Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Karl »

Wat bedoel je met één toewijzer? Eén centrale computer die één en ander naar DRIS stuurt?
Het is een spectrum.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ICE105 »

Ik gok op 1 toewijscomputer/systeem die werkt voor alle vervoerders. Zo heb je er geen last van dat elke vervoerder weer werkt met zijn eigen on board systeempje (InfoXX voor Connexxion, Albatros bij Arriva)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Somoht »

Yep bij dynamische perron toewijzing moet er een centrale server zijn die bijhoudt wat vrij is en vervolgens een perron toewijst. Als je wilt dat het systeem niet afhankelijk is van de leverancier/vervoerder moet je een open standaard/koppelvlak gebruiken. In Nederlands OV verband is hiervoor Koppelvlak4 vastgesteld, echter wordt afaik Utrecht CS de eerste implenentatie.

Bij de aanbesteding stonden volgens mij ook nog wat hierover in de aanbesteding meerdere documenten rondom het busstation.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

**Blaast het bouwgruis van dit topic**

Op de vloer die er al enige tijd ligt tussen spoor 15 en Stationsplein West zijn vandaag de eerste drie pilaren voor de constructie van het nieuwe dak verschenen.

Verder aan ontwikkelingen van de afgelopen tijd:
- de tijdelijke winkels die voorheen in de oude hal aan de centrumzijde zaten (die inmiddels grotendeels gesloopt is) zijn "omgedraaid" en worden momenteel weer ingericht. Rond de trappen naar perron 5/7 is hiervoor een tijdelijk dak gebouwd waarboven men aan het definitieve dak kan gaan bouwen. Hier komen naar het schijnt een tweede AH to Go en een Bruna.
- in het middendeel van de hal, bij de loketten en de Bruna/Starbucks, rust het oude dak momenteel op een hulpconstructie. Aan weerszijden van de roltrap naar perron 11/12 zijn de oude rode pilaren van de dakconstructie inmiddels verwijderd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Ik vond die hijskraan op spoor 14/15 wel opmerkelijk eerlijk gezegd :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Die staat er al wel een tijdje inmiddels, vanmiddag wel voor het eerst in werking gezien. Hij is wel hard nodig om overal bij te kunnen... naast het station kan je geen kraan kwijt omdat ze daar nou net een stadskantoor in de weg gezet hebben :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Ik zag van het weekend dat de Bruna ondertussen verhuisd is van het oude deel van de stationshal naar een tijdelijke locatie boven spoor 5/7, Hier waren ze ook bezig met het inrichten van een Starbucks. Naar ik mij heb laten vertellen komt er daar ook nog een AH to go...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

De Starbucks is inmiddels ook verhuisd en het stuk oude hal achter de trappen naar perron 11/12 en 8/9 was vanmorgen afgezet met hekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Ondertussen wordt er ook hard gewerkt aan de afwerking van Stationsplein West, de grote trap met fietsenstalling eronder aan de kant van het jaarbeursplein. Het is nu echt bijna af.
Zo wordt de looproute vanaf de tramhalte ook weer een stukje korter! :pos:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Wel jammer trouwens dat de opbouw van de nieuwe hal vanaf het perron nauwelijks meer te volgen is. 't zicht wordt nu geblokkeerd door een blauwe tijdelijke staalconstructie met hoge houten zijwanden eraan. Maargoed, liever dat natuurlijk dan dat er bouwmaterialen naar beneden vallen het spoor op.

Afgelopen weekend is ook de vloer voor de poortvrije passage gelegd boven de sporen 9/10/11, waarmee de ondergrond daarvoor nu over het hele stuk van perron 4 tot aan Stationsplein West op z'n plek ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Mist het stuk tussen het nieuwe stadskantoor en stationsplein West (boven de Mineurslaan) niet nog?

Ergens vorige week miste daar in ieder geval nog een en ander :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Hmm dat kan... daar kom ik zelden langs eigenlijk en het valt ook net buiten wat je vanaf het perron kunt zien. Tot aan waar de poot van het stadskantoor in de hal komt te staan ligt de vloer er sowieso in, vlakbij die poot zijn ook al de eerste palen voor het dak neergezet.
Dat laatste stukje is ook niet cruciaal trouwens omdat het in de uiteindelijke situatie buiten de hal komt te liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Entree Jaarbeursplein officieel geopend

Afbeelding
Foto: CU2030

Vandaag zijn de trappen en het bordes op het Jaarbeursplein officieel geopend. Deze acht meter hoge, golvende trappenpartij vormt de entree van het westelijk deel van de stad richting het stadskantoor en de nieuwe stationshal.

Hele artikel bij De Utrechtse Internet Courant
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

**Blaast het bouwgruis van dit topic**

Even een vraag:

Is de Paperchase al terug gekeert op station Utrecht Centraal of weet iemand waneer deze winkel weer terugkeert?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Gekko123 »

Hmm goed dat je het zegt. Ik heb eigenlijk geen idee (terwijl ik minimaal 1x per week op Utrecht Centraal kom). Zal er de volgende keer dat ik er kom wel even op letten.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Dit schreef Wubbo op 30 september 2013
Wubbo schreef:Volgens de poster op de paperchase komt die in maart pas weer terug.
De poster is sinds december 2013 ook verdwenen. En sindsdien onbreekt er van de paperchase elk spoor. Niet dat ik hem mis (zelf ga ik naar de winkel op Rotterdam Centraal), maar een vriendin die in Utrecht woont mist hem wel. Dus vandaar de vraag. En afgelopen vrijdag (30 mei 3014) heb ik ook nog gekeken op het station, maar geen spoor van de winkel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Je vriendin uit Utrecht kan ook in de Bijenkorf terecht :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Zit daar ook een paperchase in?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Ja, een store-in-store :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door BrengMe »

De website van Paperchase zegt het volgende:
Paperchase schreef:Het filiaal op station Utrecht Centraal is tijdelijk gesloten, verwachting is dat deze winkel in het voorjaar van 2014 weer geopend is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

@ BrengMe: Dank! Heb het inmiddels ook zelf op de site van Paperchase gevonden :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Het stukje hal onder een tijdelijk dak ter hoogte van spoor 5/7 is inmiddels bezig met groeien richting de buurtsporen, dus allicht dat hij in dat stuk terugkomt. Er is namelijk nog wel wat ruimte tussen de AH to Go die daar zit en de nieuwe roltrappen (die ik vanmiddag al op hun plek zag zitten) naar de buurtsporen. Het oogde voor mij alsof het niet al te lang meer gaat duren voordat de omweg naar de buurtsporen verleden tijd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

Ik had eigenlijk verwacht dat de Paperchase terug zou komen in wat nu de 2e AH to Go is, maar voor zover ik weet is hij inderdaad nog niet terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Geen idee sinds wanneer hij er precies zit, maar er zit eindelijk weer een AH to go aan de jaarbeurszijde (op de plek waar dacht ik eerst de Swirls en de Yamyam zaten) *O*

Nou hopen dat dat ding ook gewoon tot laat open is, en ik ben weer blij :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Ik vroeg me gisteren al af hoe er toch een verdacht pakketje in een AH to Go in de nieuwe hal aan de jaarbeurszijde kon liggen, die zat er bij mijn weten immers niet, maar daarom dus...
Voor m'n kerstvakantie begon zat die er nog niet, maar was al wel opgevallen dat ze bij de YamYam aan het slopen waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten