Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Fles »

Ik heb een fantastisch goed idee. Luister. We gaan op de lange intercity-trajecten (denk aan Alkmaar - Limburg, Randstad - Twente / Groningen etc) de treinstellen VIRM ontdoen van 1 kopbak. Daarvoor in de plaats komt een extra tussenbak (meer zitplaatsen) en een nieuw te ontwikkelen koprijtuig.
Spoiler: show
Stefan Hage heeft al een prototype kunnen sneaken, de catweasel :D Afbeelding
Het nieuwe koprijtuig zal bestaan uit 2 verdiepingen. Per verdieping 1 middengang, en aan weerszijden van die middengang 7 in de lengterichting geplaatste coupés van 2,10 m x 90 cm. Deze coupés worden afgesloten met een schuifdeur, te openen met een (persoonlijke) OV-chipkaart.
Spoiler: show
Afbeelding
Spoiler: show
Afbeelding
In elke coupé een raam met absoluut verduisterend vrachtwagenzeil á la Corail Lunéa, en het belangrijkste van alles: een bed. Denk zo'n bed uit een couchetterijtuig, alleen dan een plastic bovenkantje (makkelijker schoonhouden). En een kussentje. Voorts een klein spotje, een spiegel tegen de binnenkant van de schuifdeur, een haakje voor je jas en een prullebakje. Tas en eventueel schoenen kun je onder het bed kwijt. Eén en ander uiteraard prima geluiddicht.

Er is geen doorloopmogelijkheid naar de rest van de trein. Aan de "bakovergang"kopkant komt OF 1 toilet en een douche, OF 2 toiletten. Er is geen instapmogelijkheid aan de machinistenkant (ja voor die sloeber zelf, maar niet voor reizigers). Aan de machinistenkant is het hokje voor de Dezyurnaya of Wagenbetreuer (totdat er een Nederlands woord voor bedacht wordt). Bij de instapdeur kun je aan de buitenkant van de trein al zien of je een tukkie kunt gaan doen.
Spoiler: show
Afbeelding
Eenmaal binnen in je coupé stel je eenvoudig in wanneer je met een piepsignaal gewekt wilt worden (real-time, dus vertraging is extra slaaptijd).
Spoiler: show
Afbeelding
Word je onderweg wakker en wil je weten hoe ver het nog is, dan kun je altijd vertrouwen op OBIS (uiteraard ook real-time):
Spoiler: show
Afbeelding
Als je eenmaal ingecheckt bent in je coupé laat je je deur open totdat de Dezyurnaya langs geweest is om je je gratis goodie bag te overhandigen. Hierin zitten:

1. Een halve liter water
2. Een set oordopjes
3. Twee verfrissingsdoekjes
4. Twee pepermuntjes
5. En een papieren wegwerp kussensloopje met corporate logo.

Niet toegankelijk voor anonieme chipkaarten (want als iemand te weinig saldo heeft voor de 15 euro toeslag doe je dat gewoon op nafacturatie). Het langslopen van de Dezyurnaya voorkomt zwartrijden (door mensen die stiekem met z'n tweeën één coupé in duiken [en als ze dat toch doen {een wippie maken kan immers prima in dit enorm geluiddichte rijtuig} dan spaart de vervoerder ter compensatie een goodie bag uit :mrgreen: ] ). En perronlengte kan nergens een probleem zijn omdat de uitstapdeur maar een paar meter (en niet een hele bak) verder zit. Ik heb alle denkbare nadelen ook al afgedekt zien jullie wel, dus ik zeg: Doen! :)

Wat zeggen jullie?
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door baladid »

Stopkontakten vind ik een pré. Alternatief ook gewoon USB-poortjes om een kabel in te douwen. Verder een mooi plan ;-)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Fles »

Nee slapen. Koppedichtmaffe jeweetz. Daar is dit voor. Niet iets anders :)
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door baladid »

Als ik naar een dag Randstad een lege mobiel heb, is het dan niet mooi twee uur te kunnen maffen én met een volle smartphone de trein uit te lopen?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door WSM »

Ik krijg er hele andere ideeën bij :mrgreen: .
Mag je ook met twee of meer in één hokje?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
candelaer
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 14:02

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door candelaer »

WSM schreef:Ik krijg er hele andere ideeën bij :mrgreen: .
Mag je ook met twee of meer in één hokje?
Die hokjes worden aangegeven met rood licht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Suus »

Als dit schoongemaakt moet worden door dezelfde mensen die het toilet schoonmaken, dan sla ik af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Fles »

baladid schreef:Als ik naar een dag Randstad een lege mobiel heb, is het dan niet mooi twee uur te kunnen maffen én met een volle smartphone de trein uit te lopen?
Ja precies, dat is wel nuttig inderdaad. Gewoon om dingen en passant op te kunnen laden :pos: goeie :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Fles »

WSM schreef:Ik krijg er hele andere ideeën bij :mrgreen: .
Mag je ook met twee of meer in één hokje?
Nee.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Wubbo »

Komen er voor de sloebers onder ons ook slaapstoelen? Dat zou mij zeker bekoren op de terugreis, die eigenlijk te kort is om echt te gaan liggen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Fles »

Nee, die wurmen zich maar in een gewone stoel. Ik kan melden dat je met een slaapmasker en oordopjes al een heel eind komt op een ritje van as short as drie kwartier :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Karl »

Ik zeg: "Doen!" :pos:

Eerste klas zoals eerste klas bedoeld is.
Wubbo schreef:Komen er voor de sloebers onder ons ook slaapstoelen? Dat zou mij zeker bekoren op de terugreis, die eigenlijk te kort is om echt te gaan liggen.
In Zuid-Amerika rijden bussen rond met dit soort stoelen:
Afbeelding
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Wubbo »

Ik dacht eigenlijk gewoon aan stoelen zoals in City Night Line, maar die busstoelen zien er ook prima uit :)
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door dylanwild94 »

Moet ik hier serieus op ingaan. :') _O-

Dan zeg ik koppelbak en een slaaprijtuig op de eerste 2 a 3 ritten van z'n s800 , s700 ,s500 ,s12500 s12700 en de ic's naar enschede. Is nog flexibel ook :mrgreen: :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Ardan »

In de PNE zou ik 2 uur vertraging oplopen tijdens een ritje zeg maar Deventer-Zwolle ineens níét erg vinden :D
Spoiler: show
Ik krijg niet eens kudo's voor mijn paint :cry: :P
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Fles »

Oh ja kudo's voor je paint ardan :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Fles »

maar laat ook maar, mensen begrijpen het gewoon niet. Nou ja, dat is ook een vrijheid he. Dom zijn MAG gewoon tegenwoordig. Kan ik niks aan doen :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Ardan »

Wat snappen we niet dan? :D

Edit: oh wacht, op Fok! loopt men helemaal te veiligheidsflippen op dit idee :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Z2N »

Wat valt er te flippen dan? 't is gewoon een VIRM-Couchette..

Leuk idee verder!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Obus »

Een prachtig voorstel voor intercity's in landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland. In Nederland zit je hoogstens 5:51 uur in de trein (Vlissingen <> Stavoren). Alleen dan is een slaaprijtuig prettig. Maar aangezien je zelden zulke lange afstanden aflegt, lijkt mij dat er weinig vraag naar deze reisvorm zal zijn, zeker als er ook nog eens een toeslag voor betaald moet worden.
De mortuis nil nisi bene
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Dagren »

Zo'n afgesloten, geluidsdichte ruimte is toch helemaal niet spannend meer?

Gewoon bij de vierzitters doen en blijven kijken of er een conducteur aankomt. :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Meltrain »

Nou ja, een PowerNap van drie kwartier (Assen - Zwolle) is ook al lekker hoor. :wink:
Ik vind het een fantastisch idee. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Obus »

Drie kwartier slapen: daar schiet ik weinig mee op - ik slaap liever tien uur langer (of gewoon het klokje rond).
De mortuis nil nisi bene
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Reiziger Delft »

Ik zie wel wat in nachttreinen in Nederland. 's Avonds rond een uurtje of half 11 in Utrecht instappen, om 12 uur op Zwolle afgerangeerd worden om de volgende ochtend om half 8 uitgeslapen aan te komen in Groningen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw bij NS: De PowerNap Expres

Bericht door Suus »

Een powernap duurt sowieso hooguit 20 minuten, anders heb je kans in een diepe slaap terecht te komen en dan wordt je juist heel moe wakker. Ook een aanbeveling is om direct voor een powernap een kop koffie te drinken. Cafeïne gaat pas na 20 minuten werken en zorgt ervoor dat je na een powernap geen slaperig gevoel overhoudt. Zou je dit in een trein willen doen, dan denk ik eerder aan van die eivormige pods die je kan openen met je OV-Chipkaart. Die zijn eenvoudiger in een trein te plaatsen, je hoeft niet vooraf allerlei extra handelingen te doen en je hebt geen extra personeel nodig als je de stoelen van een dik (kunst)leer voorziet. Het gedoe met kussentjes enzo is dan niet nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten