Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door AppleMoose »

BTW op luxeartikelen drastisch te verhogen heeft geen zin en heeft meer nadelen dan voordelen.
De economie draait juist om de luxeartikelen en met het geld dat daarmee verdiend wordt, wordt o.a. ook de zorg, onderwijs etc. mee betaald. Het houdt bovendien veel mensen aan het werk (en dus uit de uitkering) die ook weer belasting betalen en spullen kopen. Ga je die extreem veel belasten, snij je uiteindelijk jezelf flink mee in de vingers.

@Daniël: Het BKR en de banken roepen al op om dat te gaan veranderen. Zij pleiten juist voor registratie.
Mijns inziens ook terecht.

@FransF: Het is eerlijk dat wanneer je (flink) meer verdiend, ook iets meer betaalt voor o.a. de AOW.
Zo heeft iedereen een enigszins (financieel) fatsoenlijke oude dag.
Een goede advocaat heeft na zijn arbeidsloopbaan eigenlijk geen AOW nodig, een bakker absoluut wel.

@Kevster: Het onnodig reizen valt denk ik reuze mee. Doordeweeks zijn er gewoon colleges waarbij voor veel opleiding gewoon een aanwezigheidsplicht is. Dat er desondanks snoepreisjes gemaakt worden zal best, maar die kosten wegen niet op tegen de kosten en verdere nadelen van het optuigen van een soort "controlesysteem" zoals jij die in gedachten hebt.

Buiten dit alles denk ik dat er best bezuinigd kan worden op het onderwijs, danwel extra geld niet nodig is.
De salarissen van de topbestuurders, commissieleden etc. kunnen best omlaag, sowieso het aantal managers drastisch verminderen, minder investeren in nieuwe, luxueuze schoolgebouwen en vooral het afschaffen van pretopleidingen.
Pretopleidingen zijn er gekomen omdat scholen zoveel mogelijk studenten aan zich willen binden waarvan er zoveel mogelijk moeten kunnen slagen. Door die af te schaffen dwing je de student ook al om een bewustere studiekeuze te maken.

Daarnaast zul je ook moeten kijken of alle opleidingen wel overal gegeven moeten worden en of er ieder jaar onbeperkt aantal leerlingen toegelaten kunnen/mogen worden. Vooral vanwege de (slechte) arbeidsmarkt.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld de opleiding 'leraar geschiedenis', is dat zo ongeveer de populairste lerarenopleiding, maar de baankans is nagenoeg 0,0. Toch zijn er afgelopen september alleen al op de HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) zo'n 150 studenten begonnen aan hun eerste jaar... Ter vergelijking: bij de opleiding 'leraar Nederlands' startten er zo'n 36 leerlingen (waarvan er nu zo'n 24 over zijn), terwijl voor dat vak juist de banen voor het oprapen liggen...

En zo zullen er zat opleidingen zijn (ook op het mbo) die niet onder de "pretopleidingen" vallen, maar waarbij wel de baankans zeer laag ligt. Laat dan dus niet onbeperkt leerlingen toe en bekijk of iedere ROC/hogeschool (universiteit is al een schrapronde geweest), dezelfde opleidingen moeten geven.

Maar zoals al eerder gezegd, we dwalen af van het eigenlijke onderwerp, terug naar de SOV dus!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

Ronaldussen schreef:Het is eerlijk dat wanneer je (flink) meer verdiend, ook iets meer betaalt voor o.a. de AOW. Zo heeft iedereen een enigszins (financieel) fatsoenlijke oude dag.Een goede advocaat heeft na zijn arbeidsloopbaan eigenlijk geen AOW nodig, een bakker absoluut !
Nog even en de bakker heeft meer te besteden dan de advocaat, die zich blauw kan betalen aan belasting en premies en vervolgens zelf overal van wordt uitgesloten. Er zijn wel een keer grenzen aan de nivellering, inkomensverschillen zijn er niet voor niets anders gaat er helemaal niemand meer studeren of werken.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Kevster »

Is ook een optie natuurlijk, maar meteen erg rigoureus en je dupeert studenten die wat verder van school wonen, bijvoorbeeld omdat ze geen goede kamer kunnen vinden nabij de school. En die zullen toch op de een of andere manier naar school moeten. Anders dupeer je vooral de krimpgebieden nog harder dan je al doet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Frans F »

Natuurlijk dupeer je daar mensen mee die ver van school wonen, maar de overheid betaalt nu €100 per student per maand en dat lijkt me toch wel het minimum. De vervoersbedrijven zijn er niet om studenten tegen nog lagere afbraakprijzen te vervoeren en vervolgens zelf failliet te gaan. Overheid en studenten moeten wel realistisch blijven..
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

@Ronalddussen. Die 35% geldt niet op bijv. Een Citroen C1, maar wel op een Audi A4. Als mensen perse een A4 willen hebben kopen ze dat toch wel. Hetzelfde geldt voor scooters, zwembad id tuin, dure merkkleding, etc. Sterker nog, de afzet kan zelfs stijgen door een statusverhogende werking.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door AppleMoose »

Frans F schreef:
Ronaldussen schreef:Het is eerlijk dat wanneer je (flink) meer verdiend, ook iets meer betaalt voor o.a. de AOW. Zo heeft iedereen een enigszins (financieel) fatsoenlijke oude dag.Een goede advocaat heeft na zijn arbeidsloopbaan eigenlijk geen AOW nodig, een bakker absoluut !
Nog even en de bakker heeft meer te besteden dan de advocaat, die zich blauw kan betalen aan belasting en premies en vervolgens zelf overal van wordt uitgesloten. Er zijn wel een keer grenzen aan de nivellering, inkomensverschillen zijn er niet voor niets anders gaat er helemaal niemand meer studeren of werken.
Overdrijven is ook een vak.
Laten we vooropstellen dat iedereen een AOW mag hebben, ook al heeft die het niet direct nodig. Maar die AOW moet wél betaalt worden. Een bakker kan dat onmogelijk helemaal alleen bijelkaar sparen. Juist door bepaalde dingen met z'n allen te betalen en van de hogere inkomens een iets grotere bijdrage te vragen, houden we het voor iedereen betaalbaar. Heeft straks iedereen een redelijk goede oude dag (je hoeft niet rijk te zijn, maar je moet je boodschappen e.d. kunnen betalen).
Bovendien, ik heb niet gezegd dat er geen inkomensverschillen mogen zijn. Daar ben ik ook niet op tegen.
Wie meer werkt, meer verantwoordelijkheden heeft, een hogere functie heeft, meer gestudeerd heeft etc. mag van mij gewoon meer verdienen dan iemand die dat allemaal niet heeft. Enige wat van hen gevraagd wordt is een iets hogere bijdrage aan de maatschappij. Armoede is ook nadelig voor de advocaat/topman etc.
Je moet niet doen alsof de belastingdruk in Nederland gigantisch hoog is, dat valt echt wel mee. Sterker nog, de afgelopen jaren zijn de hoogste inkomens er op vooruit gegaan, terwijl de midden en de lagere inkomens er op achteruit zijn gegaan.
Bovendien heeft NL al een hogere belastingtoptarief gekend dan die nu gehanteerd wordt.
Ik ben niet tegen rijkdom, ik ben tegen armoede. Eigenlijk zou iedereen dat moeten zijn omdat dat in ieders belang is.

@Erno: Zo'n systeem dat de staat een auto gaat belasten omdat die nu eenmaal duurder (meer kwaliteit?) / luxer is dan de ander lijkt mij niet wenselijk. Het dient ook geen enkel ander doel dan geld binnenharken. Belastingheffen moet je niet doen "omdat het kan en wat oplevert", maar omdat het een breder maatschappelijk doel dient te hebben. Zo kun je wel vervuilende auto's meer belasten dan schonere auto's, omdat dat beter voor het milieu en de mens is.

Om terug te gaan naar de SOV, vervoerder mogen van mij best een redelijke vergoeding hebben (Lijkt mij ook niet meer dan terecht overigens). Daar hoeft wat mij betreft ook niet in gesneden te worden. Kijk eerst eens naar de opleidingen en studies zelf. Daar valt echt nog veel winst te behalen, zonder dat de kwaliteit verloren gaat en de docenten en studenten (hard) geraakt worden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Vinny »

marlies schreef:
Kevster schreef: Ik heb het idee dat er in de huidige opzet van OV-studentenkaart heel veel aan 'pretkilometers' worden gereisd. Dat is misschien goed voor de bezettingsgraad van het OV en de werkgelegenheid in de sector, maar kost echt bakken met geld.
Ik denk dat dat heel erg meevalt, dat is typisch buiten de spits en niet op structurele basis. Dat zijn uiteindelijk de kosten niet. Het administratieve monster dat je moet optuigen om dat tegen te gaan is waarschijnlijk duurder.
Juist de spitskilometers die studenten afleggen maken het gebruik van de OV kaart duur voor vervoerders en overheid. Zeker in steden als Utrecht en Nijmegen waar tramlijnen moeten worden aangelegd om alle studenten van het station naar de universiteit te vervoeren, terwijl zonder OV-studentenkaart studenten waarschijnlijk de fiets hadden genomen. Een spitstoeslag zou wat dat betreft wonderen kunnen doen. Het levert enerzijds de vervoerders geld op om investeringen te doen, en anderzijds remt het de vervoersvraag onder studenten tijdens de dure piekmomenten af.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat dat voor technische studenten de das om doet. Dat zijn opleidingen die vaak veel contacturen hebben (> 25 uur/week), waardoor het onmogelijk is om buiten de spits te reizen. Ik denk dat het huidige beleid meer succes heeft, door opleidingen te vragen/dwingen opleidingen met weinig contact uren (< 10 uur per week) alleen tussen 11 en 15 aan te bieden. Hieronder vallen grote opleidingen zoals Rechten en Psychologie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef: Een spitstoeslag zou wat dat betreft wonderen kunnen doen. Het levert enerzijds de vervoerders geld op om investeringen te doen, en anderzijds remt het de vervoersvraag onder studenten tijdens de dure piekmomenten af.
Ooit afgevraagd waarom studenten in de spits reizen? Juist, omdat ze persé om half 9 naar college moeten.
Jouw spitstoeslag is enkel symptoombestrijding (voor zover de studenten überhaupt een keuze hebben om op andere tijden te reizen). Je kunt beter de scholen dwingen om andere lestijden aan te houden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Juist de spitskilometers die studenten afleggen maken het gebruik van de OV kaart duur voor vervoerders en overheid. Zeker in steden als Utrecht en Nijmegen waar tramlijnen moeten worden aangelegd om alle studenten van het station naar de universiteit te vervoeren, terwijl zonder OV-studentenkaart studenten waarschijnlijk de fiets hadden genomen. Een spitstoeslag zou wat dat betreft wonderen kunnen doen. Het levert enerzijds de vervoerders geld op om investeringen te doen, en anderzijds remt het de vervoersvraag onder studenten tijdens de dure piekmomenten af.
Wie gebruik maken van lijn 10 (Heyendaalshuttle) en lijn 12 (Uithofshuttle) zijn thuiswonende studenten, dus dan is je verhaal nonsens. Je kunt niet zomaar iedere dag van Doetinchem naar Nijmegen fietsen (50 kilometer) en van Arnhem naar Nijmegen is het ook al een kilometer of 20 (tenzij je in Elderveld of Schuytgraaf woont), dus die zijn afhankelijk van het OV.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat je je nog aardig vergist in de bezetting met vooral thuiswonende studenten. Je gaat me niet vertellen dat er geen uitwonende studenten uit bijvoorbeeld Kanaleneiland zijn die met de bus naar Utrecht Centraal gaan om daar over te stappen op lijn 12.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik als uitwonende student toch een van de weinigen ben met een weekend-OV. Er is slechts een beperkte groep studenten die daadwerkelijk de berekening maakt en kiest voor een weekend-OV. Onder studenten bestaat namelijk het idee dat een week-OV veel meer waard is (gezien het aantal vrije reisdagen).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door AppleMoose »

Erno-BE schreef:Wie gebruik maken van lijn 10 (Heyendaalshuttle)
Vergeet niet dat veel uitwonende studenten in de omgeving van Nijmegen wonen (Lent bijv. en zelfs Elst en Arnhem) en dus alsnog met lijn 10 (of een van de andere lijnen die langs de heyendaal en de uni komen) reizen.

Zelf gebruikte ik vrijwel nooit lijn 10 maar een van de reguliere buslijnen. Bij lijn 10 sta je doorgaans een kwartier tot een half uur te wachten eer je in kan stappen (lange wachtrij).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Heb 2 maanden op de UT gezeten en niet gemerkt dat de bussen van Enschede centraal naar de UT echt vol waren. Zijn 2 lijnen (1 en 9) die ieder om de 10 minuten rijden. Wellicht komt dit ook doordat Enschede voor veel mensen in een uithoek ligt en dus sowieso een weekend OVkaart kiezen.

Maar hoeveel kilometer is het van kanaleneiland naar de Uithof? Ik ken Utrecht niet, maar ik denk niet meer dan 5 kilometer, valt prima te fietsen en is nog sneller ook.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Ronaldussen schreef:
Erno-BE schreef:Wie gebruik maken van lijn 10 (Heyendaalshuttle)
Vergeet niet dat veel uitwonende studenten in de omgeving van Nijmegen wonen (Lent bijv. en zelfs Elst en Arnhem) en dus alsnog met lijn 10 (of een van de andere lijnen die langs de heyendaal en de uni komen) reizen.

Zelf gebruikte ik vrijwel nooit lijn 10 maar een van de reguliere buslijnen. Bij lijn 10 sta je doorgaans een kwartier tot een half uur te wachten eer je in kan stappen (lange wachtrij).
Zoveel studenten wonen ook weer niet in Elst of Arnhem, en als ze daar al wonen is het tijdelijk. Verder zijn Malden, Weurt, Beuningen en Wijchen ook een optie waarbij de HAN en de RUN op fietsafstand liggen en tevens niet via centraal hoef te reizen en ook geen gebruik hoef te maken van lijn 10.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Daniel »

Erno-BE schreef:Maar hoeveel kilometer is het van kanaleneiland naar de Uithof? Ik ken Utrecht niet, maar ik denk niet meer dan 5 kilometer, valt prima te fietsen en is nog sneller ook.
Studenten van Kanaleneiland naar De Uithof zie ik altijd vrij massaal lijn 71 of 72 nemen, da's een stuk rechtstreekser en die vindt je dus niet in lijn 12.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Wubbo »

Erno-BE schreef:Maar hoeveel kilometer is het van kanaleneiland naar de Uithof? Ik ken Utrecht niet, maar ik denk niet meer dan 5 kilometer, valt prima te fietsen en is nog sneller ook.
Google Maps weet het voor je: het is meer dan 5 kilometer.

Overigens kan ik je bewering dat er in lijn 12 in Utrecht alleen thuiswonende studenten zitten ook ontkrachten: uit jarenlange ervaring kan ik melden dat er ook allerlei uitwonende studenten in zitten, aangezien er in Utrecht nog steeds een kamernood is en er dus massaal studenten in de gemeenten om Utrecht wonen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

6,4 kilometer valt ook prima te fietsen:)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Kevster »

Frans F schreef:Natuurlijk dupeer je daar mensen mee die ver van school wonen, maar de overheid betaalt nu €100 per student per maand en dat lijkt me toch wel het minimum. De vervoersbedrijven zijn er niet om studenten tegen nog lagere afbraakprijzen te vervoeren en vervolgens zelf failliet te gaan. Overheid en studenten moeten wel realistisch blijven..
Er is maar één partij die hiervoor moet opdraaien en dat is de overheid inderdaad. Maar het moet inderdaad wel realistisch blijven, ook vanuit studentenvisie. En zo lang er door het ganse land wordt gereisd met zo'n chipkaart voor niks en de overheid hiervoor moet betalen, wordt het wel een duur geintje, en dan ben je ook meer dan 100 euro per student per maand kwijt als je dit omrekent naar het normale kilometertarief.

Nog een voorbeeld. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat langs de route van destijds lijn 15 hier in Groningen (nu lijn 9) fietsen gestald worden wanneer het een beetje begint te regenen. Het eerste wat er gebeurt is dat dat pasje uit de portemonnee komt (of er soms zelfs in blijft zitten waarna de chipkaartlezer een foutmelding geeft; hoe komt dat toch?), de fiets tegen de muur aan op slot gaat en er in de bus wordt gestapt, die al bommetjevol zit door het slechte weer. Dat deed men vast niet als ze de volle mep moesten betalen. En natuurlijk hebben ze reisrecht, maar ze geven zelf al aan prima te kunnen fietsen. Ik vind dat erg gemakzuchtig. Ook studenten moeten niet vergeten dat naast henzelf de overheid (en belastingbetaler) de partij is die dat moet bekostigen. Ze reist dus op belastinggeld, en daar moet je zuinig mee zijn. Als ze dat laatste ook nog eens in Den Haag leren nu...
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door tsov »

Gekko123 schreef:Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik als uitwonende student toch een van de weinigen ben met een weekend-OV. Er is slechts een beperkte groep studenten die daadwerkelijk de berekening maakt en kiest voor een weekend-OV. Onder studenten bestaat namelijk het idee dat een week-OV veel meer waard is (gezien het aantal vrije reisdagen).
Er zijn ook zat studenten die niet elk weekend naar hun ouders reizen. Ik was ook uitwonend en had ook week-OV. Nu had ik ook de luxe dat de reistijd naar m'n ouders een uur deur-tot-deur was, en dus makkelijk een keertje op dinsdagavond langs kon gaan :) Daarnaast had ik een weekendbaantje in Amsterdam, dus kon ik dan ook niet altijd weg.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door verfmeer »

Kevster schreef:Nog een voorbeeld. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat langs de route van destijds lijn 15 hier in Groningen (nu lijn 9) fietsen gestald worden wanneer het een beetje begint te regenen. Het eerste wat er gebeurt is dat dat pasje uit de portemonnee komt (of er soms zelfs in blijft zitten waarna de chipkaartlezer een foutmelding geeft; hoe komt dat toch?), de fiets tegen de muur aan op slot gaat en er in de bus wordt gestapt, die al bommetjevol zit door het slechte weer. Dat deed men vast niet als ze de volle mep moesten betalen. En natuurlijk hebben ze reisrecht, maar ze geven zelf al aan prima te kunnen fietsen. Ik vind dat erg gemakzuchtig. Ook studenten moeten niet vergeten dat naast henzelf de overheid (en belastingbetaler) de partij is die dat moet bekostigen. Ze reist dus op belastinggeld, en daar moet je zuinig mee zijn. Als ze dat laatste ook nog eens in Den Haag leren nu...
Dat is een heel duidelijke situatie, maar wat doe je eraan? Studenten op kamers hun OV afpakken? Of alleen de NS nog betalen? Dat levert allemaal voor bepaalde studenten wel grote problemen op. De enige manier hoe ik denk dat je dit kan aanpakken is gewoon een betere verspreiding van onderwijs gebouwen, op max 20 minuten fietsen. Zoals ze bijvoorbeeld in Leiden doen.
Er is OV voor de studenten die thuis wonen en net studeren, maar studenten die langer studeren of op kamers wonen weten heel snel de fiets te pakken. Wat je in feite moet doen is dat je het OV wel aantrekkelijk moet maken voor inwoners van de stad, maar niet voor studenten. Waar je dus in feite ook de grootste problemen ziet zijn steden met een duidelijk gedefinieerde campus: Delft, Enschede, Utrecht, Groningen. Als die universiteiten hun faculteiten door de stad verspreiden, zie je dat het OV-technische veel makkelijker te doen is.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens mij ligt de UvA redelijk verspreid in de stad, de EUR ook, ULeiden dus ook en volgens mij de UniMaas ook (ben daar niet erg bekend), maar de rest van de universiteiten liggen allemaal gecentraliseerd in een buitenwijk. Het problematische wordt als de hogeschool ook op het universiteitsterrein staat zoals in Nijmegen en Utrecht en volgens mij ook Groningen al weet ik dat niet zeker. Juist de hogescholen zorgen voor de druk op het OV, door hbo'ers vaker thuis wonen. Als bijvoorbeeld de HAN in Lent gevestigd wordt en de HU in Vleuten worden de hbo'ers van de studenten gescheiden en is er al minder een piek in een richting.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door fogeltje »

Met als gevolg dat je weer een meute bussen naar Lent moet laten rijden die overdag uit hun neus staan te vreten, dat is verplaatsen van het probleem. Of je moet het tegen het station aanplakken.
"Een touringcar is geen bus"
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door microshit »

Erno-BE schreef:de HU in Vleuten worden de hbo'ers van de studenten gescheiden en is er al minder een piek in een richting.
De oude leslocaties op de Nijenoord, Oudenoord en Donderstraat worden momenteel juist opgeheven en verhuisd naar de Uithof omdat men alles op één plaats wilt hebben. Hogeschool en universiteit hand-in-hand. Gelukkig is dat zo'n enorm meerjarenplan dat de meest massale verhuizing pas na het openen van de tram gepland is.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door huibf »

Jaar gebouwen verspreiden... kies eerder voor 1 centraal punt.
en dan niet in een godverlaten uithoek waar geen bussen op een fatsoenlijke manier kunnen komen.
Die scholen horen bij voorbaat de kosten te dragen van dit vervoer.

Ik zie toch meer in de invoering van een of 2 trajecten en voor de bus een x aantal zones.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm best

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:Volgens mij ligt de UvA redelijk verspreid in de stad, de EUR ook,
Van de EUR liggen alle faculteiten bij Kralingse Zoom, behalve de faculteit Geneeskunde: deze ligt (hoe kan het ook anders) bij het Erasmus MC.
De Hogeschool Rotterdam is wel over meerdere locaties in de stad verspreid.

@verfmeer: In Delft reist percentueel gezien een klein deel van de studenten met de bus naar de TU. Bijna alle studenten hebben een fiets, dus ook de studenten die niet in Delft wonen (zoals ondergetekende) fietst vanaf 1 van de stations.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten