Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Afbeelding

Bij het zien van deze foto krijg ik spontaan medelijden met de mensen die op de terugweg met deze bus naar Utrecht moeten (foto is genomen tijdens de middagspits).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Jonkervoort schreef:En in de spitsrichting 4x/uur CS-De Uithof en tegen de spitsrichting in 8x/uur is (naar mijn menig) vrij belachelijk.
De bedoeling van die hele maatregel is lijn 28 te ontlasten (zodat reizigers van het Centrum richting Rijnsweerd en De Uithof er ook nog in passen). Dan moet je het natuurlijk wel ontmoedigen om lijn 28 i.p.v. 12 vanaf het Centraal Station te nemen en niet gewoon in een hoge frequentie blijven rijden.

De omklap van lijn 77 is op zich wel een logische gezien je zonder extra materieel nodig te hebben heel lijn 29 overbodig maakt, maar wel eentje die aandacht vereist op de trajecten die hierdoor verlaten worden. Forensen tussen Nieuwegein en Kanaleneiland Zuid hebben altijd lijn 72 nog, maar de druk op de overige lijnen naar de haltes op de Europalaan neemt alleen maar toe terwijl lijn 65 bv. eigenlijk al geen capaciteit over heeft om dat op te vangen. 66 en 63 hebben die capaciteit wel, maar daarvan is de tijdligging om ze op te vangen net ongelukkig. Wel zijn dat de lijnen die daar het bruikbaarst voor zijn: voor mij als dagelijks reiziger aldaar is het duidelijk waarneembaar dat er...
a) opvallend meer wachtenden bij halte Europalaan zijn in elk geval rond mijn reismoment (tijdsblok 16.30 - 16.45)
b) een zeer groot deel van deze reizigers de voorkeur geeft aan de lijnen naar de Jaarbeurszijde gezien de razendsnelle verbinding, zeker sinds de Valeriusbaan in gebruik is waardoor de verkeerslichten op de Croeselaan geen extra reistijd meer kosten
c) deze voorkeur ook in de ochtendspits zichtbaar is: de bussen vanaf de Jaarbeurszijde richting Europalaan e.v. zitten én voller én kennen meer uitstappers. Het bij het Anne Frankplein gaan stoppen is wat de reizigersvraag betreft ook een goede stap geweest trouwens, ook daar zie ik goed gebruik van gemaakt worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:Dat vervoerders en gemeenten goed samenwerken (niet dus) bleek vanmiddag ook... voor het eerst sinds een hele tijd weer met de 77 via Vondellaan en Bleekstraat waarbij ik zag dat de haltekom van de vroegere halte Vondellaan van lijn 24 en 29 bij de reconstructie keurig heraangelegd is. Klein detail: er stopt daar al een jaar geen bus meer :mrgreen:
Op de plek van de oude halte Vondellaan die jij bedoelt, komt geen bushalte. Volgens mij is dat juist het voorsorteervak voor rechtsaf richting de toekomstige busbaan. Thans zo zie ik het.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee het is echt een haltekom zoals die er altijd al lag (of een parkeervak eventueel, maar dan vraag ik me af wat je met 1 parkeervak moet daar :P ) De afslag naar de busbaan komt volgens mij eerder bij het voormalige tankstation, net een meter of twee verderop dus: opvallend genoeg houdt de stoep daar plots op, zo te zien is er al rekening mee gehouden dat daar in de bocht een nieuwe aansluiting gemaakt moet gaan worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tochjo »

Busfoto.nl schreef:Ben benieuwd wanneer Qbuzz de trein binnen Utrecht gaat integreren in hun abonnementen, zodat je zonder dubbele opstaptarieven ook met NS kan reizen met je QB-pas en andere producten.
In het Uitvoeringsplan U-OV 2014 staat:
U-OV Gemaksabonnement (OV-chipkaart).
Dit abonnement geeft recht op vrij reizen in de regio Utrecht of binnen een deel van de regio Utrecht, op alle bus en tramlijnen van U-OV en treinen van NS. De introductie van dit abonnement vindt in de loop van 2014 plaats, uiterlijk 30 juni.
Lijkt er dus binnen enkele weken aan te komen.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Jonkervoort schreef:Afbeelding

Bij het zien van deze foto krijg ik spontaan medelijden met de mensen die op de terugweg met deze bus naar Utrecht moeten (foto is genomen tijdens de middagspits).
Het is een héééle kleine foto, wellicht handig om te omschrijven wat je hier precies bedoelde. Ik zie nu tijdens het typen van deze post pas dat het gaat om lijn 12... Die in een spits rijden met standaardmaterieel is inderdaad wel erg sneu.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Hainje »

Jonkervoort schreef:Afbeelding

Bij het zien van deze foto krijg ik spontaan medelijden met de mensen die op de terugweg met deze bus naar Utrecht moeten (foto is genomen tijdens de middagspits).
De kleine foto's waren uitverkocht of wa?
🍉
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Tochjo schreef:
Busfoto.nl schreef:Ben benieuwd wanneer Qbuzz de trein binnen Utrecht gaat integreren in hun abonnementen, zodat je zonder dubbele opstaptarieven ook met NS kan reizen met je QB-pas en andere producten.
In het Uitvoeringsplan U-OV 2014 staat:
U-OV Gemaksabonnement (OV-chipkaart).
Dit abonnement geeft recht op vrij reizen in de regio Utrecht of binnen een deel van de regio Utrecht, op alle bus en tramlijnen van U-OV en treinen van NS. De introductie van dit abonnement vindt in de loop van 2014 plaats, uiterlijk 30 juni.
Lijkt er dus binnen enkele weken aan te komen.

Nou zeg das ook toevallig....

"Gemak" in de naam van een kaartje is trouwens meestal niet geecombineerd met "scherp geprijsd".
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Hainje schreef:De kleine foto's waren uitverkocht of wa?
Sorry was met mn oude telefoon die gaat niet groter.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

De tram ligt/lag er uit. Wegens een technische storing.

In ander nieuws: station Utrecht Vaartse Rijn gaat een jaar later open, per eind 2016.

Ik wil kwijt dat ik het jammer vind dat lijn 28 nu mogelijk verwordt tot een onlogische chaos met verschillende sublijnen. Ik pleit meer voor zachte maatregelen. Foldermeisjes die doorgaande reizigers aanspreken en op basis van chipgegevens mensen (indien dit wettelijk mogelijk is) persoonlijk aanspreken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ik denk niet dat voorlichting helpt, je kan niemand verbieden met lijn 28 te reizen. In de spits niet van centraal station naar de Uithof rijden lijkt mij dus een prima oplossing. Maar het oerwoud van lijnnummers dat nu is voorgesteld is zelfs voor mij als hobbyist behoorlijk onoverzichtelijk, laat staan voor een "normale" reiziger :wink:
Met name het nut van die lijn 128 ontgaat me totaal, als je in de spits geen reizigers naar de Uithof in lijn 28 wil hebben splits lijkt het me een prima oplossing om die te splitsen in 8x per uur lijn 28 Vleuten-CS-Rijnsweerd en 8x per uur een lijn van Nijenoord via Centrum naar de Uithof. Heeft iedereen een frequente verbinding en is iedereen blij *O*
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Het doet me weer denken aan de laatste jaren van GVU, toen je van het station naar Galgenwaard met de 12, 12s, 13, 40, 41, 43, 213 en 241 kon reizen.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Viel me de laatste tijd op dat er veel geledes rijden op lijn 1, is dit tijdelijk?. Vanmiddag reed er een streek citaro op lijn 28.
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Met name het nut van die lijn 128 ontgaat me totaal, als je in de spits geen reizigers naar de Uithof in lijn 28 wil hebben splits lijkt het me een prima oplossing om die te splitsen in 8x per uur lijn 28 Vleuten-CS-Rijnsweerd en 8x per uur een lijn van Nijenoord via Centrum naar de Uithof. Heeft iedereen een frequente verbinding en is iedereen blij *O*
Mij ontgaat het nut daarvan ook, maar gezien de lijnvoering zou het me niks verbazen als de ritten van lijn 28 op het station nog overlopen op lijn 128 ook. Dan is 't hele extra nummer overbodig. Wel duidelijk te zien dat de vervoersontwikkelaars van het GVU mee overgegaan zijn naar U-OV... :P

Heel wat anders: gaat hard met de kleurenfilms de laatste dagen. Kom sowieso vaak nieuwe tegen nu, totaal is nu ruim een derde van het streekwagenpark omgebouwd: 52 Amba's rijden nu met kleurenfilms rond.
Van de week zag ik er eentje op de 247 trouwens, dat "247 Hoograven" wordt ook al met van die mini-lettertjes getoond op het display voorop. Gelukkig slechts vanaf Kanaleneiland Zuid waar toch niemand die lijn meer in zal stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

donny2290 schreef:Viel me de laatste tijd op dat er veel geledes rijden op lijn 1, is dit tijdelijk?. Vanmiddag reed er een streek citaro op lijn 28.
Dit is geheel volgens plan, er zijn diverse omlopen die geleed uitgevoerd worden ;)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Het viel mij trouwens vandaag op hoe slecht de aansluiting is tussen de Sprinter uit Geldermalsen/Culemborg/Houten en buslijn 10 op station Lunetten. Met een overstap van 0 of 1 minuut is dit eigenlijk een overstap van 30 of 31 minuten, zeker nu de Sprinters hier slechts tweemaal per uur rijden. Hierdoor geven alle reisplanners het advies om via Utrecht Centraal te reizen.

Als lijn 10 drie of vier minuten later zou vertrekken, worden de volgende reizen opeens veel sneller
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Hoograven: van 23 naar 13 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Kanaleneiland Zuid: van 29 naar 19 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Kanaleneiland Noord: van 37 naar 24 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Papendorp: van 40 naar 38 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Oog in Al: van 45 naar 26 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Majellapark: van 31 minuten naar 29 minuten (met afroming drukte Utrecht Centraal/lijn 28)

Lijn 10 is nooit een drukke lijn, maar zou geef je het wel net wat meer reismogelijkheden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Wat is eigenlijk het probleem dat men iedereen via de 12 wil hebben en niet via lijn 28? Vroeger waren 11 en 12 redelijk met elkaar in evenwicht, en afhankelijk van je bestemming op de Uithof was de 11 soms sneller. Zie niet in waarom dat zo ernstig ontmoedigd moet worden?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Er zijn minder dubbelgelede bussen plus lijn 11 is nu doorgekoppeld naar Vleuten, zodat je lijn 28 niet meer dubbelgeleed kunt rijden waardoor het oude aantal passagiers niet meer past :-)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tochjo »

Om te voorkomen dat lijn 28 tussen Utrecht Centraal en De Uithof zo druk wordt dat mensen van/naar Rijnsweerd volle bussen moeten laten schieten, dacht ik.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Het verschil met de oude situatie is trouwens niet eens zo heel groot, althans als je het op een bepaalde manier interpreteert:
lijn 11 reed "toen" 12 per uur met 25 meterbussen: 300 meter bus per uur (de soms wel, soms niet rijdende lijn 211 niet meegerekend)
lijn 28 rijdt "nu" 16 per uur met 18 meterbussen: 288 meter bus per uur.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Maar slechts 8 keer per uur naar de Uithof, ook in de spits, en dat naakt toch wel een behoorlijk verschil.
Overigens ben ik zelf een van de schuldigen die structureel via de binnenstad naar de Uithof blijf reizen, als het even kan ;)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Hainje »

Jonkervoort schreef:
Hainje schreef:De kleine foto's waren uitverkocht of wa?
Sorry was met mn oude telefoon die gaat niet groter.
Oh, nou vooruit dan. 8-)
🍉
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Busfoto.nl schreef:Het viel mij trouwens vandaag op hoe slecht de aansluiting is tussen de Sprinter uit Geldermalsen/Culemborg/Houten en buslijn 10 op station Lunetten. Met een overstap van 0 of 1 minuut is dit eigenlijk een overstap van 30 of 31 minuten, zeker nu de Sprinters hier slechts tweemaal per uur rijden. Hierdoor geven alle reisplanners het advies om via Utrecht Centraal te reizen.

Als lijn 10 drie of vier minuten later zou vertrekken, worden de volgende reizen opeens veel sneller
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Hoograven: van 23 naar 13 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Kanaleneiland Zuid: van 29 naar 19 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Kanaleneiland Noord: van 37 naar 24 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Papendorp: van 40 naar 38 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Oog in Al: van 45 naar 26 minuten
Houten/Castellum/Culemborg/Geldermalsen/Zaltbommel - Majellapark: van 31 minuten naar 29 minuten (met afroming drukte Utrecht Centraal/lijn 28)

Lijn 10 is nooit een drukke lijn, maar zou geef je het wel net wat meer reismogelijkheden.
Deze was in het GVU tijdperk ook al knap beroerd. Ik kwam dan wel eens uit Tiel en dan kan overstappen op Utl op lijn 10, naar halte Struyckenlaan was dan wel vlot. Maar dat ging zo vaak de mist in :(
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik heb verder niet het idee dat de 10 ergens anders aansluiting op biedt, dus waarom deze dan ook niet gecreeerd kan worden?
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Lijn 10 is na de omlegging naar leidsche Rijn volgens mij nog rustiger geworden. Heb het idee dat het nieuwe ziekenhuis daar nauwelijks voor vervoer zorgt.
Ov liefhebber, reizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 42 gasten