Zo'n tien minuten voor vertrek stond deze al aan het perron waardoor er dus tijd genoeg was om onze gereserveerde zitplaatsen op te zoeken. De trein was niet heel vol maar de bezetting viel toch niet tegen. Voor het gevoel duurt het Belgische deel het langst, dat komt natuurlijk door de trage route tussen Antwerpen en Brussel en de stop van ruim 10 minuten in Brussel-Zuid. Daarna gaat het snel en sta je na een goed halfuurtje (om 9:52 uur) in Lille Europe.
De Thalys na aankomst in Lille Europe.
De bedoeling was om de TER van 10:35 uur vanuit Lille Flandres naar Valenciennes te nemen. Allereerst maar even de 500 meter tussen Europe en Flandres overbrugd waar we er direct achter kwamen dat we een belangrijke wijziging in de verkeersregels hadden gemist. Bij een groen voetgangerslicht steek je namelijk over en bij een rood voetgangerslicht ook. Het kruisende autoverkeer stopt dan automatisch :X . Na nog wat twijfeling of het verstandig was om als onwetende Nederlanders deze nieuwe regel al toe te passen, kwamen we bij het station van Lille Flandres. Een mooi gebouw dat de oude gevel van Paris Nord heeft gekregen. Vast een leuk klusje geweest om al die stenen een paar honderd kilometer te verslepen :Y
De voorgevel van Station Lille Flandres.
Om voordelig in deze regio (Nord-Pas de Calais) te kunnen reizen wilden we een "Pass régional Grand'TER" aanschaffen. Dat werd dus aanschuiven in de lokettenzaal. De alom bekende situatie was ook hier van toepassing: van de 15 balies waren er vier bemand, waarbij er bij minstens één balie altijd iemand staat minstens een kwartier werk heeft :? Van de drie kwartier overstaptijd was inmiddels al een flink deel voorbij. En de trein missen betekent dat je direct de hele planning in de kachel kunt opstoken :?
Bij het kopen van de pass en de tickets kwam een klein tegenvallertje tegen het licht: de 50% korting die de "Pass régional Grand'TER" geeft geldt alleen voor retours en niet voor enkele reizen. En aangezien we een rondje met alleen enkele reizen hadden gepland, hebben we hier dus vooralsnog weinig aan...
Na enige verwarring en gedoe waren we toch nog mooi vijf minuten voor vertrektijd bij onze trein, die ons in een klein uurtje naar Valenciennes bracht.
Rechts de Coradia-dubbeldekker die ons naar Valenciennes bracht, naast een soortgenoot van een ander type.
In Valenciennes hadden we ruim een uur voordat de volgende trein naar Lens zou vertrekken. Tijd om tickets te kopen (ook hier veel kaartautomaten, werkt goed). Het
Vervolgens even een rondje stationsplein gemaakt.
Het niet onaardige stationsgebouw van Valenciennes. De bestuurder van de Mercedes rechtsonder zag het paaltje achter hem trouwens niet :N
Tram, die trouwens opvallend stil is.
Na het kopen van een (eigenlijk veel te duur) broodje hadden we nog even tijd om de vertrekprocedure van de TGV naar Paris Nord te aanschouwen. Ook vanuit hier rijden er dus rechtstreekse TGV's naar Parijs, net als vanuit alle uithoeken van het land.
Na vertrek van de TGV werd het tijd voor de trein naar Lens, die ook gereden werd door een Coradia-dubbeldekkertje. Comfortabele treinen, dat zeker :)
De rit van ruim een uur naar Lens (via Douai) was niet bijzonder spannend, maar het is wel duidelijk dat deze omgeving gekenmerkt wordt (werd) door de mijnbouw.
De trein na aankomst in Lens.
Trein naar Lille via Don-Sainghin, welke direct na aankomst van onze trein vertrok. Of die aansluiting officieel te halen is weet ik nog steeds niet, maar als je de dienstregelingen in deze regio bekijkt lijkt het allemaal behoorlijk willekeurig en is zeker niet regelmatig. Afijn, de volgende trein in die richting gaat over vijf uur.
Niet voor ons trouwens, wij gaan via Libercourt terug naar Lille waarbij we ruim een uur hebben om het centrum van Lens te gaan bekijken.
Straatje van het station richting het centrum. Let op de elektriciteitsbedrading aan de gevels .
Eén van de hoofdstraten door het centrum.
Kerkje.
Winkelstraat in het centrum. Het moge duidelijk zijn dat de traditie "met z'n allen gezellig op zaterdagmiddag naar de stad" hier niet bepaald geldt :X .
En nog even een busje gespot.
Na twintig minuten waren we weer terug op Lens Centraal, waar we dus nog enige tijd moesten stukslaan voordat de trein naar Lille weer zou vertrekken.
Het stationsgebouw van Lens.
Op een kopspoortje staat ruim voor vertrektijd de trein al gereed. Weer eenzelfde type dubbeldekker trouwens.
Na een rustige rit werd na drie kwartier station Lille Flandres weer bereikt. Omdat de overstap op de heenweg wat gehaast werd, hadden we nu wat meer tijd om de omgeving te gaan bekijken en wat foto's te maken.
De trein na aankomst in Lille Flandres.
En nog wat dubbeldekker-meuk.
TGV-duplex.
Omdat er nog bijna twee uur tijd was voordat de geplande trein naar Tournai zou vertrekken, zijn we ook nog even gaan kijken in het naastgelegen mega-winkelcentrum Euralille waar een XXXL-vestiging van supermarktketen Carrefour is gevestigd. Leuk om eens te zien in ieder geval. Een supermarkt waar ze verse vis verkopen zie ik niet iedere dag :D .
Vervolgens was er nog ruim de tijd om een rondje door het centrum te lopen. Een erg mooi en sfeervol centrum moet ik zeggen, zeker leuk om hier nog eens wat langer rond te lopen.
Het Opera-gebouw aan het Place du Théâtre.
Het aan hetzelfde plein gelegen Belfort van de Kamer van Koophandel.
Eén van de smalle straatjes. Wel jammer dat er zoveel autoverkeer dwars door het centrum rijdt :(
De wandeling terug naar het station werd wat gehaast door een enorme stortbui, dus enigszins verzopen kwamen we weer terug op station Lille Flandres.
Ruim voor vertrektijd kwam onze trein naar Tournai/Luik binnen zodat we alvast enigszins konden opdrogen.
Tijdens het halfuurtje overstaptijd in (het Belgische) Tournai dachten we nog even een frietje te kunnen gaan eten bij de frituur aan de overkant van het station, maar niet wetende dat je bij een portie friet "Grand" ongeveer een halve kilo friet krijgt. De rest werd dus maar opgegeten in de trein naar Brussel. Vervolgens in Brussel-Zuid overgestapt op de Benelux van 19:52 uur terug naar Nederland. Dan valt de traagheid van deze trein weer op, zeker als je Thalys gewend bent...
Al met al een leuk ritje in een regio waar ik niet dagelijks kom. En om de vraag van de topictitel te beantwoorden: eigenlijk wist ik niet wat ik kon verwachten van die regio maar het viel me wel enigszins mee. De treinen zijn comfortabel maar reizen in die regio vergt wel een goede planning. Een trein missen kan problematisch zijn. Verder zijn wat woordjes basis-Frans is wel handig (open deur), maar op station Lille Flandres (en meer stations in die regio trouwens) staan veel aanwijzingen ook in het Nederlands aangegeven, dat had ik dan weer niet verwacht :) .
En niet te vergeten nog even de oogst van de dag: