zie zowel niets in het plan om de frequentie naar Assen op te blazen tot een volkomen onrendabel luchtkasteel, alsmede niets in het toevoegen van stations waar geen hond op zit te wachten.

Een station als Staphorst zou wel toegevoegde waarde kunnen hebben. Het station bedient dan de dorpen Staphorst en Rouwveen, die tezamen ongeveer 13.000 inwoners hebben. Dat is de omvang van een klein stadje, en zou ongeveer 1300 reizigers per werkdag moeten opleveren.

Als het net niet past qua treinbediening zou je nog kunnen overwegen om een oud spoorwegtrucje uit te halen: de IC treinen Zwolle-Groningen ook te laten stoppen te Groningen-Europapark en de stoptreinen (alle of sommige) het betreffende station te laten overslaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Klaasje »

Dan ga je de knoop in Groningen dus niet meer halen. Juist bij halfuurdiensten in de meeste richtingen zijn knopen een goed idee.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Bjarte »

baladid schreef:Als nou de Intercity ergens tussendoor de stoptrein inhaalt, kunnen er dus zeven stops bij. Bijvoorbeeld Glimmen, Tynaarlo, Assen Noord, Assen Zuid, Wijster, Echten, Staphorst.
:lol: Ik denk dat je wel serieus moet blijven. Echten heeft 335 inwoners. Dan kun je nog beter een station Hoogeveen-West beginnen, of Koekange met meer dan 2.000 inwoners. Maar ook dat is niet helemaal realistisch te noemen. Alleen Staphorst, Tynaarlo en Assen Noord zie ik wel zitten. In het geval van een soort van Duitse S-Bahn ook wel Assen-Zuid en Glimmen, waarna er door wordt gereden naar Station Noord met stops bij Peizerweg, Hoendiep en Zonnelaan. Maar zoiets zal er vast nooit komen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:Het station bedient dan de dorpen Staphorst en Rouwveen, die tezamen ongeveer 13.000 inwoners hebben. Dat is de omvang van een klein stadje, en zou ongeveer 1300 reizigers per werkdag moeten opleveren.
Naar aanleiding van deze stelling vraag ik me af: is er een soort vuistregel om het aantal instappers te schatten? In de zin van 'het bedieningsgebied heeft x inwoners, dan is het aantal instappers op een station daar ongeveer y'?

Behalve inwoners spelen er natuurlijk ook wel andere factoren mee.. maar gewoon voor een gemiddelde woonplaats?
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Karl »

Instappers door inwoners werden (worden?) bepaald door een soort van cirkels te trekken rondom een station, de eerste 500m levert X reizigers op, de tweede 500m (dus 500-1000m) levert X reizigers op, de derde... et cetera. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog instappers die worden aangevoerd door ander vervoermiddelen en attracties.
Het is een spectrum.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door groningen »

Rouwveen
Rouveen

1 voordeel; op zondag hoeft er niet gestopt te worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Vinny »

is er een soort vuistregel om het aantal instappers te schatten?
Er zijn allerlei rekensommen te maken, met bevolkingsdichtheid, afstand tot het station en bediening van het station.
10% is een heel grove inschatting, maar klopt meestal wel aardig met de realiteit. Ik heb net even voor andere steden en dorpen langs de Noordeijke lijn gekeken, en daar is de verhouding wat gunstiger. Beilen heeft bijvoorbeeld 11.000 inwoners en 1.800 treinreizigers. Dat zijn er dus wat meer dan je op grond van de vuistregel kunt verwachten 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten