Nostalgie met uitjes
Through the mirror of my mind
Time after time
I see reflections of you and me
Reflections of
The way life used to be
Reflections of
The love you took from me
Oh, I’m all alone now
No love to shield me
Trapped in a world
That’s a distorted reality
Vooropgesteld: Dit is al vaker – en waarschijnlijk beter – gedaan. Zie bijvoorbeeld hier, hier, hier en hier. Renaissancistisch ingesteld als we zijn, volgden we de oude voorbeelden en maakten Hugo en M57 begin februari 2008 opnieuw een tocht langs de lijn Santpoort Noord – IJmuiden. Deze reportage is zeker niet compleet, maar geeft een schets van een roemruchte lijn met een fletse toekomst.
Formeel gezien is de spoorlijn nog steeds in beheer van ProRail. De Netverklaring 2006 berichtte over
Één zo’n conserverende – en tegelijk de meest ingrijpende – maatregel was het verwijderen van het stuk spoor en het wissel dat aansloot op de lijn Haarlem – Uitgeest. Dat wissel bevond zich direct bij station Santpoort Noord. Bovenaan het meest linker spoor zie je nog de bedding waarin het spoor richting IJmuiden lag. Opvallend genoeg staat het vooral-niet-verder-lopen-want-dat-is-gevaarlijk-bordje al halverwege het perron van het verwijderde stuk spoor. Het is immers erg gevaarlijk je op een perrongedeelte te bevinden waar geen spoor meer langs loopt, terwijl langs het andere perrongedeelte wel spoor loopt.In onbruik geraakte baanvakken
Onderstaande tot het door ProRail beheerde nationale spoorwegnet behorende baanvakken zijn in onbruik geraakt, waarna ProRail conserverende maatregelen heeft genomen om de onderhoudsbehoefte te minimaliseren.
Roermond – Vlodrop grens (richting Dalheim);
Maastricht – Maastricht grens (richting Lanaken);
Nijmegen – Nijmegen grens (richting Kranenburg);
Boxtel – Veghel;
Santpoort Noord – IJmuiden.
Spoorverkeer over deze baanvakken is alleen mogelijk nadat door ProRail reactiveringsmaatregelenzijn uitgevoerd; tot die maatregelen kan behoren het succesvol doorlopen van de door de Nederlandse wetgeving voorgeschreven procedures.
In de Netverklaring 2009 zegt ProRail over de in onbruik geraakte lijn het volgende:
Wat is dan die “nadere besluitvorming” waar ProRail op wacht? Die ligt in handen van de Gemeente Velsen en de provincie Noord-Holland. Het voornaamste plan van de overheden was om het tracé te asfalteren. Dan weer zou dat voor álle verkeer zijn, dan weer voor alleen busverkeer. De Zuidtangent zou namelijk ooit nog doorgetrokken worden van Haarlem naar IJmuiden. Er werd zelfs gesproken over de “rondweg Driehuis”. Voor wie het kleine gefortuneerde dorpje kent, een lachwekkende benaming. Alle eerder afgeschoten plannen leven nog steeds in de lokale poltiek, van het totale opbreken van de lijn tot het exploiteren van een lightrail die aansluit op de sporen naar Haarlem en Amsterdam. Een snelle oplossing van het vraagstuk is niet in zicht.bijlage 12 informatie omtrent niet-hoofdspoorwegen
Spoorwegen onder het regime van de Spoorwegwet 1875.
ProRail beheert in afwachting van nadere besluitvorming de navolgende in onbruik geraakte
spoorwegen90:
- Maastricht – Maastricht grens (richting Lanaken (B));
- Roermond – Vlodrop grens (richting Dalheim (D));
- Santpoort Noord – IJmuiden;
- Nijmegen – Nijmegen grens (richting Kranenburg (D)).
As I peer through the window
Of lost time
Looking over my yesterdays
And all the love I gave all in vain
Stichting WIJS is een belangrijke belangenbehartiger van de spoorlijn. De organisatie streeft ernaar de spoorlijn te behouden en eventueel te reactiveren. Een aantal ludieke acties zijn de revue gepasseerd om aandacht te vragen voor de spoorlijn:
- In 2005 had de Stichting WIJS het idee gevat een deel van de lijn eens goed te snoeien. Een overwoekerde spoorlijn kan immers niet bereden worden. De vrijwilligers deden hun nobele werk, mét gele hesjes en iemand in oranje hesje op de uitkijk. Deze formeel correcte maar praktisch overbodige gang van zaken was verplicht gesteld door wat tegenwoordig ook wel het schuim der natie wordt genoemd: ProRail. ;) (!) Er zal immers maar een sterk vertraagde stoptrein aankomen…
- Tijdens de vijfjaarlijkse happening Sail in 2005 wilde de Stichting met wat van haar eigen materieel over de lijn rijden. Het plan liep echter stuk op de benodigde vergunningen.
- Rond sinterklaastijd in 2006 heeft de Stichting met wat manschappen van de goedheiligman over de lijn gereden:
De foto komt van de [url=htt://www.wijsonline.net]site[/url] van Stichting WIJS.
Everywhere I turn
Seems like everything I see
Reflects the love that used to be
Foto’s met wetenswaardigheden:
Het ontbrekende bordje van Driehuis-Westerveld. Fles?!
Het perron van dat eerste station dat we tegenkwamen, verkeerde dus nog in de beste staat. Een gevandaliseerd karkas van een dwegsein deed daar niets aan af.
Dezelfde overweg vanaf de andere kant gezien. Rechts in beeld het schouwpad annex fietssluiproute tussen Driehuis en IJmuiden.
Opgepast voor de overweg, maar vooral voor de man met hond in dit geval. De huizen rechts geven een goede indruk van het karakter van Driehuis.
Op deze foto is goed te zien dat er onlangs werkzaamheden zijn geweest aan de overwegen. De gleuven zijn dichtgemaakt, aangezien het wegverkeer er alleen maar hinder van had en er toch geen trein meer komt. Applaus trouwens voor de hufterproofheid van een ouderwets betonnen abri; dit is halte Velsen-Zeeweg.
Gecamoufleerd aankondigingsbord.
De lijn wordt slechter: we vinden niet meer dan resten van infrastructuur en ook steeds meer overwoekering. Op de achtergrond overigens een schoorsteenpijp die van het Hoogovensterrein lijkt te zijn, deze is echter van de NUON-centrale.
Aan de uitsparing te zien zal hier het emplacement(je) van Velsen=IJmuiden-Oost geweest zijn.
De badkamer van de stationschef?
Happiness you took from me
And left me alone
With only memories
Het inmiddels niet meer toegankelijke tunneltje onder het eilandperron.
Even voorbij het Pontplein loopt de lijn linksaf om vervolgens parallel aan het Noordzeekanaal te lopen. Vanaf nu werd het wind tegen voor het 18+-team. Aan de overkant het buizenstelsel van betonproducent ENCI.
Overzichtsfoto vanaf het baanlichaam richting Velsen Noord en Zaandam. Links aan de overkant van het kanaal de papierfabrieken van Crown Van Gelder. Rchts het fietsvoetveer tussen Velsen Zuid en Velsen Noord. Achter die pontsteigers bevindt zich de steiger van de draagvleugelboot naar Amsterdam. Het Pontplein wordt verder ontsloten door drie buslijnen.
Immer gerade aus, dat geldt ook voor het vrachtverkeer dat via deze route af en aan rijdt. We zijn nu in IJmuiden zelf aangeland, met links het begin van de Wijk aan Zeeërweg.
Het laatste stukje van de lijn dat nog intact is. Rechts de wijk Oud-IJmuiden.
Niet bepaald een HSL: Fluiten en niet harder dan 10 kilometer per uur.
Hier namen we even pauze, en gingen eten op de Kennemerlaan. Hugo een broodje hamburger en een frikandel speciaal, M57 ook een frikandel speciaal maar dan met een kaassouflé. “Met uitjes graag.” Dat jullie dat even weten.
Ondertussen waren we overigens al bijna aan het einde van de lijn. Daar is niet veel meer van over:
Reflections of
The way life used to be
Reflections of
The love you took from me
In you I put
All my faith and trust
Right before my eyes
My world has turned to dust...
Zoals jullie zien eindigt de lijn nu bij een bouwterrein. Na de overweg bij De Geul wordt nu gebouwd op de plek waar het oude emplacement was.
Voor M57 een rare gewaarwording. Hij kan zich de verhalen van zijn opa nog erg heugen. Wanneer ’s nachts de verse vis werd binnengebracht ging men in de vishal aan een ronde, draaibare tafel de koppen er af hakken en de vis sorteren op soort en grootte. Koppensnellen noemde men dat. Aan de ronde tafelrand zaten uitsparingen waarin bepaalde categorieën vis terecht moesten komen. Gesorteerd en wel ging de vis dan de trein op. Dat zal in IJmuiden echter niet meer gebeuren.
De liedfragmenten uit deze reportage zijn van het nummer “Reflections” van Diana Ross & The Supremes. Andere muzieksuggesties bij het vergaan van de IJmuiderlijn zijn erg welkom!
We sluiten af met een foto van halte IJmuiden Casembrootstraat, die wat ons betreft recht doet aan het karakter van toen en nu. Vaarwel, IJmuiderlijn.