Hoe werkt lange-afstandskorting?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door dennistd »

En daar zitten meer wijzigingen in (Atn-Vsv bijvoorbeeld). Ik dacht dat een tariefeenheid altijd een tariefeenheid bleef, maar blijkbaar kan dat ook nog veranderen....

Overigens kom ik ook met een ander kilometertarief op Dtc-Ah nog niet goed uit: met €0,1727 kom ik het dichtst in de buurt van de daadwerkelijke tarieven, maar zit ik er bij Wl en Did toch nog steeds 3 cent onder, terwijl ik bij Wtv, Ahp en Ah wel goed uitkom.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door webguy »

Gezamenlijke tariefeenheden zijn sneaky... Tussen de twee stations 1 tariefeenheid, van elk ander station in nederland zit er 0 eenheden tussen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door dennistd »

Tot Doetinchem komt het trouwens goed uit als ik de tariefeenheden van Arriva neem met een kilometerprijs van €0,1770. Daarna klopt het nog niet...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Geert »

webguy schreef:Gezamenlijke tariefeenheden zijn sneaky... Tussen de twee stations 1 tariefeenheid, van elk ander station in nederland zit er 0 eenheden tussen.
Dus eigenlijk een minimumafstand van 1 tariefeenheid, per reis/ticket?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Suus »

Nee, acht, want je betaalt bij NS minimaal 2,10 voor een ticket en dat is de prijs van 8 tariefeenheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door webguy »

Arnhem en Arnhem Velperpoort waren misschien wel een gezamenlijk tariefpunt, maar nu dus niet meer, slecht voorbeeld dus.
Amsterdam - Houten of Houten Castellum zijn allebei 47 tariefeenheden, maar Houten Castellum - Houten = 1 tariefeenheid, niet gratis dus.

EDIT: en ja, je betaalt bij de NS minimaal acht, maar je kan wel het aantal tariefeenheden zien in de reisplanner, dan zie je 1.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Geert schreef:Aha, sneaky wijziging :D Ik had gekeken op de kaart in de Arriva-folder, maar inmiddels is het blijkbaar aangepast. Wel vreemd dat dat blijkbaar zomaar aangepast wordt. Niet dat het tot enorme kostenverschillen leidt, maar vind het wel gek.
Ik herinner me nog dat de Maaslijn overging naar Veolia en er opeens drie tariefeenheden bijkwamen tussen Nijmegen en Heyendaal. Dat wil zeggen, ze zullen de eenheden tussen Nijmegen en Cuijk wel opnieuw verdeeld hebben, maar vanuit de richting Arnhem was je opeens wat duurder uit.
dennistd schreef:Overigens kom ik ook met een ander kilometertarief op Dtc-Ah nog niet goed uit: met €0,1727 kom ik het dichtst in de buurt van de daadwerkelijke tarieven, maar zit ik er bij Wl en Did toch nog steeds 3 cent onder, terwijl ik bij Wtv, Ahp en Ah wel goed uitkom.
Het kilometertarief wisselt bij Didam, niet bij Doetinchem.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door marlies »

Is er ergens vastgelegd dat je als consument recht hebt om zelf na te kunnen gaan hoe de prijs van een reis tot stand komt? Bijv. in een of andere overgenomen Europese richtlijn ofzo. Dat je recht hebt de prijs vooraf te kunnen weten natuurlijk sowieso, maar daarvoor valt nog naar een planner (en/of automaat) te wijzen.

Als dat recht er is, wordt er nu in ieder geval duidelijk niet aan voldaan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door webguy »

Ik geloof dat de enige reden dat tariefeenheden in de reisplanner staan.. is zodat klantenservice het kan uitrekenen.
Zolang je bij NS blijft gaat het overigens wel goed, maar de andere vervoerders erbij is een oerwoud aan mogelijkheden/tarieven/km-systemen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door dennistd »

Goed, ik heb zitten rekenen en rekenen, en de enige oplossing is volgens mij dat er tot 40km (tariefeenheden) een tarief geldt van €0,1770 en daarboven tussen de €0,1711 en €0,1713. Op die manier kom ik uit op de tarieven zoals NS.nl ze geeft. Het is namelijk geen ander kilometertarief tussen Didam en Arnhem voor zover ik kan berekenen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Geert »

Dus lange-afstandskorting is dan 3,33% korting op het normale tarief?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door dennistd »

Voor Arriva op Winterswijk-Arnhem wel ja, maar als ik hem doorreken op bijvoorbeeld Aalten-Kesteren kom ik dan nog steeds te hoog uit (€15,12 excl. instaptarief ipv €14,54)... Blijkbaar geen lineare formule dus.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Voor Arnhem-Winterswijk geldt 1 tarief voor zover ik weet. Hoewel er verschillende opdrachtgevers zijn, is de KM-prijs wel gelijk.

LAK is overigens niet geldig binnen een reis binnen Gelderland met alleen Arriva. LAK gaat alleen op in combinatie met een reis met NS en/of CXX. Hoewel Arnhem-Winterswijk boven de 40 km is, wordt er geen LAK toegepast. Voor een reis Arnhem-Zuid-Winterswijk dan weer wel.

Even zal gezocht en wel deze tabel gevonden, geeft weer welk percentage betaald wordt indien LAK geldt. Zit overigens wel een onzekerheidsmarge op de waarheid van de tabel, want het betreft niet de definitieve versie maar een eerdere. Vergeet ook de genoemde bedragen die er staan. Zijn hier niet relevant. Andere LAK-info zal ik opzoeken en waarschijnlijk morgenavond hier even dumpen.

Code: Selecteer alles


1 100% 

39 100% 

41 97% € 7,26

81 87% € 13,59

100 87% € 16,16

101 70% € 16,27

120 70% € 18,33

121 48% € 18,40

150 48% € 20,56

151 40% € 20,62

200 40% € 23,66

201 15% € 23,68

250 15% 

251 0% 
Laatst gewijzigd door Freek op vr 20 jun 2014, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Freek schreef:Voor Arnhem-Winterswijk geldt 1 tarief voor zover ik weet. Hoewel er verschillende opdrachtgevers zijn, is de KM-prijs wel gelijk.
Ik citeerde het Bestek, waarin artikel C.11.24 aangeeft dat beide concessieverleners het tarief op hun trajectdeel vaststellen. Wat niet hoeft te betekenen dat de tarieven niet gelijk zijn.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Klopt, maar tot op heden zijn de tarieven geloof ik wel gelijk.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Wubbo »

Freek schreef:LAK is overigens niet geldig binnen een reis binnen Gelderland met alleen Arriva. LAK gaat alleen op in combinatie met een reis met NS en/of CXX. Hoewel Arnhem-Winterswijk boven de 40 km is, wordt er geen LAK toegepast. Voor een reis Arnhem-Zuid-Winterswijk dan weer wel.
Hmm, als ik met de reisplanner speel krijg ik voor Tiel Passewaaij - Winterswijk (2 tariefeenheden meer dan Tiel - Winterswijk) een tarief dat 1,23 hoger is dan dat van Tiel - Winterswijk. Het tarief is voor beide richtingen gelijk. Dan lijkt er toch geen lange-afstandskorting verrekend te worden in de prijzen op ns.nl.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door webguy »

Alleen bij papieren kaartjes he - niet bij OV-Chipkaart prijzen
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door ovforens »

Hoe werkt de tariefopbouw in Limburg nou?

Het lijkt er op dat er toch gewerkt wordt met tariefeenheden zoals NS gebruikt.
1-6 eenheden: €1,96
7 eenheden: €1,96+€0,181
8 eenheden: €1,96+€0,181+€0,181
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door ODRAIL »

Dan vraag ik mij af hoeveel kilometer 1 eenheid is?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Tariefeenheden zijn in principe de afgeronde kilometers behalve als er wordt afgeweken om te creatief boekhouden zoals bij de Hanzelijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door webguy »

ovforens schreef:Hoe werkt de tariefopbouw in Limburg nou?

Het lijkt er op dat er toch gewerkt wordt met tariefeenheden zoals NS gebruikt.
Het NS tarief heeft een minimum van acht km/eenheden. Daar verschilt het dus sowieso al.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door reisthijs »

Andere tarieven maar wel dezelfde tariefeenheden die NS gebruikt.

Dat de drempel bij Veolia lager is niet zo gek als de prijs per eenheid hoger is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

In Mijn NS trof ik vandaag in mijn reishistorie een link "Prijsdetails" aan. Erop klikken geeft informatie over het aantal tariefeenheden bij aanvang en bij einde, en ook verschijnt er of het de start van een reis was of een overstap. Verder staat er een link met de hoopvolle titel "Voor uitleg klik hier", maar die verwijst naar http://www.ns.nl/infomijnnstarieven wat nu (nog) een foutmelding oplevert. Ben benieuwd welke informatie daar zal gaan verschijnen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door reisthijs »

Dat waren ze dus gisteravond aan het aanpassen (toen lag Mijn NS eruit wegens onderhoud).

Ik zie wel achter de :?: een korte samenvatting:
Hoe langer de reis, des te lager de prijs.
:')
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Zijn de prijzen met LAK open data? Of kan alleen 9292 en NS deze leveren?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten