(Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Daarbij spelen allerlei factoren een rol. Ligging van het station t.o.v. de kern, soort en kwaliteit van de bediening en aansluitingen verderop, aanwezigheid van alternatieve busverbindingen, hoe lopen vervoersstromen, hoe lopen de wegen... dus dat daar nogal wat marge in zit, moge duidelijk zijn.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Schattingen blijven natuurlijk schattingen en kunnen er behoorlijk naast zitten. Een totale misser was bijv. Maarheeze dat bijna twee keer zoveel reizigers trekt als ProRail vooraf had geschat. Anderzijds trekken Dronten en Kampen Zuid juist veel minder reizigers dan vooraf was berekend.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Dronten trekt helemaal niet minder reizigers dan verwacht.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Volgens NS deed ie het beter dan wat ze zelf verwachtten.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Geef een station even de tijd om in te groeien, mensen veranderen hun mobiliteit niet van de een op de andere dag...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Natuurlijk is dat zo, maar de opmerking was alleen gemaakt om te illustreren dat je voorzichtig moet zijn met schattingen omdat die soms niet kloppen, al dan niet omdat ze om politieke redenen gemanipuleerd zijn.
-
- Berichten: 3559
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Denk dat een station in Tynaarlo wel kansrijk is. Het gaat niet om het vervoer van Vries/Zuidlaren-Groningen/Assen, maar van Vries/Zuidlaren naar Zwolle en verder, wat het toch wel aantrekkelijk maakt. Sommige reizen liever niet per bus en dan is Tynaarlo beter bereikbaar dan Assen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
De verwachting uit 1992 was onevenredig hoog. Dat was nog in de tijd dat men er vanuit ging dat als men maar tol ging heffen op autosnelwegen en de wegen niet zou verbreden vanzelf iedereen wel met de trein zou gaan.Klaasje schreef:Volgens NS deed ie het beter dan wat ze zelf verwachtten.
Ten opzichte van mijn vuistregel valt het gebruik van het station ook wat tegen, maar ten opzichte van de stad ligt het station Dronten nogal buiten het centrum, en zoals eerder gememoreerd, mensen moeten er nog aan "wennen". Dronten is lang erg geïsoleerd geweest, zodat de echte forensen allang voor de auto als vervoerswijze hebben gekozen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Op de Hanzespoorlijn is een bouwblunder gemaakt, zegt een spoorwegingenieur. In de spiksplinternieuwe spoortunnel onder het Drontermeer zit een ontwerpfout. Bouwer Ballast Nedam moest voor 50 miljoen euro een tunnel afleveren waar een trein met een snelheid van 200 kilometer per uur doorheen kon rijden, maar dat gaat niet. Een intercity kan maximaal 100 kilometer per uur halen, anders krijgen reizigers te veel last van hun oren, omdat de tunnel te krap is gebouwd.
„Het is ongelooflijk dom. Iedereen weet dat de luchtdruk enorm toeneemt met de snelheid. Deze tunnel had veel breder gemoeten om zonder problemen 200 kilometer te kunnen rijden”, zegt een spoordeskundige die ook voor ProRail werkt en anoniem wil blijven. „Een oplossing is dat NS met peperdure luchtdichte hogesnelheidstreinen gaat rijden, maar die heeft de NS niet en wil het bedrijf ook niet aanschaffen.”
Kamerlid Dik-Faber van de Christen Unie vraagt opheldering aan staatsecretaris Mansveld (Infrastructuur). „Door constructiefouten in de tunnel kunnen de treinen niet op snelheid blijven rijden. De afspraak was 200 kilometer per uur toen de Kamer jaren geleden akkoord ging met de Hanzelijn, maar nu blijkt dat 140 kilometer per uur al problematisch is. Hoe moet het als straks de snelle intercity’s beschikbaar komen. Ik wil weten wanneer ProRail dit probleem oplost.’’
Spoorbeheerder en opdrachtgever ProRail bevestigt de snelheidsvermindering en het reizigersongemak, maar vindt niet dat er een fout is gemaakt. „Machinisten remmen bij de tunnel op eigen initiatief af tot 80-100 kilometer per uur’’, zegt een woordvoerder van ProRail. „Maar de tunnel is volgens de juiste specificaties gebouwd. Voor treinreizigers is het vervelend, maar het levert geen gevaar voor de gezondheid op.’’
NS en ProRail hopen dat de nieuwe treinen, die NS gaat aanschaffen en die in 2021 in de dienstregeling worden opgenomen, het probleem oplossen. Deskundigen geloven er helemaal niks van. „Het probleem wordt alleen opgelost als er luchtdichte treinen komen, maar die koopt NS juist niet.’’
Bron: Telegraaf
Op de Hanzespoorlijn is een bouwblunder gemaakt, zegt een spoorwegingenieur. In de spiksplinternieuwe spoortunnel onder het Drontermeer zit een ontwerpfout. Bouwer Ballast Nedam moest voor 50 miljoen euro een tunnel afleveren waar een trein met een snelheid van 200 kilometer per uur doorheen kon rijden, maar dat gaat niet. Een intercity kan maximaal 100 kilometer per uur halen, anders krijgen reizigers te veel last van hun oren, omdat de tunnel te krap is gebouwd.
„Het is ongelooflijk dom. Iedereen weet dat de luchtdruk enorm toeneemt met de snelheid. Deze tunnel had veel breder gemoeten om zonder problemen 200 kilometer te kunnen rijden”, zegt een spoordeskundige die ook voor ProRail werkt en anoniem wil blijven. „Een oplossing is dat NS met peperdure luchtdichte hogesnelheidstreinen gaat rijden, maar die heeft de NS niet en wil het bedrijf ook niet aanschaffen.”
Kamerlid Dik-Faber van de Christen Unie vraagt opheldering aan staatsecretaris Mansveld (Infrastructuur). „Door constructiefouten in de tunnel kunnen de treinen niet op snelheid blijven rijden. De afspraak was 200 kilometer per uur toen de Kamer jaren geleden akkoord ging met de Hanzelijn, maar nu blijkt dat 140 kilometer per uur al problematisch is. Hoe moet het als straks de snelle intercity’s beschikbaar komen. Ik wil weten wanneer ProRail dit probleem oplost.’’
Spoorbeheerder en opdrachtgever ProRail bevestigt de snelheidsvermindering en het reizigersongemak, maar vindt niet dat er een fout is gemaakt. „Machinisten remmen bij de tunnel op eigen initiatief af tot 80-100 kilometer per uur’’, zegt een woordvoerder van ProRail. „Maar de tunnel is volgens de juiste specificaties gebouwd. Voor treinreizigers is het vervelend, maar het levert geen gevaar voor de gezondheid op.’’
NS en ProRail hopen dat de nieuwe treinen, die NS gaat aanschaffen en die in 2021 in de dienstregeling worden opgenomen, het probleem oplossen. Deskundigen geloven er helemaal niks van. „Het probleem wordt alleen opgelost als er luchtdichte treinen komen, maar die koopt NS juist niet.’’
Bron: Telegraaf
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Tijdens mijn tamelijk rampzalig verlopen reis in maart werd door de machinist omgeroepen dat we op volle snelheid door de tunnel zouden gaan om zo veel mogelijk tijd te winnen en dat mensen dus even hun oren moesten bedekken. Dat vond ik erg sympathiek.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Ik weet niet zo goed in welk topic dit artikel anders zou passen, maar wou jullie hier toch niet van onthouden.
http://www.ovpro.nl/bus/2014/07/10/conn ... -327799601
http://www.ovpro.nl/bus/2014/07/10/conn ... -327799601
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Lees ik nou goed dat de chipkaart met deze pilot 2 jaar niet geldig is op Texel?
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Het staat er idd best wel vreemd. Het lijkt mij eerlijk gezegd stug dat dat het geval is, omdat dat zal betekenen dat je voor een of twee haltes €3 zou moeten betalen en de chipkaart net landelijk is ingevoerd.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Dit is eigenlijk meer wat elders de regiotaxi heet. Dat tarief van €3 lijkt vooral bedoeld om toeristen een poot uit te draaien omdat die dan veel meer gaan betalen dan met de OVC.
Een uur van te voren melden, een kansloze proef dus. En als je wat verder googlet, lees je dat ze hopen dat als na twee jaar de subsidie is afgelopen dat het project winstgevend is en zichzelf verder kan bedruipen zonder subsidie. Hoe naief zijn sommige bestuurders wel niet?
Een uur van te voren melden, een kansloze proef dus. En als je wat verder googlet, lees je dat ze hopen dat als na twee jaar de subsidie is afgelopen dat het project winstgevend is en zichzelf verder kan bedruipen zonder subsidie. Hoe naief zijn sommige bestuurders wel niet?
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Het staat er echt, OV-chipkaart is tijdens de pilot niet geldig leuk hoor zo'n nationaal vervoersbewijs. Dat is juist één van de weinig positieve dingen aan die kaart; dat je overal gewoon het OV kunt gebruiken met de OV-chipkaart, of dat nou in Amsterdam, Groningen of Limburg is. En dan dat tarief van drie euro. Dat betaal je in Groningen nog niet eens, en de gemiddelde afstand van de meeste ritjes op zo'n eiland lijken met niet bepaald langer, behalve dan van de boot naar de camping.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Er zijn toch meerdere Waddeneilanden (Schiermonnikoog in elk geval) waar de OV-chipkaart niet te gebruiken is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Klopt, Ameland en Terschelling ook niet. Erg krom inderdaad...
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Hoe reis je dan op die eilanden? Toch niet met de stippenkaart ?Daniel schreef:Er zijn toch meerdere Waddeneilanden (Schiermonnikoog in elk geval) waar de OV-chipkaart niet te gebruiken is?
De mortuis nil nisi bene
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Verplicht los kaartje (enkel of retour) kopen, tenzij je een ov-chipkaart met abonnement hebt (lees: geldige studenten-OV).
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Ook op Bonaire, St. Eustatius en Saba kun je de OV-chipkaart niet gebruiken. Sinds 10 oktober 2010 zijn dat bijzondere gemeenten in Nederland.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Joh, daar hebben ze ook geen euro.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Nog horen ze bij een provincie, dus is er geen eens een OV-autoriteit.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Wat kunnen we met deze wijsheid?Ook op Bonaire, St. Eustatius en Saba kun je de OV-chipkaart niet gebruiken. Sinds 10 oktober 2010 zijn dat bijzondere gemeenten in Nederland.
Er is geen openbaar vervoer op Saba.
St. Eustatius: Het eiland heeft geen openbaar vervoer.
Bonaire: Op Bonaire is nauwelijks sprake van openbaar vervoer op enkele busdiensten tussen Kralendijk, Rincon en de omliggende wijken na. Een vaste dienstregeling kent men niet.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Is dat net zoiets als in de buurtbussen waar ze geen scanner hebben en dus als je er een beetje jong uit ziet, een ov chipkaart bij je hebt en zegt dat je studentenov hebt je er gratis kan reizen?Geert schreef:Verplicht los kaartje (enkel of retour) kopen, tenzij je een ov-chipkaart met abonnement hebt (lees: geldige studenten-OV).
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten