Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door fogeltje »

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder dan 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Tweede opmerking: vooral de foto's in de bunker van Arnhem zijn erg matig. Ik heb besloten ze voor een deel toch te delen, maar de camera in mijn mobiel kon gewoon niet goed omgaan met het licht. Misschien wordt het toch eens tijd voor een cursus fotografie en een echte camera.


Gisteren moest ik in de middag in Arnhem. Ik had nog drie DalVrij dagkaarten (+HTM/RET) van Blokker (dacht ik) liggen die uiterlijk 13 juni gebruikt moeten zijn. Gezien mijn zus morgen op vakantie gaat en dus die kaarten ook niet meer kan gebruiken zit ik met drie kaarten die binnen twee weken op moeten. Derhalve vatte ik het plan om er nu dan maar eentje te gebruiken, ook al kan ik hem dan niet optimaal benutten. Nog altijd beter dan laten vervallen en het scheelt natuurlijk wel geld. Naar Helmond zou de goedkoopste optie zijn (de bus moet ik wel betalen), maar omdat ik daar laatst geweest was wilde ik via Eindhoven gaan. Een leuke gelegenheid om nog eens de (duurdere) 21 te pakken.

Toen ik het kaartje voorzichtig had verwijderd uit de verpakking zag ik dat de einddatum 13 juli is. :') Daarom heb ik de kaart toch maar weggelegd. Voor die tijd gebruiken misschien toch meer mensen in huis de kaart en kan de kaart beter benut worden. Derhalve besloot ik om dan maar gewoon de bus naar Nijmegen te pakken en daar op de trein te stappen. Dat is goedkoper en tijd genoeg had ik. Het nadeel van de bus van 12:01 (buiten het feit dat ik deels een sprintje moest trekken omdat de bus volgens geen OVinfo geen vertraging had, wat hij normaal wel heeft) is dat ik in Uden om 12:39 een Breng bus krijg en dus met dat kortingsgeneuzel zit. Maar dat was niet erg, het nieuwe busstation had eigenlijk zondag al open moeten zijn (dat was het toen nog niet), maar ik had goede hoop dat het nu wel open is. Dus was mijn plan het busstation van alle kanten eens goed op te plaat te gaan zetten. Ik liep wel het "gevaar" dat mijn bus dusdanig vroeg in Uden was en de 99 van Arriva om 13:09 niet al eerder klaar staat waardoor ik de 35-minuten overstap mis. Maar een fotomomentje was dat wel waard.

Helaas bleek in Uden het nieuwe busstation nog niet open :') Dus ben ik maar meteen overgestapt op de Breng bus die al klaar stond. Ik bedenk me net dat de restitutiepostduif nog verzonden moet gaan worden. Dat komt straks. Ik zag dat het busstation er nog steeds zo bij lag als zondag. Drie perrons moeten nog betegeld worden. Wel waren alle enkele hekken etc verwijderd maar in mijn ogen hadden ze die perrons maandag makkelijk kunnen maken. Goed, het is nog even wachten. Zodra ik zeker weet dat het busstation weer open is ga ik er heen, wellicht zelfs op de fiets bij goed weer.

In Nijmegen was er even een baliemomentje voor een uitdraai en een tijd voor foto's. Na de uitdraai heb ik eerst wat foto's van treinen gemaakt, omdat ik de laatste keren nogal busgericht was. Daarna liep ik even naar het busstation om later nog wat foto's van het station te maken. Tussen de busfoto's en de tweede ronde treinfoto's heb ik eerst nog een tijdje in de Julia's gezeten voor een lekker kopje koffie (schaamteloze sluikreclame, foei Fogeltje!). Hieronder een selectie van de foto's.

Afbeelding
ICMm staat klaar in de richting Zwolle op spoor 3, gezien vanaf spoor 1.

Afbeelding
Deze GTW is gelukkig niet door het stootblok gereden. Op spoor 35 stonden drie treinstellen, het voorste, wat je ziet, was een driewagenstel, de anderen waren tweetjes. Alleen het eerste stel leek als spitstrein naar Venray te gaan.

Afbeelding
Ik was niet snel genoeg om lijn 58 van LOOK/NIAG van dichtbij op de foto te kunnen zetten, helaas. Dus hier zien we hem alleen in de verte.

Afbeelding
Deze Arriva-bus stond heel zielig alleen te bufferen, verscholen achter de bomen. Ik leek een minuut later een chauffeur te herkennen die vroeger voor OAD op de 99 heeft gereden.

Afbeelding
De 99 vond het toch maar wat eenzaam denk ik, want hij voegde zich maar bij zijn neefjes van Breng. Op deze foto zien we naast de Arriva Ambassador Citaro's van de stadsdienst Nijmegen, helemaal links zelfs een gelede die net gelost heeft en enkele MAN-bussen, allen met blauw dak.

Afbeelding
Op het rangeerterrein in Nijmegen lijken de ICKtjes verdwenen. Nu staat het vol met DDM (of DD-AR?) en wat DM'90. Hier zien we vanaf spoor 4 een stuurstandrijtuig dat met de kop aan een gewoon rijtuig gekoppeld is.

Afbeelding
Nog meer DDM en je ziet ook de DM'90

Afbeelding
De Buffels iets dichterbij gezien.

Afbeelding
Op spoor 35 stonden nog steeds twee GTWs. De voorste was inmiddels vertrokken en het andere tweetje was van het drietje losgekoppeld. Hier zien we het tweetje.

Afbeelding
Deze SGMm zou mij uiteindelijk naar Arnhem brengen, want de IC naar Schiphol was net weg en dit was de eerste trein naar Arnhem.

Afbeelding
Op spoor 1 (ik weet nooit welke kant nu a of b is) komt net een terminerende VIRM uit de richting Arnhem aanzetten.

Afbeelding
Op spoor 3 (richting Arnhem) stond een eenzame VIRM als ledig mat stil (tenminste, gezien dat er maar 1 koplamp brand ga ik uit van ledig mat, waarom het daar nog stond, weet ik niet, waarschijnlijk losgekoppeld van de vorige trein uit de richting Arnhem. Het andere stel was inmiddels al vertrokken richting Schiphol vanaf een andere sectie van spoor 3).

Na de koffie en de foto's heb ik de eerste trein naar Arnhem gepakt. Dat was op dat moment de Sprinter naar Zutphen van 14:33. Ik werd zowaar gecontroleerd in de trein. Aangekomen in Arnhem kon ik rustig aan doen. Mijn bestemming lag op loopafstand, dus voor drie haltes ging ik geen bus pakken. In de bunker maakte ik even wat foto's. Helaas zijn ze niet goed gelukt, toch een kleine selectie met wat verschillende soorten.

Afbeelding
Deze blauwe Syntus-bus stond gereed als lijn 105.

Afbeelding
Een HESS-trolley staat klaar als lijn 6. In de achtergrond zien we de konten van enkele bufferende streekbussen.

Afbeelding
Bij de uitstaphalte stond deze roze MAN te wachten tot hij als lijn 331 naar Nijmegen verder mocht rijden om het station in te kunnen.

Afbeelding
Daarachter kwam net een oude trolley als lijn 1 aanzetten.

Afbeelding
Vanaf de halte CS voor lijn 1 zag ik net dit gevaarte langskomen, ik vermoed een werkbus voor bovenleidingwerk. Leuk detail dat ze dat busje ook een lichtblauw dak hebben gegeven.

Afbeelding
Een paar meter verderop, bij de kruising, komen net twee oude trolleys de bocht om. De chauffeur van de voorste zwaaide volgens mij net na nemen van de foto.

Afbeelding
Ik draaide vervolgens naar links en zag in de verte een gelede blauwe Syntus-bus voorbij komen. Ik vermoedde een bus die op de Valleilijn thuis hoort en dat bleek ook zo te zijn. Gezien druk verkeer kon ik helaas geen beter standpunt voor een foto nemen. Dit was het beste resultaat omdat er even geen auto's reden.

Ik liep vervolgens linksaf onder het spoorwegviaduct door en meteen rechts om bij het Bothaplein uit te komen. Hier in de buurt moest ik zijn maar ik had nog even om nog een paar foto's te maken. Dit was overigens een schitterende locatie. Je bent een halve meter uit het centrum maar waant je eigenlijk al in een dorp. Dit viel me al eerder op van dit deel van Arnhem toen ik met Frank hier een tijdje terug wat getoerd heb. Sonsbeek en Arnhem-Noord zijn wel aanraders voor mensen die leuke foto's in een stad willen schieten.

Afbeelding
Geen idee wat met deze foto van lijn 9 fout ging. Ik was aan het tweeten naar Breng en merkte hem te laat op, dus volgens mij hield ik mijn telefoon niet goed stil. Of ligt het er toch gewoon aan dat het een bewegende bus is die ik van dichtbij gefotografeerd heb? Foto genomen ter hoogte van de halte Bothaplein richting CS.

Afbeelding
Deze foto is genomen vanaf de andere kant, ik sta nu bij de halte Bothaplein staduitwaarts en kijk richting CS. Hier komt een oude trolley als lijn 3 naar Burgers Zoo.

Afbeelding
Even een foto van het uitzicht. Bij het zien van deze foto zou je niet zeggen dat ik een minuut vanaf het centrum van Arnhem sta.

Afbeelding
In mijn rug liggen de haltes en ik kijk stadsuitwaarts. Daar komt zojuist lijn 3 vanaf Burgers Zoo.

Afbeelding
Draaiend de andere kant op komt dit aanrijden, een bus van Betuwe Express. Geen idee wat die in Arnhem gedaan heeft. Achterop stond iets van "Deze bus wordt u aangeboden door de provincie Utrecht" of iets dergelijks, zoiets wat ook op de groene Connexxion-bussen van de Provincie Utrecht staat.

Afbeelding
Nogmaals draaiend komt lijn 91 richting Arnhem net aanrijden.

Afbeelding
Ruim een uur later liep ik terug naar CS en zag onder spoorwegviaduct toevallig net een groene Syntus-bus staan. Die kon ik nog net op de foto krijgen voordat hij wegreed. Ik was namelijk net aan het bellen en blijkbaar kan ik de camera niet gebruiken tijdens het bellen. Dus ik moest vlug het gesprek afronden :')

Het Bothaplein was een mooie locatie om bussen in mooie omgeving te fotograferen. Wellicht een aanrader voor de echte fotografen onder ons. Het is vijf minuten lopen (afhankelijk van je geluk bij de stoplichten bij het Willemsplein), leuke omgeving en er komt een gevarieerd aanbod aan bussen voorbij (trolley, Syntus in beide kleuren, MAN en ik had geluk met die Betuwe Express). Ook de 231 heb ik voorbij zien komen maar was te langzaam voor foto. Opmerking: alleen de Breng-bussen stoppen ook bij de halte, de Syntus-bussen rijden door.

Terug op CS nog wat foto's in de bunker, ook van mindere kwaliteit. Gezien het vooral meer van hetzelfde was heb ik de meeste uit de selectie gelaten. Die trolleys kennen we inmiddels wel.

Afbeelding
Een MAN-bus staat klaar als lijn 8 naar Holthuizen.

Afbeelding
Drie trolleys "neffe mekander".

Afbeelding
Links een blauwe Brenger en wel een Breng direct bus, op lijn 52. REchts staat een blauwe Syntus-bus gereed, de 43 zover ik kan zien.

Afbeelding
En terwijl lijn 52 dus "foutief" een HOV-bus heeft, krijgt lijn 331 een gewone bus.

Met die lijn 331 ging ik terug naar Nijmegen omdat ik nog even in de stad moest zijn. In dat geval is het goedkoper gewoon de hele rit met Breng naar Dukenburg te doen (met 20% korting) in plaats van de trein naar CS of Dukenburg te pakken en door te gaan met een stadsbus. Gezien het allemaal wat lang duurt en dankzij Arriva mijn aansluiting in Uden wel erg krap (1 minuut) is heb ik besloten de trein te pakken. Gezien het regende in Dukenburg en ik in net pak en zonder paraplu onderweg was, ben ik gaan schuilen in plaats van nog wat bussen en trein in de avond op de foto te zetten. Ook in de boemel werd ik gecontroleerd wat het totale aantal controles op 2 uit 3 ritten zou brengen, hoger dan mijn gemiddelde. In 's-Hertogenbosch zou ik nog vlug wat foto's maken.

Afbeelding
Deze Plan V had mij uit Dukenburg naar 's-Hertogenbosch gebracht en stond nu zijn tijd af te wachten om verder naar Deurne te gaan.

Afbeelding
Deze VIRM-4 van de laatste lichting zou me naar Eindhoven brengen. Helaas blokkeerde hij het zicht op de SLT op spoor 4 en er was niet meer veel tijd, derhalve stapte ik liever in.

In Eindhoven was ik inmiddels behoorlijk gaar en had weinig zin om nog even perrons voor treinen op te rennen. Gezien er vooral VIRM was er toch niet veel aan. Op het busstation heb ik nog wel enkele foto's genomen, twee ervan deel ik met jullie.

Afbeelding
Gezien vanaf het informatiebord wat aan de achterzijde nog steeds niet meer goed werkt (voorzijde heb ik eigenlijk niet opgelet). We zien hier twee Phileasbussen als lijn 401 en 402 en een MAN als lijn 116.

Afbeelding
Ik had laatst op het forum gelezen dat lijn 6 weer veel met Ambassadors wordt gereden en kreeg er toevallig eentje voor mijn neus. Rechts komt zojuist de befaamde "Lijn 8 naar Acht" (maar niet "via Acht" ;) ) aanrijden.

Dat was het weer. Foto's vind ik dit keer minder geslaagd, vooral in de bunker en in de avond kan mijn mobiel toch niet goed omgaan met licht heb ik het gevoel. Vooral dat laatste vind ik jammer omdat ik foto's van bussen/treinen genomen in het donker altijd erg mooi vind om te zien. Toch hoop ik dat jullie een impressie krijgen van voor jullie wellicht onbekende delen van het land. Het Bothaplein of Arnhem-Noord in het algemeen kan ik aanraden als fotolocaties.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door Daniel »

Het Bothaplein is inderdaad een mooi plekje... die Betuwe Express bus was zo verdwaald nog niet trouwens, dat bedrijf zit wel enigzins in de buurt van Arnhem. Die provincie Utrecht-tekst heeft de bewuste Integro omdat ze voornamelijk bedoeld zijn voor de spitslijnen tussen Utrecht de Uithof en Amersfoort/Leusden waarop Betuwe Express ook enkele diensten rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door Frank »

Toevallig, ik ben daar gistermiddag nog met de bus langsgekomen. Hebben we elkaar net gemist denk ik :) .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door fogeltje »

Waar is "daar"? Ik was overigens ook niet echt herkenbaar. In pak en zonder roze rugzak zul je mij niet herkennen denk ik ;)
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door Frank »

Ik heb een klein ritje gemaakt (binnen Arnhem) met de 91/231.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door fogeltje »

Wellicht ben je mij dan voorbij gekomen. Ik zag beide lijnen op het Bothaplein mij voorbijrijden.
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Leuke reportage uit mijn geboortestad. Inderdaad een mooie plek rondom het Bothaplein. Ik heb voor mijn verhuizing naar Nijmegen iets verderop met heel veel plezier gewoond. 1 van de fijnste stukjes Arnhem.

Er is nog wat ICK aanwezig in Nijmegen, maar sinds de komst van DDM en DM '90 goed verstopt. Vanaf de brug op de Graafseweg zijn ze goed te zien.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door fogeltje »

Dank :)

En bedankt voor de ICK-opmerking. Ik heb er niet opgelet toen ik met de 99 de Graafseweg afdraaide. Ik zal de volgende keer nog een keer kijken. Maar het kan nooit meer zoveel zijn als het ooit geweest is.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door Michael »

Leuke foto's :pos:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuke platen kerel :D niet erg dat je je mobieltje gebruikt voor de foto's, doe ik ook, maar verder prima platen hoor.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dagje naar (Nijmegen en) Arnhem (35 foto's)

Bericht door fogeltje »

Sjenks. Vandaag weer wat foto's genomen. Ik hoop dat die een beetje gelukt zijn, maar ik moet ze nog van mijn mobiel afplukken.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten