Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door fogeltje »

Twee treinstellen die de Intercity vanuit Venlo naar Den Haag reden zijn op de Moerdijkbrug ontkoppeld geraakt. De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt het incident, net als de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Eerder was er een vergelijkbaar incident met het zelfde materieeltype. Volgens een NS woordvoerder was er geen gevaar voor reizigers.

Lees verder op treinreiziger.nl

:shock:

Vandaar dat wegens een "defecte trein" de treinen vanuit Deurne niet verder dan Breda reden vanmiddag.
"Een touringcar is geen bus"
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door jesse-cruzu »

Oeh, toevallig weer een DDZ... :|
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door iljitsch »

Anderhalf uur...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door fogeltje »

jesse-cruzu schreef:Oeh, toevallig weer een DDZ... :|
Hij is tenminste niet in tweeën gebroken.
"Een touringcar is geen bus"
benza

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door benza »

Wow, opmerkelijk ongeluk. Goed dat niemand geblesseerd is! Anderhalve uur is echt lang, maar in dit geval snap ik ook dat de reizigers konden niet de trein verlaten, aangezien het toestel op het moerdijkbrug gestrand was...
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Obus »

Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Zijn de DDZs dan werkelijk zo slecht als hierboven wordt gesuggereerd (ik heb er nog niet mee gereden)?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Z2N »

DDZ is fantastisch om mee te reizen, maar het jammerlijke is dat de stellen geen Scharfenberg-koppelingen hebben maar BSI-koppelingen, en die kunnen af en toe falen, zoals vandaag ook gebeurt is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Suus »

Nu er geen locomotieven meer dienst doen ligt Scharfenberg voor DDZ wat meer voor de hand dan eerst, maar het zal wal een zeer ingrijpende constructiewijziging zijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Thom91 »

Obus schreef:Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Zijn de DDZs dan werkelijk zo slecht als hierboven wordt gesuggereerd (ik heb er nog niet mee gereden)?
Gebeurde met DDAR ook wel eens, maar blijkbaar waren koppeling en treinstel Toen beter uitgebalanceerd.
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door iljitsch »

Hoe hard remt een trein in zo'n geval?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Ardan »

Het lijkt me dat er dan een automatische noodremming plaatsvindt door het breken van de treinleiding.
Ik doe ook maar wat
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Nu er geen locomotieven meer dienst doen ligt Scharfenberg voor DDZ wat meer voor de hand dan eerst, maar het zal wal een zeer ingrijpende constructiewijziging zijn...
Tja, daar zal NS wel tegenaan hikken bij treinen van bijna 25 jaar oud.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Milco »

Niet de eerste keer dat dit met DDZ gebeurt. Een tijd geleden gebeurde dit ook al ergens in de buurt van Nijkerk/Putten en in meen een hele tijd terug gelezen (of gehoord?) te hebben dat er een keer bij vertrek te Haarlem één DDZ-stel achterbleef op het station terwijl het voorste treinstel wel vertrok... En dan hebben we nog de bakken die van elkaar afkoppelden bij Sassenheim, zo'n 1,5 terug. Ook met DDZ...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Geert »

Frans F schreef:
Bee schreef:Nu er geen locomotieven meer dienst doen ligt Scharfenberg voor DDZ wat meer voor de hand dan eerst, maar het zal wal een zeer ingrijpende constructiewijziging zijn...
Tja, daar zal NS wel tegenaan hikken bij treinen van bijna 25 jaar oud.
Ze zijn net gemoderniseerd en worden geacht nog minstens 15 jaar mee te gaan.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Frans F »

Dat is waar ik op doelde. 15 jaar resterende levensduur is wel kort voor een zeer dure constructiewijziging als zoiets technisch überhaupt kan. Het is nu wel al een paar keer gebeurd terwijl DDZ door zijn inzet in Sprinters maar heel weinig gekoppeld rijdt. Als ze ooit echt als IC's worden ingezet en koppelen dagelijkse praktijk wordt kun je verwachten dat de problemen groter worden. Het wordt daarom vrees ik of toch een constructiewijziging of alleen nog maar solo-diensten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Wubbo »

DDAR reed wel veel gekoppeld (onder andere in Flevoland voordat SLT daar zijn intrede deed), toch kan ik me geen voorbeelden herinneren van het spontaan breken van treinen daar. Des te meer van het niet willen combineren...

Overigens: als dit echt een structureel probleem blijkt te zijn verwacht ik dat er vaste duo's gevormd gaan worden, zodat je feitelijk een DDZ-8 krijgt. Er zijn voldoende mogelijkheden om die in te zetten, zelfs met opties om ze 's avonds en op zondag niet in te zetten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Frans F »

Heel veel mogelijkheden voor DDZ-8 zie ik eerlijk gezegd niet. Zelfs de IC's naar bijv. Groningen of Maastricht zijn buiten de spits korter.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Thom91 »

s1500 en s14500 bevat veel gesloten omlopen.
Komt wel goed schatje.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Frans F »

Maar dat zijn nu niet bepaald series waar je buiten de spits op DDZ-8 zit te wachten.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Nitein-Repart »

Misschien kun je in de s3600 de VIRM-omlopen ruilen voor DDZ-omlopen of eventueel ICM.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Geert »

Frans F schreef:Maar dat zijn nu niet bepaald series waar je buiten de spits op DDZ-8 zit te wachten.
In de s1900 rijden overdag een heleboel gekoppelde DDZ's buiten de spits. Pas 's avonds wordt er volgens mij afgetrapt (als dat al gebeurt).
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door robert55 »

Als ik het me goed herinner waren de eerdere incidenten bij DDZ anders: niet de BSI koppeling faalde, maar een schroefkoppeling tussen bakken binnen een treinstel. Dus ...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Frans F »

Geert schreef: In de s1900 rijden overdag een heleboel gekoppelde DDZ's buiten de spits. Pas 's avonds wordt er volgens mij afgetrapt (als dat al gebeurt).
Dat is buiten de spits ook flinke overkill.
Zeker voor die 30 man die er na Helmond gemiddeld nog in zitten.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Mr-W »

Geert schreef: In de s1900 rijden overdag een heleboel gekoppelde DDZ's buiten de spits. Pas 's avonds wordt er volgens mij afgetrapt (als dat al gebeurt).
ICMm wordt s'avonds en in het weekend regelmatig af en aangekoppeld in Eindhoven. DDZ-8 wordt eigenlijk nooit ontkoppeld in Eindhoven.
Frans F schreef:Dat is buiten de spits ook flinke overkill.
Zeker voor die 30 man die er na Helmond gemiddeld nog in zitten.
Klopt, ik zie in de daluren regelmatig helemaal lege DDZ's rondrijden in de s1900 en s9600.
Daarom denk ik dat het kostenefficiënter is om in de daluren de [wiki]Treinserie 6500 (2006)[/wiki] te herintroduceren.(wel 2x per uur) Hierdoor kunnen de s1900 en s9600 worden uitgespaard tussen Ehv en Vl. De Sprinter Eindhoven-Venlo kan dan gereden worden met 3 a 4 bakken Sprintermaterieel of 1 ICMm 4tje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Bericht door Suus »

Ik denk dat de huidige oplossing voor Venlo - Eindhoven het beste blijft. De reiziger uit Venlo wordt niet afgescheept met een trein die alle honderdduizend stations van Helmond aandoet maar houdt een snelle verbinding naar grote delen van het land en Helmond heeft een ietswat scheve kwartierdienst naar Eindhoven waar de reizigers elk kwartier kan overstappen op een intercity naar het Noorden.

DDZ-8 zal zonder twijfel te groot zijn voor Helmond - Venlo, maar het is geen traject met sociale problemen dus als uitloper van een trein die op zijn verdere traject wel behoorlijk druk is kan het geen kwaad. Er rijden tot nu toe ook nog lange ICR-treinen en in het verleden lange ICK-treinen. En DDZ eventjes op een station koppelen/ontkoppelen, daar is het nu niet het handigste materieel voor...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten