NS start proef met eenmalige chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door matti93 »

In het busvervoer is het al al sinds jaar en dag gebruikelijk dat een los kaartje meer kost dan een groter vervoerbewijs. Logisch ook, want voor die reiziger moet per reis veel meer gedaan worden (per 2 strippen of per 15 strippen een kaart verkopen bijv.). Voor een treinkaartje vind ik dat ook niet raar.
Wanneer je overigens 750 ritten maakt gedurende de geldigheid van de kaart, betekent die €7,50 een verhoging van 1 cent per reis. Uitgaande van een geldigheid van 5 jaar, heb je als je per dag één rit maakt een tariefsverhoging van €0,00 (1501/(365*5)). Ga je uit van werkdagen, dan heb je nog geen anderhalve rit per werkdag nodig om afgerond op €0,00 per reis uit te komen.
Enigszins kort door de bocht, betaalt bij de chipkaart de vaste reiziger dus niet extra voor de chipkaart terwijl de incidentele reiziger dat wel doet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

@Obus
Wat dacht je van de software om de kaart te laten te laten werken, die wordt niet door de kaboutertjes gemaakt.
En wat van de TLS-website, die moet ook iemand maken en onderhouden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef:Iets wat ik volgens mij nog niet had gelezen: de e-tickets blijven zonder toeslag bestaan. Als je dus geen OV-Chipkaart hebt, is het dus voordeliger om de kaartjes online te kopen en zelf uit te printen.
Dat was toch al lang algemeen bekend.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Obus »

Frans F schreef:@Obus
Wat dacht je van de software om de kaart te laten te laten werken, die wordt niet door de kaboutertjes gemaakt.
En wat van de TLS-website, die moet ook iemand maken en onderhouden.
Frans F: dat zijn geen productiekosten, dus mag je ze ook niet meenemen in je berekening. Anders kun je ook het salaris van de directie erbij optellen. Wat betreft de software: dat is (als het goed is) een eenmalige investering die los staat van het aantal verkochte chipkaarten. Wat betreft de TLS-website: een ov-chipkaart werkt ook zonder website en is dus bij de productie overbodig.
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

En waar moet het geld voor die kosten dan vandaan komen? Trouwens als ik in een winkel een product koop betaal ik ook mee aan de huur van de winkel, ook al zijn dat geen productiekosten.

Hoe kom je er trouwens bij dat de software kosten eenmalig zijn. Volgens mij werk jij niet in de IT-sector, de halve sector verdient namelijk zijn brood met onderhoud en aanpassingen. Iets met upgrades van hardware, platformen, applicatiewijzigingen, etc,
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Frans F schreef:En waar moet het geld voor die kosten dan vandaan komen? Trouwens als ik in een winkel een product koop betaal ik ook mee aan de huur van de winkel, ook al zijn dat geen productiekosten.
Als je in een winkel iets koopt, betaal je idd mee aan de huur van de winkel. Als je een winkel wel binnen gaat, maar niets koopt, doe je dat niet.
Als je in het OV een reis koopt, betaal je mee aan de kosten. Als je het OV wel binnen gaat (bijvoorbeeld om iemand op te halen of uit te zwaaien), maar niets koopt, betaal je er ook aan mee.

Met de ov-chipkaart wordt de reiziger dus hoe dan ook bestolen: € 7,50 aanschafkosten, € 11,- vervangingskosten, € 2,50 administratiekosten als je voortijdig je eigen geld terug wil. En als je die rotkaart niet wil, betaal je de hoofdprijs voor papieren kaartjes/wegwerpkaarten.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door waldo79 »

Hou toch eens op, Tristan :(
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Ik ben het vaak niet met Tristan's anti-chipkaart gedram eens maar in dit geval heeft hij gewoon een punt. Ja, TLS moet ergens van betaald worden en dat doen ze nu o.a. door meer geld te vragen voor zo'n stukje plastic dan het kost. Als je geen duidelijk voordeel hebt van het gebruik van de OV-chipkaart (anders dan vage begrippen als 'je treinreis wordt prettiger omdat er minder zwartrijders zullen zijn') is het vreemd dat je daar wel voor moet betalen. Dat ding is er in eerste instantie voor de OV-bedrijven. Zij wilden dat systeem omdat het hen kosten zou besparen (zwartrijders, betere onderlinge verdeling van opbrengsten, minder personeelskosten, etc). Dat in acht nemende is het raar dat reizigers moeten meebetalen aan een systeem dat juist kosten zou moeten besparen en dus in staat zou moeten zijn zichzelf te bedruipen.

Een vriend van mij moest trouwens een nieuwe chipkaart omdat TLS hem een vervangende kaart had gestuurd voor zijn verlopen pas (7,50) maar daar weer oude foute gegevens op had gedrukt (wijziging die hij al eerder had doorgegeven). Dan een vervangende kaart zonder de fout van TLS aanvragen kost... 30 euro. Gelukkig is er geen conducteur die checkt of je chipkaart wel met je paspoort klopt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Vinny »

Tristan is de OV-chipkaarthater bij uitstek. Maar ik heb wel het idee dat de enige die hem nog serieus neemt, hemzelf is. Ik ben het overigens niet met hem eens. Wel is het zo dat de OV chipkaart veel beter, eenvoudiger, makkelijker en goedkoper had gekund. Maar dat is vooral de schuld van de organisatie die er om heen hangt, en ligt niet aan de kaart zelf.
Nou ben ik ook wel van mening dat er gewoon te veel mensen zijn die te veel wensen gehonoreerd zien. Ik had liever gehad dat men de boel van de grond toe opnieuw had opgebouwd, nog eens kritisch had gekeken naar de reisproducten en abonnementstructuren. En mijn stokpaardje: abonnementen die een forse spits-vervoersbelasing opleveren zouden in prijs verhoogd moeten worden, en dat terwijl een "enkele reis" of "retour" juist in prijs verlaagd (tijdens de daluren en in het weekend) dient te worden, zodat de incidentele reiziger niet als eerste indruk van de trein krijgt dat het een enorm duur ding is. De chipkaart werkt feitelijk andersom zo, omdat een eenmalige uitgave van 7,50 natuurlijk niet erg klantvriendelijk is voor de incidentele reiziger ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Vinny schreef:Tristan is de OV-chipkaarthater bij uitstek. Maar ik heb wel het idee dat de enige die hem nog serieus neemt, hemzelf is.
Nee, hoor. Rover is het in grote lijnen ook met mij eens. Rover heeft een negental punten waar de ov-chipkaart aan zou moeten voldoen:
  • - Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
    Dit is momenteel niet het geval. Verschillende vervoerders, verschillende manieren van klachtafhandeling. Men weet van tevoren dus niet waar hij aan toe is en hoe lang het duurt voordat hij antwoord op klachten/restitutieverzoeken heeft

    - De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
    Het gaat nog steeds regelmatig mis. Bij U-OV wordt er bij mij consistent een te hoog bedrag afgeschreven, bij Connexxion gebeurt dat regelmatig. Het gaat telkens om een paar cent, maar te veel = te veel

    - Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
    Dit is niet het geval. In de ene regio is het 11,7 cent per km, in een ander regio 12,2 cent, weer ergens anders 9,8 cent. Kortom: de reiziger heeft niet voldoende inzicht. Ook wordt niet op alle websites het km-tarief vermeld, laat staan dat bij de reisplanner de reis qua kosten is uitgesplitst.

    - De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
    Op sommige punten wordt er te weinig of te slecht informatie gegeven. Bijvoorbeeld de informatie over automatisch opladen: er wordt van de daken geschreeuwd dat dat allemaal heel gemakkelijk is en je zonder zorgen kunt reizen. Dat er, in geval van verlies of diefstal van de kaart, ook een groot risico aan kleeft (een oneerlijke vinder die dan op andermans kosten van hot naar her kan reizen), wordt voor het gemak buiten beschouwing gelaten.

    - De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
    Via 9292.nl kun je wel totaalprijzen zien, maar bijna nergens is te controleren of de berekende prijs ook echt correct is. Arriva heeft in elk geval wel een document waarop de tussenafstanden van alle haltes staan, zodat reizen bij hen wel op juistheid te controleren is.

    - Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
    Daar is hier nu dus een hele discussie over aan de gang ;)

    - De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
    Hiervan weet ik niet of dit zo geregeld is, dus als je wilt dat je privégegevens uit de database van TLS verwijderd worden, dit zonder meer kan zonder dat dat geld kost.

    - De OV-chipkaart en de poortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
    De poortjes beperken de toegankelijkheid en met name de veiligheid weldegelijk. Vooral indien er sprake is van een calamiteit en iedereen in paniek het station zo snel mogelijk wil verlaten. Dan is er sprake van verdrukkingsgevaar.

    - De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
    Daar is momenteel een rechtszaak over aan de gang, waarvan eind juni/begin juli uitspraak volgt ;)

Op zich ben ik ook niet tegen betalen via een chipkaart, maar dat moet wel een verbetering zijn en de ov-chipkaart is dat -op dit moment- in elk geval niet.

Op mijn werk maak ik in de kantine ook gebruik van een contactloos betaalsysteem met een chipkaart: MiniTix.

Aanschaf:
- ov-chipkaart: € 7,50
- Minitix: € 0,00

Automatisch opladen:
- ov-chipkaart: verificatie IBAN en iedere wijziging kost € 0,01 en die cent zie je niet meer terug.
- MiniTix: verificatie IBAN kost € 0,01 en wordt doorgestort als saldo op de chip. Wijzigingen doorvoeren is kosteloos.

Handmatig saldo opladen:
- ov-chipkaart: alleen vaste bedragen mogelijk, thuis online besteld moet nog bij een automaat afgehaald worden.
- MiniTix: alles tussen € 0,01 en € 150 mogelijk, thuis online besteld staat direct op de chip.

Saldo terug- of overboeken:
- ov-chipkaart: alleen kosteloos mogelijk als de kaart is of wordt beëindigd, anders € 2,50 administratiekosten.
- MiniTix: altijd kosteloos en zelf te bepalen welk bedrag je terug wil storten op je eigen IBAN of door wil storten naar een andere MiniTix-chip van jezelf of van een ander.

Chip blokkeren:
- ov-chipkaart: kan tot een dag duren voordat de kaart definitief geblokkeerd is. Dit is niet meer te herstellen.
- MiniTix: gebruiker kan de chip via de site zelf blokkeren en ook weer deblokkeren en is direct na de melding ge(de)blokkeerd.

Transactiegegevens:
- ov-chipkaart: alleen bij een automaat in real time, op ov-chipkaart.nl met minimaal een dag vertraging. Niet mogelijk om per e-mail periodiek transactiegegevens te krijgen.
- MiniTix: alleen te controleren op minitix.nl, maar altijd in real time of hooguit met 1 minuut vertraging. Wel mogelijk om per e-mail periodiek transactiegegevens te krijgen. Zelf te kiezen tussen dagelijks, wekelijks of maandelijks. In geval van automatisch opladen, wordt direct een e-mail gestuurd als het saldo wordt opgeladen.

Kortom: de ov-chipkaart is ontwikkeld voor de ov-bedrijven, MiniTix is ontwikkeld voor de klant. Ik ben zeer ONtevreden over de ov-chipkaart :neg: , maar zeer tevreden over MiniTix :pos: .
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door huibf »

Ik ben ontevreden over de prijs van het rijbewijspasje.
Rover heeft ook niet altijd gelijk. Een 75% van hun geschreeuw hecht ik geen waarde.
Ik ben grotendeels tevreden over de chipkaart, uiteraard zijn er minpunten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

Volgens mij moet je over de tariefinformatie niet zo zeer de vervoerders aankijken, maar ook de opdrachtgevers omdat die geen of te weinig eisen stellen aan de informatie die op een halte beschikbaar moet zijn. Als een opdrachtgever in zijn bestek opneemt dat er tariefinformatie over de lijn moet worden getoond (bijvoorbeeld zoals het GVB op elke halte doet) heb je een stok om mee te zwaaien. Helaas hoor je daar de lobbyclubs niet over, die hebben het alleen maar over de lijnvoering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Geert »

Inmiddels wordt er wel gewerkt aan een landelijke standaard voor tariefinformatie. Hopelijk dus op afzienbare tijd betere tariefinformatie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Frans F »

@Tristan
Rover is tegen iedere verandering waardoor ze langzamerhand niet echt serieus meer worden genomen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Somoht »

Geert schreef:Inmiddels wordt er wel gewerkt aan een landelijke standaard voor tariefinformatie. Hopelijk dus op afzienbare tijd betere tariefinformatie.
De lange-afstandskorting in de trein is daarentegen een ramp qua overzichtelijkheid, is er iemand die het kan uitleggen?
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Tristan »

Frans F schreef:@Tristan
Rover is tegen iedere verandering waardoor ze langzamerhand niet echt serieus meer worden genomen.
Nee hoor. Rover is voorstander van de ov-chipkaart, maar vindt -net als ik- dat de ov-chipkaart in de huidige vorm niet in het belang van de reiziger, maar in het belang van de vervoerders is. En dat moet veranderen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Meltrain »

Wat gaat er met de Begeleiderskaart gebeuren als straks alle poortjes worden gesloten? Bij de RET en het GVB kunnen we nu een sleutelkaart gebruiken, maar die is niet geldig bij de NS.
Frans F schreef:
Meltrain schreef:Iets wat ik volgens mij nog niet had gelezen: de e-tickets blijven zonder toeslag bestaan. Als je dus geen OV-Chipkaart hebt, is het dus voordeliger om de kaartjes online te kopen en zelf uit te printen.
Dat was toch al lang algemeen bekend.
Ik had het anders nog niet expliciet vermeld zien staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Geert »

Somoht schreef:
Geert schreef:Inmiddels wordt er wel gewerkt aan een landelijke standaard voor tariefinformatie. Hopelijk dus op afzienbare tijd betere tariefinformatie.
De lange-afstandskorting in de trein is daarentegen een ramp qua overzichtelijkheid, is er iemand die het kan uitleggen?
Ja, daarvoor houd ik me ook aanbevolen..
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Kevster »

Tristan schreef: Nee hoor. Rover is voorstander van de ov-chipkaart, maar vindt -net als ik- dat de ov-chipkaart in de huidige vorm niet in het belang van de reiziger, maar in het belang van de vervoerders is. En dat moet veranderen.
Dat kan Rover wel vinden, maar als ik die mensen hoor praten lig ik ook de helft van de tijd dubbel van het lachen. Ik begrijp ook wel dat het een vereniging van 'gewone' reizigers is, maar de mensen die in het bestuur daar zitten mogen zich toch wel een beetje inlezen in het onderwerp. Met de OV-chipkaart hebben ze overigens voor een deel wel gelijk hoor, maar ik neem die club ook niet altijd even serieus. Zeker niet als het om dienstregeling-technische zaken gaat. Daar weten ze vaak helaas niet veel van af.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Ze hebben ook wel vaak wat te veel een handje van "we moeten ze wel te vriend houden anders krijgen we straks niets meer gedaan". Waar een kern van waarheid in zit, maar toch. Ik ben geen grote SpithorstMaatschappij-fan maar ik vind het wel positief dat hij daar geen fuck om geeft.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door IC140 »

^^ Maar Rover krijgt daarmee nog weleens wat voor elkaar. Het enige dat Spithorst heeft bereikt is een slechter imago van NS. Geen manager/bestuurder die hem serieus neemt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Vergeet niet dat zorgen dat mensen en media weten dat vervoerders ergens een potje van maken ook al van waarde is en uiteindelijk vaak ook tot resultaat leidt. Maar ik ben geen fan, zoals gezegd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

Na het verhaal over ramen inslaan kan je zo iemand toch niet serieus nemen. Dat weten ze bij sommige media ook, maar helaas nog niet overal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door marlies »

Maar wat ik bedoel is dat dat ramen inslaan wel in de kranten stond waardoor het feit dat het probleem bestond ineens veel meer aandacht kreeg van serieuze media waardoor er veel meer druk op NS kwam om er iets aan te doen. Dus het is weliswaar een compleet debiele uitspraak, maar het leidt wel ergens toe. Je kan dat alleen niet te vaak zo doen, want dan werkt het niet meer. En dat punt zijn we inmiddels toch echt wel voorbij :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS start proef met eenmalige chipkaart

Bericht door Suus »

Hij had een grote carrière bij de Telegraaf als emo-journalist kunnen hebben...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten