Bastiaan op pad: foto's met bijbehorende verhalen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Bastiaan op pad: foto's met bijbehorende verhalen

Bericht door Bastiaan »

In oktober heb ik drie weken lang enquêtes afgenomen in de bus in Noord-Brabant. In die periode ben ik ook veel in Eindhoven geweest, maar bij het enquêteren was het te onhandig om telkens een grote cameratas bij me te dragen. Echter stikte het er toen van de Premiers, Jonckheeres en wat ik het allermooiste vond: de Duvedecs op de Phileasdiensten. Dus ik had mijzelf voorgenomen om later nog eens naar Eindhoven te gaan om al dat moois op de foto te zetten, en te "hopen dat dit nog even zo blijft rijden". Stom om er zo lang mee te wachten, want amper twee maanden later werd het allemaal vervangen door eenheidsworsten Lion's City's en Ambassadors. Erg jammer, die kans is nu dus voorgoed voorbij ... :cry:

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik Hermes-nieuwe-stijl niet mooi vind. In tegendeel, vooral de Lion's City's zijn mooie bussen en de nieuwe Hermes-huisstijl is er één van de mooiste. Dat is toch wel iets wat ik graag op de foto wil hebben, en wie weet kom ik alsnog een verdwaalde Duvedec tegen.

Na een lange treinreis ben ik dus in Eindhoven aangekomen. Ik haal een pak sandwiches, prop ze naar binnen en pak de eerste de beste bus op de lijn 401 of 402. Na een kort ritje in een gelede Lion's City ben ik bij de halte Graslaan, naast de Philipsfabriek.

Afbeelding
Een Lion's City op lijn 18 passeert de Graslaan.

Afbeelding
Enkele minuten later passeert hier één van de gelede Lion's City's die tijdelijk de diensten van de Phileassen overnemen. In dit geval op lijn 402 naar Veldhoven Zonderwijk.

Na een kwartiertje heb ik het hier wel gezien en ik steek het kruispunt over om het perron voor de andere richting te bereiken. Dat blijkt ook wel mooi fotostandpunt te zijn, maar al gauw komen er drie bussen achter elkaar richting het station, waar ik eigenlijk zo onderhand wel weer naar terug wil. Ik moet snel beslissen wat ik nu ga doen: na deze drie bussen zal ik weer een tijd moeten wachten tot de volgende en vanaf de andere kant lijkt er voorlopig niets aan te komen. Ik laat de 401 en de 402 voorbij gaan, maar uiteindelijk besluit ik om alsnog de derde bus te pakken, lijn 18.
Als ik mijn hand opsteek begint de chauffeur echter heftig te gebaren naar de 402 die verderop wegrijdt. De bus stopt voor mijn neus en ik vraag me af wat die chauffeur toch bedoelt. De deur gaat open en de chauffeur roept enigszins gepikeerd: "Wat is er mis met díé bus?!" Nee hè, die gaat hij niet menen, denk ik. Hij gaat hier toch niet echt een probleem van maken?! Deze chauffeur was werkelijk van plan om mij er niet in te laten, omdat ik twee bussen voorbij heb laten gaan; terecht? Ik sta letterlijk stomverbaasd in de deuropening, maar uiteindelijk zeg ik hem dat het toch helemaal niets uitmaakt welke bus ik pak. Ik stap ongeneerd de bus in, laat mijn OV-kaart zien en ik wil doorlopen, maar ik word weer teruggeroepen. "Hoho, laat die kaart eens zien!" Dus ik laat nóg een keer mijn OV-kaart zien en uiteindelijk mag ik dan toch doorlopen. Ik vraag me hier heel erg af of ik als reiziger echt zo 'verkeerd' bezig ben.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar Lion's City's fotografeerd, maar ik zou graag ook nog wat andere bustypes op de foto willen hebben. Bij het busstation ga ik op een stategische staan en daar is het prijsschieten (hoewel het veel van hetzelfde was wat er langs komt).

Afbeelding
Ambassadors rijden vooral op de streeklijnen, zoals hier op lijn 21 naar Gemert.

Afbeelding
Één of meerdere (?) Citaro's van Connexxion rijden nu in Hermes-kleurstelling op de lijnen 401 en 402. Deze vreemde eend in de bijt wil ik toch graag even op de foto hebben voordat ik weer verder ga.

Nadat ik alle bustypes wel zo'n beetje heb loop ik weer terug naar het station. Ik werp een blik op mijn uitgeprinte goederendoorkomsstaat van Rolandrail, maar de eerstvolgende goederentrein komt volgens de dienstregeling pas over een uur. Ik pak de stoptrein naar Tilburg en stap onderweg uit in Oisterwijk. Daar is het koud en saai, en de zon is inmiddels verdwenen achter het wolkendek. De goederentrein die langs zou moeten komen, die komt natuurlijk niet opdagen.

Afbeelding
Loc 1755 met ICRm als IC Venlo - Den Haag passeert een koud Oisterwijk.

Na een uur in Oisterwijk te hebben gestaan pak ik de stoptrein naar Tilburg, die gereden wordt door Plan T 508. Dat is leuk, die pak ik straks in Tilburg nog wel even. In Tilburg loop ik naar het voormalige postperron, dat tegenwoordig dienst doet als parkeerterrein. Al komt er iets leuks om de hoek kijken in de vorm van G2000 V203 van de Rurtalbahn. De trein wordt binnengenomen op één van de wachtsporen. De foto van de binnenkomst in Tilburg is daarom wat minder geworden, maar gelukkig blijft de trein een tijdje staan. Ik loop rustig naar de andere kant van het station, want eerst moet de Intercity naar Roosendaal er nog voor. Terwijl die Intercity vertrekt komt vanuit Tilburg West Plan T 508 weer aangereden. Oh ja, die moest ik ook nog fotograferen, maar daarvoor sta ik nu verkeerd.

Afbeelding
V203 van de Rurtalbahn zet een sleep containerdraagwagens in beweging richting Breda.

Afbeelding
Door de belangstelling in de RTB V203 had ik de Plan T 508 gemist, maar gelukkig had ik een herkansing omdat de 529 als stoptrein naar Utrecht reed.

De volgende trein is de Intercity naar Zwolle, maar als ik die pak ben ik veel te vroeg thuis. Het is ook nog eens VIRM terwijl ik liever ICRm heb. Toch besluit ik in te stappen en onderweg bedenk ik een plan om de reis nog iets uit te rekken. Het plan wordt om in Nijmegen uit te stappen, daar de Sprinter naar Zutphen te pakken en vervolgens daar weer over te stappen op de Intercity naar Zwolle, die dan hopelijk wel met ICRm rijdt. Zo gezegd, zo gedaan, kan ik een ritje met SGMm tussen Nijmegen en Zutphen ook weer van het lijstje wegstrepen. In Zutphen komt er helaas weer VIRM, maar die brengt mij uiteindelijk weer in Zwolle.
Laatst gewijzigd door Bastiaan op do 15 jan 2009, 22:28, 6 keer totaal gewijzigd.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Bastiaan op pad

Bericht door Mark »

De Graslaan in Eindhoven... daar stond ik een week geleden nog omsingeld door de ME na PSV - FC Twente :lol:

Verder zeer mooie platen :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bastiaan op pad

Bericht door STF »

Ik zie echter alleen maar asfalt op die Graslaan foto. ;)
Wat een rare buschauffeur zeg, dat je er bijna niet in mocht aangezien je de voorste twee bussen voorbij liet gaan. Logisch dat hij het niet helemaal begrijpt, maar om er boos over te worden is wel wee erg extreem.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bastiaan op pad

Bericht door Caspar »

Jammer dat je het weer niet zo erg mee had zitten. Nu zijn het een beetje 13 in een dozijn fotos, in ieder geval de treinfoto's.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Bastiaan op pad

Bericht door Bastiaan »

Het zijn geen perfecte foto's, nee. Maar 13-in-een-dozijn vind ik eerlijk gezegd een uitspraak die nergens op slaat. Ik ben heel erg benieuwd naar de dingen waar een foto volgens jou aan moet voldoen. Stuur me maar eens wat voorbeelden toe per PM.
Laatst gewijzigd door Bastiaan op zo 04 jan 2009, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Bastiaan op pad

Bericht door Dubbele P »

Ik vind die treinenfoto's best mooi hoor. Vooral van die 1700-loc in Oisterwijk, die steekt mooi af tegen de rest van de foto. Die busfoto's vind ik dan weer niet veel aan, maar dat komt omdat bussen me niet echt interesseren.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Bastiaan op pad: diverse reisverhalen met foto's

Bericht door Bastiaan »

In Eindhoven is al het oude busmaterieel vervangen, dus dan ga je automatisch naar een stad waar nog wel oud spul rijdt, en dat is Nijmegen. Het landschap zag er uitermate winters uit en de winterzon scheen volop. Een prachtige dag dus om op pad te gaan.

Ik ben erg onbekend in Nijmegen. Ik weet niet hoe het lijnennet eruit ziet, waar welke bussen rijden of waar je het beste kunt staan voor de mooiste foto's. Op goed geluk ben ik dus maar een willekeurige bus ingestapt: lijn 7 richting Weetikveelwaarnaartoe. Op een willekeurig moment heb ik op het rode knopje gedrukt en uiteindelijk stond ik langs de Weurtseweg.

Afbeelding
Een Alliance Intercity van Connexxion nog in de Midnet-kleurstelling op lijn 5.

Afbeelding
Enkele Jonckheers uit Eindhoven rijden nu bij Novio in Nijmegen. Ten opzichte van de originele Novio-Jonckheers zijn deze te herkennen aan de rood-creme kleurstelling.

Afbeelding
Vervolgens kwam deze Hermes Alliance Intercity op lijn 85 langs.

Afbeelding
Tenslotte gevolgd door deze hele vieze Alliance City van Novio, ex-Connexxion. Daarna vond ik het wel mooi geweest op deze plek.

Ik liep weer terug onder het spoor door en verder door het Kronenburgerpark, maar nog steeds kon ik geen goede plek vinden om bussen te fotograferen. Uiteindelijk kwam ik op het viaduct van de Graafseweg over het spoor terecht. Hier loopt een busbaan langs en qua zonnestand was dit precies goed.

Afbeelding
Een ex-Sternet Van Hool op het viaduct over het spoor.

Afbeelding
Ook bij Hermes hebben ze plastic bussen. Camera iets naar links en je hebt het stationsemplacement erbij op.

Afbeelding
Bij 'het gebouw met de rare ramen' passeert deze Novio Jonckheer over de Campusbaan.

Afbeelding
Al wat dichter bij het stationsplein fotografeerde ik tenslotte deze ex-Sternet Van Hool bij het Mercure-hotel.

Het was tijd om nog wat anders te gaan doen die dag, zoals treinenfoto's maken. Eerst had ik Arnhem Velperpoort, maar omdat de zon daar al lange schaduwen opwierp werd het uiteindelijk Zevenaar. Het is een aardig eindje lopen naar de boog, maar ik houd wel van een eindje lopen. Eenmaal aangekomen bij de boog was het vrij snel raak.

Afbeelding
Rurtalbahn G2000 V204 passeert de boog bij Zevenaar richting Arnhem.

Afbeelding
De laagstaande zon brengt mooie effecten in de sneeuw, terwijl een Syntus Buffel met J-sein (let op noodseinlantaarn) langsrijdt als stoptrein naar Arnhem.
Laatst gewijzigd door Bastiaan op do 15 jan 2009, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Bastiaan op pad: diverse reisverhalen met foto's

Bericht door Maik »

De Buffel op de laatste foto was waarschijnlijk het stel dat eerder gisterenmiddag een aanrijding met auto had bij Doetinchem.
Pommes.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Bastiaan op pad: diverse reisverhalen met foto's

Bericht door Bastiaan »

Ik vond het al zo gek waarom deze niet op de normale tijd van de stoptrein langs kwam. Het zou nog een spitsrit kunnen zijn, maar die rijden niet op zaterdag. Het kan dus niets anders zijn dan het stel dat betrokken is geweest bij die aanrijding. Dat verklaart ook het defecte rechter frontsein.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Bastiaan op pad: foto's met bijbehorende verhalen

Bericht door Bastiaan »

Deze keer wat foto's uit eigen omgeving, want ik had vandaag toevallig mijn camera voor andere doeleinden meegenomen naar stage.

Afbeelding
Onderweg naar mijn stage zag ik op de busbuffer langs de Oosterlaan. Aangezien ik toch mijn camera bij me had ben ik er eventjes naartoe gelopen, om deze ex-BBA ST2000 bij onmogelijk licht te fotograferen. Met 1/10 sec een paar keer klikken, dan zit er altijd wel een scherpe bij.

Afbeelding
In de loop van de dag kwam de zon door en ben ik met de camera op pad gegaan. Zo kwam ik op de Meppelerstraatweg deze MAXX Ambassador tegen ...

Afbeelding
... die ik vervolgens nog een keer tegenkwam op de Eekwal. Het bewijs dat je met de fiets dus sneller door de binnenstad bent dan met de bus.

Afbeelding
Ook deze Veluwse Amba kwam voorbij. De Peperbus er volledig bij op krijgen lukte niet, dus dat heb ik bij de volgende foto's dan ook maar niet meer geprobeerd.

Afbeelding
Als verrassing kwam deze Alliance Intercity voorbij, inmiddels kennelijk in particulier bezit en in gebruik als 'schoolbus'. Deze bus heeft overigens ook hele strakke velgjes, al valt dat op deze foto niet meteen op.

Afbeelding
Tenslotte kwam deze gelede Duvedec langs, iets waar iedere busliefhebber volgens mij wel graag op wil wachten.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Bastiaan op pad: foto's met bijbehorende verhalen

Bericht door Bastiaan »

Er waren nog een aantal dingen in Zwolle die ik erg graag op de foto wilde zetten. Daar had ik gisteren de kans voor, aangezien ik mij gedurende twee weken niet intensief met school bezig hoef te houden, in verband met tentamenweek. Voor sommigen betekent dat juist zwoegen voor de vele tentamens die zij hebben; voor mij betekent het veel vrije tijd en af en toe wat leren voor één of twee tentamens die ik iedere keer heb. Tijd genoeg dus om op de fiets op pad te gaan voor wat foto's.

Zo is er rondom bedrijventerrein Oosterenk nogal wat interessants te zien door de reconstructie van de Ceintuurbaan. Door de werkzaamheden is het tijdelijk niet mogelijk om vanaf de Ceintuurbaan de Dokter van Heesweg in te rijden (in andere richting kan dit nog wel). Omdat de buslijnen 29, 40 en 70 nog wel via Oosterenk moeten kunnen rijden, is er een tijdelijke busbaan aangelegd via het Roodhuizerpad en de Dokter Stolteweg. Aangezien dit vooral aparte beelden oplevert op het Roodhuizerpad, wat voorheen een vrij smal schelpenpaadje was, wilde ik dit nog even vastleggen. Ik weet niet hoe lang deze situatie nog blijft.

Afbeelding
Lijn 70 van/naar Steenwijk is één van de lijnen die gebruik maakt van de tijdelijke busbaan. Alleen de bussen in de richting van het station maken hiervan gebruik, de bussen in de andere richting rijden wel gewoon via de Ceintuurbaan. De bus slaat hier recht voor de camera af de Dokter Stolteweg in, om zo bij de Dokter van Heesweg uit te komen.

Afbeelding
Het oude fiets-/voetpad voor het FC Zwolle-stadion langs werd opgebroken en geasfalteerd voor de tijdelijke busbaan. Bussen steken bij het kruispunt met de Boerendanserdijk/Brederostraat (bij het tankstation verderop) schuin de weg over om bij deze busbaan te komen.

Nu is het tijd voor nog wat andere dingen. Zo rijden er in Zwolle nog een aantal bustypes die binnen een jaar, misschien zelfs enkele maanden, zullen gaan verdwijnen. De gelede Duvedecs die op de scholierenlijnen rijden zijn daar één van. In andere steden zoals Arnhem worden deze geleidelijk aan vervangen door Citaro's, die in andere concessiegebieden overbodig zijn. De laatste Duvedecs komen uit 2000, wat betekent dat ze tegen een leeftijd van 10 jaar aan zitten. Daarom worden er steeds meer her en der in het land van de weg af gehaald. Waarschijnlijk zullen de Zwolse Duvedecs aan het einde van dit jaar van de weg verdwijnen.

Afbeelding
Na een gat van een paar uur start tegen de middag de dienst van scholierenlijn 7 weer op. Hier wagen 7800 op de eerste rit van de middag van Oosterenk naar het station, bij de passage van de brug over het Almelose Kanaal.

Afbeelding
Wat later in de middag vertrekt de 7810 vanaf halte Molenweg, naast de twee haltes op de Oosterenk de enige tussenhalte van lijn 7. De bus toont lijn 9, maar dat is de scholierenlijn naar Willaertstraat/Zwartewaterallee.

Afbeelding
Toevallig kwam ik deze Alliance B96 in Oostnet-kleuren nog tegen. Ik weet niet hoeveel er nog rondrijden in deze kleurstelling, maar ik zie er af en toe eentje langskomen op een moment waarop ik geen camera bij me heb. Ik had er nog geen foto van, maar nu dus wel.

Afbeelding
Bij één foto kan ik het natuurlijk niet laten zitten, dus ik ben daarna naar de busbuffer bij het station gefietst en heb daar weer gewacht op het vertrek. Dat gebeurde vrij snel, dus kon ik 'm even later op zijn volgende rit als 161 naar Deventer weer vastleggen op de Wethouder Alferinkweg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten