Korte vragen #8

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #8

Bericht door Somoht »

Almere Oostvaarders is ongetwijfeld een dingetje uit de tijd van voor de Hanzelijn toen er alleen IC's uit Lelystad vertrokken. Lelystad->Almere Oostvaarders moest toen wel per Almere Buiten.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #8

Bericht door Kevster »

Pfoe he, wat een ingewikkelde kwestie. In het geval in onze buurt trouwens, Sauwerd, begrijp ik het niet helemaal, want je gaat niet vanuit Sauwerd eerst naar Groningen lijkt mij om dan op de andere trein naar Delfzijl of Roodeschool te stappen, want die stoppen toch ook gewoon in Sauwerd?

Maar goed, ik als OV-hobbyist begrijp het al maar half, moet je nagaan wat dit voor de doorsnee reiziger betekent qua begrip. Als wij het al diep in de organisatie van NS moeten navragen...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #8

Bericht door Somoht »

Tsja NS-breed geld "NS reisplanner heeft altijd gelijk" dat voldoet prima voor de gemiddelde reiziger, als je als IT'er wilt weten hoe die reisplanner aan zijn antwoord komt moet je diep gaan vragen bij diegene die de reisplanner maken ;).
Mijn grootste probleem met dit hele "ns planner is het wetboek" standpunt is dat vervolgens NS dochter (42%) 9292 met dit soort adviezen komt: http://m.9292.nl/reisadvies/station-den ... 06-02T1434
Het advies mag voor deze prijs (3 euro duurder dan via Sprinters met overstap op Schiphol/Weesp), maar nergens wordt vermeld dat je moet herchecken, de reis veel duurder is en er robuustere (die overstap is krap) reismogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #8

Bericht door Meltrain »

Kevster schreef:In het geval in onze buurt trouwens, Sauwerd, begrijp ik het niet helemaal, want je gaat niet vanuit Sauwerd eerst naar Groningen lijkt mij om dan op de andere trein naar Delfzijl of Roodeschool te stappen, want die stoppen toch ook gewoon in Sauwerd?
Tot een paar jaar geleden stopten de treinen van/naar Roodeschool niet te Sauwerd (op enkele uitzonderingen na). Dus moest er omgereisd worden via Groningen Noord.
Waarschijnlijk is men dus vergeten om die uit de lijst te halen. :wink:
Blerick staat er niet meer in, terwijl voor dat station t/m eind 2005 hetzelfde gold: reizigers tussen Venray en Blerick moesten omreizen via Venlo.

Vooral Almelo De Riet snap ik niet in dat lijstje. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Korte vragen #8

Bericht door ov'tje »

In Sauwerd hebben vorig jaar vanaf begin september tot de nieuwe dienstregeling in december inging in de ochtendspits minder treinen gestopt. De reden hiervoor was dat ze de aansluitingen in Groningen voor de treinen uit Roodeschool robuuster wilden maken.

Inmiddels liggen de treinen in de ochtendspits in een iets ander tijdpad en is het overslaan van het station niet meer nodig.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #8

Bericht door microshit »

Ik zal ivm Traject Vrij een 2e chipkaart moeten gaan aanvragen. Ik heb nu al de gele, besteld via ov-chipkaart.nl. Nu weet ik dat er ook kaarten zijn door NS uitgegeven, met een trein en NS logo erop. Hoe kan ik die bemachtigen? Het doel is dus om 2 chipkaarten te hebben die gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Als je een Traject Vrij besteld krijg je de optie hiervoor een nieuwe kaart te bestellen. Dat wordt dan een NS-kaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #8

Bericht door microshit »

OK top. Dat wisten ze bij het NS Twitteraccount niet zeker namelijk :p
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Korte vragen #8

Bericht door Bjarte »

Nog zo'n gevalletje is station Meppel.

Ik ben eens van Groningen naar Leeuwarden gereisd (met intercity's), via Zwolle. Ik moest het de conducteur even vragen want ik was in dit geval niet zeker van mijn zaak. Je passeert namelijk twee keer Meppel (zonder te stoppen). Zeker aangezien de route van Arriva natuurlijk veel sneller is, maar dat maakt in dit geval niets uit. De conducteur vertelde mij dat ik niet hoefde uit- en in te checken op Zwolle, aangezien dit de snelste route voor mij was met de NS.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door CX1000 »

Tegenwoordig stopt de intercity naar Leeuwarden wel in Meppel!
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Korte vragen #8

Bericht door Bjarte »

CX1000 schreef:Tegenwoordig stopt de intercity naar Leeuwarden wel in Meppel!
Nee, alleen die vanuit Den Haag C rijdt na Zwolle door als Sprinter. De trein vanuit Rotterdam blijft een intercity en stopt alleen te Steenwijk en Heerenveen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #8

Bericht door Edwin »

Somoht schreef:Tsja NS-breed geld "NS reisplanner heeft altijd gelijk" dat voldoet prima voor de gemiddelde reiziger, als je als IT'er wilt weten hoe die reisplanner aan zijn antwoord komt moet je diep gaan vragen bij diegene die de reisplanner maken ;).
Mijn grootste probleem met dit hele "ns planner is het wetboek" standpunt is dat vervolgens NS dochter (42%) 9292 met dit soort adviezen komt: http://m.9292.nl/reisadvies/station-den ... 06-02T1434
Het advies mag voor deze prijs (3 euro duurder dan via Sprinters met overstap op Schiphol/Weesp), maar nergens wordt vermeld dat je moet herchecken, de reis veel duurder is en er robuustere (die overstap is krap) reismogelijkheden zijn.
Als je via de stationshal overstapt op Almere Centrum kom je nog geeneens door de poortjes en kan je zo onder het spoor door. Doe je dat bij de andere uitgang moet je wel uit- en inchecken. Dus dat maakt het nog ingewikkelder...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #8

Bericht door Edwin »

Bjarte schreef:
CX1000 schreef:Tegenwoordig stopt de intercity naar Leeuwarden wel in Meppel!
Nee, alleen die vanuit Den Haag C rijdt na Zwolle door als Sprinter. De trein vanuit Rotterdam blijft een intercity en stopt alleen te Steenwijk en Heerenveen.
Vergeet Heerenveen IJsstadion niet (A) :wink:
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:Volgens een andere deel van de info zijn dit de stations welke je wel 2x mag passeren als begin/eindstation:

...
bhdv (Boven-Hardinxveld)
...
Boven Hardinxveld vindt ik wel een rare in bovengenoemd lijstje, moet dat niet Hardinxveld Blauwe Zoom ( Bzm ) zijn? In Boven Hardinxveld stoppen namelijk alle treinen, terwijl Hardinxveld Blauwe Zoom slechts door de helft bediend wordt. En dan is het als je op het verkeerde kwartier reist inderdaad sneller om van Dordrecht naar Hardinxveld-Giessendam te reizen en daar de trein terug te pakken (die trein terug kruist namelijk pas in Sliedrecht de eerstvolgende trein die wel in Hardinxveld Blauwe Zoom stopt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door CX1000 »

Bjarte schreef:
CX1000 schreef:Tegenwoordig stopt de intercity naar Leeuwarden wel in Meppel!
Nee, alleen die vanuit Den Haag C rijdt na Zwolle door als Sprinter. De trein vanuit Rotterdam blijft een intercity en stopt alleen te Steenwijk en Heerenveen.
Eigenlijk best vreemd, want Meppel (stad) is qua inwoneraantal 2X zo groot als Steenwijk. Eigenlijk net zo vreemd als het station Beilen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #8

Bericht door marlies »

Wat is er vreemd aan de bediening van Beilen dan?
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door CX1000 »

Een klein esdorp als intercitystation...
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Korte vragen #8

Bericht door The best »

Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen daar geen intercity's meer, behalve misschien 's avonds en op zondagochtend,
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door CX1000 »

Oh, dat had ik niet meegekregen!
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Korte vragen #8

Bericht door Bjarte »

Ook niet meegekregen dat óók Hoogeveen geen intercity meer is? Bij deze dan :wink: !

Wat mij betreft een goede zaak hoor, al zou de intercity vanuit Rotterdam naar Leeuwarden er misschien wel kunnen stoppen, zodat Meppel in beide richtingen een directe verbinding heeft. Vanuit Groningen lijkt het me beter om het lekker zo te laten, dus alleen stoppen te Assen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #8

Bericht door Klaasje »

Het toekomstbeeld voor Zwolle-Leeuwarden is dat de IC's overdag allemaal gaan stoppen op Meppel en Heerenveen. Steenwijk zal het met stoptreinen moeten doen.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Korte vragen #8

Bericht door wouter15 »

Weet iemand wat NS van 10 juni tot 22 juni tussen Woerden en Utrecht C. gaat doen? Dit traject staat namelijk bij werk aan het spoor maar de gevolgen komen niet overeen met de data.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #8

Bericht door Thom91 »

Woerden-Utrecht Centraal
dinsdag 10 juni tot en met zondag 22 juni
Oorzaak
door beperkt spoorgebruik
Reisadvies
Ga eerder op reis

de Intercity's van Den Haag Centraal (vertrek -.09 uur en -.39 uur) naar Utrecht Centraal komen in Utrecht Centraal niet tegenover de Intercity's naar Amersfoort, Zwolle en Groningen/Leeuwarden te staan; u heeft hierdoor geen aansluiting
Extra reistijd
een kwartier

Aankomst & vertreksporen van enkele treinen zijn omgewisseld in verband met de ombouw.
Komt wel goed schatje.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Korte vragen #8

Bericht door wouter15 »

Maar dat blijft toch na 22 juni onveranderd? Of word het dan weer anders?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #8

Bericht door Thom91 »

Dan wordt het weer opgeheven, anders was de melding wel verder doorgetrokken :)
Komt wel goed schatje.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten