Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016

Bericht door Obus »

Volgens NS-regiodirecteur Ineke van Gent (hé, waar kennen we die ook al weer van) komen er midden 2016 twee extra treinen per uur tussen Groningen en Assen. Het is nog afwachten wanneer de extra treindienst precies van start kan gaan, aangezien er een extra perron te Assen gebouwd moet worden.

Zie ook:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... 016-146250
De mortuis nil nisi bene
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door BrengMe »

is hier al aan de orde gekomen: viewtopic.php?f=33&t=9837
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Frans F »

Zes treinen per uur lijkt me zwaar overdreven, zeker zolang de Provincie Groningen ook nog een parallelle Q-liner laat rijden. En al helemaal buiten de spits, aangezien de sprinters momenteel buiten die spits minstens half leeg zijn.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door nielsie600 »

DE parallelle Q-Liner ligt totaal niet parallel . Dat is precies hetzelfde als een bus vanuit Veendam naar Zernike toe. De 4 sprinters per uur gaan zeker meer reizigers. Op dit moment is het in de spits al erg druk op sommige momenten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door iljitsch »

Schiet ook niet op om die extra treinen maar tot Groningen te laten rijden, je zou juist mooi een andere lijn die daar termineert kunnen verlengen. Maar ja hoofdnet en regionale lijnen, hè?

Zaterdag nog een ritje vanaf Haren gemaakt met de sprinter in de vorm van een koploper... die kende ik nog niet.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Obus »

@ iljitsch: aantrekkelijk zou een directe sneltrein Leeuwarden - Buitenpost - Groningen - Haren - Assen zijn. Dat brengt de reistijd Assen - Leeuwarden onder de 55 min.
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Frans F »

Wie moet er van Assen naar Leeuwarden?
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Obus »

Frans F schreef:Wie moet er van Assen naar Leeuwarden?
In ieder geval een poes. Verder rijden er twee bussen per uur tussen Lw en Asn. Bovendien is er een frequente treinaansluiting te Gn.

Voor de poes zie http://www.oogtv.nl/2014/01/poes-reist- ... aar-assen/
De mortuis nil nisi bene
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door BR628 »

Dat Qbuzz van Lw naar Asn rijdt heeft niks te maken met het feit dat er veel mensen van Lw naar Asn moeten. Dat is puur gedaan om lijn 14 en de voormalige Arriva lijn 116 te combineren en altijd op elkaar door te laten rijden. Bijkomend voordeel is bijvoorbeeld voor Oosterwolde dat het nu een rechtstreekse verbinding met Lw heeft, maar reizigers tussen Asn en Lw gaan ongetwijfeld nu ook al met de trein omdat dat gewoon veel sneller is.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Obus »

@BR628.
"maar reizigers tussen Asn en Lw gaan ongetwijfeld nu ook al met de trein omdat dat gewoon veel sneller is."

Behalve twee groepen mensen: de armoedzaaiers (bus voltarief is goedkoper dan trein voltarief) en de dagjesmensen die het leuk vinden om met de bus te reizen. Verder heb je volledig gelijk.

Een andere mogelijkheid is een sprinter Asn - Gn - Gnn met twee extra haltes: Tynaarlo en Groningen West. Vereist wel keermogelijkheid te Gnn.
De mortuis nil nisi bene
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Bjarte »

Ik vraag me sowieso af waarom die stoptreinen naar Assen door de NS moeten worden gereden. Ja, ik weet wel waarom (concessies blablabla), maar ik vind het niet handig. Inderdaad, het zou mooi zijn als je vanuit Assen 2x/uur een rechtstreekse sneltrein hebt naar Leeuwarden, die tussen Assen en Groningen wel op alle tussengelegen stations (inclusief Tynaarlo en Assen Noord) stopt. De trein vanuit Veendam/Stadskanaal rijdt dan 2x/uur door als stoptrein naar Leeuwarden. De trein vanuit Winschoten rijdt door naar Delfzijl en de trein vanuit Leer of Zuidbroek of Hoogezand rijdt door naar Roodeschool/Eemshaven. Precies zoals mijn plan:

http://metrogroningen.files.wordpress.c ... ingen.docx
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Obus »

Bjarte schreef:Ik vraag me sowieso af waarom die stoptreinen naar Assen door de NS moeten worden gereden. Ja, ik weet wel waarom (concessies blablabla), maar ik vind het niet handig. Inderdaad, het zou mooi zijn als je vanuit Assen 2x/uur een rechtstreekse sneltrein hebt naar Leeuwarden, die tussen Assen en Groningen wel op alle tussengelegen stations (inclusief Tynaarlo en Assen Noord) stopt. De trein vanuit Veendam/Stadskanaal rijdt dan 2x/uur door als stoptrein naar Leeuwarden. De trein vanuit Winschoten rijdt door naar Delfzijl en de trein vanuit Leer of Zuidbroek of Hoogezand rijdt door naar Roodeschool/Eemshaven.
Dat is een heel aardig plan. Eén aantal aanmerkingen:
-De meeste reizigers gaan van en naar Groningen/Leeuwarden, dus een rechtstreekse trein Winschoten - Delfzijl is, net zoals de trein Leer - Roodeschool, volstrekt overbodig. Verder is er natuurlijk niets tegen de koppeling van de lijnen, dus op zich is het wel mogelijk.
-Voorwaarde voor een trein Assen - Leeuwarden is natuurlijk wel elektrificatie van Gn - Lw.
-De aantrekkingskracht van Assen Noord is mij niet duidelijk.
De mortuis nil nisi bene
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door groningen »

Nog leuker zou zijn als je van Assen en Haren rechtsstreeks naar Hoogezand-Sappemeer kunt rijden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door iljitsch »

Frans F schreef:Wie moet er van Assen naar Leeuwarden?
Ik had zaterdag met een vriendin die in Haren woont afgesproken om van Leeuwarden naar Haren te fietsen, dus zij moest van Haren naar Leeuwarden, maar de stoptrein vanuit Haren was nogal laat dus ze miste haar aansluiting en was daarmee bijna een uur later in Leeuwarden.

En ze had in Haren ingecheckt ook al was ze daarna met de fiets naar Groningen gegaan en kon dus in Leeuwarden Cammingaburen (ik was maar vast richting Groningen gaan fietsen) niet uitchecken bij Arriva...
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Nitein-Repart »

Nog leuker zou zijn als je van Assen en Haren rechtsstreeks naar Hoogezand-Sappemeer kunt rijden.
Leuk, maar wat is de meerwaarde?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Kevster »

Daar gaat echt bijna niemand gebruik van maken, er is geen vraag naar (dat is in het verleden al getoond met het schrappen van lijn 176 Groningen - Haren - Hoogezand), het is een enkel stukje goederenspoor en als je in de toekomst je verbinding met Duitsland wilt verbeteren is er wellicht (ik roep het even gewoon zo, zul je wel eerst moeten onderzoeken) geen ruimte voor deze trein op het baanvak Groningen - Hoogezand.

Assen-Noord heeft veel meer aan de directe Qliner 309 dan aan een Sprinter die onderweg nog in Haren en Europapark stopt. Tegen de tijd dat dat ding Haren uitrijdt sta je met 309 al bij de afrit Groningen Zuid in de A28. Daarnaast is 309 in de huidige situatie in de ochtendspits gekoppeld aan lijn 15 omdat er veel vraag vanuit Assen naar Zernike is, en daarmee ontlast je het Hoofdstation qua drukte (en daar is het al druk genoeg 's ochtends), lijkt mij eerst zaak om dat zo te houden.
iljitsch schreef: En ze had in Haren ingecheckt ook al was ze daarna met de fiets naar Groningen gegaan en kon dus in Leeuwarden Cammingaburen (ik was maar vast richting Groningen gaan fietsen) niet uitchecken bij Arriva...
Sorry, maar dat kun je gewoon weten, dat Groningen - Leeuwarden door een andere vervoerder wordt gereden dan Groningen - Zwolle (kwestie van je reis voorbereiden). En als je vervolgens gaat fietsen van Haren naar Groningen zonder weer uit te checken in Haren is het natuurlijk ook een beetje zonde van je geld. Maar goed, dat is natuurlijk jullie eigen keuze. Gelukkig ben je geen Arriva-steward tegengekomen, anders is het ook nog eens grijs/zwartrijden.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door njoy »

Obus schreef: Dat is een heel aardig plan. Eén aantal aanmerkingen:
-De meeste reizigers gaan van en naar Groningen/Leeuwarden, dus een rechtstreekse trein Winschoten - Delfzijl is, net zoals de trein Leer - Roodeschool, volstrekt overbodig. Verder is er natuurlijk niets tegen de koppeling van de lijnen, dus op zich is het wel mogelijk.
-Voorwaarde voor een trein Assen - Leeuwarden is natuurlijk wel elektrificatie van Gn - Lw.
-De aantrekkingskracht van Assen Noord is mij niet duidelijk.
- het doorkoppelen van lijnen is niet bedoeld om mensen vanuit Winschoten rechtstreeks naar Delfzijl te vervoeren, maar wel om reizigers van de lijn vanuit Winschoten naar Groningen-Noord, en vanuit Delfzijl naar Groningen-Europapark zonder overstap te laten reizen.

- Elektrificatie is geen voorwaarde. Er kan ook met dieseltreinen tussen Assen en Groningen (Leeuwarden) worden gereden.

- De Asser wijk Marsdijk telt ongeveer 13.000 inwoners. Relatief veel inwoners van Marsdijk gaan naar school of werken in Groningen. Ongeveer de helft van de inwoners van Marsdijk (laten we zeggen: 5.000 a 6.000) woont dichterbij de spoorlijn naar Groningen dan bij de bushalte van Qliner 309 (M.L. Kingweg). Als het wel de moeite loont om treinen naar Groningen te laten stoppen in dorpjes als Usquert, Bad Nieuweschans of Stedum (allen nog geen 1.500 inwoners), waarom zou dat dan niet kunnen in Assen-Noord?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Frans F »

Als die Q-liner blijft moet ik nog zien of die extra treinen er wel komen. Allebei is overbewinkeling.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Meltrain »

Bjarte schreef:Ik vraag me sowieso af waarom die stoptreinen naar Assen door de NS moeten worden gereden. Ja, ik weet wel waarom (concessies blablabla), maar ik vind het niet handig. Inderdaad, het zou mooi zijn als je vanuit Assen 2x/uur een rechtstreekse sneltrein hebt naar Leeuwarden, die tussen Assen en Groningen wel op alle tussengelegen stations (inclusief Tynaarlo en Assen Noord) stopt. De trein vanuit Veendam/Stadskanaal rijdt dan 2x/uur door als stoptrein naar Leeuwarden. De trein vanuit Winschoten rijdt door naar Delfzijl en de trein vanuit Leer of Zuidbroek of Hoogezand rijdt door naar Roodeschool/Eemshaven. Precies zoals mijn plan:

http://metrogroningen.files.wordpress.c ... ingen.docx
Op zich is je plan wel leuk, maar er kleven nog wat kleine problemen aan.
Ten eerste is het voor de planning moeilijk als de ene trein meer stops heeft dan de andere trein, wardoor een mooie verdeling lastig wordt. Ik zou daarom de trein uit Stadskanaal altijd alleen Kropswolde en de trein uit Winschoten altijd alleen Martenshoek laten overslaan. De vervoersvraag tussen deze twee stations lijkt me nihil, dus er ondervinden weinig reizigers last van.
Verder zou ik de trein naar Winschoten (lijn C dus) 1x/uur doortrekken naar Leer (in de spits extra 1x/uur naar Nieuweschans). Op deze manier komt er geen frequentieverlaging voor Nieuweschans en Weener.
Lijn D kan dan altijd in Hoogezand beginnen (al vraag ik me zelfs af of 6 treinen per uur tussen Groningen en Hoogezand niet een beetje veel is). Buiten de spits lijkt me dat die alleen Groningen - Roodeschool kan rijden.
De Sprinter van NS zou ik gewoon 2x/uur in haren laten stoppen, want niemand heeft iets aan treinen die 3x/uur rijden, tenzij het een exacte 20-minutendienst is (Wubbo :wink: ).
De Intercity van DB past er vermoedelijk niet meer tussen, maar ik vraag me heel erg af of dat bij jouw plan wel had gekund.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door WillemGN »

Leuk idee, maar wat zou je er van vinden om de lijn op Stadskanaal via Eelde(krijgt het vliegveld een HOV ontsluiting, wat volgens mij wel eens een grote pré kan zijn) via Zuidlaren/Vries/Tynaarlo via het theoretisch OVknooppunt Gieten naar Stadskanaal TerApel Emmen? (En de andere kant op door naar Leeuwarden is zeker interessant voor LWD/Emmen.

Origineel? Neuh geleend van de huidige Qliner SKN GN en een stukje regiovisie Assen - Groningen. Maar dit geeft me meer invulling aan het begrip "regiotrein" met zelfs smaken als sneltrein en metrohaltering.
Bjarte schreef:Ik vraag me sowieso af waarom die stoptreinen naar Assen door de NS moeten worden gereden. Ja, ik weet wel waarom (concessies blablabla), maar ik vind het niet handig. Inderdaad, het zou mooi zijn als je vanuit Assen 2x/uur een rechtstreekse sneltrein hebt naar Leeuwarden, die tussen Assen en Groningen wel op alle tussengelegen stations (inclusief Tynaarlo en Assen Noord) stopt. De trein vanuit Veendam/Stadskanaal rijdt dan 2x/uur door als stoptrein naar Leeuwarden. De trein vanuit Winschoten rijdt door naar Delfzijl en de trein vanuit Leer of Zuidbroek of Hoogezand rijdt door naar Roodeschool/Eemshaven. Precies zoals mijn plan:

http://metrogroningen.files.wordpress.c ... ingen.docx
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Obus »

Ik zou het toch ietsje anders (realistischer) maken:

Afbeelding

Hierin wordt Groningen - Leeuwarden weer HRN en wordt deze lijn ook geëlektrificeerd (of er komt een tergend langzame locwissel te Gn, jullie keuze).
De mortuis nil nisi bene
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door iljitsch »

Er rijdt al een trein tussen Zwolle en Leeuwarden die een wat snellere route volgt. :-)

Het viel me zaterdag ook op dat de lijn Groningen - Leeuwarden in/bij Leeuwarden enkelspoor is. Dat lijkt me ook problematisch als het hier drukker gaat worden.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Bjarte »

Obus schreef:Ik zou het toch ietsje anders (realistischer) maken:

Afbeelding

Hierin wordt Groningen - Leeuwarden weer HRN en wordt deze lijn ook geëlektrificeerd (of er komt een tergend langzame locwissel te Gn, jullie keuze).
Maar hierin ga je er dus van uit dat de Sprinter naar Zwolle ook door Arriva wordt gereden? En wat iljitsch ook zegt, er rijdt al een trein van Zwolle naar Leeuwarden :wink:

In het plan gaat het juist om de inpassing van de reeds geplande extra Sprinters Groningen - Assen, de extra sneltrein Groningen - Leeuwarden en de verlenging van de lijn Veendam naar Stadskanaal en de bijbehorende sneltrein. Het combineren van de lijnen ligt ook al in de planning.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door iljitsch »

Over die locwissel: het huidige materieel is toch diesel-elektrisch? Er zitten dus al elektrische motoren in, wat ontbreekt er dan nog om ook via de bovenleiding te rijden, behalve een pantograaf? Kan toch nooit heel veel zijn?

Maar is het sowieso niet beter om Groningen - Leeuwarden te elektrificeren?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201

Bericht door Yanaike »

Dan lijkt mij dit nog altijd één stap realistischer:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten