Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door Suus »

Treinmachinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam
Een ode aan de schoonheid van het menselijk lichaam of een smakeloos en nodeloos kwetsend kunstwerk. Machinisten zijn boos over een negen meter lang beeld van een vrouwenlichaam in bikini, met afgehakte armen, benen en hoofd, dat sinds vorige week in een weiland bij Lisse langs het spoor staat.

Het beeld dient als blikvanger voor een tentoonstelling van beelden van lichaamsdelen van kunstenaar Joep van Lieshout in de tuinen van Kasteel Keukenhof. De Bikinibar, zoals het beeld heet, roept bij sommige treinbestuurders pijnlijke herinneringen op aan aanrijdingen met zelfmoordenaars.

Het fenomeen treft vrijwel iedere machinist vroeg of laat in zijn loopbaan. 'Als je net een aanrijding met een persoon achter de rug hebt, geeft de Bikinibar een heel confronterende aanblik', zegt machinist Ron Christiaanse in zijn hoedanigheid als kaderlid van FNV Spoor.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door Dagren »

Ik vind dat de uitspraken van deze kunstenaar niet met elkaar te rijmen zijn. Zeggen dat je de gevoelens begrijpt, maar vervolgens zeggen dat je het geen luguber beeld vind. Iets zegt mij dat het niet uitmaakt hoe luguber het er uit ziet, maar dat het vooral gaat om wat het uitbeeld en de gedachtes die hierdoor naar boven komen bij machinisten.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door atbrg »

Het wordt hoog tijd voor een Kultuurkamer onder voorzitterschap van Christiaanse.

Ik begrijp niet dat die kunstenmakers niet als vanzelfsprekend wat meer eerbied tonen voor 'Het Spoor'.
Kaart ongeldig err. 007
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door matti93 »

De uitnodiging aan het einde van het artikel lijkt me enigszins misplaatst. Ik ben het er toch niet mee eens dat degene die een aanrijding met dodelijke afloop meemaakt in zijn werk, meer respect verdient dan degene die om het leven is gekomen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door Wubbo »

In het 8 uur journaal was hier ook een reportage over. De kunstenaar kon er niet zo veel mee dat machinisten zich er aan ergerden, omdat we ons aan zo veel dingen kunnen ergeren en er dan dus niks meer kan. Alsof alle ergernissen vergelijkbaar zijn...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door Thom91 »

Ik vind het wel een beetje overtrokken, tientallen kunstwerken missen delen van het lichaam. Schrikken machinisten dan ook weg of mijden ze dat?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door Geert »

Liggen al die kunstwerken ook 50 meter van het spoor vandaan? Kan me voorstellen dat zo'n aanzicht vanuit de treincabine niet echt fijn is als je vlak daarvoor een aanrijding hebt meegemaakt.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door atbrg »

Geert schreef:Kan me voorstellen dat zo'n aanzicht vanuit de treincabine niet echt fijn is ......
De betreffende machinist heeft een probleem waarvoor cultuurrestrictie niet de oplossing is.
Kaart ongeldig err. 007
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door groningen »

Paar jaar geleden was een pop aan het Emmaviaduct vastgemaakt in Groningen boven spoorwegemplacement.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door Geert »

atbrg schreef:De betreffende machinist heeft een probleem waarvoor cultuurrestrictie niet de oplossing is.
Dat hoeft van mij ook niet, maar dat die kunstenaar dogmatisch roept dat machinisten er maar geen probleem van moeten maken terwijl je volgens mij best simpel een oplossing kunt bedenken stuit mij een beetje tegen de borst. Leg dat kunstwerk wat verder van het spoor neer, of zet wat tussen spoor en kunstwerk.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door VIRM »

Wubbo schreef:In het 8 uur journaal was hier ook een reportage over. De kunstenaar kon er niet zo veel mee dat machinisten zich er aan ergerden, omdat we ons aan zo veel dingen kunnen ergeren en er dan dus niks meer kan. Alsof alle ergernissen vergelijkbaar zijn...
Maar de kunstenaar kan wat mij betreft wel een beetje inlevingsvermogen tonen in machnisten die een aanrijding hebben meegemaakt het niet echt fijnv inden om zoiets langs de baan te zien. Als je het gewoon uit het zicht van passerende treinen plaatst, dan los je dit zo op.
Beul van de blindegeleidelijn
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door Michael »

Het beeld gaat toch verplaatst worden: http://nos.nl/artikel/657669-onthoofd-b ... spoor.html
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Machinisten geschokt door kunstwerk van verminkt lichaam

Bericht door atbrg »

Als we maar geen foto's krijgen van de betreffende machinisten op posterformaat op alle stations, net zoals bij de controleurs.
Kaart ongeldig err. 007
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten