Het grote SNCF-stakingstopic
Het grote SNCF-stakingstopic
Aangezien het morgen weer feest is, vind ik dat het tijd wordt voor een groot SNCF-stakingstopic! *O*
Vanaf vanavond start een 24-uursstaking bij de SNCF, daardoor zijn er vandaag, morgen en overmorgen problemen op het Franse spoor. De effecten van morgen zijn:
*TGV: 1 TGV op 2 in het noorden en het oosten, 1 TGV op 3 voor de TGV Atlantique, Sud-Est en Province-Province
*TGV Lyria en TGV naar Luxemburg en Italië: 2 TGV op 3
*TGV naar Spanje: 1 TGV op 2
*Thalys, Eurostar, TGV Alleo: Normaal, vertragingen mogelijk
*Intercités (dag): 3 treinen op 10
*Intercités (nacht): geen verkeer
*Transilien: 1 trein op 3 gemiddeld (uitgezonderd RER A, deze wordt zoals normaal gereden door de RATP), bepaalde lijnen worden deels niet bediend, en deels vervangen door bussen.
*TER: 1 trein op 3 gemiddeld, uitschieters naar 1 trein op 5 (inclusief vervangend busvervoer).
Donderdag is de staking officieel voorbij, Thalys meldt echter voor die dag 3 treinen op 4 tussen Brussel en Parijs.
De reden voor de staking is de hervorming van de SNCF, waarbij RFF, inclusief zijn schulden van meer dan 60 miljard euro, in de SNCF opgaat, en de mogelijkheid ontstaat om privatisering van de regionale treinen te introduceren.
Vanaf vanavond start een 24-uursstaking bij de SNCF, daardoor zijn er vandaag, morgen en overmorgen problemen op het Franse spoor. De effecten van morgen zijn:
*TGV: 1 TGV op 2 in het noorden en het oosten, 1 TGV op 3 voor de TGV Atlantique, Sud-Est en Province-Province
*TGV Lyria en TGV naar Luxemburg en Italië: 2 TGV op 3
*TGV naar Spanje: 1 TGV op 2
*Thalys, Eurostar, TGV Alleo: Normaal, vertragingen mogelijk
*Intercités (dag): 3 treinen op 10
*Intercités (nacht): geen verkeer
*Transilien: 1 trein op 3 gemiddeld (uitgezonderd RER A, deze wordt zoals normaal gereden door de RATP), bepaalde lijnen worden deels niet bediend, en deels vervangen door bussen.
*TER: 1 trein op 3 gemiddeld, uitschieters naar 1 trein op 5 (inclusief vervangend busvervoer).
Donderdag is de staking officieel voorbij, Thalys meldt echter voor die dag 3 treinen op 4 tussen Brussel en Parijs.
De reden voor de staking is de hervorming van de SNCF, waarbij RFF, inclusief zijn schulden van meer dan 60 miljard euro, in de SNCF opgaat, en de mogelijkheid ontstaat om privatisering van de regionale treinen te introduceren.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Rijden wel, als iedereen die niet aangegeven heeft te staken morgen ten minste op komt dagen.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
De staatsloterijtrekking was ook vandaag, iedere machinist zijn eigen lot? :')
Komt wel goed schatje.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Alweer een staking? De vorige over dit onderwerp was nog op 22 mei... :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Jep. En als deze staking niet tot het gewenste effect leidt gaan ze volgende week opnieuw staken. :Y
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Blijven Fransen... snappen niet dat door staken hun bedrijf nog meer naar de gallemiezen gaan.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
En rijdt Ouigo wel normaal?
(RER B wordt toch ook (deels) door de RATP gereden?)
(RER B wordt toch ook (deels) door de RATP gereden?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Ja, RER B ten zuiden van Gare du Nord is van de RATP. Ten noorden van het station rijdt slechts een op vijf treinen tussen het vliegveld en het station, de andere zijtak naar Mitry rijdt niet. Ten zuiden van Gare du Nord rijden 2/3e van de treinen, maar een overstap is altijd nodig.
Van RER A is een gedeelte ook in handen van de SNCF trouwens, namelijk de zijtakken A3 en A5.
Van RER A is een gedeelte ook in handen van de SNCF trouwens, namelijk de zijtakken A3 en A5.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Een stakingstopic over de SNCF, dat moet wel een mega-topic worden.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Inmiddels voorziet de SNCF dat slechts driekwart van de treinen tussen Parijs en Brussel zullen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Gezien het topic over de belgen wel ja.........Frans F schreef:Een stakingstopic over de SNCF, dat moet wel een mega-topic worden.
Af en toe staken vind ik niet erg. Maar wel als het half-jaarlijks of vaker geschied. Dan is het staken om het staken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Ik mag de Belgen en de Fransen wel om hun stakingsbereidheid. In Nederland is het gróót nieuws als er ergens gestaakt wordt (Philip Morris, de schoonmakers), omdat het bijna nooit op gebeurd, zeker niet op grote schaal. De Nederlandse vakbonden zijn min of meer tamme schoothondjes van het poldermodel. En grève!
De mortuis nil nisi bene
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Hmmm...Dat men voor zichzelf opkomt is prima, maar in België en Frankrijk lijkt er geen maat op te staan en heeft de vakbond quasi meer te vertellen dan het bedrijf zelf :N
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Recentelijk staakte in België een deel van de TEC in de omgeving van Mons omdat volgens de vakbond een bediende in hun ogen een onrechtvaardige promotie had gekregen. Eigenlijk had de vakbond een van hun leden op de post van die bediende willen hebben, maar dat zeggen ze dan niet. Dat soort stakingen kan ik echt niet waarderen en tonen aan dat je alleen voor jezelf opkomt en niet voor je klanten (en daar hebben ze er al niet zo veel meer van...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Ik heb ook het idee dat het middel staken in België/Frankrijk veel eerder wordt ingezet. Hier in Nederland is het een uiterst redmiddel. Maar als men gaat staken, dan kan het maanden duren. Polderen heeft zo z'n voordelen in mijn ogen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Er gaan geruchten rond dat de stakers bij de SNCF nog een dag langer door zullen gaan...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Is bevestigd, staking duurt 24 uur langer. Zie SNCF Twitter.
Komt wel goed schatje.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
De schade is net iets minder erg dan vandaag. Zo verandert morgen het volgende:
* 1 TGV op 2 (ipv 3)
* 1 TER op 2 (ipv 3)
*Transilien: RER B rijdt morgen 6 keer per uur ipv 4
Voor de rest verloopt morgen net als vandaag, dus:
*TGV Lyria en TGV naar Luxemburg en Italië: 2 TGV op 3
*TGV naar Spanje: 1 TGV op 2
*Eurostar, TGV Alleo: Normaal, vertragingen mogelijk
*Thalys: 3 treinen op 4
*Intercités (dag): 3 treinen op 10
*Intercités (nacht): geen verkeer
*Transilien: 1 trein op 3 gemiddeld (uitgezonderd RER A, deze wordt zoals normaal gereden door de RATP en de eerder genoemde RER B), bepaalde lijnen worden deels niet bediend, en deels vervangen door bussen.
Met dank aan het nooit stakende YouTube.
* 1 TGV op 2 (ipv 3)
* 1 TER op 2 (ipv 3)
*Transilien: RER B rijdt morgen 6 keer per uur ipv 4
Voor de rest verloopt morgen net als vandaag, dus:
*TGV Lyria en TGV naar Luxemburg en Italië: 2 TGV op 3
*TGV naar Spanje: 1 TGV op 2
*Eurostar, TGV Alleo: Normaal, vertragingen mogelijk
*Thalys: 3 treinen op 4
*Intercités (dag): 3 treinen op 10
*Intercités (nacht): geen verkeer
*Transilien: 1 trein op 3 gemiddeld (uitgezonderd RER A, deze wordt zoals normaal gereden door de RATP en de eerder genoemde RER B), bepaalde lijnen worden deels niet bediend, en deels vervangen door bussen.
Met dank aan het nooit stakende YouTube.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Komt wel goed schatje.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Hier past maar één opmerking: langharig werkschuw tuig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
Het uit de hand lopen van deze staking zou het gevolg zijn van een ruzie tussen verschillende vakbonden die elk willen laten zien hoe machtig ze zijn. Slechts 27% van het personeel staakt en dan ook vooral nog in Parijs, waar de vakbonden het meest met elkaar overhoop liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote SNCF-stakingstopic
De staking gaat volgens Le Monde ook in het weekend door... -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten